Elcykel, elmoped eller en liten bil?

Det finns all anledning att provcykla de olika modellerna innan du bestämmer dig. Cyklar som ser likvärdiga ut på pappret kan skilja sig väldigt i hur de känns. T.ex. hur snabbt och mjukt motorn kickar in när man börjar trampa.
Jag ska åka till ännu en cykelaffär på lördag. Hoppas det är fint väder så de låter mig provcykla.. 🙄
 
Vissa kommuner har elcyklar för utlåning typ en månad eller så. Kan vara värt att kolla så du får prova om det passar :)
 
Vissa kommuner har elcyklar för utlåning typ en månad eller så. Kan vara värt att kolla så du får prova om det passar :)
Det finns såklart i min nuvarande stad men inte dit jag ska flytta.. 😅

Borde kommit på detta tidigare känner jag.. måste ha en cykel om två veckor. 🙄
 
Det finns såklart i min nuvarande stad men inte dit jag ska flytta.. 😅

Borde kommit på detta tidigare känner jag.. måste ha en cykel om två veckor. 🙄
Ja då är det nog lite för tight om tid :D Men elcykel blir säkert jättebra! Mamma har en hon cyklar med, nästan en mil till jobbet och med kol-drabbade lungor, hon är jättenöjd :)
 
Jag har nyligen köpt en elcykel, en Ecoride Ambassador. Det är så härligt att cykla på den! Jag cyklar mest till jobbet, det går lite fortare och det är inte jobbigt. Mindre motion än att cykla vanlig cykel blir det ju däremot.
 
Tror att någon skrev tidigare om att kolla efter bättre pris nu under "fel" säsong. Kanske är det även nu under hösten, inte insatt. Men köpte en Scott i våras, förra årets modell (2019) som var nedsatt med 9000 kr, är himla nöjd! Cyklar lätt 1 mil utan att känna av det, lång batteritid (Bosch), bra fjädring i framgaffel, vilket behövs då jag cyklar på mestadels åkervägar med hundarna, även bredare däck (men det går ju att styra efter önskemål).
Haft elcykel tidigare som drivits via motor i framhjulet, det vill jag inte ha igen. Betydligt hoppigare och ja, sämre kvalité.
 
Jag tänkte på den här tråden när jag cyklade och handlade ikväll för det blev precis en mil. Med bra däck behöver jag knappt lägga mer tryck på pedalerna än fotens egen vikt om jag cyklar i normal takt runt 20-25 km/h :)
 
Jag har kört moped i 15 år och verkligen verkligen gillat det. Gasa och var framme. Men så köpte jag elcykel, Biltemas billigaste dammodell. Och i år har jag cyklat och cyklat. Kört moped en gång. Cykeln är tyst, den startar alltid, jag slipper tanka och bära på den stora hjälmen (däremot det stora batteriet - och den lilla hjälmen). Min elcykel är min nya bästis. Jag vet att Biltemacykeln är generellt "klenare" än de dyrare, men den enda nackdelen hittills är att det inte går att ställa in sadeln framåt/bakåt och jag sitter inte helt perfekt (men cyklar 1-2 mil per användardag utan problem). Fördelen var att när jag köpte den kunde jag lägga 9000 kr på en cykel, men inte 18000, och därmed blev köpet av. Måste jag köpa nytt batteri i framtiden blir det en summa då. Men det har funkat så bra hela denna säsong och jag susar fram som en sunnanvind. :D

Moped är också bra. Cykel enklare.
 
Det blev en Molly! ❤️

ocPU0os.jpg


En Batavus Genova. När jag väl fick provköra så var valet plättlätt! Hon är som gjord för mig. 😍

Hoppas vi får många långa mil tillsammans! 😁
 
Det blev en Molly! ❤

ocPU0os.jpg


En Batavus Genova. När jag väl fick provköra så var valet plättlätt! Hon är som gjord för mig. 😍

Hoppas vi får många långa mil tillsammans! 😁

Tjusig, grattis till köpet! :). Se bara till att ha den välladdad! Du vill INTE riskera att batteriet dör när du cyklar, det är många gånger tyngre att cykla med urladdat batteri än en vanlig cykel ;P.
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Fetaost
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 321
Senast: sthu
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 890
Senast: ptr
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp