Emil i Lönneberga - Amerika Biljetten (ulvlek)

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Lobelia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 505
  • Visningar Visningar 53 391
Nu ska jag till stallet och kommer inte in här igen förrän sent igen... Men Q är fortfarande min huvudmisstänkta om inget annat kommer fram... BW tycker jag borde frågat om Q så vi får se om det kommer fram något här under dagen...

Såvida inte Q har den rollen då... GAAH

Jag tror att BW kommer vara mycket försiktig just nu. Lyan väntar nog bara på att den som har den rollen ska visa vem den frågat om.

Jag hoppas på att få ihop något men har flaggat för att det är risk för låg aktivitet i den här leken. Nu har en av hundarna blivit smårisig så det är extra pyssel där också.
inget vidare med sjuka djur. jag har själv oroat mig för min hingst idag som jag har i träning 60 mil bort . de ringde mig imorse då han hade koliksymptom . Vetrinär kom ut mitt på dagen och gjorde en rejäl undersökning och det visade sig att han hade en inflammerad vargtand . Han har fått dropp och antibiotika och står på boxvila. Ironiskt nog så hade vi redan en tid bokad på onsdag för borttagning av avrgtänder - men huvdsaken att han mår bättre ( min plånbok är istället nästan tom ...)
skriv något när du hinner :)

inget vidare med sjuka djur. jag har själv oroat mig för min hingst idag som jag har i träning 60 mil bort . de ringde mig imorse då han hade koliksymptom . Vetrinär kom ut mitt på dagen och gjorde en rejäl undersökning och det visade sig att han hade en inflammerad vargtand . Han har fått dropp och antibiotika och står på boxvila. Ironiskt nog så hade vi redan en tid bokad på onsdag för borttagning av avrgtänder - men huvdsaken att han mår bättre ( min plånbok är istället nästan tom ...)
skriv något när du hinner :)

Hoppas det går bra med pålle. Jag hoppas slippa veterinär nu i helgen, än så länge är det inget som verkar jätteallvarligt men om det inte blir bättre så får det bli på måndag.

jag tror också att det är 3 onda kvar, men var de gömmer sig... well, jag försöker bena ut det för mig själv just nu.

Du kanske har sett mina genomgångar jag börjat med idag? Well, där har du svaret hur jag funderar just nu. Är misstänksam mot Ferrari och Artline, men sedan är det alldeles för många jag inte har gått igenom helt så jag vet inte om det är andra som borde in på den listan istället för ngn av dem.
jag funderar över samma
men oavsett så tycker jag att Snurrfians röst på Habina känns än mer graverande om man leker med tanken att Artline också skulle vara ond.
Och följer man den tanken ett steg till så borde det sätta Mirtai och bollen__ en ganska god dager tycker jag nog .
Nu säger jag inte att det ÄR så, bara kollar om du tänker så med

Alla som röstade på mig kan ju inte vara onda jag fick ju 7 röster så nej lite haltar det resonemanget.
Ffa som Jfrelin ju inte ingick i lyan och helt uppenbarligen hade de inte en tanke på henne som fåret....
Då kan det vara mer troligt att de antingen
a) gick efter nån de kunde misstänka var Emil
b) någon de såg som ett säkert käk
och de sitter säkert och flinar i lyan nu när det kommer upp tankar som din och fios
såtillvida inte ni två sitter i lyan och försöker spä på mot mig?
( nu har jag iofs en tanke om att ni inte sitter där- men jag har den tanken med att ni faktiskt är onda )

Det verkar som om du inte fattar resonemanget.
Två scenarior.
1. Du är god. Då bör fårets röst ha hamnat på dig av den anledningen. Alltså kan lyan i frid och ro välja att käka någon som röstat på MikaTela för att inte käka fåret.

2. Du är ond. Då har fåret valt mellan dig och MikaTela, varför hon valde dig får hon förklara efter leken ;) . Det blir jäkligt svårt för lyan att veta vem som är fåret. De väljer någon de tror är säkert käk. Eller till och med en de inte tror är fåret. Jag tror att i det scenariot så lär lyan ha släppt Jfrelin som får eftersom hon röstade på dig.

och det gör den nog klokt i! att vara försiktig alltså
men spinner vidare på ett resonemang ni kanske kan hänga med i oavsett vem som än har rollen
OM den fick för sig att fråga om mig så borde den ju vid detta laget teoriat rejält om mig iaf , eller tom röstat på mig om jag vore ond?
bara ett resonemang
Nu kan den ju fått för sig att kika på nån annan men det känns som det troligaste är att den kikat på mig med tanke på alla konstigheter jag hade för mig innan första DL ( som sagt stekpanna i huvudet förtjänade jag !)

Det verkar som om du inte fattar resonemanget.
Två scenarior.
1. Du är god. Då bör fårets röst ha hamnat på dig av den anledningen. Alltså kan lyan i frid och ro välja att käka någon som röstat på MikaTela för att inte käka fåret.

2. Du är ond. Då har fåret valt mellan dig och MikaTela, varför hon valde dig får hon förklara efter leken ;) . Det blir jäkligt svårt för lyan att veta vem som är fåret. De väljer någon de tror är säkert käk. Eller till och med en de inte tror är fåret. Jag tror att i det scenariot så lär lyan ha släppt Jfrelin som får eftersom hon röstade på dig.
jag hänger med
Men samtidigt är det ju du själv som finner det svårt att tro att alla onda röstat på mig igår, säg att det nu var 4 onda kvar i går , JFrelin vet vi ju röstade på mig så då lämnar det 6 till som röstade på mig
Du, fio, dentaku, Mirtai, snurrfian, (samt MikaTela som vi vet var ulv så henne kan vi bortse från i resonemanget) så av dessa 5 ( utöver JFrelin och MikaTela)kan det finnas 3 onda till som mest ( tror jag iaf) minst 2 till åtminstone.
Vilket lämnar att minst 2 kanske 3 är goda i det gänget som är kvar, som du tillhör
Så om du var ond hur skulle du tänka? I gänget som röstade på MikaTela finns det ju garanterat fler goda än onda, annars heter jag Agda O_o,
så det går att tänka på det på många sätt, inte bara på mitt sätt och inte heller bara på ditt sätt
Man kan bara väga det ena mot det andra och försöka komma på vad som verkar troligast

tillägg: jag menar alltså att de nog gärna ser att jag fortsatt blir misstänkt, men planen var nog att en god som röstat på mig skulle åka- dessutom tror jag att de hoppades på att Jfrelin hade en roll som skulle vara bra att få ut

Jag tror inte att ALLA onda nödvändigtvis röstade på dig @quarter4ever . Men med dig som god så lär i allafall fåret ha gjort det. De andra onda vet ju vem som är vem. Och då bör de i lugn och ro kunnat käka nån som röstat på MikaTela. Jag är ledsen q, men jag ser liksom inte logiken som du försöker komma med. Jag säger som LenaH (nu gick det inte att tagga) det som ser ut som en ulv osv...

Det finns för mycket som talar för att q är ond för att jag ska känna mig trygg att avskriva henne. Jag kan inte heller hitta någon annan jag hellre vill rösta på. Artline är min runner up som ulv - särskilt om q också är ulv. Inte minst med avseende på hur säkert hon säger att Q inte hade missat Jfrelin som får om Q var i lyan.

cirkus röstar på quarter4ever

Dels för att jag tror att rösten på MikaTela första dagen var ett försök till alibi. Dels för att lyan borde valt att käka någon som röstat på MikaTela för att säkra att inte käka fåret - ifall att Q hade varit god. Sen har vi detta med följdrösten på JK Rawlings, om det var Jfrelins sätt att meddela sig med lyan så lär de ha avskrivit henne som får när hon röstade på q.

Jag tror inte att ALLA onda nödvändigtvis röstade på dig @quarter4ever . Men med dig som god så lär i allafall fåret ha gjort det. De andra onda vet ju vem som är vem. Och då bör de i lugn och ro kunnat käka nån som röstat på MikaTela. Jag är ledsen q, men jag ser liksom inte logiken som du försöker komma med. Jag säger som LenaH (nu gick det inte att tagga) det som ser ut som en ulv osv...

Det finns för mycket som talar för att q är ond för att jag ska känna mig trygg att avskriva henne. Jag kan inte heller hitta någon annan jag hellre vill rösta på. Artline är min runner up som ulv - särskilt om q också är ulv. Inte minst med avseende på hur säkert hon säger att Q inte hade missat Jfrelin som får om Q var i lyan.

cirkus röstar på quarter4ever

Dels för att jag tror att rösten på MikaTela första dagen var ett försök till alibi. Dels för att lyan borde valt att käka någon som röstat på MikaTela för att säkra att inte käka fåret - ifall att Q hade varit god. Sen har vi detta med följdrösten på JK Rawlings, om det var Jfrelins sätt att meddela sig med lyan så lär de ha avskrivit henne som får när hon röstade på q.
ja du jag vet inte om jag ska skratta eller gråta
Är du god så kommer jag och smäller stekpannan i huvudet på dig istället
Är du däremot ond så fattar jag bättre ...
Men som sagt ( nu börjar jag bli tjatig ) ok är det så att ni fastnar på mig så är det ok att ta bort mig ur ekvationen

ja du jag vet inte om jag ska skratta eller gråta
Är du god så kommer jag och smäller stekpannan i huvudet på dig istället
Är du däremot ond så fattar jag bättre ...
Men som sagt ( nu börjar jag bli tjatig ) ok är det så att ni fastnar på mig så är det ok att ta bort mig ur ekvationen

Jag är lite orolig att jag har hakat upp mig på en god, då får du slå stekpannan i huvudet på mig.

Jag är lite orolig att jag har hakat upp mig på en god, då får du slå stekpannan i huvudet på mig.
det gör ont att få stekpannor i huvudet- tro mig jag bankade hårt på mig själv efter DL1

Låt du din röst stå kvar om du inte finner något bättre, det kommer ge dig lite svar iaf

Med det sagt så borde inte hela lyan ha röstat på Q, någon borde ha skaffat alibi. Men det känns ändå troligare att hitta onda bland rösterna på Q än bland rösterna på MikaTela.
  • TeamLundVer röstar först på Q (en säkerhetsröst) men ändrar sig till MikaTela 19:32.
  • Dentaku lägger det som blir första rösten på Q (när TLV ändrat.) Gör att det står 2-1
  • cirkus lägger tredje rösten så att det står 3-1
  • fio lägger fjärde rösten (här har TLV varit inne och ändrat röst) så att ställningen blir 3-3
  • Mirtai - Spär på till 4-3
  • (Jfrelin) Spär ytterligare till 5-3
  • Snurrfian 6-3
  • Därefter kommer Q, Ferrari och Artlines röster på MT 6-6
  • Paddington röstar först på Q, men misstänker båda. Efter att jag frågar varför hon valde Q av de två väljer hon att ändra röst till MikaTela. Vilket gör att det blir jämnt och lottning.
    Hennes första röst lägger Q i ledning medan den andra gör att det blir jämnt.
  • (MikaTela)
Det som slår mig är att det inte behöver vara så att Paddi är god på grund av sin ändring. Det kan vara så att de dividerat i lyan om huruvida de ska riskera en lottning eller inte - och så bestämmer de sig för att chansa och på köpet ge Paddi alibi? Det som talar mot det är ju att de inte kan veta vad Emil har hittat på för hyss...
Jag har även en fundering på om Dentaku följde TLV för att försöka få igång ett drev och få folk att tro att TLV visste något (en god roll som vet ngt om en ond bör ju rösta tidigt för att hinna signalera, sen är det - som vi alla vet - inte alltid det är som det ser ut med tidiga röster osv), men det gick inte när TLV sedan ändrade sin röst. Hade TLV vetat att Q var ond så skulle hon inte ha ändrat sin röst, tror jag - och vice versa (hon hade inte lagt förstarösten där om hon vetat att Q var god).

jag tycker att du resonerar vettigt jag har samma tankar om Dentaku och Paddington ( fast jag vill hålla den senare åt det godare hållet pga röständringen dock har jag lite frågetecken för vissa av hennes slutsatser och om hur det funkar i vissa fall-saker som jag tycker att en erfaren LL som hon faktiskt borde ha koll på )
Jag syftar då på kommandoran som hon igår inte tyckte det var så angeläget att få ut just då, medans det har slagit mig idag att jo det var det verkligen ! Första natten tycker jag det vore orimligt att den skulle välja att distrahera Alfred det vore inte vettigt helt enkelt - men iom att käket misslyckades första natten så är det definitivt vettigt att anta att kommandoran väljer det till nästkommande natt eller hur?
Paddington är den som frågar speciellt efter till LL hur det funkar och verkar ha full koll på hur det funkar och om jag har rätt i mitt antagande att så länge valet är gjort spelar det ingen roll om vi lynchar kommandoran idag
Och det är här jag tycker Paddingtons resonemang igår haltar, för jo det var igår det var viktigt att få ut kommandoran
Nu reserververar jag mig för att jag har tolkat det hela fel men @Lobelia kanske kan bringa lite reda i det?
jag har frågat innan och frågar igen
Om kommandoran lynchas idag kommer en eventuell distraktion av Alfred att verkställas ändå
( det har tolkats olika i olika lekar ,men som jag förstått det så borde den det, iaf med mi ringa erfarenhet av funderingar kring DL och val- som jag utgick ifrån under min första lek , bla med input från Paddington ... )
Så ville bara skriva ner det

jag tycker att du resonerar vettigt jag har samma tankar om Dentaku och Paddington ( fast jag vill hålla den senare åt det godare hållet pga röständringen dock har jag lite frågetecken för vissa av hennes slutsatser och om hur det funkar i vissa fall-saker som jag tycker att en erfaren LL som hon faktiskt borde ha koll på )
Jag syftar då på kommandoran som hon igår inte tyckte det var så angeläget att få ut just då, medans det har slagit mig idag att jo det var det verkligen ! Första natten tycker jag det vore orimligt att den skulle välja att distrahera Alfred det vore inte vettigt helt enkelt - men iom att käket misslyckades första natten så är det definitivt vettigt att anta att kommandoran väljer det till nästkommande natt eller hur?
Paddington är den som frågar speciellt efter till LL hur det funkar och verkar ha full koll på hur det funkar och om jag har rätt i mitt antagande att så länge valet är gjort spelar det ingen roll om vi lynchar kommandoran idag
Och det är här jag tycker Paddingtons resonemang igår haltar, för jo det var igår det var viktigt att få ut kommandoran
Nu reserververar jag mig för att jag har tolkat det hela fel men @Lobelia kanske kan bringa lite reda i det?
jag har frågat innan och frågar igen
Om kommandoran lynchas idag kommer en eventuell distraktion av Alfred att verkställas ändå
( det har tolkats olika i olika lekar ,men som jag förstått det så borde den det, iaf med mi ringa erfarenhet av funderingar kring DL och val- som jag utgick ifrån under min första lek , bla med input från Paddington ... )
det är detta inlägget jag reagerar på hos Paddington:
om jag förstår detta rätt så borde de alltså gjort sina val till nattDL1 och att om de valt ngt så träder det ikraft under lekdygn2 (dagDL el nattDL). Så eftersom de misslyckades m käket i natt så är det inte troligt att de valt att göra ngt fuffens med den personen under detta dygn iaf - å det är ju en lättnad.

Sedan visst det är viktigt att få ut kommandoran men just nu nöjer jag mig med vilken ulv som helst inkl svarta fåret.....
det känns som hon försöker släta över att det inte är kommandoran vi ska ha ut , men å andra sida kanske jag feltolkar henne också?
det stod inte riktigt så som jag mindes att jag kom ihåg ändå
men det är den raden med att det va en lättnad att inget skulle hända under denna natten som gick
Jag tycker att det med den slutsatsen borde vara än mer viktigt att faktiskt hitta kommandoran så hon inte ska lyckas hinna göra det valet ? Eller är det bara jag som tycker så ?

Svar ja, det fungerar ungefär som brevbäraren. De ivägskickade hjonen har ingen smartphone för att kolla om de verkligen ska utföra uppdraget utan gör det.

I min paranoida värld så har jag på tok för många som jag tycker kan vara onda:arghh:
och iom att Lobelia just konfirmerade min uppfattning om hur det borde vara så ja jag blir rejält spooky på Paddington utifrån det jag skrev innan
samt jag tycker att hon gärna vill ha mig som misstänkt lite väl mycket- har skrivit mycket om det, som jag reagerat på ( men ska stapla upp det också )
Samtidigt så ändrar hon röst från mig till MikaTela igår så jag vill ju ha henne åt det godare hållet?
:crazy:

Fyller på händelselistan under tiden jag väntar på att alla ska ramla in i tråden:angel:

DL 1
Habina lynchas, var Lina ( byfåne)
Under natten:
ängeln skyddar någon
Ulvarna försökte äta den ängeln skyddat( för ser inget annat i rollistan som kan ha orsakat det ?)
Ida (BW) bör ha påstått något till LL och fått svar? @Lobelia har Ida nattDL? ( hittade inte det i rollistan)
Emil bör använda ett av sina hyss
Krösamaja (spionlärlingen) bör ha fått minst en, kanske flera spionrader
Kommandoran ( modifierad trollpacka) kan ha använt sig av att hindra Emil ( dock inte Alfred iom det misslyckade käket )
Goda Lyan får full spioninfo och skall bestämma en innan DL som ska få en rad skickad till sig efter DL2

DL2
goda lyan bestämmer vem som ska få spionraden
ulvarna gissar på någon som är svarta fåret gissar de rätt kommer den in i lyan
MikaTela lynchas var ulv
Lyan får svar på sin gissning om vem som är Svarta Fåret ( de bör ha gissat fel iom att de käkade JFrelin :p)
Den som goda lyan valt får sin spionrad ( mest troligt den som ulvarna försökte käka skulle jag tro )
under natten:
Ida (BW påstår något till LL och får svar efter nattDL)
Emil kan ha använt något hyss
Krösamaja bör ha fått minst en spionrad , kanske flera från LL efter natten
Kommandoran kan försökt hindra Emil eller distrahera ängeln
Goda lyan får full spioninfo och skall bestämma innan DL vem som får en rad skickad till sig efter DL3
DL 3

DL 1
Habina lynchas, var Lina ( byfåne)
Under natten:
ängeln skyddar någon
Ulvarna försökte äta den ängeln skyddat( för ser inget annat i rollistan som kan ha orsakat det ?)
Ida (BW) bör ha påstått något till LL och fått svar? @Lobelia har Ida nattDL? ( hittade inte det i rollistan)
Emil bör använda ett av sina hyss
Krösamaja (spionlärlingen) bör ha fått minst en, kanske flera spionrader
Kommandoran ( modifierad trollpacka) kan ha använt sig av att hindra Emil ( dock inte Alfred iom det misslyckade käket )
Goda Lyan får full spioninfo och skall bestämma en innan DL som ska få en rad skickad till sig efter DL2

Ida Har Natt DL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Livskristråden
  • Panik vid dusch
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka