Bukefalos 28 år!

Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
M + KD med stöd från SD, kräver vad jag kan förstå att både C och L lägger ner sina röster, givet att S, V och MP röstar mot. Och den risken - att C och L lägger ner rösterna - hade nog varit större om man röstat om det här förslaget senare i processen. Jag hoppas verkligen att du har rätt, att vi nu får det här förslaget ur världen.

Om C och L skulle släppa fram M+KD genom att lägga ner rösterna, så står vi ju där med en regering som är både hemsk politiskt sett och dessutom väldigt svag sett till mandaten i riksdagen. Det bör tills vidare få C och L att hålla sig i skinnet, tycker jag.

Jag tror verkligen inte att C och L släpper fram M+KD så här tidigt i processen och jag hoppas också att jag har rätt. Om jag ska utveckla varför jag tror att det finns en risk att KD+M skulle kunna släppas igenom i ett senare val är att L kan få för sig att stödja det om alternativet är ett extraval. Åtminstone som opinionssiffrorna ser ut nu så skulle ju L riskera att hamna utanför riksdagen. Med L så saknas det visserligen fortfarande ett mandat, men det räcker ju med en feltryckning eller att någon av C:s ledamöter vill få igenom en allianspolitik.
 
Det är ju den här röstningen som vi borde ha fått för en månad sedan istället för an massa utdraget sonderande. Jag tyckte det var givet att det skulle krävas dessa skarpa omrösningar innan någon blir beredd att börja byta possitioner, när nyvalet inte längre är ett alternativ bara i teorin.
 
Jag tror verkligen inte att C och L släpper fram M+KD så här tidigt i processen och jag hoppas också att jag har rätt. Om jag ska utveckla varför jag tror att det finns en risk att KD+M skulle kunna släppas igenom i ett senare val är att L kan få för sig att stödja det om alternativet är ett extraval. Åtminstone som opinionssiffrorna ser ut nu så skulle ju L riskera att hamna utanför riksdagen. Med L så saknas det visserligen fortfarande ett mandat, men det räcker ju med en feltryckning eller att någon av C:s ledamöter vill få igenom en allianspolitik.
Nej, det tror inte jag heller. Men det visar sig gång efter annan att jag har svårt att fullt ut lita på L och C när det gäller linjen mot SD. Det kan vara så att det säger mer om mig än om de partierna, och det hoppas jag ju egentligen.
 
Nej, det tror inte jag heller. Men det visar sig gång efter annan att jag har svårt att fullt ut lita på L och C när det gäller linjen mot SD. Det kan vara så att det säger mer om mig än om de partierna, och det hoppas jag ju egentligen.
Jag tror att din oro är befogad. Å andra sidan vill nog C ha ett extra val så vi får se.
 
Även M+KD med stöd från SD är förhoppningsvis också orealistiskt. Och hur obehagligt det än är att det så tycker jag nog att det är bra att det här alternativet prövas (och förhoppningsvis avfärdas) redan nu. Jag tror att risken att en sådan konstellation röstas igenom blir betydligt större om det skulle vara det enda kvarvarande alternativet. Bättre att det prövas nu så att partierna sedan på allvar kan börja föra konstruktiva samtal över blockgränserna.
Du har såklart rätt i det du skriver om att det är bra att alternativet ändå prövas, så det kan bockas av på liststan över möjliga konstellationer. Det som gnager är väl det du skrev i senare inlägg om att L kanske till varje pris vill undvika nyval sedan så verkar det ju råda vissa stridigheter inom partiet gällande den här frågan.
 
Jag har inte hållt mig helt uppdaterad men förstått det som att det handlar om en M+KD-regering nu på onsdag när det är omröstning. C och L har sagt nej till att vara med i alliansregeringen nu.

Vore ju märkligt om de skulle lägga ner sina röster. Jag tror de kommer rösta nej.
 
Jag har inte hållt mig helt uppdaterad men förstått det som att det handlar om en M+KD-regering nu på onsdag när det är omröstning. C och L har sagt nej till att vara med i alliansregeringen nu.

Vore ju märkligt om de skulle lägga ner sina röster. Jag tror de kommer rösta nej.

Jag tror också att de kommer att rösta nej.

Den här processen har fått mig att omvärdera möjliga regeringskonstellationer. Just nu tror jag att S+C+L+MP med stöd från V utgör det troligaste alternativet. Alliansen har nog tagit för mycket skada för att det ska gå att hitta konstellationer som kan accepteras. Löfven har dessutom börjat svärma för C och L och berömmer dem för deras agerande i frågan om att acceptera stöd från SD eller inte. Jag tror att så fort Kristersson (håller tummarna) röstats ned på onsdag kommer han att ta kontakt med C och L - om nu inte Lööf får sonderingsuppdrag - och börja bearbeta dem. Visst finns det mycket som talar för att C och L inte skulle vilja sitta i en regering som stöds av V, men jag tror att de kommer kunna hitta argumenten som ändå försvarar det för väljarna.
 
Senast ändrad:
Jag tror också att de kommer att rösta nej.

Den här processen har fått mig att omvärdera möjliga regeringskonstellationer. Just nu tror jag att S+C+L+MP med stöd från V utgör det troligaste alternativet. Alliansen har nog tagit för mycket skada för att det ska gå att hitta konstellationer som kan accepteras. Löfven har dessutom börjat svärma för C och L och berömmer dem för deras agerande i frågan om att acceptera stöd från SD eller inte. Jag tror att så fort Kristersson (håller tummarna) röstats ned på onsdag kommer han att ta kontakt med C och L - om nu inte Lööf får sonderingsuppdrag - och börja bearbeta dem. Visst finns det mycket som talar för att C och L inte skulle vilja sitta i en regering som stöds av V, men jag tror att de kommer kunna hitta argumenten som ändå försvarar det för väljarna.

Kanske.
Men det skulle te sig lite märkligt om L och C, som ju gick till val som delar av Alliansen, skulle sätta sig i en S-ledd regering.
Nåja, det alternativet vore nog egentligen ett acceptabelt regeringsalternativ även om jag gissar att L och C skulle kunna backa inför nästa val vid ett sådant samarbete.
 
Kanske.
Men det skulle te sig lite märkligt om L och C, som ju gick till val som delar av Alliansen, skulle sätta sig i en S-ledd regering.
Nåja, det alternativet vore nog egentligen ett acceptabelt regeringsalternativ även om jag gissar att L och C skulle kunna backa inför nästa val vid ett sådant samarbete.
Ja jag tror nog också så . Jag tror det blir nyval.
 
Nej, det tror inte jag heller. Men det visar sig gång efter annan att jag har svårt att fullt ut lita på L och C när det gäller linjen mot SD. Det kan vara så att det säger mer om mig än om de partierna, och det hoppas jag ju egentligen.
Ja det säger mer om dig - i alla fall vad gäller C.

De avsky som finns mot SD är djup och befäst i Centern.
De står verkligen för allt vi avskyr. Glöm inte att C är ett folkrörelseparti som har en stark grund i alla människors lika rätt och värde.
 
Senast ändrad:
Ja det säger mer om dig - i alla fall vad gäller C.

De avsky som finns mot SD är djup och befäst i Centern.
De står verkligen för allt vi avskyr. Glöm inte att C är ett folkrörelseparti som har en stark grund i alla människors lika rätt och värde.
Citerar Tomas Ramberg - P1s kloke politiske redaktör
Medan många moderater ser SD som ”en invandringsmotståndarvariant av Moderaterna”, alltså ett relativt harmlöst parti, ser L och C "en internationell, social, politisk kraft som hotar hela det liberala demokratiska systemet”.
 
Jag tror nog att partipiskan i både C och L är stark nog för att alla i resp partigrupp i riksdagen ska rösta likadant i den här statsminister-/regeringsfrågan.
 
Ja det säger mer om dig - i alla fall vad gäller C.

De avsky som finns mot SD är djup och befäst i Centern.
De står verkligen för allt vi avskyr. Glöm inte att C är ett folkrörelseparti som har en stark grund i alla människors lika rätt och värde.
"Folkrörelseparti" som 92% av svenskarna inte röstade på ja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 376
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp