Rädda pensionen

Nu vet jag inte hur bunden du är till Sverige men många pensionärer väljer att leva och bo utomlands när de når pensionsålder. Har man då pension från Sverige kan man i många länder leva mycket bra. Min pappa tex ökade sin pension med 2500 kr i månaden genom att flytta till Tyskland (genom att han skattas som utlandssvensk).

Jag kommer ha det bra som pensionär, som det ser ut nu, för jag har en relativ bra pension från Sverige (eftersom den kommer skattas annorlunda) och en normal från Tyskland. Sen kan man aldrig veta hur länge man lever hur som helst så jag ser till att ha kul nu när jag kan men har ändå ett öga på att jag ska i alla fall klara mig okej sen men vägrar att bara lägga pengar på hög redan nu.
Jag vet inte om jag orkar flytta igen. Det blir ju då att jag blir ensam och för mig tar det många år att skaffa vänner. Och så blir jag tvungen att lämna min livsgärning som då är huset och trädgården. Att börja om och skapa en ny trädgård och ett nytt boende känns jättejobbigt. Jag är nog mer bunden till människor jag lärt känna och den plats jag skapat, än till Sverige. När jag flyttade hit sa jag att jag aldrig mer ska flytta. Nu vill jag äntligen få trygghet och en möjlighet att rota mig.
 
Jag vet inte om jag orkar flytta igen. Det blir ju då att jag blir ensam och för mig tar det många år att skaffa vänner. Och så blir jag tvungen att lämna min livsgärning som då är huset och trädgården. Att börja om och skapa en ny trädgård och ett nytt boende känns jättejobbigt. Jag är nog mer bunden till människor jag lärt känna och den plats jag skapat, än till Sverige. När jag flyttade hit sa jag att jag aldrig mer ska flytta. Nu vill jag äntligen få trygghet och en möjlighet att rota mig.

Jag har inte heller lätt skaffa nya vänner men jag tycker det är enklare utomlands (bott i Tyskland och Österrike) faktiskt. Finns andra svenskar så umgås de gärna med svenskar och i allmänhet är många utomlands nyfikna på just svenskar och vi har bra rykte nästan överallt så det är lätt få kontakt.
Jag tycker också det är jobbigt att flytta men gör det hela tiden ändå (har nu bott här i samma stad i 9 år och det är rekord för mig, förr var rekordet 5 år) så mig gör det inget fast det är jobbigt. Men jag har inget hus eller trädgård (hade det en gång det räckte, var inget för mig).
 
Jag har inte heller lätt skaffa nya vänner men jag tycker det är enklare utomlands (bott i Tyskland och Österrike) faktiskt. Finns andra svenskar så umgås de gärna med svenskar och i allmänhet är många utomlands nyfikna på just svenskar och vi har bra rykte nästan överallt så det är lätt få kontakt.
Jag tycker också det är jobbigt att flytta men gör det hela tiden ändå (har nu bott här i samma stad i 9 år och det är rekord för mig, förr var rekordet 5 år) så mig gör det inget fast det är jobbigt. Men jag har inget hus eller trädgård (hade det en gång det räckte, var inget för mig).
Det tar så många år att lära sig lita på någon. Och jag längtar efter att få en familj men det lär jag aldrig få. Ytliga vänner kan inte ersätta en familj. Jag vill inte leva ensam.

Jag har inte helt koll på vad rekordet är för mig men jag ångrar att jag stannade så länge där. Jag var liksom "inneboende" hos min sambo och hade inget att säga till om. Det var hans hus och jag kände mig som en gäst där.
 
Det tar så många år att lära sig lita på någon. Och jag längtar efter att få en familj men det lär jag aldrig få. Ytliga vänner kan inte ersätta en familj. Jag vill inte leva ensam.

Jag har inte helt koll på vad rekordet är för mig men jag ångrar att jag stannade så länge där. Jag var liksom "inneboende" hos min sambo och hade inget att säga till om. Det var hans hus och jag kände mig som en gäst där.
Jag vet inte om Magiana blockat mig men rent generellt så ställer man sig först frågan "vad vill jag?" Sen tar man sig bara dit på ett eller annat sätt. Jag är uppväxt först i lägenhet, sen i villa men längtan till landet tog mig hit där jag är nu och visst har det varit många irrvägar i början men jag har tagit mig hit och tänker leva här resten av mitt liv. Att uppfylla sina drömmar handlar bara om att våga släppa taget om det förgångna och att agera och se målet. :)
 
Jag gillar inte att resa. Jag vill odla (och nöjer mig inte med krukväxter).

Jag vet inte vad jag ska göra utomlands. Sitta ensam och sysslolös?

Nä varför skulle du göra det?
Min erfarenhet är att folk geverellt är mer sociala i de flesta länder än i Sverige. Promenerar du tex genom Havanna så sitter folk ute på gatan. Livet pågår liksom inte inne i folks hus/lägenheter utan ute. Dels spelar ju klimatet in men främst är det nog en kulturell grej. Är ju inte som att svenskar skulle dansa salsa på gatan bara det blev lite varmare eller bjuda in främlingar ;)

Ang odling så är ju de de flesta ställen söderut bättre lämpade!
 
Helt annat tips!
Skaffa en sambo! (Jag vet.. inte helt enkelt va...)
Men vem vet om du hunnit kärleken inom 20 år, flyttat ihop och kan dela på mååånga kostnader?
Det vore ju fint. Tyvärr finns det mer än en hake med det hela. Jag hoppas på att få gå i terapi för att klara nära relationer. Jag är så bränd att jag får panik av tanken, även om jag väldigt gärna skulle vilja ha någon person nära mig.

Nä varför skulle du göra det?
Min erfarenhet är att folk geverellt är mer sociala i de flesta länder än i Sverige. Promenerar du tex genom Havanna så sitter folk ute på gatan. Livet pågår liksom inte inne i folks hus/lägenheter utan ute. Dels spelar ju klimatet in men främst är det nog en kulturell grej. Är ju inte som att svenskar skulle dansa salsa på gatan bara det blev lite varmare eller bjuda in främlingar ;)

Ang odling så är ju de de flesta ställen söderut bättre lämpade!
Det tar så många år att få vänner. Att bara prata med ytliga bekanta kan inte ersätta den närhet jag vill ha. Och jag är inte särskilt social. Förvisso har jag mål i mun när jag träffar folk, men det drar rätt mycket energi. Jag är introvert.

Ska jag odla på annat ställe så måste jag återigen köpa ett ställe med mark och börja om.
 
Då skulle jag hellre skaffa ett stort hus och göra ett typ kollektiv med mina kompisar när vi är gamla. Jäklar vad kul vi skulle ha!
Ha, jag har faktiskt tänkt tanken. Jag har redan ett stort hus ;) (eller stort och stort, tillräckligt stort i alla fall). Anledningen att jag inte redan gjort slag i saken är att jag är rädd för att det blir strul, att jag inte kan ha det privatliv jag önskar. Ska man bo med andra så måste man verkligen kunna komma överens. Jag orkar inte tjafs.

Men som läget är nu så skulle jag kunna hyra ut rum via airbnb. Jag måste bara hitta ork att fixa en del saker innan jag kan ta emot gäster.
 
Om jag var en pigg pensionär hade jag funderat på att få extra inkomster tex hade inte du någon stuga på gården? Göra i ordning den så den kan hyras ut? På sommaren behöver det ju inte vara lika hög standard som om man hyr något på vintern.

Eller ta emot djur mot betalning tex när folk reser bort eller promenera med folks hundar ett par dagar i veckan.
Eller jobba extra i tex butik någon dag i veckan.
 
Om jag var en pigg pensionär hade jag funderat på att få extra inkomster tex hade inte du någon stuga på gården? Göra i ordning den så den kan hyras ut? På sommaren behöver det ju inte vara lika hög standard som om man hyr något på vintern.

Eller ta emot djur mot betalning tex när folk reser bort eller promenera med folks hundar ett par dagar i veckan.
Eller jobba extra i tex butik någon dag i veckan.
Jo, tanken är att friggeboden ska göras i ordning och hyras ut. Där får det plats en våningssäng, ett bord med två stolar och en liten kokvrå. Dessvärre får varken toalett eller dusch plats där. Min första tanke var att fixa någon utedusch och någon typ av toa ute, typ dass eller motsvarande, men då drar projektet iväg. Enklast är om folk lånar dusch och toa inne hos mig. Det enda jag behöver göra då är att bygga en dörr mot köket så jag får en privat del i huset.
 
Förutom att se över elavtalet och sophämtningen som du redan blivit tipsad om så kolla med kommunen om du inte kan få slamtömning vartannat år istället. Jag bytte elavtal i somras och det är bundet i ett år så än lönar det sig inte att byta för mig, men sophämtningen har jag sedan tidigare dragit ner till 1 gång/månad eftersom jag sopsorterar och det blir väldigt lite sopor ens på en månad.

Jag har även slamtömning bara vartannat år och min granne ska ringa kommunen och byta även han efter tips från mig. Som singel så är det ju onödigt att tömma varje år, så mycket skit blir det inte efter en person.

Vill du se över ditt elavtal så rekommenderar jag elpriskollen.se som Energimarknadsinspektionen håller i och som är helt oberoende och neutral, då kan du vara säker på att samtliga aktörer finns med. :up:
 
Jag har pensionsångest och har haft det i många år. Hur jag ska lösa det vet jag inte. Det enda jag kunnat komma på är att köpa ett hus som jag klarar av att amortera färdigt innan jag blir pensionär, så att jag kan leva billigt sen. Det finns ju ingen garanti att bostadstillägget finns kvar när jag blir pensionär.

Jag har läst lite i pensionstrådarna här på Buke men fattar verkligen inte mycket. Folk slänger sig med så många svåra ord. Jag vet exempelvis inte vad en "fond" är. Vad är skillnaden mot en aktie liksom? Jag vet heller inte vad ISK eller investeringssparkonto är. Jag är liksom helt bortkommen gällande detta, och som om det inte räckte så är jag sjukt ointresserad av investeringar. Jag vill inte gambla med mina pengar. Jag vill bara ha en trygg pension.

Om jag skulle investera i aktier så skulle jag bli tvungen att göra ordentlig research så att det aktuella företaget inte håller på med något oetiskt som jag inte står bakom. Jag orkar inte riktigt hålla på med sånt, men att ett företag är etiskt korrekt är viktigare än pengar.

Sen har jag inte direkt några pengar att investera/spara heller. Jag jobbar bara 75% och räknar inte med att jobba mer än så framöver heller. Kanske kan jag få in lite extra pengar genom att hyra ut rum via airbnb, men jag vet inte om/när det kan ske. Det är ju lite pyssel med att få igång en uthyrning och sedan sköta det.

Jag har ingen tjänstepension och vågar inte fråga om det heller. Det är ju liksom inte så att jag har alternativet att byta jobb om det inte passar. Jag frågade jobbet om restidsersättning en gång, men just den frågan blev obesvarad. Den andra frågan i samma mejl fick svar. Jag har liksom dålig hälsa och kan inte ställa krav på jobbet.
Men att amortera huslånet är väl ett jättebra sparande om du inte vill ge dig in bland aktier och fonder? Så har jag gjort för jag får jättelåg pension pga deltidsarbete. Har inte kunnat jobba heltid pga hälsan. Så jag kommer att ha väldigt låga boendekostnader när jag går i pension om några år. Och så tänker jag att jag kan ta en inneboende om det kniper. Det kan väl du också göra?
Är inte intresserad och förstår mig inte på aktier och fonder så jag har amorterat och reparerat huset istället.
 
Men att amortera huslånet är väl ett jättebra sparande om du inte vill ge dig in bland aktier och fonder? Så har jag gjort för jag får jättelåg pension pga deltidsarbete. Har inte kunnat jobba heltid pga hälsan. Så jag kommer att ha väldigt låga boendekostnader när jag går i pension om några år. Och så tänker jag att jag kan ta en inneboende om det kniper. Det kan väl du också göra?
Är inte intresserad och förstår mig inte på aktier och fonder så jag har amorterat och reparerat huset istället.
Jo, visst finns det väl plats för en inneboende eller två. Frågan är om jag står ut med det i längden.

Ibland funderar jag på hur vettigt det är att amortera. Tänk om jag vid pensionen ändå måste tigga om bostadstillägg? Då har det ju inte lönat sig att amortera och jag har haft mindre pengar att leva på fram till pensionen. Tanken med att amortera är ju att ha mer pengar tillgängliga vid pensionen, men det kanske inte blir så?
 
Jo, visst finns det väl plats för en inneboende eller två. Frågan är om jag står ut med det i längden.

Ibland funderar jag på hur vettigt det är att amortera. Tänk om jag vid pensionen ändå måste tigga om bostadstillägg? Då har det ju inte lönat sig att amortera och jag har haft mindre pengar att leva på fram till pensionen. Tanken med att amortera är ju att ha mer pengar tillgängliga vid pensionen, men det kanske inte blir så?

Varför ser du det som att ”tigga om” bostadstillägg?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 478
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 298
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp