Eget tillverkat köpekontrakt-vad tycks?

Inelin

Trådstartare
Jag vill väldigt gärna ha synpunkter på det här kontraktet jag själv tåtat ihop. Hästen "Astrid" är ett påhittat namn.
Jag tog med det jag tycker är nödvändigt. Kontraktet gäller en shetlandsponny. Här kommer det:

Köpekontrakt

Avtal har den:_______ingåtts mellan:
Säljare:____________________________________________
Köpare:____________________________________________
Gällande hästen Astrid RS 314

Ras:
Härstamning:
Födelsedatum:
Färg och tecken:
Kön:
Mankhöjd:
Utbildningsnivå: Astrid är inkörd samt tävlad L:c/ L:C
Hästens skick: (tidigare ev. sjukdomar, skador, nuvarande kondition.)
Utställningsmeriter:
Föllista:
Historik: (Antal ägare tex..)

Påföljdsfriskrivning: Köparen kan ej göra gällande skadeståndskrav pga ev. fel på hästen efter att kontraktet är underskrivet.
Hästen säljes i befintligt skick. Köparen har getts tillfälle/möjlighet för veterinär besiktning.

Hästen säljes till ändamål: Avel, körning, ridning.

Köpeskilling: Hästen ställs till köparens förfogande när säljaren erhållit hela köpeskillingen. Kvittens utlämnas i detta kontrakt.

Köpeskilling: ________Sv.kr inkl. moms.

Säljaren förbehåller sig äganderätten till dess att hästen är fullt betald.

Leverans: Köparen hämtar själv hästen samt står för transport from_______(datum, plats)

Detta köpekontrakt finns i två originalexemplar. Ett tillfaller säljaren och ett köparen.

____________________________________
(ort, datum, säljarens underskrift)

____________________________________
(ort, datum, köparens underskrift)



Kvittens: säljaren har erhållit köpeskillingen på _____________Sv. Kr
den__________(datum, ort)
___________________(underskrift)
 
Det finns ju färdiga kontrakt att köpa, är inte det enklare? (Inte menat som kritik)
 
Fast färdiga kontrakt innehåller inte alltid det man vill ha med. När jag köpte min häst skrev jag och säljaren ett eget.
 
Tack elodtgg och Görel för tre svar!
Åttio visningar utan kommentarer tolkar jag som att det inte var något större fel på mitt egenhändigt skrivna kontrakt. :D

Jag skriver eget för att kunna ta med den information jag anser vara relevant. Frågan är bara om det "håller" vid tex. prövning i rätten...
 
Du kan kanske ringa o rådfråga en advokat om det t.ex "håller" vid prövning osv..?
 
I befintligt skick, innebär inte att säljaren friskriver sig från alla upptänkliga fel. Upplysningsplikt gäller fortfarande och håller hästen inte vad man lovar så har säljaren fortfarande rätt att klaga. Det finns inget sätt att frånta sig allt ansvar.
 
Oups :o, ja och vad man än skriver och säger kan ju folk alltid klaga :(. Folk kan dock inte friskriva sig från vad som helst och tro att de går säkra.
 

Liknande trådar

G
Hästmänniskan Hej Har bläddrat runt bland trådar ang. köpekontrakt men blir inte riktigt klok ändå... Sitter och kikar på Lars Deckemans...
Svar
3
· Visningar
2 617
Senast: boccia
·
  • Låst
Hästmänniskan Köpavtal gäller för hästen XX. XX säljes i befintligt skick. Köparen har haft möjlighet att undersöka och kontrollera hästen innan...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
17 615
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp