En bra sadelgjord för hoppning med stadig resår

Harbor

Trådstartare
Vår sadelprovare dömde ut vår John Whitaker hoppgjord med magplatta, för att den hade för lösa resårer. Nu undrar jag hurdan som skulle vara bättre. Tips?
 
Sv: En bra sadelgjord för hoppning med stadig resår

Kan ni inte lämna in den till sadelmakare och byta resåren till en stummare?
 
Sv: En bra sadelgjord för hoppning med stadig resår

Jo men det kostar ca 1400 kronor, sa de. För det får man ju en ny.
 
Sv: En bra sadelgjord för hoppning med stadig resår

Om jag köper gjordar med resår köper jag alltid trippelresår. Sen är det ju så att resåren blir ju mjukare ju mer den används (antar att det är gummit som blir uttänjt eller torkar).
 
Sv: En bra sadelgjord för hoppning med stadig resår

Jag vet inte hur resåren på jw gjorden är men jag har en från schockemöhle som jag tycker är stadig och bra.
 
Sv: En bra sadelgjord för hoppning med stadig resår

Trippelresår är när det finns tre lager resår, vissa har bara två lager och det kan bli väldigt löst (beroende på sort såklart). Jag har en magplatta från hööks med trippelresår som funkar bra, tyckte den var väldigt hårt till en början men den blev en aning mjukare :)
 
Sv: En bra sadelgjord för hoppning med stadig resår

Behöver inte vara 3 lager resår, jag letar alltid efter så stum resår som möjligt. Har just nu en Santa Cruz anatomisk gjord och en hoppgjord av ngt danskt märke(köpte begagnad och kommer inte ihåg). Men båda har 2lager stum resår.

Det bästa är att åka runt till flera ridsport butiker och känna och klämma på olika gjordar, och kolla vad alla andra i närheten har för gjordar.
 
Sv: En bra sadelgjord för hoppning med stadig resår

Intressant. Min sadelmakare/sadelutprovare klipper av mittenresåren på mina gjordar som har trippla resårer då han anser det blir för hårt annars. Den senaste han satte saxen i var en CH från Hööks, så kolla på dem kanske om det inte är avgörande med märket? (Läder etc är riktigt trevligt iaf på den jag har, den är dock bara med tryckfördelande mindre platta och inte med stor islagsplatta.)

Tillägg: Just for fun tog jag fram gjorden. Den har alltså trippen resår men den mittersta resåren är avklippt så det är bara dubbel resår kvar. Jag orkar inte dra ut resåren ens en cm med handkraft.
 
Senast ändrad:
Sv: En bra sadelgjord för hoppning med stadig resår

Nu tog jag hem på prov Bucas syntetisk "tryckfördelare" hoppgjord. Den har nu trippelresår (nu vet jag vad det är :-)
Har bara inte sett en sån här gjord nånstans, hittar inte när jag googlar och inte ens på Bucas hemsida. Så vet inte om den anses bra eller dålig. Antingen är det nåt jättenytt eller sen nån urgammal modell som hängde kvar i butiken. Plattan har dessutom gel i sig och verkar väldigt bekväm. Den är nu på provning.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Jeps
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 265
Senast: Whoever
·
Utrustning Vart hittar man en bra lång (150 cm) sadelgjord i läder och med resår? Min häst har under sommaren vuxit ur sin 140 cm gjord (och...
Svar
2
· Visningar
603
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp