Elcykel, elmoped eller en liten bil?

Elcykel med dubbdäck till vintern eller moppe säger jag. En EU-moppe får ju gå i 45 (ibland går de att köra fortare även om de inte är trimmade, men det är ju inte helt lagligt :o) och en begagnad kostar inte supermycket. Finns ju elmopeder om du tycker det känns bra.
 
Vilken har du? Kan du komma på några nackdelar?
Jag har en Cube Touring Hybrid (årsmodell 2020) med 500 Wh batteri och Boschmotor. Lite dyrare än din budget, tror den kostade 2200 €. Den är såklart tyngre än en vanlig cykel, men lätt att cykla med även utan motorhjälp (jag märker tex inte när den slår av när jag kommer över 25km/h). På äldre (och kanske på billigare?) motorer så trampade man tydligen ”genom” motorn och därför blev det trögt. På min ”växlas man ut” och behöver inte dra runt motorn när man trampar utan den. Motorn är pigg, glad och tyst och batteriet räcker i 10 + mil per laddning. Och det är en ren fröjd att dra cykeltrailer med 2 x russell i. Det enda negativa jag kan komma på är att jag nog inte skulle känna mig bekväm med att parkera den någonstans ute under längre tider. De är stöldbegärliga... Och sedan vet jag inte hur det är med vattentålighet, om det är RIKTIGT ruskväder.

Edit: Förresten. Den har 9 växlar och 4 assistanslägen.
 
Senast ändrad:
Just nu lutar det åt en elcykel.. Ni får gärna hålla tummarna att det blir en snöfattig vinter! 😂
 
Om ekonomin finns för att hålla och underhålla en bil hade jag lätt valt det. Är det dock inte mer behov än det du skriver duger ju cykel eller moppe. Men det beror ju på om det är att köra på dålig vägren efter en landsväg eller om det finns vettiga cykelbanor. Under vintern hade inte jag velat förlita mig enbart på cykel eller moppe om vägen är trafikfarlig.
 
Jag har en elcykel, en Made Björk. Det här är min andra elcykel. Hade en Life Bike tidigare men sålde den för att jag ville ha en med längre räckvidd. Föredrog dock min första cyklingsmässigt, men min nuvarande går mer än fem mil på en laddning och det passar mig bra.

Älskar elcykel. Känner en otrolig frihet. Min nuvarande är väldigt prisvärd men på sikt kommer jag att byta till en som passar mig bättre rent cyklingsmässigt. Men det blir om några år.
 
Vilken har du? Kan du komma på några nackdelar?

Jag har en Batavus. :love: Den har aldrig strulat på de snart tre år jag haft den, och enligt min cykelverkstad är det ett märke som sällan har problem. (Okej, en punktering i somras :angel:)

Jag har cyklat 3-4 mil på en laddning på min, men om det är mycket backar eller kallt ute går ju batteriet åt fortare. Jag hade satsat på större version av batteri om jag köpte nu (köpte min på rea, och då ingick minsta varianten), och skivbromsar. I övrigt hade jag gärna skaffat en till av samma märke när den här går ur tiden. Den är betydligt smidigare och lättare än mina vänners Eco-ride.
 
Elcykel eller moped. Ingetdera är jättekul om det regnar, snöar eller liknande, men det är billigare än en billig elbil och det går förhållandevis snabbt ändå. Min elcykel har som mest kommit upp i 47 km/h (nedförsbacke), men motorn lägger av vid 25 km/h.

Jag köpte min från Evobike och är väldigt nöjd! Det främst negativa med elcykel är att de är så pass stöldbegärliga, och att det är jobbigt att kånka runt på batteriet. Annars är främsta nackdelen med min att den inte har fotbroms, vilket jag avskyr. Ytterligare nackdel är att jag även har en vanlig cykel med fotbroms, så gäller att komma ihåg vilken man använder :angel:

Jag läste på jättemycket när jag valde elcykel, för-och nackdelar med alla varianter. I slutändan bestämde jag mig för att satsa på en dyrare modell för att jag ville ha en cykel med mid-drive (motorn i mitten av cykeln) och trycksensor. Men det finns en billigare variant av min på ca 15.000 kr, EvoBike Sport-8 250W. Sedan finns det även andra varianter, beroende på vad man vill ha. Om man enbart vill cykla på asfalt behövs kanske inte en sportmodell gissar jag ;)
 
Jag har en Cube Touring Hybrid (årsmodell 2020) med 500 Wh batteri och Boschmotor. Lite dyrare än din budget, tror den kostade 2200 €. Den är såklart tyngre än en vanlig cykel, men lätt att cykla med även utan motorhjälp (jag märker tex inte när den slår av när jag kommer över 25km/h). På äldre (och kanske på billigare?) motorer så trampade man tydligen ”genom” motorn och därför blev det trögt. På min ”växlas man ut” och behöver inte dra runt motorn när man trampar utan den. Motorn är pigg, glad och tyst och batteriet räcker i 10 + mil per laddning. Och det är en ren fröjd att dra cykeltrailer med 2 x russell i. Det enda negativa jag kan komma på är att jag nog inte skulle känna mig bekväm med att parkera den någonstans ute under längre tider. De är stöldbegärliga... Och sedan vet jag inte hur det är med vattentålighet, om det är RIKTIGT ruskväder.

Edit: Förresten. Den har 9 växlar och 4 assistanslägen.

Kan skriva under på allt! Fullständigt älskar min elcykel, annat märke än din men verkar vara av samma typ. Min är en Moustache med ordinarie pris 32', vilket jag aldrig skulle ha lagt ut utan den stora rabatt jag fick av olika anledningar, men jag tror som andra att högre pris ger bättre cykel. Idag råkade jag trampa iväg utan att slå på batteriet och det funkade utmärkt på rak väg. När jag slog på batteriet sa det bara swosh, så nog blir det skillnad.

Och ja, de är stöldbegärliga. Förvarar den inomhus (tillsammans med tre andra cyklar, i vår lilla lägenhet :o ) och är supernoga när jag tar den till stan. Låser med tre lås och hakar av batteriet. Det är inga problem alls att bära runt det i ryggsäcken. Skulle aldrig någonsin lämna cykel ute om natten.

@mysboll , jag röstar också för elcykel och ber som du om en snö- och slaskfri vinter. Förra vintern var utmärkt ur den synvinkeln. Lite kyla går att skydda sig bra emot, slask och snö är värre.

Jag har sex-sju kilometer ner till stan, vilket är en baggis med elcykel, och tio till jobbet vilket också är en bagggis (dock sjukskriven så åker inte dit just nu.)

Elcykeln känns extra rimlig nu i och med pandemin. Du har ändå ingen kollektivtrafik när du behöver, men om du hade haft tror jag du uppskattat att slippa åka kollektivt. Jag njuter varje gång jag slipper buss och tunnelbana!
 
Jag kör elcykel till stallet ibland ca 5 km. Hade lätt kunnat cykla på vanlig cykel om det inte hade varit för den extremt sega långa uppförsbacken på hemvägen. Härligt att lägga in high läge på vägen hem.
Skönt när det blåser med lite hjälp. Jag drar mig för att ta den till stan ca 1 mil cykelbana då den lätt blir stulen. Jag kanske överdriver detta med stöld.
 
Jag kör elcykel till stallet ibland ca 5 km. Hade lätt kunnat cykla på vanlig cykel om det inte hade varit för den extremt sega långa uppförsbacken på hemvägen. Härligt att lägga in high läge på vägen hem.
Skönt när det blåser med lite hjälp. Jag drar mig för att ta den till stan ca 1 mil cykelbana då den lätt blir stulen. Jag kanske överdriver detta med stöld.

Du överdriver inte stöldrisken, det stjäls mycket elcyklar. Jag resonerar som så att jag har köpt den för att handla med och ta mig till stan med, så jag gör mitt bästa för att förhindra stöld. Tre bra lås, varav jag låser fast i cykelstället med två, samt tar bort batteriet, lämnar den aldrig på natten eller "skumma" ställen. Skulle kännas konstigt att inte använda den när jag köpt den som alternativ till kollekrivtrafik och i viss mån bilen.
 
Jag köpte en 2 år gammal elcykel i somras. Märke Kalkhoff och det är ett jättebra märke men ganska ovanligt i Sverige. Säljaren gav mig kvittot som hon fick då hon köpte den så jag vet att den inte varit stulen. Motorn sitter i navet och den är borstlös och det innebär att den tål min rätt höga vikt även branta backar. Jag tar alltid med mig batteriet och när jag ska åka bort över natten så tar jag in den i köket, katterna bryr sig inte😸. Så jag som många andra rekommenderar en elcykel. Jag har en gammal bil också men har man bil är det frestande att ta den lite hit o dit... i onödan.
 
Jag röstar också på elcykel! Att köpa en bil för att göra 8x1 mil i månaden ser jag inte hur det kan vara motiverad med alla omkostnader det blir. Plus risken att att man riskerar köra bilen bra mycket mer än så...

Min elcykel (Bergamont e-horizon) har en budget en bra bit över 15 000 (men då cyklar jag normalt också ca 10-12 mil i veckan), men det går att hitta riktigt bra elcyklar för 15000 absolut! :)
 
Kan skriva under på allt! Fullständigt älskar min elcykel, annat märke än din men verkar vara av samma typ. Min är en Moustache med ordinarie pris 32', vilket jag aldrig skulle ha lagt ut utan den stora rabatt jag fick av olika anledningar, men jag tror som andra att högre pris ger bättre cykel. Idag råkade jag trampa iväg utan att slå på batteriet och det funkade utmärkt på rak väg. När jag slog på batteriet sa det bara swosh, så nog blir det skillnad.

Och ja, de är stöldbegärliga. Förvarar den inomhus (tillsammans med tre andra cyklar, i vår lilla lägenhet :o ) och är supernoga när jag tar den till stan. Låser med tre lås och hakar av batteriet. Det är inga problem alls att bära runt det i ryggsäcken. Skulle aldrig någonsin lämna cykel ute om natten.

@mysboll , jag röstar också för elcykel och ber som du om en snö- och slaskfri vinter. Förra vintern var utmärkt ur den synvinkeln. Lite kyla går att skydda sig bra emot, slask och snö är värre.

Jag har sex-sju kilometer ner till stan, vilket är en baggis med elcykel, och tio till jobbet vilket också är en bagggis (dock sjukskriven så åker inte dit just nu.)

Elcykeln känns extra rimlig nu i och med pandemin. Du har ändå ingen kollektivtrafik när du behöver, men om du hade haft tror jag du uppskattat att slippa åka kollektivt. Jag njuter varje gång jag slipper buss och tunnelbana!
Tack! Jag slipper dock inte kollektivtrafiken helt då jag ska åka buss/tåg/buss i två timmar när jag väl har cyklat in till stan! 😂
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: Fetaost
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 321
Senast: sthu
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 889
Senast: ptr
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp