Elstödet?

tanten

Trådstartare
Idag börjar stödet betalas ut.
Har ni fått nån notering om att det är på väg?

Kollar min egen bank men inga nyheter än.
 
Idag börjar stödet betalas ut.
Har ni fått nån notering om att det är på väg?

Kollar min egen bank men inga nyheter än.

Jag såg en allmän notis i kivra igår när jag var inne där i ett annat ärende. Läste inte så noga då det är min bostadsrättsförening som står på abonnemanget. Så jag antar att det dröjer länge till för oss.
 
Idag börjar stödet betalas ut.
Har ni fått nån notering om att det är på väg?

Kollar min egen bank men inga nyheter än.

Jag såg en allmän notis i kivra igår när jag var inne där i ett annat ärende. Läste inte så noga då det är min bostadsrättsförening som står på abonnemanget. Så jag antar att det dröjer länge till för oss.
Enligt Kivra startar utbetalningarna på torsdag den 23:e
 
Jag tillhör den kategorin som inte får något alls. Flyttade från hus till lägenhet den siste augusti 2022. Elstödet betalas ut till de som bor i huset nu. Känns lite orättvist faktiskt :(
 
Jag tillhör den kategorin som inte får något alls. Flyttade från hus till lägenhet den siste augusti 2022. Elstödet betalas ut till de som bor i huset nu. Känns lite orättvist faktiskt :(

Det är väl ändå mer rättvist att elstödet för vintern 22/23 betalas till de som bor i huset, och inte till den som flyttade ut ett halvår tidigare? Eller hur menade du?
 
Jag tillhör den kategorin som inte får något alls. Flyttade från hus till lägenhet den siste augusti 2022. Elstödet betalas ut till de som bor i huset nu. Känns lite orättvist faktiskt :(
Men du får väl istället för din elkostnad i lägenheten? Du får ju elstöd om ditt namn stod på elnätsavtalet den 17 november 2022.

Hur mycket man får beror ju på elförbrukningen under perioden 1 oktober 2021–30 september 2022, så hur mkt dom som köpte ditt hus får beror till stor del på din förbrukning. Samma blir det ju för dig i din lägenhet. Jag ser det inte som att detta elstöd är för att ge ersättning för just perioden okt 2021-september 2022 utan den perioden används bara som underlag för beräkning. Perioden man avser att ge stöd för uppfattar jag är vintern 22/23. När beslut om detta bidrag togs så var ju en del av år 2022 kvar och jag försår att man inte vill säga att bidraget kommer att baseras på konsumenters framtida förbrukning så man var tvungen att välja en period som redan hade löpt. Betalades det inte även ut ett annat elbidrag för fastighetesägare (bara vissa?) för dec 2021 och jan 2022 förra året?
 
Senast ändrad:
Stödet som betalas nu är väl avseende förra säsongens förbrukning?
Nej inte såsom jag har förstått det. Jag har uppfattat det som att det avser att ge stöd för elförbrukningen vintern 22/23 men när beslutet om stödet togs hade ju inte 2022 löpt ut. Att ge ett stöd som baseras på konsumenters framtida förbrukning förstår jag att man inte vill. Så då valde man att basera det på perioden "innan". Jag förstår logiken här. Alternativt, om man vill att bidraget ska baseras på just vintermånaderna 22/23 så skulle man behöva vänta med att komma med ett förslag om elbidrag tills efter denna vintern. Annars blir det att bidraget baseras på framtida förbrukning vilket riskera att folk förbrukning mer el än vad de annars hade gjort (och då inneburit att bidraget hade kostat ännu mer och troligen inte gått till dom som verkligen behöver det).
 
Jag begriper inte - behövde man ansöka om elstödet eller kommer det automatiskt?? Och hur räknas summan ut?? Vi har lyckats hålla våra elräkningar på hygglig nivå MEN enbart tack vare att vi istället köpte ved för en hiskelig massa pengar.
 
Men du får väl istället för din elkostnad i lägenheten? Du får ju elstöd om ditt namn stod på elnätsavtalet den 17 november 2022.

Hur mycket man får beror ju på elförbrukningen under perioden 1 oktober 2021–30 september 2022, så hur mkt dom som köpte ditt hus får beror till stor del på din förbrukning. Samma blir det ju för dig i din lägenhet. Jag ser det inte som att detta elstöd är för att ge ersättning för just perioden okt 2021-september 2022 utan den perioden används bara som underlag för beräkning. Perioden man avser att ge stöd för uppfattar jag är vintern 22/23. När beslut om detta bidrag togs så var ju en del av år 2022 kvar och jag försår att man inte vill säga att bidraget kommer att baseras på konsumenters framtida förbrukning så man var tvungen att välja en period som redan hade löpt. Betalades det inte även ut ett annat elbidrag för fastighetesägare (bara vissa?) för dec 2021 och jan 2022 förra året?
Nej, hyresvärden står för elavtalet i lägenheten.
Vad gäller huset jag lämnade augusti, 2022, så var det ett hus jag hyrde med kallhyra. Så ingen köpesumman där.
Jag har också tolkat som att det elstöd som betalas ut nu skulle vara ett retroaktivt stöd för förbrukningen 2021-22, men då stämmer alltså inte det?
 
Jag begriper inte - behövde man ansöka om elstödet eller kommer det automatiskt?? Och hur räknas summan ut?? Vi har lyckats hålla våra elräkningar på hygglig nivå MEN enbart tack vare att vi istället köpte ved för en hiskelig massa pengar.
Det kommer automatiskt och baseras på din elförbrukning. Summan beror på om du bor i SE3 eller SE4.

  • I elområde SE3 var medelpriset 125 öre per kWh el under perioden oktober 2021 till september 2022. Det är 50 öre mer än det nationella referenspriset på 75 öre per kWh, se fråga 3. Du får därför 50 öre för varje kWh du förbrukat under perioden.
    Så här räknar du ut din ersättning i SE3:
    0,5 kronor x (din elförbrukning i kWh från 1 oktober 2021 till 30 september 2022.
    Om du exempelvis bor i Eskilstuna och använde 20 000 kWh så får du alltså 10 000 kronor.
    Det finns inget maxtak för det här stödet.
  • I elområde SE4 var medelpriset på el 154 öre per kWh under perioden oktober 2021 till september 2022. Det är 79 öre mer än det nationella referenspriset på 75 öre per kWh. Du får därför 79 öre för varje kWh du förbrukat under perioden.
    Så här räknar du ut din ersättning i SE4:
    0,79 kronor x (din elförbrukning i kWh från oktober 2021 till september 2022)
    Bor du i Ystad och använde 20 000 kWh så kan du se fram emot 15 800 kronor.
    Det finns inget maxtak för det här stödet.
  • Bor du i norra Sverige i elområde SE1 och SE2 får du inga pengar alls i första omgången oavsett hur mycket el du använde.
 
Inte fått något än! Tyvärr så stod vårt hus obebott förra året, så förbrukningen var minimal så beräkningen blir ju lite skev för oss. Men hoppas på lite pengar iaf!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Är det någon som har bra tips på en slimmad app för anodroid för att göra anteckningar över tid? Jag har börjat väga mig lite mer...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: Exile
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 071
Senast: Snubbelfot
·
Samhälle Jg jobbar i en bygdegårdsförening. Föreningar definieras som företag ( :meh: ) så elstödet kommer att betalas ut när företagen får stöd...
Svar
3
· Visningar
803
Senast: tanten
·
Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när...
2
Svar
39
· Visningar
1 195
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp