en enkel fråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jösses! Den här tråden är det drag i!!! :p

Jo, det stämmer att man ska vänja skelett och muskulatur vid den belastning den senare ska utföra medan den växer för att få god hållbarhet, hur konstigt den än kanske låter. Sedan tar det många år innan framför allt skelettet har stärkts tillräckligt för den nya belastningen. (Nu talar jag alltså om den mycket stora belastning t ex trav och galopp innebär.) MEN man ska också tänka på att det krävs stor kunskap hos dem som tränar unghästarna. Därför är det inte heller alla tränare som får lov att träna 2-åringarna, vem som får det har med licensen att göra.

MVH Cim
 
Nu vill hon inte vara med och diskutera längre. Hoppas att ett och annat fastnade av det vi skrev ;)
 
Vill bara göra ett kort inlägg i den här intressanta debatten. Klockan är fyra på natten så ursäkta om det blir lite stavfel.

Har blivit "fostrad" i engelsk ridning sedan barnsben av dressyr- och hoppryttare i landslagsklass. Har många vänner i denna värld. Äger en galoppör nu sedan en tid tillbaka. Han är inte på banan längre utan har blivit ridhäst.

I dressyrvärlden finns det grymheter som nog slår det mesta. Kanske slår det tilloch med grymheterna i hoppning där man lägger glasbitar i benskydden för att det ska göra ont när de slår i bommen. Jag har tyvärr varit med och smörjt skokräm i såren på sidorna på en dressyrhäst innan tävling. Såren fick han av stjärnsporrar som "spärrats" för att de inte skulle kunna rulla = orsaka så stor smärta som möjligt. Jag vet om internationella toppryttare som piskar sina hästar blodiga för att göra det där galoppombytet eller piaffen lite, lite bättre. Jag vet hästar som blivit apatiska för att de inte pallar alla spörapp och sporrhugg och som vägrar gå ur boxen. Vad är det för nåt i den här världen som är så mycket bättre än galopp?

I all ridsport finns det idioter. Några som ligger lååångt ner på världsrankingen och några längst upp. Man kan aldrig komma ifrån dem, tydligen, men för den skull betyder det faktiskt inte att alla är likadana. Däremellan finns det massor med människor som sköter sina hästar, sätter rätt bett i munnen på dem och som aldrig misshandlar sin häst med ett spö. Jag drar inte alla dressyr- och hoppryttare över en kam bara för att jag har stött på en del idioter.

Jag har bara sett ett galoppstall, kan inte speciellt mycket om galopp men har blivit mer och mer intresserad. Det stallet jag såg var fantastiskt! Vem som helst skulle bli glad i själen av att gå dit och titta. Glada, sunda hästar i glad och sund miljö.

Och på tal om tidig inridning. Fullblod växer snabbare. Det finns måååååååååånga halvblodsägare som rider in sina hästar vid två års ålder. Skulle det vara så mycket bättre? Engelsk ridning är betydligt jobbigare för en otränad hästrygg än vad en jockeyvikt är. Tycker det är skräckinjagande många hästar till salu som är tre år och grundridna. Ofta ackompanjerade med bild på nån stor människa som sitter och rider dressyr.

Fullblod rids in vid 1,5 års ålder av mycket små människor som mest "åker häst" i början. De har en äldre rutinerad häst framför och så galoppar man ute i skogen eller på banan. Ingen sitter och drar i munnen och försöker få hästen att gå i form vid två års ålder på hästar som dessutom växer långsammare. Rätta mig om jag har fel nu.. (om inridningen)

Jag tycker att det är tragiskt att man kastar ur sig massa dynga om saker man inte vet mycket om. Se dig om i världen. Du kan aldrig generalisera bara för att du sett en del bilder. Skulle man generalisera hoppning och dressyr så ser det ju så himla fint ut på alla bilder i media. Men bakom de bilderna finns kanske något helt annat. Och bakom galoppbilder med hästar med för långa bett finns det kanske ändå en glad häst som får mycket omvårdnad och massor med mat och en trevlig hage att gå i. Vet man inget ska man inte ge sig in i nån diskussion annat än för att lära sig. Framför allt inte kritisera utan att vara mottaglig för ny kunskap.
 
Mycket bra skrivit!

Vill bara tydliggöra att galoppörerna sitts in vid 1,5 års ålder. Med sitta in menar jag att kunna skritt trav och galopp, övergångar mellan gångarterna samt att kunna stanna på kommando. Rids in gör inte galoppörerna förrän de är vuxna och då är de i 95% av fallen inte kvar i träning längre. Med rida in menar jag då att kunna överföra skjutkraft till bärkraft och att kunna reglera andelen vikt på fram respektive bakdelen.

Även jag har sett bra/mindre bra/dåliga förhållande i alla hästsporter och jag tycker det är lika förkastligt med dålig djurhållning oavsett sport och djurslag. Jag tycker att vi har mycket att lära av varandra och istället för att sänka nivån på nätdiskussioner kan vi väll samarbeta för hästarnas bästa.

// Shayd *som är skolad i engelsk ridning på ridskola och av hopp/dress/fälttävlans-tränare, arbetat som träningsryttare på galoppen och som nu anmält sig till B-tränarutbildning på travet*
 
Har blivit "fostrad" i engelsk ridning sedan barnsben av dressyr- och hoppryttare i landslagsklass. Har många vänner i denna värld. Äger en galoppör nu sedan en tid tillbaka. Han är inte på banan längre utan har blivit ridhäst.

kan jag oxå skriva till skillnad mot att jag hade en travhäst. Till skillnad mot galoppörer får de ett helvete efter att de slutat tävla istället för innan. (generalisering)

håller med dig i allt du skriver...utom att jag inte är mottaglig för ny kunskap, för det är jag, jag har ju gått igenom samma sak som du. från hopptävlingar varje helg till löslongering och markarbete (från marken) och allt annat som hör till när man verkligen vill komma sin häst så nära som möjligt via western nh eller sunt förnuft.

Det enda jag sätter mig emot är att alla försvarar idiotjockeyn som la sin vikt i munnen på hästen samtidigt om han antagligen tänkte på pengarna han skulle få..

o efter det så försvarar de alla bilder på hästar med för stora bett...

varför inte som alla andra på ex hoppsidan säga att det är förkastligt och at de själva adrig gör så. (De flesta här inne på buke är ju väl förtrogna med de senaste inom hästvärlden, såsom små smala bett, ingen graman, rösthjälper osv...listan kan göras oändlig på saker som nu kommit till allmänhetens vetskap äntligen.

jag bara undrar varför man så benhårt försvarar just galopp o trav? Inte skulle jag försvara någon som använde pisken på varje hinder eller som du sa lägga glas i benskydden (har aldrig hört om det faktiskt)

jag vet inte mycket om vad som försigår bakom stängda dörrar, men blir lite orolig när man ser det som händer framför tv:n. Kan slå vad om att den jockeyn inte fick en utskällning av ägare o hästskötare..OM någon dragit i min häst så hade hon satt sig ner och jockeyn hade fått sig en likadan omgång. men det e jag de..:-)
 
o inte fick du en utskällning för din felspända nosgrimma heller :crazy:

men om du vill kan du få en :devil:
 
vilken bvild syftar du på? är det du som skrev privat mess innan? då har jag förklarat saken för dig, annrs kan jag göra det igen om du vill.
tar gärna emot nosgrimmar, brukar hänga upp dem på en krok i ett mörkt hörn tills nån dressyr freak kommer o vill anv dem.
 
Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Kommer du inte ihåg den så gå tillbaka i tråden och läs. kulle vilja ha ett SVAR.
 
"Svar: så om jag skadar hästens mun bara en gång i veckan så ska ingen bry sig? Inte hästen heller? Jag vet inte hur du kom in på skarpare bett, men att sätta på ett alldeles för långt tvådelat bett betyder inte att det är skarpare, det betyder att man är en idiot. Det betyder att man ska använda det i syfte att skada. oavsett om du rider dressyr , hoppning galopp på det kommer det att vid minsta förhållning sticka rakt upp i gommen samt klämma mungipan oerhört mycket. Och drar man så hårt som jockeys tydligen ska göra (för att hästarna trivs med det) så kallar jag det djurplågeri."

Jo, tack.. ja kan ju inte annat än hålla med!
Mycke snack å lite verkstad?? Varför har DU då en häst som är utrustad på DETTA vis?? Felspänd nosgrimma, för långt bett och en sadel som ligger på bogbladen!?

Jag kan ju inte påstå att du ramställs som ett proffs direkt! :mad:
 
Anledningen till att vi sitter här och "försvarar" galoppen tror jag beror på att galopp (och trav?) är de två hästsporter som oftast blir ifrågasatta och anklagade för djurplågeri av personer som inte vet något, mer än det man ser på tv medan man rättar sin kupong.

"Det enda jag sätter mig emot är att alla försvarar idiotjockeyn som la sin vikt i munnen på hästen samtidigt om han antagligen tänkte på pengarna han skulle få.."

Den här meningen stör mig!!! Den säger mig nämligen att det inte bara är ryttarens ridsätt du inte tycker om, utan att han också kommer att TJÄNA PENGAR. Jag förstår inte varför pengarna ska sticka folk i ögonen så! Är ni avundsjuka eller?

Hade du blivit gladare om vi stenhårt förnekade att något som helst otillbörligt skedde inom galoppen, som de tydligen gör på andra forum enligt dig?!?

Vi har försökt förklara det som går att förklara, men jag tycker även att jag sett inlägg som t ex säger att "ja, det var ett illa tillpassat bett". Däremot är vi inte några gudar som när som helst kan gå fram till ryttare, tränare eller ägare och läxa upp dem på tävlingsbanan!!!

MVH Cim
 
"Det enda jag sätter mig emot är att alla försvarar idiotjockeyn som la sin vikt i munnen på hästen samtidigt om han antagligen tänkte på pengarna han skulle få.."

Men om detta är sant vet vi inte ännu. Hon har inte svarat på min fråga angående detta ännu. Tror inte det blir något svar heller.

För allt detta är nog bara påhitt för att få igång en diskusion från hennes sida.
 
ehh nääh ja har inte pmat dej :crazy:


tar gärna emot nosgrimmar, brukar hänga upp dem på en krok i ett mörkt hörn tills nån dressyr freak kommer o vill anv dem.
ehh va :confused:
 
Jag har ingenting att tillägga angående dragande i tyglar, har själv kört en del travhästar och vet vad starka hästar vill säga. Har oxå sysslat med ridhästar i sexton år och vet att det är en helt annan sak, första gången jag körde en pullande travhäst så kändes det som om jag skulle slita huvudet av häststackarn.

Vad jag undrar är däremot hur du kan säga att hästarna på täby har ett lyxliv?? har du någon kunskap om hästars naturliga beteende? :confused:
Att stå i box 22 timmar/dygn, ridas på banan max 1 timme om dagen och kanske med lite tur tillbringa 1 timme i walkern eller i en minimal "hage" tror jag inte är vad en häst anser vara lyxliv :mad:... att de dessutom i många fall står på 5-6kg kraftfoder/dag och bara 4-5kg hö gör inte direkt saken bättre...

mvh wildrose
 
Men som du beskriver att galopphästarna på täby har det, så har många av dagens hopp och dressyr hästar det också. Men då är det f..n ingen som klagar.
 
Jag är medveten om att det finns många ridhästar som har det så men om du ser det i förhållande till antalet ridhästar i hela sverige så upptäcker du nog att merparten av dem har ett bra hästliv.
De ridhästar som inte får gå ut ordentligt brukar vara antingen de riktigt värdefulla eller de som står illa uppstallade d v s mitt i tättbebyggt område.

Detta är naturligtvis oxå fel och jag försvarar det inte på något sätt, men nästan ALLA de galoppörer i träning som jag träffat har varit olyckliga och mycket stressade individer. kommer de sedan av banan och får ett normalt liv med utevistelse och en vettig mängd mat (mindre kraftfoder, mera stråfoder) så blir det en helt annan häst.

Detta gäller tyvärr även en del travstall, företrädesvis de som finns inne på banorna, men jag tror ändå att de tävlande travarna överlag har det bättre än galopphästarna. Att de sedan får det betydligt svårare efter avslutad karriär p g a sin begränsade användbarhet är en annan sak...

Visst finns det hästar av alla kategorier som inte har ett bra "hästliv" men varför försvara detta och inte försöka göra något åt det istället???

mvh Wildrose
 
men nästan ALLA de galoppörer i träning som jag träffat har varit olyckliga och mycket stressade individer.

Har du träffat så många så att du kan dra alla över en kant? Själv har jag ridit både på Täby och Jägersro (visserligen) på 80-talet, men jag känner inte igen ett dugg av det du säger. Måste ha hänt sedan jag la av då. Men det betvivlar jag, att det skulle blivit så stor förändring på dessa år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 577
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 398
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 666
Senast: _FiA_
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 679
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp