en enkel fråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä jag har absolut inte några attityd problem och beter mig inte som om jag var 5 år. Däremot tycker jag att du har fått en släng av det.

Du gnäller på mig och om vad jag skriver, men när snigelfarmor säger i stort sätt samma saker om galopp hästarna då bara nickar du och håller med. That sucks.

Tack för ditt positiva du säger om mina hästar :bow:
 
FEL! Om du läser igenom den här tråden kommer du att upptäcka att jag inte håller med snigelfarmor någonstans, snarare tvärtom...

Du måste väl inse att du inte kan försvara galoppens dåliga sidor genom att hänvisa till travsportens dito, öppna ögonen istället och försök ändra på saker som inte är bra, hur ska galoppvärlden annars kunna gå framåt??

Som jag sagt minst tre ggr nu så försvarar jag INTE missförhållanden inom varken rid- eller travsporten, jag försöker få er att inse att det finns mycket att förbättra vad gäller hästhanteringen och i viss mån utrustningen inom galoppen!
 
Det finns brister inom alla hästsporter mer eller mindre...det är bara att hoppas på att det en dag sker förbättringar! ;)

Själv avskyr jag den där äckliga läder-remmmen som man sätter fast i tungan på travarna...jag vet varför de måste ha det...men kunde de inte hitta på en bättre uppfinning!?!Blähh! :crazy:

:banana: :banana: :banana:
 
tungrem ? som man har på en del galoppörer oxå ?

den är till för att hästen inte ska svälja/bita sej i tungan o e en ganska bra grej :smirk:
 
Jo men det vet jag...jag har själv jobbat med travhästar.

Jag tycker bara de kunde kommit på något nytt som ändå hindrar tungan och ändå känns bekvämt för hästen. ;)
 
vill gärna se samma skit ja :-)

jag vet att det finns men jag försvara det inte..
där ligger skillnaden.
vet ej vem men nån sade att de säkert var för att de skulle ta en bild eller nåt. klart det inte är :-) det är helt enkelt för stora bett. o det finns i all hästsport.
i "mitt" stall där kah rider en pålle åt en kompis så finns det en sm har ett jättestort bett 2 cm sticker ut hela tiden o jag sa till henne men det går lååååångsamt det där.
så hästen får ha det, men han blir iofs inte dragen im munnen då han är lugn alltid. det är när man drar med ett tvådelat bett som skadan sker ju.
 
tungband

jag vill gärna veta varför de har det,

de tränare jag varit hos med starthästarna jag tränade hade alla olika anledningar till tungband..
oftast beror det på att hästen helt enkelt protesterar.
och det orkar inte tränaren ta itu med så då sätter man på ett tungband o käk så går de som de ska ..
suck*
finns något liknande hos galopphästar?
 
Re: tungband

Ja jag som har jobbat med travhästar kan inte för mitt liv begripa att de inte kommit på något bättre...flera gånger har jag sett hästar som faktiskt har en blödande tunga efter att de tar väck den!Sedan kan de försvara det bäst de vill! ;)

Detta är absolut inget mot travhästar eller galopphästar...vad det gäller tränare och ägare inom dessa sporter liksom andra...så finns det såväl personer som helhjärtat lever för dessa hästar samtidigt som det finns riktiga rötägg! ;) :D

Jag tror inte folk med ren illvilja bortser från olika saker...ofta är det så att saker och ting går i rutiner och de saker som används görs liksom det för att de alltid har gjort det.Det finns mycket som kan förbättras på många sätt...om folk bara tar tag i saken. ;) :D
 
För det första så håller jag ingen inom galoppsporten bakom ryggen, vet att det finns en hel del fel och brister där. MEN, inte så mycket som vissa här vill ha det till.

För det andra har alla här försökt att få denna "snigelfarmor" att fatta, men det är nog omöjligt. Hon bara vet bäst (enligt sig själv). Vilket jag inte håller med om.

Hon kan inte ens ta på en nosgrimma rätt, så varför skall någon bara få för sig att tro att hon vet så himla mycket om galoppen? Nä.
 
Nej men vad bra, då är vi ju ganska överens för första gången i den här diskussionen... :idea:
Slutsats (rätta mig om jag har fel):
det finns missförhållanden inom all hästsport, och vi försvarar det inte utan försöker istället förbättra.

En svag punkt inom galoppen är att hästarna får för lite utevistelse, något som förekommer både på trav och ridsidan också, men kanske inte riktigt lika generellt.

Egentligen borde vi ta upp ämnet under Hästhantering eftersom det inte är något specifikt "galoppfenomen"???
Skulle nog bli en mycket intressant diskussion :devil: ;)
 
Re: tungband

hur kan ett tunbnad orsaka blödande sår.?
jag vill inte heller för mitt liv sätta på tungband men det görs ju ofta för att hästen inte ska kunna skada tungan, alltså ta ut den som många gör o sen bita av den. tungbandet är ju en mjuk läderbit.
däremot kan tungan bli blå om man spänner för hårt som många travgubbar gör tyvärr, o då tycker jag att man ska rycka in o säga till, definitivt! fast det är svårt.

ta reda på prblemet iställer för tungband tycker jag!
det rör sig säkert många gånger om käk, dåliga bett, för hårt spända nosgrimmor sidstycke med mera. eller en dålig kusk som givetvis rekommenderar tungband..så är cirkeln igång.
det är nog rätt att strippa hästen då o då..
 
Re: tungband

Jag använder en tungfelssticka på en av mina ft hästar i hoppningen och terrängen och även i dressyren hemma , inte för att hon lägger över tungan eller så men däremot drar hon tillbaka tungan och spärrar sina luftvägar (sväljer tungan). Jag förstod aldrig varför hon blev så himla trött och seg i terrängen och hoppningen men hon fick ju knappt någon luft, detta är en stor långlinjerad långbent häst med världens största rumpa så jag fattade inte varför hon inte sprang fortare, när exteriören talade för att hon skulle flyta fram i en sådandär stor och underbart vägvinnande galopp.
Skillnaden blev enorm med tungfelsstickan , hon längde ut galoppsprången säkert nästan 2 meter (i fort galopp)blev inte trött och ramlade framlänges och hoppar som en gud idag.
Nåja iallfall så vet jag att det är ganska vanligt inom galoppen att hästarna sväljer tungan och jag tror att det är någon sorts nervositet faktiskt.
Min häst är ganska nervig av sig och "på tårna" häst fastän hon är rent halvblod.
 
till er som skrivit i min gästbok

jag skulle aldrig i livet hoppa på folks gästböcker, och absolut inte över en felaktigt icke spänd nosgrimma. skäms på er.
jag har inte gjort ett enda personligt påhopp, och jag tycker ni borde hålla er till det oxå.
vill ni försvara galoppen med näbbar o klor så gör det, men inte med personliga angrepp.
fattar ni inte att jag inte har sagt ett ont ord om er hästhållning?
dålig stil.
kollade runt och det är fler på galoppforumet som blir utskällda så fort de säger det minsta negativt ang galoppörer..tråkigt.
jag tar till mig all kritik om jag har möjlighet att ändra mig. jag tävlar inte någon sport eftersom jag anser att det inte gagnar hästen, jag har tävlat hoppning o dressyr och jag ångrar nästan varenda tävling.
NI, ångrar inte ett skit ni har gjort för ni är väl perfekta hela högen. för era hästars skull, så hoppas jag att det är så.
att ni är de enda goda exemplen på god hästhållning på banan med passande bett, mjuka händer, hagvistelse med andra hästar minst 10 timmar..o massa hö o lite kraftfoder.

men ingen är perfekt men jag erkänner det.
..den som kastar första stenen...
 
Re: till er som skrivit i min gästbok

Inte för att jag vet vem som skrivit i din gästbok, men där håller jag med dig det är fel.

Jag har heller aldrig påstått att du klankat på mina hästar, å jag hoppas att du inte ännu en gång drar alla över en kant.
 
Re: tungband

Jo som du vet så är ju tungbanden gjorda av läder...läder blir ju förhårdnat när det använts några gånger. Det är antagligen när man använder gamla sådana som dessa skador uppstår på tungan.

Naturligtvis måste man ju ha något som stoppar dem för att stoppa tungan i halsen eller lägga tunga över bettet...jag bara menar...borde man inte kunna uppfinna något humanare att använda till detta endamål?

Det finns både ett och annat som borde ändras...jag har inom travet mött jättetrevliga människor som lever för sina hästar och sin sport men också sådana oseriösa som fått tillfälliga idéer under några år och tror de ska bli stjärnkuskar/proffstränare...bara de har tillräckligt många hästar...

...när detta inträffar så är det hästarna som får lida för det. Egentligen borde det vara någon slags licens bara för att få äga/träna ett visst antal travhästar/galopphästar..precis som man idag gör inom hundkapp tex...då skulle risken för vanvårdade djur minska.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 595
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 435
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 679
Senast: _FiA_
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 702
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp