Ekonomi under tjänstledighet

macan

Trådstartare
Behöver lite råd och tips om hur man bör tänka kring lån och sparande mm vid tjänstledighet utan inkomst.

Huslånet ska ju ändå hanteras, men kan det vara idé att inte amortera under den aktuella tiden? För-/nackdelar?

Jag kommer ju inte att ha någon inkomst att lägga på månads- och pensionssparande, men bör jag åtminstone flytta över pengar från mitt sparande (fonder och ISK) till pensionssparande varje månad?

Månadsdonationer till olika organisationer och stiftelser kommer jag att ställa in under den aktuella tiden.

Försäkringar och andra fasta kostnader är ju bara att betala från mitt sparande, likaså de ökade resekostnader jag kommer att ha under denna tid.

Har ni några andra tips och råd till mig hur jag bäst tar hand om ekonomin?
 
Jag hade inte amorterat om det är ok med banken och inte flyttat till pensionsspar - finns ju ingen mening med det senare.
 
Behöver lite råd och tips om hur man bör tänka kring lån och sparande mm vid tjänstledighet utan inkomst.

Huslånet ska ju ändå hanteras, men kan det vara idé att inte amortera under den aktuella tiden? För-/nackdelar?

Jag kommer ju inte att ha någon inkomst att lägga på månads- och pensionssparande, men bör jag åtminstone flytta över pengar från mitt sparande (fonder och ISK) till pensionssparande varje månad?

Månadsdonationer till olika organisationer och stiftelser kommer jag att ställa in under den aktuella tiden.

Försäkringar och andra fasta kostnader är ju bara att betala från mitt sparande, likaså de ökade resekostnader jag kommer att ha under denna tid.

Har ni några andra tips och råd till mig hur jag bäst tar hand om ekonomin?

Beror på hur länge det gäller, tycker jag.
 
Vad menar du med pensionssparande?
(Jag sparar till min pension i fonder o en ISK, så ser inte varför du skulle flytta redan sparade pengar till ett motsvarande sparande.)
Gör vad du kan för att minska dina utgifter, t ex se över elavtal, mobilavtal, försäkringar mm. Matplanering, köpstopp på allt som inte är nödvändigt, låna eller second hand det som är mer nödvändigt, sälj det du inte längre själv behöver/vill använda.
 
Vad menar du med pensionssparande?
(Jag sparar till min pension i fonder o en ISK, så ser inte varför du skulle flytta redan sparade pengar till ett motsvarande sparande.)
Gör vad du kan för att minska dina utgifter, t ex se över elavtal, mobilavtal, försäkringar mm. Matplanering, köpstopp på allt som inte är nödvändigt, låna eller second hand det som är mer nödvändigt, sälj det du inte längre själv behöver/vill använda.
Precis, att flytta pengar mellan olika fonder/ISK känns ju lite onödigt nu när man inte längre får göra avdrag för pensionsspar. Känns bäst att bara låta pengarna vara kvar där de är, på fond/ISK konton med riksnivå jag själv valt.
Jag är ingen big shopper så den biten är inget större problem.
Framför allt ska den här tjänstledigheten användas till att investera i mig själv, så det får kosta det det kostar, men bra ändå om jag inte gör några helknasiga saker bara för att jag inte tänkte mig för.
 
Jag hade velat kolla upp vad som händer med SGI:n till följd av en så lång ledighet. Sjukpenninggrundande inkomst alltså.
Tack för tipset, det hade jag inte en tanke på! Har alltid varit frisk men det kan ju ändras med tilltagande ålder. Snabbgoogling ger att SGI verkar vara skyddad iom att jag ska gå en studiemedelsberättigad utbildning och planerar att ta bidragsdelen. Ska kolla lite noggrannare dock!
 
Tack för tipset, det hade jag inte en tanke på! Har alltid varit frisk men det kan ju ändras med tilltagande ålder. Snabbgoogling ger att SGI verkar vara skyddad iom att jag ska gå en studiemedelsberättigad utbildning och planerar att ta bidragsdelen. Ska kolla lite noggrannare dock!
Kolla vad som händer om du blir sjuk under utbildning också, inte bara att SGI är skyddad till efteråt. Särskilt med tanke på att du tänker dig att klara dig på bidragsdelen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 842
Senast: Fazeem
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Skulle behöva lite synpunkter från någon som är lite ekonomiskt lagd gällande vad som är smart och inte. Jag och min sambo äger...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 340
Senast: Matt
·
Juridik & Ekonomi Jag har pensionsångest och har haft det i många år. Hur jag ska lösa det vet jag inte. Det enda jag kunnat komma på är att köpa ett hus...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
12 445
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp