Eira undersökte 424 norska hästar, varannan var överviktig

I sitt avslutande masterarbete undersökte och hullbedömde agronomen Eira Næsje 424 stycken hästar i Norge. Resultatet? Hälften av dem visade sig vara överviktiga. För hest.no berättar hon mer.
 
”Jag upplever att hästägare är väldigt nöjda över hur hästen ser ut i kroppen, att den är så "muskulös". Det är bara det att det många gånger inte är muskler utan fett.”

Precis detta jag själv upplever, främst bland dressyrmänniskor 😅
 
”Jag upplever att hästägare är väldigt nöjda över hur hästen ser ut i kroppen, att den är så "muskulös". Det är bara det att det många gånger inte är muskler utan fett.”

Precis detta jag själv upplever, främst bland dressyrmänniskor 😅
Det där är väldigt vanligt hos alla typer av husdjur/sällskapsdjur känns det som. Jag har också hört sådant från hästägare, och hur ofta jag hör sådant nu i som personal i djuraffär... Ja jösses :cautious: Värst var väl när det kom in en fet (inte bara lite rund) hund, ägaren frågade om fodertips och jag nämnde att de kanske ville ha ett för hundar som behöver gå ner i vikt. Nejdå. Hunden var så stark så han "måste" vara välmusklad och fin. Alltså. Jag kunde inte känna revbenen ens när jag ansträngde mig för att hitta dem. Låren däremot, där man lätt brukar kunna se muskler, de var väldigt tunna...
 
Det där är väldigt vanligt hos alla typer av husdjur/sällskapsdjur känns det som. Jag har också hört sådant från hästägare, och hur ofta jag hör sådant nu i som personal i djuraffär... Ja jösses :cautious: Värst var väl när det kom in en fet (inte bara lite rund) hund, ägaren frågade om fodertips och jag nämnde att de kanske ville ha ett för hundar som behöver gå ner i vikt. Nejdå. Hunden var så stark så han "måste" vara välmusklad och fin. Alltså. Jag kunde inte känna revbenen ens när jag ansträngde mig för att hitta dem. Låren däremot, där man lätt brukar kunna se muskler, de var väldigt tunna...

Folk som ser mina katter brukar också kommentera hur "smala" de är. De är i lite, lite överhull :meh: (medvetet val eftersom honkatten äter sämre om något stressar henne så jag vill ha lite reserv ifall något händer,) men folk är så vana att se sälformade katter att de tror att en med midja är tunn.
 
Folk som ser mina katter brukar också kommentera hur "smala" de är. De är i lite, lite överhull :meh: (medvetet val eftersom honkatten äter sämre om något stressar henne så jag vill ha lite reserv ifall något händer,) men folk är så vana att se sälformade katter att de tror att en med midja är tunn.
Så var det med min senaste katt också. Hon var i utmärkt hull. Som tur var så lät hon sig sällan klappas av besökare, för varje gång någon gjorde det så kommenterade de att hon var såååå smal. Tyvärr. Katter känns som det absolut vanligaste djuret att ha överviktiga...
 
Så var det med min senaste katt också. Hon var i utmärkt hull. Som tur var så lät hon sig sällan klappas av besökare, för varje gång någon gjorde det så kommenterade de att hon var såååå smal. Tyvärr. Katter känns som det absolut vanligaste djuret att ha överviktiga...
Har flera gånger sett vanliga bondkatter (normalvikt kanske 3,5-4 kg) som väger 10 kg och är så feta att de flyter ut när de ligger ner, och har svårt att gå. Det är sorgligt att se när man vet hur atletiska katter ska vara...
 
Har flera gånger sett vanliga bondkatter (normalvikt kanske 3,5-4 kg) som väger 10 kg och är så feta att de flyter ut när de ligger ner, och har svårt att gå. Det är sorgligt att se när man vet hur atletiska katter ska vara...

Fy sjutton!! :cry: Det ÄR svårt att hålla vissa katter i bra hull. Det är ju små kroppar gjorda för att vara både aktiva och energikonserverande, så marginalen blir liten, men man måste ju försöka så mycket det går.

Jag kommer ihåg hur mycket det skiljde i rörlighet och aktivitet när min förra hane låg på sin idealvikt runt 4,2 kg kontra när han fick njurfoder och gick upp till 4,8. För oss var skillnaden väldigt lätt att se. :(
 
Har flera gånger sett vanliga bondkatter (normalvikt kanske 3,5-4 kg) som väger 10 kg och är så feta att de flyter ut när de ligger ner, och har svårt att gå. Det är sorgligt att se när man vet hur atletiska katter ska vara...
Det måste ju delvis ha någonting att göra med normen att de ska ha fri tillgång till torrfoder? Jag vet inte var det kommer ifrån och kan nog räkna på ena handens fingrar de katter som Inte har det.
 
Det måste ju delvis ha någonting att göra med normen att de ska ha fri tillgång till torrfoder? Jag vet inte var det kommer ifrån och kan nog räkna på ena handens fingrar de katter som Inte har det.
Det är ju kattens normer 😂

Faktiskt de svåraste djuren att hålla i lagom hull tycker jag, särskilt nu på vintern.
 
”Jag upplever att hästägare är väldigt nöjda över hur hästen ser ut i kroppen, att den är så "muskulös". Det är bara det att det många gånger inte är muskler utan fett.”

Precis detta jag själv upplever, främst bland dressyrmänniskor 😅

Upplever också samma när jag ser ridhästfolk som skaffar fullblod. De ser en galoppör, en proffsatlet, i fin form och tycker den är sååå "tunn och omusklad". Vips ska den gödas upp så den ser ut som en fet dressyrhäst och då är de stolta att den blivit så "maffig", utan minsta tanke på att fullbloden har en annan kroppsbyggnad än ett halvblod... Lite som tycka att en greyhound borde se ut som en dobermann.
 
Det måste ju delvis ha någonting att göra med normen att de ska ha fri tillgång till torrfoder? Jag vet inte var det kommer ifrån och kan nog räkna på ena handens fingrar de katter som Inte har det.

- 1 finger.

Megara märker jag direkt när hon går upp i vikt. Hon är inte alls lika smidig. Kämpar för att gå ner lite i vikt. I princip alla jag pratar med är, men hon som är så smal. Ja, jo, det ska burmor vara. De ska ha getingmidjor. Megara får blötmat i begränsade portioner till sin stora ilska.

Nu när hon får torrisar för att hålla magen i ordning får hon mindre blötmat och är oerhört arg.
 
Upplever också samma när jag ser ridhästfolk som skaffar fullblod. De ser en galoppör, en proffsatlet, i fin form och tycker den är sååå "tunn och omusklad". Vips ska den gödas upp så den ser ut som en fet dressyrhäst och då är de stolta att den blivit så "maffig", utan minsta tanke på att fullbloden har en annan kroppsbyggnad än ett halvblod... Lite som tycka att en greyhound borde se ut som en dobermann.
Ja det finns ju inom alla discipliner och raser tyvärr!
 
Skönt att det kollas upp och att det man sagt i över 20 år kanske äntligen belyses. Jag skulle nog säga att siffran är högre egentligen. Kanske det är skillnad på svenska hästar?

Skulle tro att vi i Sverige ligger högre. Iallafall när det gäller hobbyhästarna.
 
Upplever också samma när jag ser ridhästfolk som skaffar fullblod. De ser en galoppör, en proffsatlet, i fin form och tycker den är sååå "tunn och omusklad". Vips ska den gödas upp så den ser ut som en fet dressyrhäst och då är de stolta att den blivit så "maffig", utan minsta tanke på att fullbloden har en annan kroppsbyggnad än ett halvblod... Lite som tycka att en greyhound borde se ut som en dobermann.
Dobbisar borde dock se mer ut som en greyhound - de är oftast feta bara 😅
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 277
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp