Elbil/elhybrid/laddhybrid och släpvagn!

Var nyfiken ändå så läste på och Teslan fick ju inte dra mer än dom förslagen jag hade så då behöver jag inte gräma mig över att vi inte får välja den. Sambon var inne på Audi e-tron men den är alldeles för tung. Den väger liksom 3140 kg.. Pappas husbil väger 3400 kg bara som jämförelse.🤓
Ja, samma dragvikt men bättre räckvidd. Jag kommer inte ha någon mer bil när jag väl byter så räckvidd blir superviktigt. Tex om man behöver köra akut till strömsholm eller liknande.

Ska du inte bara uppgradera ditt körkort annars för mer att välja på?
Jag har för mig att räckvidden är rätt dålig på e-tron..
 
Ja, samma dragvikt men bättre räckvidd. Jag kommer inte ha någon mer bil när jag väl byter så räckvidd blir superviktigt. Tex om man behöver köra akut till strömsholm eller liknande.

Ska du inte bara uppgradera ditt körkort annars för mer att välja på?
Jag har för mig att räckvidden är rätt dålig på e-tron..
Vi får ändå inte välja Tesla eller ngt annat än möjligen E-tron som är så pass tungt så det känns ganska onödigt. Jag klarar mig dessutom bra med 1600 kg i dragvikt.😊
 
Vi beställde ny bil i veckan, har idag en Audi A4 som är fantastisk (diesel, får dra 1700 kg) men nya bilen måste vara el eller laddhybrid (tjänstebil) och ganska tight budget. Vårt primära behov är en stor bil då vi har två barn med bilbarnstol och barnvagn. Sen vill jag gärna kunna dra släp, men hittade ingen som matchade alla behov.

Slutade iaf med att vi valde en Audi Q4 etron 40, provkörde några andra oxkså men tyckte dels att Audin hade bäst lastutrymme men också kände lyxigast. Viktigt var också att det gick att byta färg, är inte alls förtjust i den mörkgrå som är nya standardfärgen på elbilar. Vi valde till dragkrok, men den får bara dra 1000 kg så hästsläp går tyvärr bort. Men till tippen och sätta cyklar på dragkroken funkar. Drar släp så sällan så får byta bil med svärfar eller pappa då..
 
Tydlig och bra lista, men de har glömt värstingen än så länge i dragbilsklassen för elbilar: BMW iX som får dra 2500 kg. Svindyr dock, även i 'lilla' utförandet (med 40 mils räckvidd under optimala förhållanden). Finns med större batteri och därmed ännu mer svindyr också med som jag förstår det upp till 60 mils räckvidd (och säkert motsvarande en mindre villa i närförort till mellanstor stad i pris :D ). Otroligt trevlig dragbil, även om jag måste säga att Mercedes EQC var nära nog lika trevlig att dra med om man nöjer sig med 1800 kg.
 
Tydlig och bra lista, men de har glömt värstingen än så länge i dragbilsklassen för elbilar: BMW iX som får dra 2500 kg. Svindyr dock, även i 'lilla' utförandet (med 40 mils räckvidd under optimala förhållanden). Finns med större batteri och därmed ännu mer svindyr också med som jag förstår det upp till 60 mils räckvidd (och säkert motsvarande en mindre villa i närförort till mellanstor stad i pris :D ). Otroligt trevlig dragbil, även om jag måste säga att Mercedes EQC var nära nog lika trevlig att dra med om man nöjer sig med 1800 kg.
Elbilarna verkar ju alla ha väldigt bra vridmoment så det känns ju som att det är annat som sätter stopp för dragkapaciteten. Vi provkörde ju med brorsans id4 som bara får dra 1000 kg och det kändes inte att vi hade ngt på kroken överhuvudtaget. Släpet var dock tomt och har en tomvikt på ca 850 men ändå.
 
Elbilarna verkar ju alla ha väldigt bra vridmoment så det känns ju som att det är annat som sätter stopp för dragkapaciteten. Vi provkörde ju med brorsans id4 som bara får dra 1000 kg och det kändes inte att vi hade ngt på kroken överhuvudtaget. Släpet var dock tomt och har en tomvikt på ca 850 men ändå.
Jag har fattat det som att det är risk för överhettning av batteriet som stoppar. Måste till någon form av extra kylning när man ska dra tyngre släp.
Jag har dock också hört att det inte är släpets vikt som styr den extra förbrukningen utan att det är vindfång osv. Folk som regelbundet drar med hästtransport har uttalat sig om att elförbrukningen är samma oavsett om släpet är lastat eller ej.
 
Jag har fattat det som att det är risk för överhettning av batteriet som stoppar. Måste till någon form av extra kylning när man ska dra tyngre släp.
Jag har dock också hört att det inte är släpets vikt som styr den extra förbrukningen utan att det är vindfång osv. Folk som regelbundet drar med hästtransport har uttalat sig om att elförbrukningen är samma oavsett om släpet är lastat eller ej.
Det verkar direkt orimligt - energin som krävs för att förflytta saker ökar med förflyttad vikt.
 
Det verkar direkt orimligt - energin som krävs för att förflytta saker ökar med förflyttad vikt.
Ja jag vet inte, går bara på vad folk rapporterar om. Jag läser ofta i elbilsgrupp på FB och det är många som säger samma sak. Släpets utformning påverkar förbrukningen mer än lastvikten och att de kan köra lika långt med sina hästtransporter oavsett om hästen står i eller ej.
 
Ja jag vet inte, går bara på vad folk rapporterar om. Jag läser ofta i elbilsgrupp på FB och det är många som säger samma sak. Släpets utformning påverkar förbrukningen mer än lastvikten och att de kan köra lika långt med sina hästtransporter oavsett om hästen står i eller ej.
Jag hittade en hobbyberäkning på ett forum som verkar rimlig;

Extravikten skall enl teori med normalt rullmotstånd ge ca 4wh/km per 100kg last.

Vikten påverkar, men du har nog rätt i att det är mindre än vad man tror.
 
Jag har fattat det som att det är risk för överhettning av batteriet som stoppar. Måste till någon form av extra kylning när man ska dra tyngre släp.
Jag har dock också hört att det inte är släpets vikt som styr den extra förbrukningen utan att det är vindfång osv. Folk som regelbundet drar med hästtransport har uttalat sig om att elförbrukningen är samma oavsett om släpet är lastat eller ej.
Finns det någon elbil som får dra som inte har batterikylning?
 
Ja jag vet inte, går bara på vad folk rapporterar om. Jag läser ofta i elbilsgrupp på FB och det är många som säger samma sak. Släpets utformning påverkar förbrukningen mer än lastvikten och att de kan köra lika långt med sina hästtransporter oavsett om hästen står i eller ej.
Släpets utformning gör nog mycket mer än man tror faktiskt. Hade tidigare en äldre 1.5 hästars ifor med dom gamla utanpåliggande reglarna sas och den hade en tomvikt på 740 kg min nuvarande släpa hade då en tomvikt på ca 900 kg (vägd på bilprovningen, hade extra gummimatta i, men det är även den vikt som är reggad, jag har dock rivit ut mellanväggen så där försvinner det en del vikt numer). Hur som så drog den bilen jag hade då, volvo 740, mindre bensin med den nya släpan trots att den var mycket större än Iforn. Men den är mycket mer strömlinjeformad än Iforn och då var ändå Iforn smal iom 1,5 hästars..
 
Det verkar direkt orimligt - energin som krävs för att förflytta saker ökar med förflyttad vikt.
När jag läste på, så verkar det som om det inte enbart handlar om batteriet, utan också om att själva elmotorn riskerar överbelastning, när den blir belastad av dragvikten.

Om/hur mycket, en elbil kan dra hänger tydligen ihop med hela elbilens konstruktion.
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 875
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 120
Senast: Gnapp
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 126
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp