en hund som kan fungera som skydd.

Skulle säga att du är trygg med en bra dobermann eller schäfer.
Varför tror du rottis eller CC skulle skydda bättre ?

Dobermann är ju dessutom en av få raser som är framavlad som enbart personskydds hund.
Nu vet jag ju dock inte om rasen passar TS men det är ju en annan femma.
Skrev en av varje en enklare hund för ridning och en annan för ren vakt. Förstår inte varför ts ska på o köpa en högenergisk malle ex när hon bara haft sällskapshund innan. Kan ju bli farligt för ts själv istället..
 
Håller inte med om att man behöver lägga om hela livet för att aktivera en brukshund.
Ts verkar villig att lägga ner tid och engagemang på sin hund och vill dessutom träna skydd och då är det väl enklast att köpa en hund som passar för det ändamålet?
Tycker schäfer passar ypperligt.
Är ju det ni brukar hävda i alla andra trådar när folk vill skaffa brukshund...
Förstår inte det magiska med denna ts.
Hade en annan ts skrivit att hon ville ha brukshund till vakt och tidigare bara haft sällskapshund, då brukar ni rekommendera allt annat än brukshundar :D
 
Är ju det ni brukar hävda i alla andra trådar när folk vill skaffa brukshund...
Förstår inte det magiska med denna ts.
Hade en annan ts skrivit att hon ville ha brukshund till vakt och tidigare bara haft sällskapshund, då brukar ni rekommendera allt annat än brukshundar :D
Jag rekomenderar sällan ras till någon och när jag gör det brukar jag läsa vad som efterfrågas och vad personen i fråga söker.
Vet inte vilka "ni" är som du syftar på?
 
Jag rekomenderar sällan ras till någon och när jag gör det brukar jag läsa vad som efterfrågas och vad personen i fråga söker.
Vet inte vilka "ni" är som du syftar på?
Inga speciella ni, men i massvis med trådar rekommenderas absolut inte bruksraser ,utan då ska man skaffa labbe, löwchen och pudel istället. Ts vill prova skydd.. ts har haft sällskapshund innan.
En ren vakthund är nöjd med att vakta hus och trädgård en schäfer eller malle tar timmar av aktivering dagligen.
 
Är ju det ni brukar hävda i alla andra trådar när folk vill skaffa brukshund...
Förstår inte det magiska med denna ts.
Hade en annan ts skrivit att hon ville ha brukshund till vakt och tidigare bara haft sällskapshund, då brukar ni rekommendera allt annat än brukshundar :D
Eller hur!
 
Är ju det ni brukar hävda i alla andra trådar när folk vill skaffa brukshund...
Förstår inte det magiska med denna ts.
Hade en annan ts skrivit att hon ville ha brukshund till vakt och tidigare bara haft sällskapshund, då brukar ni rekommendera allt annat än brukshundar :D

Men va?

Förstår inte alls resonemanget. Man ska alltså aldrig få gå från sällskapshund till brukshund? Man måste klättra någon typ av livsstege för att få köpa brukshund menar du? Nej, det är det då ingen som har hävdat i tidigare trådar vad jag har sett. Men däremot är det inte lämpligt att köpa en brukshund om man vill ha en hund endast till sällskap. På samma sätt är det inte lämpligt att köpa en sällskapshund om du vill träna skydd, eller att köpa en schäfer för att du vill starta jaktprov?

Alltså blir ju larvigt att man måste klättra runt bland massa andra raser innan man ska få köpa en brukshund. Vet man med sig att det är bruks man vill hålla på med och att man har tiden och viljan som krävs, då är det väl bara att köpa en brukshund.
 
Men va?

Förstår inte alls resonemanget. Man ska alltså aldrig få gå från sällskapshund till brukshund? Man måste typ klättra någon livsstege för att få köpa brukshund menar du? Nej, det är det då ingen som har hävdat i tidigare trådar vad jag har sett. Men däremot är det inte lämpligt att köpa en brukshund om man vill ha en hubd endast till sällskap. På samma sätt är det inte lämpligt att köpa en sällskapshund om du vill träna skydd, eller att köpa en schäfer för att du vill starta jaktprov?

Alltså blir ju larvigt att man måste klättra runt bland massa andra raser innan man ska få köpa en brukshund. Vet man med sig att det är bruks man vill hålla på med och att man har tiden och viljan som krävs, då är det väl bara att köpa en brukshund.
Jag skrev bara att det är så det brukar låta här inne annars:)
Och ja jag tycker inte malle eller holländsk herdehund är lämplig , tycker snarare holländsk vallhund passar bättre på ridturer :)
 
Skrev en av varje en enklare hund för ridning och en annan för ren vakt. Förstår inte varför ts ska på o köpa en högenergisk malle ex när hon bara haft sällskapshund innan. Kan ju bli farligt för ts själv istället..
Alltså. Jag skrev i mitt första inlägg att jag inte gillar tanken på att skaffa en hund för personskydd sas MEN om det är det TS vill ha (och har behov av där hen nu bor) så är det väl lämpligt att rekommendera raser som skulle passa till just det?

Jag hade inte haft hund alls innan jag skaffade min förra dobermann, så jag ser inte problemet med att skaffa brukshund om man bara haft sällskapshund innan?
Man måste ju därimot veta vad man ger sin in på.
 
Jag skrev bara att det är så det brukar låta här inne annars:)
Och ja jag tycker inte malle eller holländsk herdehund är lämplig , tycker snarare holländsk vallhund passar bättre på ridturer :)
Skrev en av varje en enklare hund för ridning och en annan för ren vakt. Förstår inte varför ts ska på o köpa en högenergisk malle ex när hon bara haft sällskapshund innan. Kan ju bli farligt för ts själv istället..

Citerar dig själv ovan. Så vitt jag kan läsa är det din egen åsikt du uttryckt ovan och inte någon annans. Nu säger jag inte att TS nödvändigtvis ska ha Malle, rasrekomendationer lämnar jag till de som kan skydd bättre än jag. :)

Tycker dock fortfarande att resonemanget att man inte ska kunna ha brukshund om man bara haft sällskapshund innan är lite konstigt.
 
Inga speciella ni, men i massvis med trådar rekommenderas absolut inte bruksraser ,utan då ska man skaffa labbe, löwchen och pudel istället. Ts vill prova skydd.. ts har haft sällskapshund innan.
En ren vakthund är nöjd med att vakta hus och trädgård en schäfer eller malle tar timmar av aktivering dagligen.

Fast tränas hunden på klubb någon gång i veckan, tränas i skydd med allt vad det innebär och har med hunden på ridturer alt promenad eller liknande någon timme om dagen och lägger till typ sök eller uppletande skulle jag säga att en brukshund är nöjd.

Till TS så skulle jag säga att schäfer är enklare att ha lös än dobbis. Malle hade jag personligen inte valt. Mest för att de inte är lika förlåtande, ofta kan vara lite knepiga med det sociala plus att de tenderar att reagera innan de tänker. Och ofta reagerar de mycket. Kan vara ganska jobbiga och svåra med andra ord. En schäfer är helt klart mer förlåtande och oftast lite mer "alla tassarna på jorden" typ av hund.

Min schäfer är en väldigt livlig och reaktionssnabb tik men ändå så tänker hon innan hon reagerar och är ganska enkel i de allra flesta sammanhang faktiskt.

Idag har det blivit 1 timme med cykeln, blandat löst och drag, uppletande 3 skick varav 3 föremål per gång samt lite lydnad. Hon är helt klart nöjd med dagen. Absolut att brukshundar behöver jobba. Men man behöver ju inte köra slut på dom varje dag.

Och angående hälsan på schäfer så finns det absolut hälsosamma linjer. Hör dig för. Men håll dig till brukslinjer som avlar på arbetande hundar.
 
Eller hur :D Det viktigaste måste ju ändå vara att man skaffar en passande hund till det man ska ha den till, vet vad man ger sig in på samt tar hjälp.
Fast ta skrev inte att hon ville ha brukshund, ts skrev att hon vill ha en hund pga att hon vill ha skydd... frågan är om ts hade skaffat hund annars ? Ja självklart kan man skaffa brukshund. Min första hund var en schäfer. Men då hadd jag intresset för det och skaffade inte hund för jag var tvungen.
 
Inga speciella ni, men i massvis med trådar rekommenderas absolut inte bruksraser ,utan då ska man skaffa labbe, löwchen och pudel istället. Ts vill prova skydd.. ts har haft sällskapshund innan.
En ren vakthund är nöjd med att vakta hus och trädgård en schäfer eller malle tar timmar av aktivering dagligen.

Ts skriver ju att hen är villig att träna och vara aktiv så vad är problemet?
Hen skriver att om behovet inte funnits av en vakt/skyddshund så hade en sällskapshund passat bättre men nu verkar hen förstå vad som krävs. Dessutom önskas en följsam hund vilket jag uppfattar som förig och då går herdehundar fetbort. De är mycket självständiga.
 
Fast tränas hunden på klubb någon gång i veckan, tränas i skydd med allt vad det innebär och har med hunden på ridturer alt promenad eller liknande någon timme om dagen och lägger till typ sök eller uppletande skulle jag säga att en brukshund är nöjd.

Till TS så skulle jag säga att schäfer är enklare att ha lös än dobbis. Malle hade jag personligen inte valt. Mest för att de inte är lika förlåtande, ofta kan vara lite knepiga med det sociala plus att de tenderar att reagera innan de tänker. Och ofta reagerar de mycket. Kan vara ganska jobbiga och svåra med andra ord. En schäfer är helt klart mer förlåtande och oftast lite mer "alla tassarna på jorden" typ av hund.

Min schäfer är en väldigt livlig och reaktionssnabb tik men ändå så tänker hon innan hon reagerar och är ganska enkel i de allra flesta sammanhang faktiskt.

Idag har det blivit 1 timme med cykeln, blandat löst och drag, uppletande 3 skick varav 3 föremål per gång samt lite lydnad. Hon är helt klart nöjd med dagen. Absolut att brukshundar behöver jobba. Men man behöver ju inte köra slut på dom varje dag.

Och angående hälsan på schäfer så finns det absolut hälsosamma linjer. Hör dig för. Men håll dig till brukslinjer som avlar på arbetande hundar.
Ja detta är ingenting för oss med intresse. Men för en människa som inte vet om han eller hon ens gillar aktivering av hund är det väldigt mycket jobb.
 
Ts skriver ju att hen är villig att träna och vara aktiv så vad är problemet?
Hen skriver att om behovet inte funnits av en vakt/skyddshund så hade en sällskapshund passat bättre men nu verkar hen förstå vad som krävs. Dessutom önskas en följsam hund vilket jag uppfattar som förig och då går herdehundar fetbort. De är mycket självständiga.
Ja då får vi hoppas det går bra med den ev brukshunden helt enkelt :)
 
Fast ta skrev inte att hon ville ha brukshund, ts skrev att hon vill ha en hund pga att hon vill ha skydd... frågan är om ts hade skaffat hund annars ? Ja självklart kan man skaffa brukshund. Min första hund var en schäfer. Men då hadd jag intresset för det och skaffade inte hund för jag var tvungen.

Mja, det tas upp schäfer redan i trådstarten samt att hunden ska tränas på klubb, skydd och följa med på ridturer.

Jag tycker TS verkar vara införstådd med att brukshund kräver en del tid och engagemang.
 
Ja detta är ingenting för oss med intresse. Men för en människa som inte vet om han eller hon ens gillar aktivering av hund är det väldigt mycket jobb.

Tror det är mer viktigt att lära sig läsa och hantera hund isåfall. Att slänga ut lite grejer att leta efter eller lägga ett spår för aktiveringens skull är ju inte så komplicerat egentligen.
 
Ts skriver ju att hen är villig att träna och vara aktiv så vad är problemet?
Hen skriver att om behovet inte funnits av en vakt/skyddshund så hade en sällskapshund passat bättre men nu verkar hen förstå vad som krävs. Dessutom önskas en följsam hund vilket jag uppfattar som förig och då går herdehundar fetbort. De är mycket självständiga.
Jag är dessutom tveksam till att herdehundarna skyddar sin förare på neutralt område. Det är ju inte riktigt det de är skapta för?
De flesta jag har har träffat eller pratat med ägare till skyddar sitt område (eller sig själva) men är rätt chilla på bortaplan. De verkar ha låååång stubin då, och om nu det finns ett riktigt behov för en personskyddshund så är jag tveksam till att de passar av den anledningen.
 
Ja detta är ingenting för oss med intresse. Men för en människa som inte vet om han eller hon ens gillar aktivering av hund är det väldigt mycket jobb.

Hur vet du att hen inte vet om hen gillar aktivering? Ts har ju trots allt haft hund förr men skriver att detta "blir den första egna av brukstyp"
Ts kan alltså ha erfarenhet av andras brukshundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 477
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 745
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 265
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 155
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp