Bukefalos 28 år!

en enkel fråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och snigelfarmor är inte samma person.
Anledningen till att jag inte har så många inlägg är att jag inte haft tillgång till Internet på länge och mitt gamla nick hade "försvunnit".

Om ni missade det så skrev jag dessutom i mitt första inlägg saker som helt motsägar snigelfarmors åsikter.

mvh Wildrose
 
Jaha och vilket var ditt gamla Nick då! :devil:
Bara så man vet vem du egentligen är......
 
Det finns användare som registrerade sig för flera år sedan som inte har skrivit ette enda inlägg, och de nicken finns kvar. Mysko. Men vi får väl tro dig, inte mer med det.

:banana:
 
Ganska konstigt att dom nicken finns kvar då.
Tror ändå att det är snigelfarmor 2. Har aldrig hört att det försvunnit nick.
 
Tja inte vet jag...
försökte logga in med mitt gamla nick men fick ett meddelande som sa att användarnamnet ej fanns.. :confused:

F ö så tycker jag verkligen att ni ska ta upp den här frågan på både trav och ridsidan, det är bara bra om missförhållanden tas upp.
Hoppas också att det finns vettiga svar någonstans... :cool:

mvh Wildrose
 
jag har förklarat en del för dig...
detta var första gången hästen reds hos mig, detta rörde sig om en akutstallsplacerad häst som jag fick av ens lump ta hand om pga att hon skulle slaktas ..en travardam.
sadeln tillhörde vårt fullblod..och sadeln ligger inte på bogladet. har du träffat travare förr? de är inte riktigt som vanliga hästar :-) om det är någon tröst så köpte jag en sadeln när det blev klart att jag skulle behålla henne som min eftersom ingen vill ha en 16 årig snyfthistoria till travare. bara jag.. hon fick även ett nytt träns..
tränset samt bettet tillhörde för 10 år sedan vårt fullblod, eller c ponny, kommer knappt ihåg. det bettet är slängt nu..det var ett så kallat "milt " bett förr, dvs tjockt. hon reds senare mest utan bett..var nämligen välriden. stanna kunde hon oxå på röstkommando...men det är väl inget ni värdesätter? eller?

ska ju inte behöva förklara saker som är självklara för mig. men eftersom det verkar vara smutskastning av personlig karaktär så. det är ju inte era hästar som har för långa bett o våldsamma ryttare, så varför försvarar ni dem?
 
några kilometer från mig så får de visst gå ute i hagen, detta är en uppfödning, men när de kommer in på kvällen får de stå två o två i boxen.
skit samma, men någon blev upprörd över att jag nämnde ordet pengar i tankarna på en jockey. och det är ju därför ni finns till. för att göra ägarna glada, o spelarna glada. inte hästarna glada. de får helt enkelt stå ut med att gå i walker, liten hage, liten box, kraftfoder, och sen ut en timme om dagen i galopp på banan, har de tur finns det slingor oxå.
har de riktig tur kan den som rider lite om hästar mer än att man ska hålla sig kvar, slå o vifta på upplpppet och sen få stopp på den för att kollektera pengarna och berömmelsen. (detta gäller även trav)
kanske ryttaren låter hästen få tänka lite, jobba den lite, få den lätt i munnen och uppmärksam på röst i vikt..och ett smalt tredelat bett som inte sticker ut det minsta vore ju en lyx.

bli nu skitarga, jag kör lite "alla över en kam" och ironi...
men tyvärr är det ju så.
Känner en jockey som ridit på irland, på jägers och england, han är rädd för hästar han tycker de är idiotiska djur som oftst gör saker för at kasta av honom eller springer åt fel håll..
lägger in hans dagboksinlägg här:
Tjabba tjena hallå..I dag har jag bara ont som fan i min vänster axel efter en vild och farlig ridtur. Som kunde slutat illa om man inte var så jävla skicklig. Häst jäveln kör huvudet rätt upp i luften (ingen martingal) och försöker sticka med mig men det gick inte så i stället åkte vi av banan. Rätt ut mot fälten över travbanan och ut bland buskar och träd. Så jag styr den j*veln rätt mot ett träd sen ser han det och blir livrädd och slänger sig runt så jag höll på att flyga åt skogen. Men en hård kram med mitt vänster ben och uppe i sadlen igen. Sen fick han 4 snabba rapp i baken..Sen börja han skärpa sig och tillbaka på banan igen och cantra vidare..No problem!!!

e det såhär man ska lära sig? detta är alltså en nyutexaminerad Jockey/lärling. han lägger alla problem på hästen, hästen får stryk och han själv går ut som hjälten och vinnaren i det hela. vad tyckte hästen då? den var rädd....

ni kan givetvis inte kommentera detta, men jag å min del skulle aldrig släppa denna killen i närheten av en häst om jag fick välja..en bil möjligtvis.

Känner ni på något sätt igen attityden så bör ni nog säga en o annan sak till den människan, eller till er själva.
 
ge mig bilder på dina hästar, gärna under samma förutsättningar som jag hade...
första gången, inte haft egna hästar på 10 år..

hon reds iallafall inte in när hon var 1 1/2,

en 15 minuters uppsittning för att se så hon inte var en avkastardrottning gör ingen skillnad på en häst.

ni tycker inte att hundratals tränare gör fel när de sätter på för stora bett för en fotning gör fel, så förklara nu varför jag skulle vara så mycket värre.
jag vågar stå för att det var fel, men man har inte så mycket val ibland, dessutom hade jag 10 års hästforskning att ta igen. efter lite läsning på bukes NH sidor, slängdes nosgrimor av, bett bytades snabbt och handen slappnade av och westernstilen var väl den som kom fram eftersom min häst var vältränad inom den ridstilen. jag sätter mig in i nya rön om hästars välbefinnande, medans ni här på galopp (inte alla) försvara sådana som jag den dagen...
 
vill bara göra ett inläg på att jag aldrig behövt gå nån sketen ridskola där man lär sig använda gummisnodd och spö.

har du?
haft en bra uppväxt på landet med egen gård o egna hästar o ponnyer..
ang nosgrimman, så vet jag faktiskt inte varför den ens satt på, gammal vana kanske, och det var konstigt oxå att jag anväde den bakom bettet. kanske för att jag aldrig har ridit med remont innan, den nosgrimman hittade vi i en låda i den gamla sadelkammaren. jag är ju gammal hoppryttare som använde en hårt spänd nosgrimma innan, men jag ändrar inställning allt eftersom jag växer och läser vettiga saker.
när ska ni ändra uppfattnig?

jag ycker det var stor skilland på 80 talet och idag vad gäller vetskapen. och en ridskola är inte rätt plats att lära sig om saker som hjälper hästen. tror du det så har du gått på en bra ridskola antagligen med Nh (sunt förnuft) personal.
 
en sak. hur kan min nosgrimma på den bilden skada en häst?

hur löst sitter den inte?
den är fel eftersom det är en remont, men det gör ju inget .
en remont kan faktiskt se ut som en aachen oxå.
ang sadeln så sitter den inte för långt fram det är en hoppsadel från 60 talet. Rolf Göran Bengtssons faktiskt.

Blomman led inte det minsta av de 15 minuterna..tvärtom.
var är era bilder av era hästar? ?? eller ni väljer bara ut de utan utrustning så att ingen kan klaga? jag skulle inte klagat för en bild räcker inte som ni själva påstår..

njut av mina bilder istället för hon dog för exakt ett år sedan idag..hade ni fått en sådan häst hade ni kanske vänt på klacken oh blivit lite ödmjuka, både mot hästar o människor, jag blev det mot hästar iallafall, och mot andra h intresserade människor som ser hästar som vänner istället för pengamaskiner eller tävlingsdjur.
 
haha, nu börjar ni bli paranoida oxå..

det finns alltså fler än jag som kanske har en åsikt som inte passar er..
konstigt
ni e ju bäst.
 
njut av mina bilder istället för hon dog för exakt ett år sedan idag..hade ni fått en sådan häst hade ni kanske vänt på klacken oh blivit lite ödmjuka, både mot hästar o människor, jag blev det mot hästar iallafall, och mot andra h intresserade människor som ser hästar som vänner istället för pengamaskiner eller tävlingsdjur.

våran tävlingsgaloppör dog för exakt 1½ år sen idag. tror du inte jag är ledsen för att hon dog?! klart att jag är det! vi i galoppen har också känslor! :mad:
 
Ja du... Mina hästar ligger på foto på min hemsida. Du är hjärtligt välkommen att titta.

Angående nosgrimman så kan den visst orsaka skada även om den är löst spänd. Den klämmer mungipan mellan bettet och nosgrimman. :mad: Det borde du faktiskt varit uppmärksam på.

Angående sadeln har jag inte nämt den alls. Kan ju även tillägga att sadeln på mitt tjocka avelssto ligger lika dant, men, det beror på att hon är tjock (endast till avel) rids någon enstaka gång av min 11 åriga son.

NÄR TÄNKER DU SVARA PÅ MIN FRÅGA SOM JAG STÄLLT TILL DIG ÄNDA SEDAN TRÅDEN STARTADE?????????

Har ännu ej läst sista sidan på denna tråd i fall det nu skulle vara så att jag svarat som någon annan.
 
jag har varit hos några galopptränare och ridit.
Jag kan medela att vi hade några träns som vart tävlingsträns. samma bett och träns till olika hästar. Det var viktigare att tränset var snyggt och matchade. fast på den tiden (snart 10 år sedan) viste jag inget om olika bett eller liknande.

Sen hande vi slit och slängträns till vardags. samma träns kunnde användas till flera under dagen. oftast hade varje ryttare ett favoritträns som man använde hela dagen oberoende på vilken häst man red.

Några hästar fick egna träns ifall de behövde ett speciellt bett, i de flesta fall skarpare eller om man behövde martingal. De flesta red på två eller tredelade bett. man red på det bett som satt på. sen om det var för stort eller inte var det ingen som tänkte på.

sen vil jag tillägga att detta med att de inte får vara ute tillräckligt. den tränaren jag var hos hade ett stall på banan och ett på landet (har numera alla sina hästar på landet)
På banan stod de inne 22-23 timmar om dagen. och på landet var de ute fram till lunch eller tills kvällsfodringen beroende på vem det var.
han varvade sina hästar, så några som var på banan stod där under deras tävlingssäsong och sen fick de vila ute på landet och då var det någon annan som fick bo på banan.

Men galopphästar kanske stannar på banan tills 4-5 års ålder, så de bor ju inte där hela livet som det kan vara för t ex dressyrhästar som oxå får stå inne på grund av skaderisken.
 
och kanske ska tillägga att vissa hästar bodde ALDRIG på banan ifall de inte trivdes där, då fick de bara följa med över dagen för att kunna gå snabbjobb.
 
haha, nu börjar ni bli paranoida oxå..

Där har du helt fel. Det är du som är det. Man kan inte dra ALLA över en kam. Visst jockeyn du pratade om skulle jag vilja ha ett jävligt alvarligt snack med, även hans tränare. :mad:

Men bara för att 1 är sådan betyder det inte att alla är det.

För i sådana fall så måste ju alla spänna nosgrimmorna fel som du. :mad:
 
dvs bild på min görsta ghäst ja vidst d klan dfu går se om du vill¨

jo visste finsn d tränare som gör fekl men inte alls så som du säger!!! o nån djurepålger e d iente!
 
då vet du hur det känns..
alla har väl känslor..

och mina blir lite sårade när ni säger att jag anklagar er för galoppens dåliga sidor, det gör jag ju inte.
jag frågar mig varför ni tar de dåliga sidornas parti.

idag klockan 10 .00 avlivades blomman. RIP
 
läg av o kalla mig för samma person som någon annan här. jag har bara ett nick och behöver inte ändra nick, mitt namn är för bra för det. snigelfarmor slår det mesta.. :-)

ang nosgrimman så anser jag att man borde ta av nosgrimman på alla hästar. absolut de som gapar om man inte har den spänd iallafall, och de andra behöver ju inte den. :-)

jag har genomgått en liten egen revolution inom området hästar sen jag fick blomman i min ägo. från galen hoppryttare med tävling varje helg o rosetter i lådor. till upplysningens tid med läsning, utfrågning här på buke och eget tänkande. Det är faktiskt jätteskönt att ah guts att säga till med när man ser någon med ett för stort bett, hårt spänd nosgrimma, graman snodd, spö eller liknande. det finns överallt, folk som använder sig av saker utan att tänka på varför, eller om det behövs.
hur många hoppryttare hade förgjord för 10 år sedan, nu har ala de den ena dyrare än den andra..
hur många hade tredelade smala bett för 10 år sedan, ingen nästan, bara de som tänkte själv.
Som tur är har torbjörn lundström och hans lärlingar nu gått ut offentligt och berättar om hästens mun, bett och nosgrimmor.
en undersökning om graman är snart helt färdigställd och resultaten är lovande.
världens meste dressyrtränare klaus Balkenhol skällde ut svenska elitryttare för deras höga hand, hårda hand, stora bett och inspänningar.

det bådar gott för sverige.

jag är med på den vågen och börjar tröttna på att se för stora bett, hårda händer, spö i fel händer och det eviga "stödet" man måste ha.

det finns så mycket litteratus och videor och artiklar om detta nygamla tänkande som glömts bort pga hobbyryttare och snabba pengar, snabba inridningar, snabba resultat på dressyrbanonrna. tom dressyrdomarna börjar ifrågasättas nu, skönt!

lite fel tråd att lägga detta i men jag vill väl ha resultat direkt, och när jag ser alla dessa lärdomar försvinna på galoppbanan den eftermiddagen då tv visade det jag blev upprörd över från början
samt de bilder jag hittade på svenska galopphästar idag, då ryter jag väl till och ni får ta skiten.


jag förstår att man inte kan släppa kontakten i hästens mun och att man inte kan stanna på några meter i 65 km /h, men jag tycker det borde finnas mera intresse i att slippa dra i hästen, att slippa slå hästen , varför inte lära hästen kommando tex röst, som gör det hela lättare?
men man har väl inte tid, och tid, är det allra viktigaste när man har med djur att göra. tid o tålamod
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 693
Senast: _FiA_
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 728
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp