Bukefalos 28 år!

EM i dressyr 2023

Men alltså vilken avslutning det blev på denna klassen 😍
Från Therese Nilshagen (okej, kanske lite partiskt men jag gillar Therese och Dante ser mer vältränad ut än någonsin! Helt annan ork och go i honom detta mästerskap! Piafferna är till och med bättre, inte nog för att nå toppen men de är BRA och presenterar trevlig ridning) Nanna satt jag som klistrad ju 👏 MASSOR med bra ridning och trevliga presentationer.

Ska jag bjuda på vad jag tyckte blir det alltså:

Therese - fräschare Dante än tidigare, orkade hela programmet mycket bättre och ser lättare och mer självgående ut

Isabel Werth - rider, tycker jag, bättre än tidigare. Och då red hon ju bra även förut 😅 men det känns ändå ännu bättre nu. Väldigt trevligt. Skritten bättre än förut men ganska dålig. Man får som vanligt ge Isabel rätt, jag gillade inte Q förut men han börjar se riktigt trevlig ut.

Charlotte Fry - trevlig ridning, för kort i halsen och bakom lod idag. Suverän galopp ❤️ Riktigt framtidsekipage, men lite bra för sporten att de bedömdes helt på dagens prestation och inte på vad de ”kan göra” eller ”har gjort förut”

Jessica och Dalera - är väl dressyr personifierade :D Kanske inte bästa ögongodiset men de är fasiken suveräna. Härliga piaffer, älskar vinklarna på Dalera i piafferna även om lyften inte blir så höga då känns det som väldigt äkta piaffer

Charlotte Dujardin - min absoluta favorit ryttare så jag är sjukt partisk ;) men OJ vad hon rider bra 🤩 och medalj med hennes tredje häst redan nu. Superhärlig ridning! Alltid bra precision. Kan alltid genomföra alla moment och gör det exakt och tydligt men mjukt. Piafferna är lite svaga ännu men det där blir nog en framtida världsetta efter Dalera (tror jag)

Carl Hester - suverän ridning. Inte lika spektakulärt som de som placerades före honom. Väldigt bra bedömt! Ibland tycker jag att Hester har fått lite poäng för hur bra han rider och inte för hur utförandet av ekipaget liksom (värst var väl den där valacken som såg så ofräsch ut mot slutet… glömt vad den hette… denna häst passar honom mycket bättre). Heja domarna! Och heja Hester! Fint ekipage till nästa OS.

Nanna Skodborg Merrald - jäklar vad de danska tjejerna kan rida 🤩
superfin häst men det går inte att jämföra med hur han såg ut med Patrik ifjol. Wow! Och vilka fina vinklar i piafferna 🤩

Partiskt skulle jag väl velat ha Dujardin före Nanna ;) men jag tror och tycker domarna varit riktigt bra detta mästerskap så tror nog att om jag med dömt moment för moment så hade nog domarna rätt placeringar rakt igenom…
 
Men jag undrar fortfarande om det är JAG som förändrats och mycket mer positiv eller om det hänt så mycket positivt med dagens dressyr 😅

Jag minns den tiden då Tinne var den ryttaren i eliten som red mjukast… idag är ju Tinne en lite ”gammaldags” ryttare jämfört med den yngre generationens moderna och lätta ridning. Och nu var det ett EM, amerikanerna brukar ju visa väldigt fin ridning med. Det blir kul med OS nästa år 👍 Och jag hoppas det är dressyren som ändrats och inte jag, för som sista timmarna såg ut idag borde även en okunnig publik se att det är en trevlig sport med glada ekipage.
 
Från Therese Nilshagen (okej, kanske lite partiskt men jag gillar Therese och Dante ser mer vältränad ut än någonsin! Helt annan ork och go i honom detta mästerskap! Piafferna är till och med bättre, inte nog för att nå toppen men de är BRA och presenterar trevlig ridning) Nanna satt jag som klistrad ju 👏 MASSOR med bra ridning och trevliga presentationer.

Jag håller med att hästen är jättetrevlig men jag såg bara ansträngda piaffer? sådär typ att man hela tiden känner att hästen tänker lägga av med både bjudning och tramp och där tycker jag Nilshagens ridning blir spänd och kramig i skänklarna.
 
Om vi bara kunde importera brittiska kommentatorer så vore det ännu bättre. Hur kan SVT inte hitta några bättre i detta avlånga land och med så många att välja på från hästsekten. Kanske de kan komma undan med att betala uppehälle och kaffepengar nu.

Det är en gåta. Men vem skulle det vara som skulle våga , typ konstaterande kritik utan att det blir otrevligt, är rejält trött på GB som ropar braaa o jaaa, fast det ibland finns mindre händelser i just den rörelsen som iaf jag skulle vilja höras diskuteras.

Trött på en mindre taktmiss och GB ropar neeej, och åhhh, ist för att säga och nu blev det en ojämnhet i slutet och det kommer straffa poängen till viss det, nåt sånt.
 
Tittar ikapp även idag även om jag gjort små nedslag här och där under eftermiddagen, noterar att A-M i alla fall vågade lyfta en mejlfråga angående oron kring Helgstrands metoder.

Men givetvis var GB tyst som en mussla och bara väntade ut att A-M skulle diskutera färdigt för sig själv så hon - gud förbjude! - inte skulle behöva yppa en stavelse i en så obekväm diskussion.
 
Har också precis tittat ikapp på sista delen av startfältet iaf. Håller med om att Dante såg så mycket piggare och ut än förra mästerskapet och kul för Therese att få vara bästa svensk.

Som danskboende är jag glad för Nannas silver kul för henne att få glänsa lite ekstra efter att ha stått lite i skuggan av Dufour de senaste åren!

Angående kommentatorer så fick jag tecknat abonnemang på clipmyhorse men slutade med att jag såg på danska dr, deras Bjarne som är både dommare och tränare är trevlig att lyssna på.
 
Har kollat ikapp eftermiddagens sändning. Tyvärr laggar SVT:s sändning en massa, begriper inte varför, inget annat jag tittar på håller på så. Minst en gång i minuten fryser bilden. Störande och tidskrävande.

Irriterade mig på att Gunilla betedde sig som att Matthias Alexander Raths häst faller ned död när den missförstår i sista piaffen. Det är väl inte hela världen? Det är en tävling, inte ett krig…

Sen blev jag lite nyfiken på Therese Nilshagens stångtygel, brukar hon ha den så lös? Det såg iaf väldigt trevlig ut, speciellt när jag jämförde med Charlotte Fry (men älskar ju Glamurdale). Tycker att han går så himla mycket bakom lod tyvärr.

Jessica von Bredow-Werndl var ljuvlig att titta på som vanligt. Precis som Charlotte Dujardin. Älskar Dujardins musik, känner igen den men kan inte placera.

Helt rätt med medaljutfallet också, kändes välförtjänt av alla tre. Tror faktiskt GP special är mitt favoritprogram…
 
Jag har gjort en bingobricka för oss som (ännu) är för snåla/masochistiska att gå över till clipmyhorse. Så kan vi lindra lidandet med en liten inbördes tävling.

9A3C5529-0C74-4DC6-BAED-34685182E091.jpeg
 
Men jag undrar fortfarande om det är JAG som förändrats och mycket mer positiv eller om det hänt så mycket positivt med dagens dressyr 😅

Jag minns den tiden då Tinne var den ryttaren i eliten som red mjukast… idag är ju Tinne en lite ”gammaldags” ryttare jämfört med den yngre generationens moderna och lätta ridning. Och nu var det ett EM, amerikanerna brukar ju visa väldigt fin ridning med. Det blir kul med OS nästa år 👍 Och jag hoppas det är dressyren som ändrats och inte jag, för som sista timmarna såg ut idag borde även en okunnig publik se att det är en trevlig sport med glada ekipage.
Vad roligt att läsa. Då kanske man skulle ge sig på att kolla lite då. Sist jag kollade var ett mästerskap för många år sedan där en holländare red en ung häst där han hackade med sporrarna och ryckte i kandaret och kommentatorerna säger titta vad han understödjer hästen fint. Då stängde jag av och har inte tittat sedan dess. Saknar det såklart Då det är så vackert när det utförs på rätt sätt med hästens välmående inkluderat.
 
Brukar det inte låta
"Amen titta hörrni" med jämna mellanrum också och man bara ja jag tittar ju
Jag har mer eller mindre helt slutat titta på dressyr faktiskt

Jag försöker åka till Solna varje år och titta på küren. Det är helt ljuvligt för då får man ritten + musiken, inget annat.

Om man inte har otur som jag hade i fjol, när det var en kvinna bakom mig som träffade en annan kvinna hon inte sett på ett tag och de skulle prata om allt som hänt sen sist. :banghead:
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 016
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen på Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: Gunnar
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
42 640
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i dressyr inleds under tisdagen i tyska Hagen och den svenska förbundskapten ser fram emot mästerskapsstarten med sitt lag. – Vi...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp