Elcykel, elmoped eller en liten bil?

Jag har en Batavus. :love: Den har aldrig strulat på de snart tre år jag haft den, och enligt min cykelverkstad är det ett märke som sällan har problem. (Okej, en punktering i somras :angel:)

Jag har cyklat 3-4 mil på en laddning på min, men om det är mycket backar eller kallt ute går ju batteriet åt fortare. Jag hade satsat på större version av batteri om jag köpte nu (köpte min på rea, och då ingick minsta varianten), och skivbromsar. I övrigt hade jag gärna skaffat en till av samma märke när den här går ur tiden. Den är betydligt smidigare och lättare än mina vänners Eco-ride.
Vilken modell har du?
 
Vilken modell har du?

En Stratos. Nu gillar jag inte fotbroms heller, så det är ytterligare en sak jag hade valt annorlunda, men det är ju en smaksak...

Jag är dessutom ganska lätt och kör inte med mycket packning. Gör man det märks nog större skillnad till fördel för modeller med mittmotor. Jag testade båda delar och märkte ingen större skillnad.
 
Just nu är det dessa som toppar listan.

Batavus Torino

Crescent Elina

Lifebike Classic + G8

Lifebike C-mute uni

Kikade på Elina och Torino och Torinon leder nog lite just nu. Tror dock att jag skulle vara väldigt nöjd med vilken som..

Samtliga ligger lite över budget men lite får man väl unna sig? 🤪
 
Just nu är det dessa som toppar listan.

Batavus Torino

Crescent Elina

Lifebike Classic + G8

Lifebike C-mute uni

Kikade på Elina och Torino och Torinon leder nog lite just nu. Tror dock att jag skulle vara väldigt nöjd med vilken som..

Samtliga ligger lite över budget men lite får man väl unna sig? 🤪
Jag tycker du skall testa även herrmodeller, ramen brukar vara mycket stabilare och därmed trevligare att cykla på.
 
Just nu är det dessa som toppar listan.

Batavus Torino

Crescent Elina

Lifebike Classic + G8

Lifebike C-mute uni

Kikade på Elina och Torino och Torinon leder nog lite just nu. Tror dock att jag skulle vara väldigt nöjd med vilken som..

Samtliga ligger lite över budget men lite får man väl unna sig? 🤪
Jag hade nog varit lite skeptiskt till motor i framhjulet. De är inte så starka och har mindre nyanserat ”pådriv”. Jag hade nog åtminstone velat jämföra live så att säga. Du kanske kan åka och testa ett par stycken olika på nån cykelaffär nånstans?

Hoppas du hittar CYKELN hur du än väljer! Det är ruskigt roligt med elcykel. Jag sitter ofta och skrattar för mig själv i uppförsbackarna och motvinden... :laugh:
 
Jag hade nog varit lite skeptiskt till motor i framhjulet. De är inte så starka och har mindre nyanserat ”pådriv”. Jag hade nog åtminstone velat jämföra live så att säga. Du kanske kan åka och testa ett par stycken olika på nån cykelaffär nånstans?

Hoppas du hittar CYKELN hur du än väljer! Det är ruskigt roligt med elcykel. Jag sitter ofta och skrattar för mig själv i uppförsbackarna och motvinden... :laugh:
Framhjulsdrivet är det enda som ryms i min budget. Förutom C-mute då.

Jag tror jag kommer bli överlycklig för vilken cykel det än blir så 😂
 
Jag är också sugen på att testa en elcykel, har aldrig gjort det. Gillar visserligen vanliga cyklar och omväxlingen att det ibland är motvind och tungt eller uppförsbacke man måste gå uppför och ibland medvind så man knappt alls behöver trampa. Det enda jag inte gillar är cyklar som går trögt eller har fel körställning. Så jag kommer nog inte köpa elcykel men det hade varit roligt att prova en :)
 
Fast de du skrev var väl inte heller jättebilliga (vad jag såg i min snabbkoll iaf)? Jag tänker mig att det kanske går att göra klipp nu på hösten med någon äldre modell eller så. :)
 
Jag är också sugen på att testa en elcykel, har aldrig gjort det. Gillar visserligen vanliga cyklar och omväxlingen att det ibland är motvind och tungt eller uppförsbacke man måste gå uppför och ibland medvind så man knappt alls behöver trampa. Det enda jag inte gillar är cyklar som går trögt eller har fel körställning. Så jag kommer nog inte köpa elcykel men det hade varit roligt att prova en :)
Det känns som medvind och lätt nedförsbacke. Alltid. :love:
 
Men blir inte det lite trist, att det alltid går lätt? Om det är nöjescykling menar jag, inte för att cykla till arbetet eller så.
Du kan reglera hur lätt det går med motorn, ja bortsett från växlarna. Min nuvarande cykel får jag jobba en hel del på i exempelvis sega uppförsbackar. Den förra gick lättare där, men den nuvarande har alltså längre räckvidd.

För övrigt är jag inne på att ev köpa en ny elcykel. Inte helt superförtjust i min nuvarande dels för körställningen, dels att den är så odämpad och därmed inte speciellt bekväm att cykla långt på.
 
Men blir inte det lite trist, att det alltid går lätt? Om det är nöjescykling menar jag, inte för att cykla till arbetet eller så.
Man köper ju självklart inte en elcykel som träningsredskap utan som transportmedel. Men man kan ju faktiskt välja själv. Det går att stänga av assistansen helt också. Men jag får rätt ofta ryck och tar cykeln på en helt omotiverad sväng på 10-20km bara sådär på kul. Och nej, det är skitkul och en härlig känsla att bara flyga fram. Det är ganska jämförbart med att rida faktiskt. :p Men är man mer av typen ”maratonlöpare som älskar smärta och att plåga sig själv” - nej då är det nog inte rätt grej.
 
Jag har både elcykel och elmoppe. Cykeln är av märket ecoride, vet inte om det finns kvar idag. Köpte en av de första när dom kom till Sverige, älskar den cykeln. Vi har tagit oss fram många mil tillsammans. Förra hösten när jag ställde in mc för säsongen så köpte jag mig en elmoped. Den är av märket NIU, och heter sport + tror jag. En räckvidd på max 12 mil ( fast det är en önskesiffra). Älskar även min elmoped. jag sitter bekvämt, har ett ländtäcke från hästen över benen och dubbla vantar när det blir kallt. Kostar nästan inget alls att köra. Nackdelen är att den är dyr att försäkra, precis som alla mopeder är. Så jag har bara trafikförsäkring, kostar ca 3000 kr/år.
/B
 
Just nu är det dessa som toppar listan.

Batavus Torino

Crescent Elina

Lifebike Classic + G8

Lifebike C-mute uni

Kikade på Elina och Torino och Torinon leder nog lite just nu. Tror dock att jag skulle vara väldigt nöjd med vilken som..

Samtliga ligger lite över budget men lite får man väl unna sig? 🤪
Det finns all anledning att provcykla de olika modellerna innan du bestämmer dig. Cyklar som ser likvärdiga ut på pappret kan skilja sig väldigt i hur de känns. T.ex. hur snabbt och mjukt motorn kickar in när man börjar trampa.
 
Men blir inte det lite trist, att det alltid går lätt? Om det är nöjescykling menar jag, inte för att cykla till arbetet eller så.

Den kopplar ju ur när man kommer upp i hastighet, så vill man får man allt ta i en hel del. Skillnaden för mig är att backarna som jag med en vanlig cykel måste gå uppför numera åtminstone oftast är cykelbara. Plus att jag slipper komma till jobbet genomsvettig...
 
Man köper ju självklart inte en elcykel som träningsredskap utan som transportmedel. Men man kan ju faktiskt välja själv. Det går att stänga av assistansen helt också. Men jag får rätt ofta ryck och tar cykeln på en helt omotiverad sväng på 10-20km bara sådär på kul. Och nej, det är skitkul och en härlig känsla att bara flyga fram. Det är ganska jämförbart med att rida faktiskt. :p Men är man mer av typen ”maratonlöpare som älskar smärta och att plåga sig själv” - nej då är det nog inte rätt grej.
Jag gillar inte så mycket att träna, däremot cykla, vandra och springa för rent nöje. Lite skillnad mot dem som tränar för att vara med i tävlingar eller slå personliga rekord eller så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag gillar inte så mycket att träna, däremot cykla, vandra och springa för rent nöje. Lite skillnad mot dem som tränar för att vara med i tävlingar eller slå personliga rekord också.
Då tycker jag att du ska prova en elcykel och se hur det känns! Det är en rätt härlig känsla att man verkligen kan cykla på långa dagsturer på sommaren utan att helt kollapsa. ;) Cyklar gör man fortfarande. Även med assistansen. Mitt fitbitarmband registrerar tex ”elcykel-cykling” automatiskt som just ”cykling”.
Edit: Det finns ju dessutom elcyklar i alla former från ”tantcykel” till riktiga hard-core mountainbikes.
 
Just nu är det dessa som toppar listan.

Batavus Torino

Crescent Elina

Lifebike Classic + G8

Lifebike C-mute uni

Kikade på Elina och Torino och Torinon leder nog lite just nu. Tror dock att jag skulle vara väldigt nöjd med vilken som..

Samtliga ligger lite över budget men lite får man väl unna sig? 🤪
Jag provcyklafe en Lifebike Classic och Crescent Elina men tyckte att de var betydligt klenare än C-mute så jag valde att lägga på några tusenlappar och köpa den istället. Jag har inte ångrat mig och personalen i cykelbutiken sa att just C-mute är riktigt bra och kvalitativa. Batteriet går också att laga. Min sambo köpte en några år gammal, begagnad C-mute och behövde laga batteriet efter 1,5 år - man bytte ut battericellerna och nu har batteriet mer kraft och är bättre än ett helt nytt.
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: Fetaost
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 317
Senast: sthu
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 880
Senast: ptr
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp