Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar redan på att skaffa ett jobb där jag kan jobba hemifrån så jag slipper bensinpriserna för att ta mig till och från jobbet. Reseavdraget lär ju inte höjas som vanligt

Reseavdraget brukar sättas så att stockholmarna som köper SL-kort inte ska kunna göra avdrag. Nu med pandemin kan det bli så att priset behöver höjas på SL-kortet så det kan ju boende ute i landet glädjas åt...
 
Jag har svart att tro att man hojde priserna enbart for att javlas iallfall.

Vi importerar el också ibland, så anledningen till att koppla ihop näten för att kompensera elbrist går åt båda håll. Och när vi har brist så blir ju elen billigare om vi kan importera än om vi bara hade haft egenproducerad el. Totalt så exporterar Sverige dock mer än vad vi importerar.
 
Därför att husen ofta är billigare i inköp respektive hyra tänkte jag på.

Det du inte räknar med är att Norrland inte tjänar massa pengar på tex vattenfalls vattenkraft eftersom de inte betalar bolagsskatt dör de ligger.

Givetvis kommer de hellre spendera den energi de tillverkar där uppe och anställa folk som bor och spenderar pengar där än exporterar subventionerad el till oss i söder.

Vill vi ha billig el så får vi tillverka den även i söder.
 
I Norrland valde ju staten att subventionera några enorma serverhallar för att förbruka överskottet på ström som man inte kunde skicka söderut och vidare till kontinenten. Jag tvivlar på att investeringen i serverhallarna någonsin kommer löna sig för svenska folket men man kommer nog få upp elpriserna lite i alla fall
 
Själv är jag tveksam till att helt marknadifiera så basal infrastruktur som elförsörjning är. Vi klarar inte våra liv utan el idag.

Vi har inte en fri marknad för vägar, järnvägar, vatten och avlopp t ex. Fjärrvärme är väl oftast i kommunalt ägandeskap även om många kommuner har sålt ut det. Elnätet är i och för sig inte helt fritt men jag tycker ändå att intresset knappast ligger i att värna brukarnas behov som det ser ut idag.
 
Man kan säkert komma på nån mer skatt.
Ja absolut! Och framförallt höja befintliga skatter. Det är ju superlätt att argumentera för höjd energiskatt på el:

"Skatten behövs för att skapa ett resurstänk hos konsumenten, incitament för att köpa elsnåla produkter och för att främja grön utveckling och energi"

Och egentligen behöver man få in mer pengar eftersom plastskatten gick åt skogen och likaså bränsleskatterna för konsumenterna väljer andra bränslen och bärkassar.
 
Trevliga nyheter såhär för nyblivna husägare som flyttar in i sitt hus om sisådär 3 veckor...

Hur ska man tänka i den här sitsen då, när priserna är ett faktum? Rida stormen ut med rörligt eller binda nu till höga priser?
 
I Norrland valde ju staten att subventionera några enorma serverhallar för att förbruka överskottet på ström som man inte kunde skicka söderut och vidare till kontinenten. Jag tvivlar på att investeringen i serverhallarna någonsin kommer löna sig för svenska folket men man kommer nog få upp elpriserna lite i alla fall
Det "lönar sig" för oss häruppe iaf. Väldigt livat har det blivit.

Nu ska till och med DN öppna lokalkontor.

Personligen hade jag gärna fortsatt leva i en "bortglömd" landsända och är inte så pigg på en ny våg av kolonisering men det är som det är.
 
Trevliga nyheter såhär för nyblivna husägare som flyttar in i sitt hus om sisådär 3 veckor...

Hur ska man tänka i den här sitsen då, när priserna är ett faktum? Rida stormen ut med rörligt eller binda nu till höga priser?

Tyckte inte det var för sent att binda på kortare tid. Men om det är smart eller inte går att veta. Men man vet vad det kostar.
 
Fast det beror också till stor del på hur stora risker med sin ekonomi man valt att ta.
Ja men är det att värna de svagaste? Det säger ju politikerna att de gör men jag kan då inte se det i denna situationen.

Vi klarar oss men det är trist att betala över 15 000 i månaden i el.

Detta slår inte på folk med pengar, det slår på de som redan har det knapert.
 
Ja men är det att värna de svagaste? Det säger ju politikerna att de gör men jag kan då inte se det i denna situationen.

Vi klarar oss men det är trist att betala över 15 000 i månaden i el.

Detta slår inte på folk med pengar, det slår på de som redan har det knapert.
De svagaste äger ingen bostad som kan behöva betalas 15000 kr i el för. Och hade de gjort det, hade de stängt av elen i allt utom ett utrymme. Jag menar att det saknas perspektiv när man pratar om helvete, katastrof, svagaste och andra epitet.
 
Elkostnaden är helt klart trist även om vi har rätt låg förbrukning (12 000 - 13 000 kWh/år i normalstor suterrängvilla).
Men den stora huvudvärken idag är dieselpriset. Jag säger inte att det är självklart att vi skall ha en levande och bebyggd svensk landsbygd. Miljöskäl talar emot. Men om vi inte skall ha det så vore det smakligare om våra beslutsfattare var öppna med budskapet, än att smyga med det.
Solceller på taket och elbil löser problemet med bränslekostnader.
 
De svagaste äger ingen bostad som kan behöva betalas 15000 kr i el för. Och hade de gjort det, hade de stängt av elen i allt utom ett utrymme. Jag menar att det saknas perspektiv när man pratar om helvete, katastrof, svagaste och andra epitet.
De i mellanskiktet då? Som haft råd köpa ett billigt hus, men som pga alla skenande skatter och kostnader inte längre mäktar med? Som får ha +5 grader i sin villa på vintern och inget varmvatten? Och kom inte och säg att det inte finns, jag har sett detta på nära håll, jag vet att det är realitet i Sverige för helt vanliga Svenssons. De kan inte spara eller låna till elbil eller solceller. Inte heller byta till annan uppvärmning för pengarna finns inte.

Det drabbar inte mig personligen, visst. Men jag har sett folk, familjer rent av som har det så. Och det är helt sjukt att det är så.
 
Angående de sinnessjuka dieselpriserna innebär det att folk fortfarande måste tanka för att ta sig till jobbet men får lägga en stor del av sin lön på detta. I förlängningen innebär det att folk inte längre har råd med te x nöjen och shopping. Den branschen går ner samtidigt som priserna på varor höjs för att täcka drivmedelskostnaderna.
Nej, detta landet är på väg käpprätt åt h*lvete.
Dieselpriset har inget med "detta landet" att göra.
Det är världsmarknadspriset på råolja som avgör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 491
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 604
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp