Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man var väl i lite samma sits förra mandatperioden som löstes med den sk Decemberöverenskommelsen som antagligen inte kommer att hända igen eftersom den blev så kraftigt kritiserad av Alliansen senare. Det beror väl på om Alliansen hellre ser en överenskommelse om budgeten som är blocköverskridande eller får igenom sin budget med hjälp av SD.
Nja?
Decemberöverenskommelsen var en hederssak för alliansen. Däremot kom KD som nån sorts trotsig barnunge och stjälpte hela uppgörelsen. Till vilken nytta? Ingen alls - mer än att allt är så mycket krångligare nu.
Morr.
 
Precis. C+L vägrade ju prata med SL när han kontaktade dem efter valnatten för förutsättningslösa samtal. Men jag tror de fortfarande kommer vägra tills efter att först ha röstat bort honom, och sedan ha röstats ned själva.
Tolkningsfråga....

Han sträckte inte ut en hand utan snarare en knytnäve som en krönikör skrev.
-När jag är statsminister får ni gärna stödja mig.
 
Jo, lika mycket som tvärtom. SL vägrade att träffa Alliansen som helhet. Snart går gonggongen för första ronden.

Förresten borde vi fira att vi inte längre har en rasist som talman.

Jag har svårt att förstå att inte SD föreslog en mindre bränd kandidat.
Nej nu fick dom en kommunist istället. Toppen
 

Bifogade filer

  • läget.jpg
    läget.jpg
    72,4 KB · Visningar: 67
Väljer alla gånger en kommunist framför en rasist!
92% röstade inte på V

Alla sju inblandade partier har målat in sig i ett hörn och det finns ingen hederlig väg ut eftersom de väljer att nonchalera SD och dess väljare. De väljer också att sätta demokratin ur spel, genom att inte samtala med folkvalda politiker inröstade i riksdagen vilkas åsikter de ogillar. Samtidigt stämplar de SD:s väljare som rasister och helt klart mindre vetande. Många av SD:s väljare är rasande och politikerföraktet flödar. Jag träffar dagligen människor som är djupt frustrerade i sin maktlöshet.

Ett löjes skimmer har dragits över svensk demokrati, Yttrandefrihetsförordningens andemening att vi ska respektera andras åsikter även om vi ogillar dem gäller inte längre. I stället misstänkliggör vi människor och mobbar ut dem. Partierna trampar på sina egna väljare vilka nu i valet i protest bytt parti. Uppriktigt sagt, det tycks inte ens bekomma dem. Det finns ingen självkritik över den förda politiken som fungerat så illa, bara en bestämd vilja att återfå makten
https://www.expressen.se/kronikorer...rostade-kan-se-oss-forpassade-till-soptunnan/
 
Senast ändrad:
Ett löjes skimmer har dragits över svensk demokrati, Yttrandefrihetsförordningens andemening att vi ska respektera andras åsikter även om vi ogillar dem gäller inte längre. I

Yttrandefrihet innebär inte alls att vi som inte håller med om SDs rasistiska retorik måste acceptera eller hålla med om själva åsikterna. Det står, uppenbart, SD fritt att säga allt dom vill men det går inte att förvänta sig att alla ska acceptera det och ställa upp på den skeva världsbild och det hatet som SD förmedlar. Så jag vill nog påstå att SD i sig själva är en stor del i att politikerföraktet ökar (det är svårt att ta så mycket konstigheter på allvar)

Och att välja vilka partier en samarbetar med är inte heller att frångå demokratin. Att påstå det är också ett sätt att öka föraktet för politiker och urholka demokratin, alltså något SD gör dagligen.
 
"
Vänsterpartiets gruppledare för fram att talmännen ska kunna representera hela riksdagen och folket.

Jag vet inte jag, men sådär väldigt representerad känner jag mig inte av en talman som stöttat den regim som falskanklagade, dömde och fördrev min far i ett antisemitiskt drev."

-Paula Bieler
 
Yttrandefrihet innebär inte alls att vi som inte håller med om SDs rasistiska retorik måste acceptera eller hålla med om själva åsikterna. Det står, uppenbart, SD fritt att säga allt dom vill men det går inte att förvänta sig att alla ska acceptera det och ställa upp på den skeva världsbild och det hatet som SD förmedlar. Så jag vill nog påstå att SD i sig själva är en stor del i att politikerföraktet ökar (det är svårt att ta så mycket konstigheter på allvar)

Och att välja vilka partier en samarbetar med är inte heller att frångå demokratin. Att påstå det är också ett sätt att öka föraktet för politiker och urholka demokratin, alltså något SD gör dagligen.
"SD är tveklöst också ett rasistiskt parti, som utgår ifrån att det finns en genetiskt nedärvd essens, som inte kan eller bör förändras. Det förändras inte alls av att de påstår att de har nolltolerans mot rasism.
Då har man inte en partiledare som sitter i TV och säger att människor som bor i det här landet inte passar in här."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/A2wBmz/nej-ingen-maste-samarbeta-med-sd
 
"
Vänsterpartiets gruppledare för fram att talmännen ska kunna representera hela riksdagen och folket.

Jag vet inte jag, men sådär väldigt representerad känner jag mig inte av en talman som stöttat den regim som falskanklagade, dömde och fördrev min far i ett antisemitiskt drev."

-Paula Bieler
Nähä? Vad vill du ha sagt?

Jag känner mig inte särskilt representerad av en snubbe som personligen uttrycker att samer och judar inte är svenskar, som tycker att partikamraternas kriminalitet är okej och som dessutom representerar ett parti som vill inskränka mina rättigheter som kvinna.
 
"SD är tveklöst också ett rasistiskt parti, som utgår ifrån att det finns en genetiskt nedärvd essens, som inte kan eller bör förändras. Det förändras inte alls av att de påstår att de har nolltolerans mot rasism.
Då har man inte en partiledare som sitter i TV och säger att människor som bor i det här landet inte passar in här."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/A2wBmz/nej-ingen-maste-samarbeta-med-sd
Det är väl inget tvång men kommunisterna är och förblir kommunister och S har inte samarbetat med V heller, eftersom V inte ingår i regeringen.
 
Nähä? Vad vill du ha sagt?

Jag känner mig inte särskilt representerad av en snubbe personligen uttrycker att samer och judar inte är svenskar, som tycker att partikamraternas kriminalitet är okej och som dessutom representerar ett parti som vill inskränka mina rättigheter som kvinna.
Det är dom inte !! Dom är ursprungsbefolkning, d.vs dom kan välja att vara Finska, Svenska, Norska eller Ryska.
fan att det ska vara så svårt att fatta :banghead::banghead:
Varför tror du vi har ett sameting?
"Samer är inte svenskar, säger samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén och menar att SD:s Björn Söder i sak har rätt. Det är ju därför vi har ett Sameting och rätt till utbildning på samiska, säger Mattias Åhrén.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar
 
Det är dom inte !! Dom är ursprungsbefolkning, d.vs dom kan välja att vara Finska, Svenska, Norska eller Ryska.
fan att det ska vara så svårt att fatta :banghead::banghead:
Varför tror du vi har ett sameting?
Jaha, så samer bor inte i Sverige och lever under samma lagar som vi? Eller samer som identifierar sig som svenskar är inte det? Söders uttalande har mött rätt mycket kritik från bland annat samer och jag kan ju tycka att dom har tolkningsföreträde i frågan till skillnad från söder.

Och judar? Inte heller svenskar? Så det är okej att vi ser alla som mindre värda?

Dina :banghead: och svordomar kan du ta någon annanstans
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 239
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp