Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror du Alliansen splittras efter en sådan regeringsperiod? I och med att den splittras i vilka partier som sitter i regeringsställning. Tror du M blir stödparti?
Ja, rimligtvis splittras alliansen åtminstone för denna mandatperioden. Inte mitt önskescenario, men mycket bättre än att SD (eller V) får inflytande. M måste stödja en sådan regering för att den skall kunna finnas kvar, tror jag, så de har ju ett gott förhandlingsläge i så fall och jag kan inte se annat än att de blir stödparti om de får igenom tillräckligt mycket!
 
Kanske bäst om det blir nyval trots allt... Om folk då struntar i att rösta på småpartierna så kanske det blir en större mandatfördelning åt något håll. Detta jämna resultat kan ju aldrig gynna Sverige om ingen tänker komma överens. 😑

Ett extraval medför bara att de kommer tillbaka till ruta ett. Spelar ingen roll om några mandat flyttas åt ett eller annat håll. Spelar inte heller någon roll om några väljer ett större parti för ett mindre eller omvänt. Ett extraval blir bara en stor kostnad, som framförallt kostar i förteoende för politikerna.
 
Nu börjar det hända grejer. Partierna föreslår sina talmanskandidater. För egen del tycker jag att det är viktigare med rätt person än rätt partitillhörighet på en så viktig post. Till min stora glädje erfars Andreas Norlén vara tilltänkt av moderaterna. En otroligt bra person som jag hyser mycket stor respekt för (trots att han råkar vara moderat).
 
Såg på ”svenska nyheter” och tyckte att han Görgen eller vad han nu hette var klockren!
Stäng in alla i samma rum och ingen får gå ut innan de kommit fram till något :laugh:🤪
 
Vill MP verkligen sitta i regering? Vill de säkra sin riksdagsplats i nästa val tycker jag de noga bör överväga ett eventuellt beslut att bilda regering. Självklart är att de kommer utgöra regeringsunderlag till en regering som byggs kring S, men att döma av denna mandatperiod gynnas MP knappast av att sitta i regeringen.

Frågan är inte om utan när alliansen splittras. På lång sikt ser jag ingen annan utgång än att alliansen skiljs åt i två par: L+C och M+KD.

Det är tydligt att C nu blir avgörande vid regeringsbildningen. Det torde kosta dem alldeles för mycket att stödja en M+KD regering som lutar sig mot SD, om alternativet är att de själva får möjlighet att sitta i regering och på så sätt ha betydligt bättre möjlighet att driva sin politik. De kommer blir erbjudna den möjligheten av S. Men först måste möjligheterna till en alliansregering avskrivas genom röstning i riksdagen.

Löfvens fackliga erfarenhet kan vara en klar fördel i detta knepiga läge. Jag hoppas han med finess lyckas öppna dörren för en mittregering.
 
Alla ni som tror (eller hoppas) på en mittenregering med S+MP+L+C, har ni tänkt på detta?


Ja men givetvis!

Ingen av dem tänkbara regeringsalternativen är en lätt nöt att knäcka. Det krävs såklart omfattande förhandlingar med krav och motkrav. Har någon påstått något annat? Tveksamt är också om det överhuvudtaget går att skapa ett alternativ som blir stabilt nog för en mandatperiod.

Vad ser du själv för möjliga regeringsunderlag?

Ett alternativ blir såklart extraval, men det kommer garanterar inte att röra om tillräckligt i grytan.
 
Alla ni som tror (eller hoppas) på en mittenregering med S+MP+L+C, har ni tänkt på detta?


Jag tycker att han sparkar in en vidöppen dörr. Finns det någon som är omedveten om låsningarna? Dessutom har han fel i att alla tänkbara konstellationer kommer behöva stöttas av minst två av de tre stora partierna - om vi med "stötta" avser stötta en regering där ett av de stora partierna ingår. Ett alternativ, som av flera statsvetare har framhållits som det mest fruktbara regeringsalternativet är S+M med stöd från C, L och/eller MP. Samma statsvetare håller dock detta för ett osannolikt alternativ. Önskvärt, men osannolikt.

En bra genomgång av tio tänkbara konstellationer gjordes i DN för någon vecka sedan: https://www.dn.se/nyheter/politik/10-regeringar-sa-sannolika-ar-de/
 
Jag tycker att han sparkar in en vidöppen dörr. Finns det någon som är omedveten om låsningarna? Dessutom har han fel i att alla tänkbara konstellationer kommer behöva stöttas av minst två av de tre stora partierna - om vi med "stötta" avser stötta en regering där ett av de stora partierna ingår. Ett alternativ, som av flera statsvetare har framhållits som det mest fruktbara regeringsalternativet är S+M med stöd från C, L och/eller MP. Samma statsvetare håller dock detta för ett osannolikt alternativ. Önskvärt, men osannolikt.

En bra genomgång av tio tänkbara konstellationer gjordes i DN för någon vecka sedan: https://www.dn.se/nyheter/politik/10-regeringar-sa-sannolika-ar-de/

Ja eller hur. Han påtalade bara en massa självklarheter, förutom slutklämmen (att två av dem tre i topp behövs för alla tänkbara konstellationer) som är en ren felaktighet.
 
Något jag blivit varse i och med detta val är att många har svårt att förstå skillnaden på regering och regeringsunderlag. Människor som missförstått detta trots att de i övrigt verkar ha grundläggande kunskaper.
Det mest återkommande är att människor tycks ha missat att V är regeringsunderlag till sittande regering. Blir irriterad på hur alliansen påtalar att de är största regeringsalternativ när regeringsunderlaget avgör. De spelar på folks okunskap och det gillar jag inte.
 
Ja men givetvis!

Ingen av dem tänkbara regeringsalternativen är en lätt nöt att knäcka. Det krävs såklart omfattande förhandlingar med krav och motkrav. Har någon påstått något annat? Tveksamt är också om det överhuvudtaget går att skapa ett alternativ som blir stabilt nog för en mandatperiod.

Vad ser du själv för möjliga regeringsunderlag?

Ett alternativ blir såklart extraval, men det kommer garanterar inte att röra om tillräckligt i grytan.

Jag ser faktiskt inte att det finns någon lösning utan att någon/några börjar släppa på sina låsningar och åtminstone funderar på att börja diskutera med SD. Ett extraval tror jag bara skulle gynna ytterlighetspartierna än mer.
 
Jag ser faktiskt inte att det finns någon lösning utan att någon/några börjar släppa på sina låsningar och åtminstone funderar på att börja diskutera med SD. Ett extraval tror jag bara skulle gynna ytterlighetspartierna än mer.

M+KD i regering som lutar sig mot SD är inte omöjligt. Dock behöver de ett stödparti till för att få igenom det i riksdagen. Vilket tänker du då?
 
M+KD i regering som lutar sig mot SD är inte omöjligt. Dock behöver de ett stödparti till för att få igenom det i riksdagen. Vilket tänker du då?

Finns nog inget så här på rak arm men det som ligger närmast är väl C eller L - men då krävs det ju att alla släpper på prestigen. Något som i dagsläget verkar osannolikt.
 
Finns nog inget så här på rak arm men det som ligger närmast är väl C eller L - men då krävs det ju att alla släpper på prestigen. Något som i dagsläget verkar osannolikt.

L är helt otänkbart. Är helt emot deras värdegrund och skulle dessutom kosta dem riksdagsplatsen 2022.
För C är risken detsamma.

Varför skulle C släppa fram en högerkonservativ regering som förhandlar med SD om de själva kan få möjlighet att sitta i regering med S? Svekdebatt uppstår oavsett (fattar inte varför Annie Lööf lovat så mycket åt alla håll). Men det är klart lättare att rättfärdiga beslutet att regera med S än att släppa fram en högerkonservativ regering. Håller du inte med?
 
L är helt otänkbart. Är helt emot deras värdegrund och skulle dessutom kosta dem riksdagsplatsen 2022.
För C är risken detsamma.

Varför skulle C släppa fram en högerkonservativ regering som förhandlar med SD om de själva kan få möjlighet att sitta i regering med S? Svekdebatt uppstår oavsett (fattar inte varför Annie Lööf lovat så mycket åt alla håll). Men det är klart lättare att rättfärdiga beslutet att regera med S än att släppa fram en högerkonservativ regering. Håller du inte med?

Att gå in i regeringsställning med sossarna som relativt litet parti är riskabelt och kommer med största sannolikhet att innebära att man blir totalt överkörd av S. Det är liksom så de jobbar, det har man ju sett genom åren. Respektlösa och makthungriga och tar inte hänsyn till någon annan än sig själva när de väl kommer till kritan. Kolla bara på hur det gick för MP.

Annie har dessutom själv sagt att hon hellre äter upp sin högra sko än blir ett stödhjul åt sossarna. Även Jan har sagt att de inte tänker samarbeta med S. De har sagt samma om SD och V. Så hur de än gör kommer de tappa väljare som känner sig svikna åt antingen det ena eller det andra hållet.

Och precis som i videon - även om både L och C gick över till S-sidan så skulle ju knappast M, SD och/eller V stödja en sådan konstellation vilket skulle göra att C och L bränner sina broar åt allianshållet helt i onödan.
 
Även Jan har sagt att de inte tänker samarbeta med S.

Det där är fel. De har öppet bjudit in till samtal med S om samarbete, som delar i konstellationen Alliansen. Samarbete med S är en öppen dörr. Dock vill vare sig S eller Alliansen gå igenom den på den andres villkor. En talman kan nog få lite eld i baken på att diskutera BÅDA alternativen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 261
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp