Bukefalos 28 år!

En förändring efer spark.

Sv: En förändring efer spark.

Oj!
Ja, jag tycker att den har förändrats. Kanske inte till det större men det ser ut som att den hänger mer "fritt" nu om du förstår vad jag menar, som att den förut satt fast på muskeln men nu hänger utanför muskeln på nåt sätt.
Svårt att förklara men jag tycker att det är en skillnad iallafall.
 
Sv: En förändring efer spark.

OJ!
Hjälp, det där ser inte så skönt ut. :eek:

Antar att det är ett hematom som sakta men säkert börjar rinna neråt.
Vad har vet. sagt? Vill dom inte tömma den? (om det är ett hematon såklart)

Som sagt, det ser ut att göra ont som f-n :crazy:
Men det verkar ju gå åt rätt håll......:cool:
 
Sv: En förändring efer spark.

Ingen vet har tillkallats.
Det är en ridskolehäst.
Han verkar inte tycka det gör så ont när man rör på den eller så.
Han har inte ont heller när han går.
Tog en fem min promenad med avslutning i en massa rullningar.
 
Sv: En förändring efer spark.

Hej.
En blödning (hematom) halkar ofta nedåt av sin egen tyngd, det är helt i sin ordning. Det viktiga är fortfarande att bulan är mjuk och inte ömmar, om så kan den ha blivit infekterad och böldomvandlad = kräver behandling.

Det skulle väl iofs inte skada att låta en vet kolla på den!?
 
Sv: En förändring efer spark.

Man bör låta Hematomet fylla på sig och sen sätta dränage. Det kanske finns någon ansvarig på ridskolan som kan konsultera veterinär och få det gjort. Hästen kommer fortare tillbaks och kan gå lektion om den får ett dränage=pengar för ridskolan, dessutom är det skönt för hästen att bli av med Hematomet. Man kan även smörja det med Hiroduid-salva för att få ner det.
 
Sv: En förändring efer spark.

Har kraken inte fått behandling än...
Inte ens smärtlindring?
Hematomet kommer ju ngn stans ifrån, förmodligen söndertrasad muskel som nu blöder.
Fatta smärtan...

Om jag har rätt kommer den här hästen ha en grop i muskeln när all vätska försvunnit = avslitna muskelfibrer som inte kunnat läka ihop.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En förändring efer spark.

Han fick den av en spark av en annan häst.
Nej ingen har bestämt att ta ditt en vet utan dom har bestämt att han skall vila.
Tycker dock att en vet bör se det men vad har jag att säga till om egentligen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 620
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 866
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 399
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Uppdateringstråd 29
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp