En dag i taget

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen, egentligen helt perfekt väder för att vara ute och fixa. Men energin fattas. Jag kan inte motivera mig till att gå ut och fixa jordkällaren eller skörda mina grönsaker, eller rensa i landen och flytta växter. Det känns meningslöst. Vad är poängen? Och samtidigt är det så sorgligt att jag bara ligger apatisk.

Jag är låg. Jättelåg. Jag undrar om jag vill leva och det är tveksamt, men jag vill inte dö heller, så jag fastnar i ältande och funderande, utan någon som helst initiativförmåga.

Men vad är det som skulle göra livet värt att leva? Vänner, kärlek, sammanhang, att få vara en del av något, att ha utrymme att andas, vara kreativ och skapande. Att dela tankar och känslor med andra utan att jag måste censurera mig för att passa in. Att försöka göra något för att världen ska bli en bättre plats att leva på.

Men inget av det där finns.

Ett internt "skämt" är att "Jag är bra på allt utom relationer". Det är förvisso inte helt sant men säger en del om hur dålig jag är på relationer i förhållande till allting annat.

Som en del säkert redan har räknat ut så har det kraschat mellan mig och @Tranan Det kom plötsligt och utan förvarning, ungefär så som i Niklas Strömsteds låt Sista morgonen som beskriver det ganska bra. Jag kan inte påstå att jag begriper vad som hände, trots att vi pratat efteråt, både via Messenger och irl. Vi är i alla fall inte osams på något sätt och har heller aldrig varit. Men vi träffas inte längre. Och det känns jävligt sorgligt minst sagt.

Eftersom det är ett återkommande mönster att människor som betyder mycket för mig, försvinner ur mitt liv, undrar jag så klart vad det är för fel på mig. Barndomsvännen har försvunnit bort och hela min familj bestående av mamma och 2 syskon, dunstade på ett bräde i vintras. Det betyder att ingen finns kvar i mitt liv. Redan som barn fick jag lära mig att alla kunde försvinna när som helst då jag separerades från min familj vid ett flertal tillfällen.

Att ha något slags socialt liv ö.h.t. känns som en utopi. Jag passar inte in någonstans. Som bäst stannar det på en hygglig och ytlig nivå.

Efter min nära-väggen-upplevelse i vintras, har jag varit noga med att inte anstränga mig för mycket, vila ordentligt, inte ta på mig en massa saker att göra, skala bort allt ovidkommande. Jag har försökt lägga det där med "prestation" helt åt sidan och i stället koppla av mer och vara mer social.

Men jag har inte lyckats hitta någon balans alls. Jag har inte fått något gjort hemma och oron som uppstått i mig efter familjens försvinnande har varit plågsam. Jag har försökt prata med mina syskon men det har inte gett något.

Så jag kommer ingen vart med något alls. Orken är helt borta. Aptiten likaså. Jag har nog tappat cirka 1 kilo senaste veckan.

Jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Att ringa VC känns som en överkurs. Jag kommer ju ändå bara få använda all tillgänglig energi till att slåss med dem. Min chef tycker så klart att jag ska yoga. Haken är att jag inte orkar det heller. Det enda jag kan tänka mig orka är långa djupa andetag liggande i sängen. Och så funderar jag på att kanske skulle det vara bra om jag gjorde något helt nytt, t.ex. gå en kurs. Jag hittade en kurs i går kväll som verkade intressant. Den börjar i november och pågår t.o.m. mars. Det mesta är på distans men man ska vara på plats 7 dagar under kurstiden. Och "på plats" innebär i Skåne. Det är 5-6 timmar enkel väg dit. Orkar jag? Och orkar jag resten av kursen hemifrån? Kursen är på bara 25% men jag tvekar på min förmåga att orka. Samtidigt skulle det kunna ge mig kunskaper jag kan använda för att kunna gå ner i arbetstid på jobbet och komma närmare det jag vill göra. Antagningskravet uppfyller jag och jag passar in bland de kriterier som de ser som önskvärda för att få förtur till kursen.

Och precis innan jag skulle posta det det här kom ett sms. Det var från en person som tänkte på mig men som jag av olika anledningar inte kunnat ha så mycket kontakt med. Hon har förstått att jag inte mår något vidare. Och jag började gråta. Så ovan jag är vid att någon faktiskt bryr sig.

@Tranan Den här är till dig:
 

Ponera att det inte hade gått bra, att du istället månad efter månad efter månad efter månad bara hade mått sämre, hade du ändå fortsatt vägra medicin av principskälet "det ska gå utan medicin"?

Ja. Piller vara aldrig ett alternativ. Jag ville möta MIG, inte någon variant av mig. Jag ville kriga mot mig själv - att möta min ryggsäck med allt vad den har inneburit. Jag minns jag frågade läkaren om varför jag skulle käka - o han svarade "du blir bättre", jaha tänkte jag...det blir jag av tiden också. Vilket jag blev. Min väg var med hjälp av KBT, hade läkaren 20 mil bort (enkel resa), sjukgymnastik, ändrad kost, hästar etc.

Men..åter igen. Depression o utmattningssyndrom är två helt olika sjukdomar o de kräver lite olika typer av behandling.

O @Magiana - Jag tänkte så här när jag träffade en nöt inom vården, någon från AF eller FK som inte fattade något eller sa plumpa saker. "Det tar bara lite längre tid för dem att gå i form", dvs..det tar bara lite längre tid för mig att få som jag vill. ;)
 
Och den gången jag försökte ledde det inte till något bra alls. Det blev förvisso inget katastrofalt men jag kände mig kränkt av det bemötande jag fick (för jag upplevde att jag blev idiotförklarad).
Tyvärr är det ofta så. Det är som att de som inte har upplevt en dysfunktionell barndom själva kan ta till sig vad det kan innebära. Bara att berätta, att blotta sitt innersta kan ta väldigt lång tid och det kräver en mycket god relation för att det ska bli bra och i dagens stressade samhälle så finns inte den tiden...
 
För att det är dyrt.

Till Örebro är det 6 mil. Det innebär att 3 timmar försvinner för ett besök.

Det kan ju vara en investering för att slippa bli sjukskriven så länge som du kanske hade varit annars. Att vara sjukskriven kostar ju också pengar.

Dessutom är du väl ändå sjukskriven nu? Då förlorar du ju ingen arbetstid, bara bensinpengar. Men det kanske blir för dyrt ändå?
 
Tyvärr är det ofta så. Det är som att de som inte har upplevt en dysfunktionell barndom själva kan ta till sig vad det kan innebära. Bara att berätta, att blotta sitt innersta kan ta väldigt lång tid och det kräver en mycket god relation för att det ska bli bra och i dagens stressade samhälle så finns inte den tiden...
Jag blev inte ens utredd ordentligt. Jag fick bara göra ett rorschach-test och seriositeten i det testet kan ifrågasättas. Sen fick jag en diagnos - som ingen talade om för mig (för den fick jag veta via FK ett år senare). Eller rättare sagt, det stod att jag eventuellt hade den diagnosen. Senare var det ändrat i mina papper till att jag hade en grav personlighetsstörning. Ingen mer utredning efter testet hade gjorts. Jag frågade läkaren vad diagnosen innebar men fick inget svar. Jag skulle bara vara tacksam att jag bara var personlighetsstörd och inte hade fått en tyngre diagnos. Han slog tydligt fast att jag hade diagnosen och det skulle minsann ingen ändra på. Någon vård erbjöds inte.

Nu var ju Google uppfunnet och jag googlade fram diagnoskriterierna. Jag kände att de inte stämde.

Jag kände mig väldigt kränkt av den behandlingen.
 
Tyvärr är det ofta så. Det är som att de som inte har upplevt en dysfunktionell barndom själva kan ta till sig vad det kan innebära. Bara att berätta, att blotta sitt innersta kan ta väldigt lång tid och det kräver en mycket god relation för att det ska bli bra och i dagens stressade samhälle så finns inte den tiden...
Eller så har man nog med eget för att vänta. Jag har en god vän som har haft det tungt i barndomen, och som vuxen brottas med återkommande depressioner. Hon pratar inte gärna om sina problem, men under årens lopp har jag ju ändå fått veta en del. När hon inte mår så bra blir hon som en spottkobra, hugger på vad man säger och dissar en hela tiden. Det är mycket möjligt att hon gör så pga egna problem, men jag blir fortfarande låg av det. När vi umgåtts mycket i såna perioder känner jag till slut att jag inte är vatten värd, att allt jag säger är dumt, och att det jag har åstadkommit är värdelöst. Jag är rätt säker på att hon inte tänker så om mig, och att hon är omedveten om hur dissig hon är. I perioder, när det slutat med att jag själv blivit riktigt ledsen och känt mig värdelös av vårt umgänge, så har vi inte umgåtts.

Så det behöver ju inte vara så att de som drar sig undan gör det för att de har bråttom och stressar, det kan vara att de helt enkelt inte själva mår bra av någon som pga eget mående fräser, hugger och dissar om vartannat när man pratar med dem.
 
Så år efter år hade du hellre mått skit, hellre haft noll energi, hellre sett allt som hopplöst nattsvart än att ta hjälp av mediciner under en period?

Jag fick antidepressiva och tog en tablett enligt ordination. Jag sov från 21.00 till 12.00 dagen efter, vaknade och kände mig helt borta det var faktiskt ganska läskigt :nailbiting: och nej jag tog aldrig mer någon mer tablett. Att sova 15 timmar om dygnet och vakna helt desorienterad gjorde mig skräckslagen.
Så då mådde jag heller dåligt än att känna mig totalt borta
 
Det är faktiskt ruskigt ödsligt i de där delarna av landet (jag tänker inte outa var hon bor men jag vet var det är). Avfolkningsbygd därför att många lokala jobb har försvunnit och de yngre flyttar direkt när de har chansen.
Ja och den vc som sen ligger närmast är lika illa
Har prövat att skriva mig där för att se om jag kunde få mer hjälp.
 
Jag blev inte ens utredd ordentligt. Jag fick bara göra ett rorschach-test och seriositeten i det testet kan ifrågasättas. Sen fick jag en diagnos - som ingen talade om för mig (för den fick jag veta via FK ett år senare). Eller rättare sagt, det stod att jag eventuellt hade den diagnosen. Senare var det ändrat i mina papper till att jag hade en grav personlighetsstörning. Ingen mer utredning efter testet hade gjorts. Jag frågade läkaren vad diagnosen innebar men fick inget svar. Jag skulle bara vara tacksam att jag bara var personlighetsstörd och inte hade fått en tyngre diagnos. Han slog tydligt fast att jag hade diagnosen och det skulle minsann ingen ändra på. Någon vård erbjöds inte.

Nu var ju Google uppfunnet och jag googlade fram diagnoskriterierna. Jag kände att de inte stämde.

Jag kände mig väldigt kränkt av den behandlingen.
Det förstår jag verkligen. Helt vidrigt!
 
Eller så har man nog med eget för att vänta. Jag har en god vän som har haft det tungt i barndomen, och som vuxen brottas med återkommande depressioner. Hon pratar inte gärna om sina problem, men under årens lopp har jag ju ändå fått veta en del. När hon inte mår så bra blir hon som en spottkobra, hugger på vad man säger och dissar en hela tiden. Det är mycket möjligt att hon gör så pga egna problem, men jag blir fortfarande låg av det. När vi umgåtts mycket i såna perioder känner jag till slut att jag inte är vatten värd, att allt jag säger är dumt, och att det jag har åstadkommit är värdelöst. Jag är rätt säker på att hon inte tänker så om mig, och att hon är omedveten om hur dissig hon är. I perioder, när det slutat med att jag själv blivit riktigt ledsen och känt mig värdelös av vårt umgänge, så har vi inte umgåtts.

Så det behöver ju inte vara så att de som drar sig undan gör det för att de har bråttom och stressar, det kan vara att de helt enkelt inte själva mår bra av någon som pga eget mående fräser, hugger och dissar om vartannat när man pratar med dem.
Fast nu pratar jag om psykologer, inte om privatpersoner. Hos psykologer får man oftast ett visst antal gånger. Kan du inte omgående berätta vad som hänt dig utan behöver gå där varje vecka i flera år innan du ens kan berätta det som verkligen är problemet så blir det ingen hjälp för kontakten har avslutats långt innan dess med hänvisning till att du inte tar till dig hjälpen eller så anser de att det du har berättat (vilket brukar vara saker som "inte är så farligt", man lär sig vad man kan och inte kan säga) är färdigbehandlat. Självklart är det aldrig okej att låta sitt mående gå ut över omgivningen. Där ska du såklart säga ifrån och förklara att hennes beteende gör dig illa. Jag har dock aldrig träffat någon med en bakgrund liknande min som har gjort det. Snarare är de flesta så rädda att förlora de som betyder mycket för dem att de slår knut på sig själva men även det kan såklart vara olika.
 
Att förändra sitt liv, börja meditation/yoga, förändra sin kost, motionera eller andra "naturliga" alternativ till läkning låter ju som saker som också kräver en hel del energi. Så att inte ge det som förslag till någon som inte äter, har svårt att ta sig ut sängen och inte har ork att ordna gödsel hem till gården kan jag förstå.

Du vill inte äta mediciner, det ville inte jag heller de första tio åren, och ingen kan tvinga dig. Men att människor rekommenderar medicinering för att inte behöva vänta 27 år på att må bättre och kanske den extra orken att förändra sitt liv på "naturlig" väg är ju inte vidare konstigt.
 
Så år efter år hade du hellre mått skit, hellre haft noll energi, hellre sett allt som hopplöst nattsvart än att ta hjälp av mediciner under en period?

Ok, ja alla är vi olika.

Japp för det fanns INGET som sade att just jag skulle ha varit hjälpt av det. Jag hittade dessutom då (nu finns den inte kvar) ett forum som vittnade om fruktansvärda utsättningssymtom o men för livet från människor som käkat piller. Den vånda o den problematik som de vittnade om ville jag aldrig utsätta mig för. Det fanns då heller inte speciellt mkt forskning gjort på området och ingen kunde förklara för mig varför...o då tappade jag intresset.

Det jag behövde var att bli SEDD. Ett piller ger inte mig den känslan. Jag fick den känslan från sjukgymnastiken. Jag blev sedd, fick finnas till i ett sammanhang o fick bekräftelse. Sjukgymnastiken o det den gav mig gav ringar på vattnet som har lett fram till där jag är idag.

Tack @Gnist för att jag blev "tvingad" till reflektionen. Jag har inte sett sjukgymnastiken o det som hände där som nyckeln till allt.
 
Fast nu pratar jag om psykologer, inte om privatpersoner. Hos psykologer får man oftast ett visst antal gånger. Kan du inte omgående berätta vad som hänt dig utan behöver gå där varje vecka i flera år innan du ens kan berätta det som verkligen är problemet så blir det ingen hjälp för kontakten har avslutats långt innan dess med hänvisning till att du inte tar till dig hjälpen eller så anser de att det du har berättat (vilket brukar vara saker som "inte är så farligt", man lär sig vad man kan och inte kan säga) är färdigbehandlat. Självklart är det aldrig okej att låta sitt mående gå ut över omgivningen. Där ska du såklart säga ifrån och förklara att hennes beteende gör dig illa. Jag har dock aldrig träffat någon med en bakgrund liknande min som har gjort det. Snarare är de flesta så rädda att förlora de som betyder mycket för dem att de slår knut på sig själva men även det kan såklart vara olika.
Man kan absolut gå varje vecka i flera år i terapi utan att berätta vad som är problemet, men då får man nog stå ut med att göra det på egen bekostnad. Och det kan det ju absolut vara värt.
 
Att förändra sitt liv, börja meditation/yoga, förändra sin kost, motionera eller andra "naturliga" alternativ till läkning låter ju som saker som också kräver en hel del energi. Så att inte ge det som förslag till någon som inte äter, har svårt att ta sig ut sängen och inte har ork att ordna gödsel hem till gården kan jag förstå.

Du vill inte äta mediciner, det ville inte jag heller de första tio åren, och ingen kan tvinga dig. Men att människor rekommenderar medicinering för att inte behöva vänta 27 år på att må bättre och kanske den extra orken att förändra sitt liv på "naturlig" väg är ju inte vidare konstigt.
Jag blev faktiskt aldrig varken frisk eller funktionsdugligt/arbetsför under tiden jag åt medicin. Det kapade bara topparna så jag slapp ligga på sängbotten och skaka av ångest.

Och att det skulle ta lika lång tid med en utmattning och/eller depression, är faktiskt inte sannolikt så jämförelsen är bisarr.

Sen är jag faktiskt hyfsat arbetsduglig och jag gick en timmes promenad senast igår. Jag yogar och mediterar också men har svårt att få en regelbunden rutin med det. En hindrande faktor har varit tidsbrist. Nu har jag ju dock sagt upp medryttarhästen och det är snart vinter så då ska jag väl få utrymme till det.

Att få terapi hade ju säkert också varit bra men det har jag inte lyckats med än. Jag började söka hjälp redan i mitten av augusti.
 
Senast ändrad:
Vem har sagt att det här kommer att ta 27 år? Och biverkningar får man av alla mediciner. En stor del av mitt liv är redan förstört av mediciner.

Men du måste nog pränta in i huvudet att ALLA inte får biverkningar. Och får man biverkningar man inte kan stå ut med, så kan man byta. Dessutom kanske du bara behöver äta i några månader av ditt liv. Jag vet ju vilken du inte vill ha, skulle du inte stå ut i två månader om du fick den? Förstår ju att det inte kan fungera som en långsiktig lösning.
 
Men du måste nog pränta in i huvudet att ALLA inte får biverkningar. Och får man biverkningar man inte kan stå ut med, så kan man byta. Dessutom kanske du bara behöver äta i några månader av ditt liv. Jag vet ju vilken du inte vill ha, skulle du inte stå ut i två månader om du fick den? Förstår ju att det inte kan fungera som en långsiktig lösning.
Haken är ju att på så kort tid vet jag inte om jag drabbats.
 
Jag blev faktiskt aldrig varken frisk eller funktionsdugligt/arbetsför under tiden jag åt medicin. Det kapade bara topparna så jag slapp ligga på sängbotten och skaka av ångest.

Och att det skulle ta lika lång tid med en utmattning och/eller depression, är faktiskt inte sannolikt så jämförelsen är bisarr.

Sen är jag faktiskt hyfsat arbetsduglig och jag gick en timmes promenad senast igår. Jag yogar och mediterar också men har svårt att få en regelbunden rutin med det. En hindrande faktor har varit tidsbrist. Nu har jag ju dock sagt upp medryttarhästen och det är snart vinter så då ska jag väl få utrymme till det.

Att få terapi hade ju säkert också varit bra men det har jag inte lyckats med än. Jag började söka hjälp redan i mitten av augusti.
Nej, medicin är såklart sällan ett mirakelmedel. Men den räddar i många fall liv och ger kraft att på andra sätt orka med att jobba med sitt mående eller stabilitet att själv hålla sig över ytan.

Att människor lider av depressioner flera år (eller hela livet) är inte alls ovanligt. För mig började det för nästan 20 år sedan och jag kan fortfarande ha återfall. Att du kallar jämförelsen bisarr är rätt nedlåtande mot alla de som faktiskt har en kronisk sjukdom.

Men jag önskar dig all lycka. Du gör ju både yoga, mediterar, motionerar och äter egenodlad mat så du borde ju vara fine in no time.
 
Haken är ju att på så kort tid vet jag inte om jag drabbats.

Jag har svårt att se att det fortsätter/börjar påverka månader efter man slutat? Och jag tänker att du ju kanske köra på tills du märker att du drabbats, och överväga huruvida du vill stå ut med det ett tag eller ej, jämfört med hurpass bra/dåligt medicinen får dig att må.
 
Man kan absolut gå varje vecka i flera år i terapi utan att berätta vad som är problemet, men då får man nog stå ut med att göra det på egen bekostnad. Och det kan det ju absolut vara värt.
Ja självklart om man har de pengarna. Jag hade inte haft det. Jag blir lätt provocerad av att du skriver "stå ut med att göra det på egen bekostnad", det är ju inte så att man har bett om att bli så illa behandlad. Inget barn har ett val. Ingen väljer att bli så trasig. Det är föräldrarna och ytterst samhället som har fallerat, då kan de också stå för kostnaden.
 
Nej, medicin är såklart sällan ett mirakelmedel. Men den räddar i många fall liv och ger kraft att på andra sätt orka med att jobba med sitt mående eller stabilitet att själv hålla sig över ytan.

Att människor lider av depressioner flera år (eller hela livet) är inte alls ovanligt. För mig började det för nästan 20 år sedan och jag kan fortfarande ha återfall. Att du kallar jämförelsen bisarr är rätt nedlåtande mot alla de som faktiskt har en kronisk sjukdom.

Men jag önskar dig all lycka. Du gör ju både yoga, mediterar, motionerar och äter egenodlad mat så du borde ju vara fine in no time.
Jag har också varit kroniskt sjuk och klarat av det. Personligen ser jag min depression som mycket lindrigare än min panikångest och av den anledningen ser jag det som bisarrt att det ska ta lika lång tid för mig att hantera depressionen som det tog att hantera ångesten.

Sen vad många missar är att jag måste fortfarande få en tid hos vården oavsett om det är för att få terapi eller för att få medicin. Och det är ju det jag haft svårt med. De har ju ställt villkor och krav jag måste uppfylla för att jag ens ska få en tid att träffa läkare. Just nu pustar jag inför nästa rond med dem. Men de gör det inte enkelt precis.

För övrigt är jag fruktansvärt less på medicintjatet. Jag har hört alla argument flera gånger om. Och jag är så jävla less på att höra dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 739
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 347
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 120
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 534
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp