Rädda pensionen

Fast många av de pensionärer jag träffar utomlands reser upp pengarna för sina hus, bor hemma i lägenheten under kortare perioder...så jag vet inte om de ruttnar i förtid.
Jag gillar inte att resa. Jag vill odla (och nöjer mig inte med krukväxter).

Anser du dig värd lägre lön? En stillastående lön är ju i princip en lönesänkning när åren går och priser stiger.

Du borde ha såväl årlig löneökning som tjänstepension; bara genom att du jobbar. Lön efter prestation medför bara större kliv.
Jag vet. Men jag vet inte vad jag kan göra åt saken. Det är så otroligt jobbigt att behöva säga till varje år om att lönen behöver gå upp.

Så länge du inte går i pension med massa lån lär det ju vara chill! Amortera som du gör nu enligt plan och satsa på att starta ett långsiktigt sparande i typ ISK. På 20 år hinner du spara undan en hel del!
Sen kan du ju när du väl blir pensionär välja att leva delar av året nån annanstans i världen där din pension räcker längre. Personligen har jag tänkt i de banorna (och samtidigt då hyra ut bostaden här hemma).
Jag vet inte vad jag ska göra utomlands. Sitta ensam och sysslolös?

Men jag får väl ta tag i det där sparandet som jag inte begriper mig på. Jag önskar att jag hade en hjärna som kunde begripa sånt där, men jag har bränt upp hjärncellerna.

Sätt en post-it på ratten där det står ”jord”. Ja man måste komma ihåg att klistra dit lappen. Låt oss säga att jag har post-it och penna i bilen.. host
Och så måste jag komma ihåg att köpa post-it-lappar :idea:.
 
Jag måste ju börja med att komma ihåg att köpa såjord. Här om dagen tänkte jag få ändan ur och så lite frön trots allt, men jag hade köpt fel jord. Sen har jag inte lyckats komma ihåg att göra det.


Jag tänker inte ruttna bort i en lägenhet. Det är det sämsta boende jag kan tänka mig. Risken är att jag blir en sån där jobbig kärring som hela tiden gnäller på att grannarna låter för mycket eller stinker för mycket. Dessutom har jag ingen aning om vad man gör i en lägenhet. Stirrar på väggarna? Jag skulle dö i förtid av tristess. Kanske det skulle vara bäst att dö tidigt så slipper jag oroa mig för pengar.

Tillägg. Jag kände som du ang lägenhet. Jag älskar lägenhet nu. Så jäkla bekvämt. Och när kylskåpet låter som ett reaplan ringer jag värden och sen är det inte mitt problem. Inget skotta snö och klippa gräs osv. Grannarna hör jag i princip aldrig. Jag brukar inte lukta på dem heller ;)

Nu har jag ju häst så ganska lite glo på väggarna - jag är nästan inte hemma. Men odla på balkong/uteplats eller skaffa en kolonilott.

Jag har ett hus som är uthyrt. Jag ska flytta dit sen. Men skulle vilja behålla lägenheten med. I love it! Hade jag inte häst skulle jag kunna sälja bilen imorgon med och spara tusenlappar.

Jag säger inte ”du ska minsann flytta till lägenhet”. Bara att jag hade samma syn som dig innan - och nu funderar varför jag hade det. Och varför jag inte flyttade från gård till lägenhet för länge sen.
 
Det var tyvärr alltför många som köpte då sittande ministärers antydan om att staten skulle ordna allt. Jag fick som tur var lära mig att pension, är den uppskjutna konsumtion man själv lyckas åstadkomma. Hur hårt och orättvist det än faller ut. Att ensam eller tillsammans med andra skapa resurser med små medel är för de flesta enda vägen till en tillvaro som medger en dräglig livsstil.
Ja och små medel betyder inte fattigdom, fattig är endast den som inga vänner har och vänner är inget man skaffar bara sådär, vänner är något man förtjänar och som man är mot andra blir andra mot en själv också för vem vill umgås med en negativ lat gnällspik och bara få höra "det går inte, det kan man inte, det får man inte"?
Trots att många här på buke verkar hata eller ogilla mig så har jag konstigt nog väldigt många vänner IRL och får ständigt nya vänner, både tvåbenta och fyrbenta i alla åldrar, man ställer upp med det man kan, hjälper varann med det man kan och det är inte alltid det betyder fysisk handlingskraft utan kan vara allmän problemlösning och lite annorlunda tänk också. Rikedom mäts inte i pengar eller grejer för vi kan ingenting ta med oss när vi dör.
 
Jag gillar inte att resa. Jag vill odla (och nöjer mig inte med krukväxter).


Jag vet. Men jag vet inte vad jag kan göra åt saken. Det är så otroligt jobbigt att behöva säga till varje år om att lönen behöver gå upp.


Jag vet inte vad jag ska göra utomlands. Sitta ensam och sysslolös?

Men jag får väl ta tag i det där sparandet som jag inte begriper mig på. Jag önskar att jag hade en hjärna som kunde begripa sånt där, men jag har bränt upp hjärncellerna.


Och så måste jag komma ihåg att köpa post-it-lappar :idea:.

Jag kan skicka en förpackning post-it till dig! :)

(Sen jag var utbränd i 20-årsåldern är mitt minne sämst. Jag brukar bara halvt på skämt säga det är ett under att jag kommer ihåg var jag bor... Jag skojar bara till hälften. Jag har lärt mig leva med det. Och skickar mail till mig själv på kvällarna saker jag ska komma ihåg imorgon bitti. Och mail på dagen vad jag ska komma ihåg på em. Just nu jobbar jag sen i lördags med projekt tanka bilen. Måste komma ihåg att svänga förbi macken OCH ha med mig kortet. Än går det sådär. Det sitter en post it med ”KORTET - TANKA” på insidan av ytterdörren sen imorse och en på ratten på bilen med ”TANKA” sen går kväll. Idag kanske är dagen det händer!)
 
Tillägg. Jag kände som du ang lägenhet. Jag älskar lägenhet nu. Så jäkla bekvämt. Och när kylskåpet låter som ett reaplan ringer jag värden och sen är det inte mitt problem. Inget skotta snö och klippa gräs osv. Grannarna hör jag i princip aldrig. Jag brukar inte lukta på dem heller ;)

Nu har jag ju häst så ganska lite glo på väggarna - jag är nästan inte hemma. Men odla på balkong/uteplats eller skaffa en kolonilott.

Jag har ett hus som är uthyrt. Jag ska flytta dit sen. Men skulle vilja behålla lägenheten med. I love it! Hade jag inte häst skulle jag kunna sälja bilen imorgon med och spara tusenlappar.

Jag säger inte ”du ska minsann flytta till lägenhet”. Bara att jag hade samma syn som dig innan - och nu funderar varför jag hade det. Och varför jag inte flyttade från gård till lägenhet för länge sen.
En balkong eller en kolonilott uppfyller inte mina önskemål. Det är alldeles för begränsat. Man kan inte ha träd, buskar, grönsaksodlingar, bärbuskar, rosplanteringar, damm, perennplanteringar o.s.v. Vid min förra bostad hade jag cirka 40 kvm trädgård. Den ytan var uppodlad på ett år. Sen hade jag inget mer att göra där. Morsan har en kolonilott och den är sjukt liten. Inte äger man marken heller vilket är ett problem.

Jag är både ljud och luktkänslig. Det räcker om någon rökare gått i trappuppgången en stund innan mig, för att jag ska bli störd. Det är för stor risk att man får en granne i en lägenhet som har hundar som skäller, barn som för ett jävla liv eller att det klampas i golv, eller så grälar folk o.s.v. Jag skulle inte palla. Inte kan man gå ut och sätta sig ostörd i solen med en kaffekopp heller. Lägenheter måste man dessutom betala hyra för så länge man bor där. Här kommer jag slippa "kallhyran" när lånet är betalt.
 
Jag måste ju börja med att komma ihåg att köpa såjord. Här om dagen tänkte jag få ändan ur och så lite frön trots allt, men jag hade köpt fel jord. Sen har jag inte lyckats komma ihåg att göra det.


Jag tänker inte ruttna bort i en lägenhet. Det är det sämsta boende jag kan tänka mig. Risken är att jag blir en sån där jobbig kärring som hela tiden gnäller på att grannarna låter för mycket eller stinker för mycket. Dessutom har jag ingen aning om vad man gör i en lägenhet. Stirrar på väggarna? Jag skulle dö i förtid av tristess. Kanske det skulle vara bäst att dö tidigt så slipper jag oroa mig för pengar.

Skit i såjorden och så i den jord du har! Blanda eventuellt med sand. Jag använder aldrig såjord och drar upp en hel del plantor varje år. Tycker också att jag på sista tiden har läst mycket om att det faktiskt inte är nödvändigt, blan annat i senaste Allt om Trädgård.
 
En balkong eller en kolonilott uppfyller inte mina önskemål. Det är alldeles för begränsat. Man kan inte ha träd, buskar, grönsaksodlingar, bärbuskar, rosplanteringar, damm, perennplanteringar o.s.v. Vid min förra bostad hade jag cirka 40 kvm trädgård. Den ytan var uppodlad på ett år. Sen hade jag inget mer att göra där. Morsan har en kolonilott och den är sjukt liten. Inte äger man marken heller vilket är ett problem.

Jag är både ljud och luktkänslig. Det räcker om någon rökare gått i trappuppgången en stund innan mig, för att jag ska bli störd. Det är för stor risk att man får en granne i en lägenhet som har hundar som skäller, barn som för ett jävla liv eller att det klampas i golv, eller så grälar folk o.s.v. Jag skulle inte palla. Inte kan man gå ut och sätta sig ostörd i solen med en kaffekopp heller. Lägenheter måste man dessutom betala hyra för så länge man bor där. Här kommer jag slippa "kallhyran" när lånet är betalt.
Och just ja, man får inte renovera en lägenhet efter tycke och smak. Ska det målas så får jag inte välja färg själv (möjligen kulör på sin höjd). Man kan också hamna i sitsen att man måste stå ut med fula tapeter.

Jag gillar inte den bundenhet som det innebär att bo i lägenhet.
 
Skit i såjorden och så i den jord du har! Blanda eventuellt med sand. Jag använder aldrig såjord och drar upp en hel del plantor varje år. Tycker också att jag på sista tiden har läst mycket om att det faktiskt inte är nödvändigt, blan annat i senaste Allt om Trädgård.
Jag har slutat prenumerera på Allt om Trädgård för jag orkade sällan läsa tidningen. Jag saknar min förmåga att kunna och orka läsa.

Sand har jag gott om men det är fruset ute nu. Så det är inte tillgängligt. Kanske finns det i vårt grustag men jag kan inte köra in där nu för snövallarna är ivägen. Sen har jag inget såll. Det är sten i sanden/gruset.
 
Och just ja, man får inte renovera en lägenhet efter tycke och smak. Ska det målas så får jag inte välja färg själv (möjligen kulör på sin höjd). Man kan också hamna i sitsen att man måste stå ut med fula tapeter.

Jag gillar inte den bundenhet som det innebär att bo i lägenhet.
Haha de flesta hv målar alla väggar vita nuförtiden
Enklare att måla om till nästa hyresgäst då
 
Och just ja, man får inte renovera en lägenhet efter tycke och smak. Ska det målas så får jag inte välja färg själv (möjligen kulör på sin höjd). Man kan också hamna i sitsen att man måste stå ut med fula tapeter.

Jag gillar inte den bundenhet som det innebär att bo i lägenhet.

Just det där är dock inte riktigt sant. Jag får måla väggarna bordellröda i min hyresrätt om jag vill. Så länge jag återställer den innan jag flyttar.

Om jag vill kan jag idag tycka ”jag vill ha nya tapeter, de här är fula” och välja tapeter. Däremot får jag betala för det. Vill jag bara betala för tapeterna kan jag göra jobbet själv. Osv.

Jag kan även om jag skulle vilja det byta ut bänkskivorna i köket, få annat kakel i köket mm.

Däremot kan jag inte få det gratis. Och det blir inte ”mitt” att behålla den dag jag flyttar. Men man är inte livegen. Och man kan byta tapeter ganska många gånger innan man är uppe i kostnaden för ett avlopp, en värmepanna osv.

Så det finns både fördelar- och nackdelar med allt.
 
Jag har slutat prenumerera på Allt om Trädgård för jag orkade sällan läsa tidningen. Jag saknar min förmåga att kunna och orka läsa.

Sand har jag gott om men det är fruset ute nu. Så det är inte tillgängligt. Kanske finns det i vårt grustag men jag kan inte köra in där nu för snövallarna är ivägen. Sen har jag inget såll. Det är sten i sanden/gruset.

Hoppa över sanden då? Kan nada om odling men det stod ”blanda eventuellt med sand”
 
Jag har slutat prenumerera på Allt om Trädgård för jag orkade sällan läsa tidningen. Jag saknar min förmåga att kunna och orka läsa.

Sand har jag gott om men det är fruset ute nu. Så det är inte tillgängligt. Kanske finns det i vårt grustag men jag kan inte köra in där nu för snövallarna är ivägen. Sen har jag inget såll. Det är sten i sanden/gruset.

Skippa sanden då, det kommer att funka ändå!
 
Jag skriver på handen - oslagbart ;) ! Just nu står det "loppis", för jag ska komma ihåg att kika förbi på hemvägen. Igår stod "spån" och "mat"....

Det försvinner när man tvättar händerna ju. Men annars så bra tips där med. Och framförallt visar det på det viktigaste - hitta sättet som fungerar för just en själv!
 
Haha de flesta hv målar alla väggar vita nuförtiden
Enklare att måla om till nästa hyresgäst då
Fy så vidrigt. Och jävla plastfärg är det väl också?

Just det där är dock inte riktigt sant. Jag får måla väggarna bordellröda i min hyresrätt om jag vill. Så länge jag återställer den innan jag flyttar.

Om jag vill kan jag idag tycka ”jag vill ha nya tapeter, de här är fula” och välja tapeter. Däremot får jag betala för det. Vill jag bara betala för tapeterna kan jag göra jobbet själv. Osv.

Jag kan även om jag skulle vilja det byta ut bänkskivorna i köket, få annat kakel i köket mm.

Däremot kan jag inte få det gratis. Och det blir inte ”mitt” att behålla den dag jag flyttar. Men man är inte livegen. Och man kan byta tapeter ganska många gånger innan man är uppe i kostnaden för ett avlopp, en värmepanna osv.

Så det finns både fördelar- och nackdelar med allt.
Det där är inget för mig. Jag köpte medvetet ett äldre hus som inte var helt sönderrenoverat, med plast, silikon och annan skit (men det finns delar som jag kommer att behöva göra om då förra ägaren gjort fel). Jag skulle inte stå ut med att behöva återställa en lägenhet. Aldrig i livet att jag gör det.

Helst hade jag velat bygga mig ett hus själv från grunden där jag kunde välja material själv, men jag insåg att jag dels inte hade råd och sen hade jag inte heller den orken. Nu får jag istället sanera bort dåliga material.

Hoppa över sanden då? Kan nada om odling men det stod ”blanda eventuellt med sand”
Svårt att få fröna att gro om jorden är näringsrik. Vill inte chansa.
 
Jag måste ju börja med att komma ihåg att köpa såjord. Här om dagen tänkte jag få ändan ur och så lite frön trots allt, men jag hade köpt fel jord. Sen har jag inte lyckats komma ihåg att göra det.


Jag tänker inte ruttna bort i en lägenhet. Det är det sämsta boende jag kan tänka mig. Risken är att jag blir en sån där jobbig kärring som hela tiden gnäller på att grannarna låter för mycket eller stinker för mycket. Dessutom har jag ingen aning om vad man gör i en lägenhet. Stirrar på väggarna? Jag skulle dö i förtid av tristess. Kanske det skulle vara bäst att dö tidigt så slipper jag oroa mig för pengar.

Nu vet jag inte hur bunden du är till Sverige men många pensionärer väljer att leva och bo utomlands när de når pensionsålder. Har man då pension från Sverige kan man i många länder leva mycket bra. Min pappa tex ökade sin pension med 2500 kr i månaden genom att flytta till Tyskland (genom att han skattas som utlandssvensk).

Jag kommer ha det bra som pensionär, som det ser ut nu, för jag har en relativ bra pension från Sverige (eftersom den kommer skattas annorlunda) och en normal från Tyskland. Sen kan man aldrig veta hur länge man lever hur som helst så jag ser till att ha kul nu när jag kan men har ändå ett öga på att jag ska i alla fall klara mig okej sen men vägrar att bara lägga pengar på hög redan nu.
 
Jag kan skicka en förpackning post-it till dig! :)

(Sen jag var utbränd i 20-årsåldern är mitt minne sämst. Jag brukar bara halvt på skämt säga det är ett under att jag kommer ihåg var jag bor... Jag skojar bara till hälften. Jag har lärt mig leva med det. Och skickar mail till mig själv på kvällarna saker jag ska komma ihåg imorgon bitti. Och mail på dagen vad jag ska komma ihåg på em. Just nu jobbar jag sen i lördags med projekt tanka bilen. Måste komma ihåg att svänga förbi macken OCH ha med mig kortet. Än går det sådär. Det sitter en post it med ”KORTET - TANKA” på insidan av ytterdörren sen imorse och en på ratten på bilen med ”TANKA” sen går kväll. Idag kanske är dagen det händer!)
Den dagen då du skickar meil till dig själv och frågar om du är hemma och får svaret "vet inte" tillbaks, DÅ är det illa. :o
 
Svårt att få fröna att gro om jorden är näringsrik. Vill inte chansa.

Som sagt, det var många år sedan jag använde såjord och det går hur bra som helst med vanlig. Allt gror.[/QUOTE]
Likadant här, jag tar "såjorden" nedanför gamla dynghögen och det växer så det knakar när jag sått fröna,,,,,,ähum, ALLT växer, även det som inte borde komma upp i såbäddarna, som nässlor, kardborrar och annat smått och gott. :o:p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 478
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 298
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp