en hund som kan fungera som skydd.

Rottweiler.

En 'allmän' fråga dock, när jag var yngre hade jag en kompis vars pappa var hundförare inom polisen och hade 2 schäfrar (den ena skulle ersätta den andra som skulle pensioneras).

Världens snällaste hundar men inga gosedjur. Kommer dock ihåg att pappan berättade att dessa hundar skulle låta vem som helst g in i huset. Däremot skulle dom aldrig låta en potentiell inbrottstjuv lämna huset!

Är det intränat eller 'typiskt schäfer' ?

Inte typiskt schäfer. Isf föder vi upp otypiska Schäfrar.
Jag skulle se det som ett individuellt betende. Känner en Foxterrier som gör så ;)
 
Vi har haft hovawart av bruks/skyddslinjer de senaste åren, den skulle nog kunna uppfylla de flesta av dina krav: Rasen är framtagen för att vakta, den är ganska lättränad (inte som en schäfer men enklare än de doberman och cc jag träffat), förarbunden (heter det så?) så kan vara lös och hänger utan problem med på ridtur, frisk och sund ras.

De är dock inte jätteförtjusta i värme iom långhåriga... den blonda varianten tål värmen bäst men ser i gängäld minst farlig ut... :p Men jag gissar att pälsen kommer bli tunnare i det klimat än på dom som bor här uppe i norr.

De hoffar jag har träffat och det är en del, har alla varit överlyckliga i folk. Har sett en del i IPOt och visst, de jobbar bra med mycket träning. Men de har inte alls den naturliga fallenheten för skydd som tex Schäfer, Malle och Dobbisar. Hoffen vaktar mer än skyddar. Dvs ger skall.
 
Jag hade aldrig känt mig trygg med en schäfer eller en dobermann ,möjligen med 2-3 stycken.
Hade nog velat ha fler hundar i ditt läge , kanske riktig vakthund ,kangal? på hemmaplan och någon sportigare eller liknande att rida med, eller är det farligt runt stallet med?
Dock tycker jag inte schäfer är en ultimat ridhund ,sett många som stressvallar hästar ,kanske lättare med något lugnare. Rottis eller cane corso som någon skrev? Omplacering ?
 
Hur ser lagarna ut kring strikt ägaransvar i landet? Det kan vara något som är bra att ha med i beräkningarna om man tänker att man ska köpa en hund som är kapabel till "skarpt" personskydd, dvs som är i stånd till att göra mer än att bara stå och skälla. Här i Sverige kan du ju "åka dit" på det om din hund exempelvis biter en inbrottstjuv.
 
Det skulle bli den första egna av brukshundstyp.
Något att fundera på är inte bara vad du vill ha ut av hunden; utan vad du har att erbjuda hunden för liv. Olika hundar har ju olika behov av aktivering och kräver olika mycket av sin ägare. En understimulerad brukshund är inte rolig. En skarp hund är även ett ansvar och inte alltid det lättaste att hantera.
 
Kräver ju dock kanske att ts kanske lägger om hela livet för att hinna aktivera ?
Håller inte med om att man behöver lägga om hela livet för att aktivera en brukshund.
Ts verkar villig att lägga ner tid och engagemang på sin hund och vill dessutom träna skydd och då är det väl enklast att köpa en hund som passar för det ändamålet?
Tycker schäfer passar ypperligt.
 
Jag hade aldrig känt mig trygg med en schäfer eller en dobermann ,möjligen med 2-3 stycken.
Hade nog velat ha fler hundar i ditt läge , kanske riktig vakthund ,kangal? på hemmaplan och någon sportigare eller liknande att rida med, eller är det farligt runt stallet med?
Dock tycker jag inte schäfer är en ultimat ridhund ,sett många som stressvallar hästar ,kanske lättare med något lugnare. Rottis eller cane corso som någon skrev? Omplacering ?

Stressvalla?
Verkligen inget rasrypiskt och absolut inget utbrett hos Schäfer.
Många av våra Schäfervänner har även häst och jag har inte hört nån klaga på att hundarna stressvallar. Låter som en stressad hund över lag= kass avel.

En uppfödning till oss plockade tre män på ett bräde när hennes matte var hotad i tjänst. En tik på 25 kg, så nog tusan kan man känna sig trygg med att en korrekt tränad Schäfer gör jobbet.

Med tanke på kroppskonstruktion så är Schäfer nog mer lämpad att haka på hästar längre sträckor i högt tempo än tunga raser som Rottis och CC.
 
Schäfer är ju en fantastisk hund med dess flock och hittar man en vettig uppfödare så kan man ju få tag i en som är sund. Älskar hur min individ är mot barnen och hon håller bra koll (stirrar om jag är där, larmar om jag är en bit bort) när det är någon okänd vid dörren samtidigt som vänner till familjen/hantverkare som hängt mycket hos oss kan kliva in om de vill trots att jag inte är i närheten. Om vi möter folk ute stirrar hon om jag inte börjar samtala med dem och de vill hälsa. Folkkär men vaksam kan man kanske säga. Dock är jag osäker på att min individ skulle vara tillräckligt skarp för att göra sig riktigt bra som försvar mot busar på det vis du beskriver. Jag skulle gärna testa någon gång att planera med en för hunden helt okänd människa men jag har inte kommit längre än tänkt tanken.

Det är ju lite lotteri. Tror det var Fredrik Steen som gjorde klart för hundförare på Securitas att många av deras hundar inte håller måttet för att vara en bra skyddshund samt gjorde ett (frivilligt) "test" där han överföll hundförare i ett garage en kväll utan skyddsutrustning och hundarna gjorde inte ett smack. Det jag menar är att det är många pusselbitar som ska på plats för att du ska ha en skyddshund av bra kvalitet.
 
Jag hade aldrig känt mig trygg med en schäfer eller en dobermann ,möjligen med 2-3 stycken.
Hade nog velat ha fler hundar i ditt läge , kanske riktig vakthund ,kangal? på hemmaplan och någon sportigare eller liknande att rida med, eller är det farligt runt stallet med?
Dock tycker jag inte schäfer är en ultimat ridhund ,sett många som stressvallar hästar ,kanske lättare med något lugnare. Rottis eller cane corso som någon skrev? Omplacering ?
Skulle säga att du är trygg med en bra dobermann eller schäfer.
Varför tror du rottis eller CC skulle skydda bättre ?

Dobermann är ju dessutom en av få raser som är framavlad som enbart personskydds hund.
Nu vet jag ju dock inte om rasen passar TS men det är ju en annan femma.
 
A och O för att en hund ska skydda är att den läser den människan som utgör hotet.
Raser avlade för vakt har inte detta naturligt i sig. Att vakta handlar enbart om att morra/skälla på okända ljud och rörelser. Många gånger begränsat till sitt revir. Utanför det jobbar de inte.

I skydd läser hunden av otroligt många små och stora signaler som hotet sänder ut. Samtidigt pusslar hunden ihop detta med förarens signaler och ska analysera detta och sen gå till lämplig handling. Det är superviktigt att en hund inte överreagerar och går till handling i situationer som inte är ett hot för ägaren. Något som raser som tränas i skydd men som inte har analysförmågan lätt gör. Det kan bli en farlig hund i vardagen.

Det finns bara en handfull raser som kombinerar vakt och skydd.
 
En i mitt område har en Boer Boel-tik, jättefin, inte så stor och tung som Mastifftyperna brukar vara. Ägaren cyklar ofta med henne, rätt långt. Hon är lugn och obrydd - men vaktar som sjutton! Det är ju en Sydafrikansk ras - om det nu är dit ts ev ska flytta? Så där borde finnas uppfödare. Jag skulle välja en tik (eller två) isåfall, hannarna ser betydligt tyngre och otympligare ut.
 
Vi hade massor av önskemål på vad vi behövde hos en hund. Av en slump så blev vi med Försvarsmakts-schäfer som kasserats p.g.a. höftledsfel. Det är vår första hund och den har levererat allt som vi behövde. Mest förvånade är vi över att den liksom räknar ut vad vi önskar oss. Hunden fyller strax 4 år och visar inga symptom på höftproblem. Vi har anpassat träningen för att hundem skall hålla så länge som möjligt. T.ex. så får den simma och bada mycket då vi har egen strand.
 
Jag tycker ju att med de krav TS har är det rent vansinne att rekommendera en herdehund. :crazy:
Och jag tycker det är vansinne att rekommendera en brukshund, avlad för träning till någon som kanske inte kommer tycka det är så kul att träna.
Jag tänker att man börjar träna med en lättare ras och vidareutvecklar sitt bruksintresse med en brukshund.
En understimulerad brukshund mår bra mycket värre än en herdehund som får testa gå till brukshundsklubben.
 
En i mitt område har en Boer Boel-tik, jättefin, inte så stor och tung som Mastifftyperna brukar vara. Ägaren cyklar ofta med henne, rätt långt. Hon är lugn och obrydd - men vaktar som sjutton! Det är ju en Sydafrikansk ras - om det nu är dit ts ev ska flytta? Så där borde finnas uppfödare. Jag skulle välja en tik (eller två) isåfall, hannarna ser betydligt tyngre och otympligare ut.
En i stallet har en hane, en bjässe!
 
Jag är lite kluven till att rekommendera nåt alls nu men om jag nu gör det så säger jag RR. Orkar med det mesta, klarar värme, ser farliga ut, kräver inga hysteriska mängder av lydnadspass och mental aktivering. Grevliga och snygga.
 
Just nu är jag mest nyfiken på vilket land ts menar. Är det Sydafrika eller är det något annat land? Afrikanskt? Sydamerikanskt? Amerikanska södern?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 677
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 702
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 399
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 237
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp