Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag beställer mat från t.ex. mat.se eller Mathem, är maten då dyrare i norra Sverige än i södra Sverige eller gäller det bara i fysiska butiker?
Maten är dyrare i norra Sverige pga transporterna, att handla på mat.se eller Mathem förutsätter att de levererar till hela Sverige vilket de inte gör.

Att elen är dyrare i område 3 och 4 har jag redan förklarat i mitt inlägg. Det går inte att dra ner elen från norr rent fysiskt när det är hög förbrukning pga för svagt stomnät, vilket leder till att för att täcka efterfrågan i område tre och fyra krävs produktion söder om Sundsvall grovt räknat och ofta i område fyra som då ofta hamnar i samma prisområde med Danmark.

Sverige är en del av en elmarknad, varje elområde kan få ett eget pris beroende på överföringssvårigheter och för att täcka behovet prissätts elen utifrån vad det kostar att anskaffa den i respektive område. Av samma anledning så prissätts ofta område 4 tillsammans med Själland och emellanåt även med Jylland. När det inte är några överföringssvårigheter prissätts Sverige och resten av Norden till ett och samma pris.

Det finns fem elområden i Norge, fyra i Sverige, två i Danmark och ett i Finland. Om det går fullt på förbindelserna från Danmark och de har ett elöverskott pga vind och låg förbrukning kan de ha minuspriser på elen samtidigt som vi har ett högt elpris på andra sidan sundet. Går det inte att transportera elen fysiskt så går det inte även om Danmark är inom synhåll och detsamma gäller för elen i norr. 🤷‍♀️
 
Jag, och de flesta jag känner härnere i söder, hade gärna sett att kärnkraften varit i full och moderniserad drift. Sen finns det förstås andra åsikter men absolut, producera mer el. Det tror jag inte att särskilt många säger emot.

Ja det är väl 77% av svenskarna som är för kärnkraft men det hjälper ju föga när politikerna inte är feg.
Jag bor också i område 4 😉
 
Maken tecknade precis nytt bundet avtal åt oss, 1 år med möjlighet att uppdatera priset en gång under avtalsperioden. Tror det landade på lite under 67 öre/kwh.
Elområde 3.
Funderar på att göra detsamma, binda på 12 månader. Men billigaste blir runt 80 öre.. För att hamna runt 67-68 måste en teckna på tre år iaf
 
Så huset X kostar lika mycket i hela Sverige? Det var som tusan för det stämmer inte enligt varken husannonser eller slutpriser. Uppvärmning har ju med elen att göra så det kan ju kvitta.
Hela södra Sverige har inte utbyggd kollektivtrafik heller för den delen.
Om jag beställer mat från t.ex. mat.se eller Mathem, är maten då dyrare i norra Sverige än i södra Sverige eller gäller det bara i fysiska butiker?

Givetvis ska det gå att bo i norra Sverige. Ingen har påstått annat. Det jag, och några till, har kritiserat är argumentet att elen inte ska delas jämnt över hela landet utan att den ska vara billigare här eller där.
Men att det är dyrare handlar ju om att det är ett bortfall. Det går inte att transportera el på det sättet.

Eftersom du pratar om mattransporter. Lek med tanken att vägarna till norrland är gropiga, och att minst 30% av matlasten skumpar av på vägen, du tror inte att det hade lett till högre matpriser i norr? Eller hade företagen i söder helt stått för det svinnet för att matpriserna skulle vara de samma i hela landet?

Vore för övrigt toppen att kunna köpa riktigt billig mat från mat eller mathem men vad jag kan se är det inte tillgängligt för de som bor norr om Stockholm ens.
 
Så huset X kostar lika mycket i hela Sverige? Det var som tusan för det stämmer inte enligt varken husannonser eller slutpriser. Uppvärmning har ju med elen att göra så det kan ju kvitta.
Hela södra Sverige har inte utbyggd kollektivtrafik heller för den delen.
Om jag beställer mat från t.ex. mat.se eller Mathem, är maten då dyrare i norra Sverige än i södra Sverige eller gäller det bara i fysiska butiker?

Givetvis ska det gå att bo i norra Sverige. Ingen har påstått annat. Det jag, och några till, har kritiserat är argumentet att elen inte ska delas jämnt över hela landet utan att den ska vara billigare här eller där.
Nej det har jag inte påstått heller.:confused:
Jag säger att det kostar lika mycket att renovera och underhålla ett hus. Oavsett om det kostade 4 miljoner eller 400 000:-.

Att det blir billigare när det finns konkurans är väl självklart. När det är 5 mil mellan butikerna så kan de ta mer betalt. Och köpcentrum och stora supermarkets hittar du knappas på långt ute på vischan.
 
Givetvis ska det gå att bo i norra Sverige. Ingen har påstått annat. Det jag, och några till, har kritiserat är argumentet att elen inte ska delas jämnt över hela landet utan att den ska vara billigare här eller där.
Ska priset fördelas jämnt ska också produktionen fördelas jämnt. Det går inte att bygga ut vattenkraft och vindkraft i Norrland med hänvisning till att där ändå ingen bor så det stör ingen, sörlänningar får bygga ut sin egen elproduktion. För det är inte norrlänningarna som avvecklat kärnkraften med tanke på att norrlänningarna endast utgör drygt 11% av befolkningen. Norrland är redan kvästa av majoriteten i många frågor, kom ihåg det.
 
Det är ett rätt så kolonialt synsätt att tänka att man kan leva på Norrlands resurser och sedan dessutom kräva att få det billigt.

Jag tycker skåningarna kan få ansluta sig till Danmark så kan de få riktigt fina elpriser (en fördubbling till). Så kan vi lite högre upp i landet tillgodogöra oss mer av överföringskapaciteten också och vara tacksamma för att Norrland finns där och räddar oss när politikerna inte ger förutsättningar för vår elförsörjning.
 
Ska priset fördelas jämnt ska också produktionen fördelas jämnt. Det går inte att bygga ut vattenkraft och vindkraft i Norrland med hänvisning till att där ändå ingen bor så det stör ingen, sörlänningar får bygga ut sin egen elproduktion. För det är inte norrlänningarna som avvecklat kärnkraften med tanke på att norrlänningarna endast utgör drygt 11% av befolkningen. Norrland är redan kvästa av majoriteten i många frågor, kom ihåg det.
Ja det är märkligt att samtidigt som det gnälls på elpriserna så är det ingen som vill bo nära ett vindkraftverk eller ha en kraftstation i älven de gillar. Samtidigt som alla (med få undantag) förbrukar mer el i sitt hem. Och förvånandsvärt få husägare har solpaneler.
 
Priset på råolja i sig är det inte så stora fel på, men när det sen läggs på skatt - moms på skatten - skatt på momsen osv, så att priset blir horribelt, det är "detta landet" det :mad:
Nå ja, vi bör väl ändå bli fossilfria?
Att vara beroende av OPEC känns inte så bra faktiskt.
Gasbil är fint. Det går att röta gas från matrester och bajs.
 
Jag tycker skåningarna kan få ansluta sig till Danmark så kan de få riktigt fina elpriser (en fördubbling till). Så kan vi lite högre upp i landet tillgodogöra oss mer av överföringskapaciteten också och vara tacksamma för att Norrland finns där och räddar oss när politikerna inte ger förutsättningar för vår elförsörjning.
Men de får ju billigare bensin som kompensation.
 
Ja det är märkligt att samtidigt som det gnälls på elpriserna så är det ingen som vill bo nära ett vindkraftverk eller ha en kraftstation i älven de gillar. Samtidigt som alla (med få undantag) förbrukar mer el i sitt hem. Och förvånandsvärt få husägare har solpaneler.
Jag tycker inte det är så förvånansvärt att inte fler vill bli elproducenter och samtidigt har finanser till den extra miljon som det kostar plus det underhåll som krävs.
 
Jag tycker inte det är så förvånansvärt att inte fler vill bli elproducenter och samtidigt har finanser till den extra miljon som det kostar plus det underhåll som krävs.
Pratar du solpaneler nu? Det kostar väl ingen miljon för att sätta upp några paneler på huset som skär ner den egna förbrukningskostnaden.
 
Pratar du solpaneler nu? Det kostar väl ingen miljon för att sätta upp några paneler på huset som skär ner den egna förbrukningskostnaden.

Jag pratar om den förhandsoffert jag fick för att täcka gårdens elbehov. Så det är säkert mer än den genomsnittlige husägaren. Men jag tänker ändå att det inte är så förvånande att man inte har pengar att finansiera eller vilja att driva ännu en anläggning med risker för framtida problem och underhåll.
 
Danmark har för övrigt också elområden med extrem skillnad i priset.

dan_el.PNG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 810
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 484
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 601
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp