Bukefalos 28 år!

En annan passfråga

bettysmatte

Trådstartare
Köpte ju min häst för ett par veckor sedan. Hennes danska pass befinner sig hos den svenska avelsföreningen för att hon ska få det utbytt till ett svenskt. Jag oroade mig över vaccinationerna, som jag bara fick veta att hon hade, men inte när det skulle göras. Fd ägaren hade för sig att det skett relativt nyligen, så det skulle inte vara några problem. För säkerhets skull mejlade jag avelsföreingen. De har, som alla andra, MASSOR av pass att behandla och jag kommer inte att få min hästs pass på jättelänge. Registratorn hade iallafall varit snäll och letat upp passet och kollat vaccinationerna åt mig. Den senaste influensavaccinationen var gjord den 22/3-05. Ja, KUL, jag måste få min häst vaccinerad NU. Jag ska dock inte ut och tävla med henne. Hur exakt måste man då vara med datumet? Självklart ska jag ringa vet imorgon bitti när det är telefontid och försöka få en tid så fort som möjligt, men man vet ju aldrig hur lång tid det kan ta :crazy: .

Vad gör jag sedan med den här vaccinationen? Nu hamnar den ju "utanför" passet så att säga?
 
Sv: En annan passfråga

Jag TROR att det får fela på en vecka, men jag är inte säker,
Din vet. har ju garanterat koll på reglerna, och inte brukar de vara speciellt svårt att få dem att komma ut och vaccinera om man säger att det är bråttom. fast det beror kanske på vilken vet. man har iofs. men min är snabb :)
 
Sv: En annan passfråga

Du får inte gå över tiden med en enda dag, så du måste vaccinera senast 22/3-06. Nästa år kan du be den veterinären föra över årets vaccination till passet.
 
Sv: En annan passfråga

break_a_leg skrev:
Du får inte gå över tiden med en enda dag, så du måste vaccinera senast 22/3-06. Nästa år kan du be den veterinären föra över årets vaccination till passet.

Vad kul, det är ju idag det :crazy: . Isåfall gjorde de fel på min häst förut eftersom hennes vaccination året innan gjordes 29/3-04. Jag ska som sagt INTE ut och tävla, är det då ändå så benhårt på dagen?
 
Sv: En annan passfråga

Travhästar har tex inte något krav på vaccination när de tävlar. Så vill du ha din häst ovaccinerad så får du ju det (så länge du inte ska tävla i någon av ridgrenarna).

Ring och kolla med din veterinär, jag har bara ridhästar som tävlas så jag måste vara noga med datumet...
 
Sv: En annan passfråga

Jag vill absolut inte ha min häst ovaccinerad. Jag ringde distriktsvet som sa att influensaskyddet börjar minska efter ett år, men att det finns skydd kvar i ca 2 mån efter årsdagen. Det var alltså ingen superbrådska om jag inte skulle ut och tävla, och det ska jag ju inte.
 
Sv: En annan passfråga

Kan ju vara så att man kommer till andra ställen som kräver full vaccination. JAG skulle göra om det från början, inte så dyrt. Bara för att.

Vilket påminner mig om att jag måste ringa distriktet imorgon för jag har tre som ska vaccineras.
 
Sv: En annan passfråga

Dyrt tror jag nog att det blir om jag skulle grundvaccinera om igen. Med min förra häst betalade jag drygt 900 kr (juli) när distriktsvet kom ut och gav en influensaspruta.
 
Sv: En annan passfråga

900 kr för EN spruta?! :confused:

Sist betalade jag 300 för enbart hästinfluensan, gången före blev det lite dyrare eftersom hon fick en stelkrampsspruta också.

Men 900 lät super dyrt!
 
Sv: En annan passfråga

Tänk bara på att om det går längre än 1 år mellan två av vaccinationerna oavsett när under hästens livstid måste du göra om grundvaccineringen om du ska ut och tävla.

Men de flesta veterinärer har inga problem med att "skriva tillbaka" en vaccination några dagar, dvs sätta ett tidigare datumän det eg är.
 
Sv: En annan passfråga

Vaccinationen skall vara gjord innan datumet från förra årets är gjord eller samma. te.x är hästen vaccinerad 1/3-05 så skall årets spruta vara gjord senast 1/3-056


Du kan ta ut vet. & vaccinera & föra in det i ett vanligt vaccinationskort, Nästa gång du träffar vet & har passet så kan han föra in förra vaccinationen samt aktuella vacc i passet. räcker att dom stämplar.
 
Sv: En annan passfråga

Ja, det är vad distriktsvet tog när hon kom ut i somras. Jag har beställt tid med en "vanlig" vet nu, men har kör bara ut på fredagar så vaccination kommer att göras först nästa fredag. Det får bli så här, och det gör mig inte så mycket eftersom det är skyddet mot hästinfluensa jag är ute efter. Om jag sedan ska tävla i något senare skede, får jag ta ställning till grundvaccinering då.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 406
Senast: Korven
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 741
Islandshäst Någon som varit med om det och vet vad jag bör göra? Försöker få tag på SIF Avel men det är liksom fler än jag som ringer nu i dessa...
Svar
1
· Visningar
1 053
Senast: Boj
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp