en hund som kan fungera som skydd.

Vill bara säga att tack för alla bra svar. Vet att det är en oortodox fråga men det är en annan livssituation här borta.

Det skulle bli den första egna av brukshundstyp. Min familj har haft hund (karelare) och jag känner att vardagsträning för en "sällskapsras" har jag koll på. Har även erfarenhet av vinthundsgatukorsningar, tyvärr var de som karelaren svåra att ha lösa om en annars trevliga hundar.

Jag har även möjlighet att träna för brukshundsklubb här och har inga problem med att hämta hjälp om det är något jag inte klarar.
Min tanke är inte att själv experimentera med skyddsträning utan naturligtvis träna via en klubb, om hunden verkade lämplig. Dvs. jag vill ha en hundras som jag kan träna skydd med även om jag är medveten om att alla hundar inte är lämpliga att träna skydd med.

Jag vill inte ha en farlig hund på så sätt att jag inte kan ha med den ute bland folk och i ett fungerande liv. Stabil i temperamentet så det inte har onödiga rädslor, men den ska ha vaktinstinkt.
 
@Lipperta tyvärr verkar rasen ha mycket hälsoproblem och lever inte så länge.

@SweetSunday Har träffat CC och de verkade inte vara så intresserade att bli tränade av sina ägare:D, bra som gårdshund dock.
@Lena Furberg ska titta på boerboel.
Är generellt orolig över hälsan på mastifferna.

@HeddaVovven schäfer kan jag tänka mig, är mest tveksam pga. aveln och hälsan. Sett så många ohälsosamma exemplar. Malle har jag inte kommit så mycket kontakt med, är de mer eller mindre krävande än en dobermann?
Vit herdehund ser för rar ut.

Rottweiler är även en ras jag är intresserad av, de jag träffat har dock älskat människor, fast jag har och andra sidan aldrig försökt smyga mig in i en rottweilers bostad.:D
 
Grand danois. Respektingivande storlek, grovt skall, lagom aktiv, vaktar, jagar inte och är allmänt fantastiska.
Boerboel. (Låter som att du flyttar till Sydafrika.)
 
Av brukshundarna så är Schäfern en av de mer förlåtande för fel i träningen. En bra nybörjarbruksare.
Rasen är spretig både i typerna och i hälsan.
Håll dig borta från utställningsavlade så är du en bra bit på väg. Det är brukstypen du ska kika på ifall du är sugen på Schäfer.
Det finns många trevliga brukslinjer både i Sverige och utomlands som inte är sjukare (eller friskard) än gemene hund.

I sverige ligger de i mitten på försäkringpremiespannet så de är inte så illa ute som man många tror.
 
@Voff och @Dentaku jag är uppväxt med schäfer och minns de mer som världens snällaste nallebjörn som glatt hängde på alla ens upptåg :D.

Notera dock att jag skrev att "jag" skulle välja doberman, ber om ursäkt till TS då jag inte utgick efter dina behov utan mer drömde mig iväg på vad jag själv skulle ha :o (har ju bara mindre hundar nu av bekvämlighetsskäl). Har du bara erfarenhet av hundar av sällskapstyp så kanske doberman blir lite mycket som första egna hund. En stabil bruksschäfer eller rottis skulle nog passa dig bättre, schäfer absolut om du kan hitta en vettig uppfödare är supertrevliga hundar :love:. Som Voff skriver så upplever jag dem också som mer förlåtande i träningen.
 
TS, om det är Sydafrika du bor i och är intresserad av bruksschäfer så kan jag förmedla en kontakt. Vi har importerat en fantastisk tik ifrån Tyskland (har träffat många hundar från denna kenneln) och jag vet att han har exporterat en del till Sydafrika och har även varit där flera ggr.
 
@Voff och @Dentaku jag är uppväxt med schäfer och minns de mer som världens snällaste nallebjörn som glatt hängde på alla ens upptåg :D.

Notera dock att jag skrev att "jag" skulle välja doberman, ber om ursäkt till TS då jag inte utgick efter dina behov utan mer drömde mig iväg på vad jag själv skulle ha :o (har ju bara mindre hundar nu av bekvämlighetsskäl). Har du bara erfarenhet av hundar av sällskapstyp så kanske doberman blir lite mycket som första egna hund. En stabil bruksschäfer eller rottis skulle nog passa dig bättre, schäfer absolut om du kan hitta en vettig uppfödare är supertrevliga hundar :love:. Som Voff skriver så upplever jag dem också som mer förlåtande i träningen.
Skulle väl inte säga att en dobermann är svårare än en schäfer dock. Det handlar mer om vilken typ av hund man vill ha.
 
@Voff och @Dentaku jag är uppväxt med schäfer och minns de mer som världens snällaste nallebjörn som glatt hängde på alla ens upptåg :D.

Notera dock att jag skrev att "jag" skulle välja doberman, ber om ursäkt till TS då jag inte utgick efter dina behov utan mer drömde mig iväg på vad jag själv skulle ha :o (har ju bara mindre hundar nu av bekvämlighetsskäl). Har du bara erfarenhet av hundar av sällskapstyp så kanske doberman blir lite mycket som första egna hund. En stabil bruksschäfer eller rottis skulle nog passa dig bättre, schäfer absolut om du kan hitta en vettig uppfödare är supertrevliga hundar :love:. Som Voff skriver så upplever jag dem också som mer förlåtande i träningen.

Jag har mött 3 hundar som jag upplever nog faktiskt skulle kunna försvara i skarpt läge.
2 är tyskimporterade schäfrar som är tränade i uppgiften sas.

Den 3:e är en cc jag bodde med. Men där är det inte tränat och kontrollerat. Och den är inte direkt lättmotiverad och lättränad. Och heller inte rastypisk i vare sig fysik(alldeles för stor) eller psyke. Det är fler mer insatta än mig som tror hon ev skulle reagera så i skarpt läge. Men iom att det inte är tränat är det ju inte ngt man vet hur det kan sluta.
Och iom hur övriga cc jag känner är så tror jag inte rasen per automatik skulle lämpa sig.

Tycker nog en vettig schäfer ur rätt linjer känns lämpligare.

Även för att kunna träna till annat enklare och för att ha med på ridturer etc.
CC:arna var inga slökorvar. Men de var ju mer intresserade av att själva välja när det var dags att springa/gå/lukta.
När husse skulle cykla/springa hände det mer än en gång att hundarna kännt av det och försökte gömma sig. Medan de gärna rusade runt och brottades med varann..
Jag försökte inte ens ta med dem på ridtur. Skulle säkert gått. Men where’s the fun liksom?
Då fick hellre pappisarna haka på. De ville ju..
 
Jag har Dobermann ur samma linjer som Wingates och har nog fatt helt motsatt hund som henne...
Min ar just nu lite spokig och kan da och da morra i fonstret litegrann men kommer det nagon till dorren bjuder han garna in dem pa en kopp te.
Vi tranar skydd och enligt figge och tranare ar han ratt imponerande vad naturlig fallenhet galler, anda skall bade figge, vanner och okanda pussas pa (vigurost men anda).
Han gillar att jaga hastarna (:devil:) men gar los i skogen dagligen och haller sig alltid i narheten, trots massor med vilt spar i omradet (inklusive hjort, hare och coyote).
Vi far se hur han mognar men just nu ar han varldens (vildaste) gosegris som ser skyddet enbart som nagot skoj vi hittar pa ibland.
 
Min schäfer ser respektgivande ut och låter skarp. Skulle nog inte prova gå in.

Haft flera schäfrar och gemensamt för dom är att dom går bra att ha lösa, drar inte iväg och funkat kanon på ridturer.
 
Jag har Dobermann ur samma linjer som Wingates och har nog fatt helt motsatt hund som henne...
Min ar just nu lite spokig och kan da och da morra i fonstret litegrann men kommer det nagon till dorren bjuder han garna in dem pa en kopp te.
Vi tranar skydd och enligt figge och tranare ar han ratt imponerande vad naturlig fallenhet galler, anda skall bade figge, vanner och okanda pussas pa (vigurost men anda).
Han gillar att jaga hastarna (:devil:) men gar los i skogen dagligen och haller sig alltid i narheten, trots massor med vilt spar i omradet (inklusive hjort, hare och coyote).
Vi far se hur han mognar men just nu ar han varldens (vildaste) gosegris som ser skyddet enbart som nagot skoj vi hittar pa ibland.
Ammo är med en riktig gosegris som vill pussa på alla, men han gillar även att skrämmas och skäller gärna ut folk som beter sig "skumt".
Han har dock rätt mkt allvar i skyddet med även om han mest går i bytesdrift.

Deras far är en goshund med så länge du inte beter dig skumt eller hotar hans matte. Då smäller det ;)
 
Vår CC tycker det är skitkul att bli aktiverad och hänger gärna med på längre turer. Jättelätt att motivera och absolut inte stor på det viset att hon är klumpig. Men 45 kilo stabil vovve är det.
Fast hur det avlas på temperament utomlands har jag ingen aning om.
 
Jag blev oprovocerat biten av en boerboel så det är ingen hund jag skulle rekommendera om du vill kunna ha med den ut bland folk. Däremot är den nog tuff mot inbrottstjuvar.

Broholmer är en trevlig Dansk ras men den är svår att få tag i.
 
Rottweiler.

En 'allmän' fråga dock, när jag var yngre hade jag en kompis vars pappa var hundförare inom polisen och hade 2 schäfrar (den ena skulle ersätta den andra som skulle pensioneras).

Världens snällaste hundar men inga gosedjur. Kommer dock ihåg att pappan berättade att dessa hundar skulle låta vem som helst g in i huset. Däremot skulle dom aldrig låta en potentiell inbrottstjuv lämna huset!

Är det intränat eller 'typiskt schäfer' ?
 
Rottweiler.

En 'allmän' fråga dock, när jag var yngre hade jag en kompis vars pappa var hundförare inom polisen och hade 2 schäfrar (den ena skulle ersätta den andra som skulle pensioneras).

Världens snällaste hundar men inga gosedjur. Kommer dock ihåg att pappan berättade att dessa hundar skulle låta vem som helst g in i huset. Däremot skulle dom aldrig låta en potentiell inbrottstjuv lämna huset!

Är det intränat eller 'typiskt schäfer' ?
Det är snarare helt individuellt och har inte med ras att göra. Mina morföräldrar hade en sån hund, ingen schäfer dock. På den tiden låste man inte ytterdörren om man inte var hemma, så det kunde hända att nån satt och väntade i köket när de kom hem. :D
 
Jag tänker att det ju verkar bäst med en hund som ser "farlig" ut, men som inte är det.
En bekant hade en dogue de bordeaux som folk undvek att komma nära, trots att den var genomsnäll, just för att den var stor, kraftig och korthårig. Där är ju dock hälsan allt annat än bra, men kanske något liknande som borde vara mer hälsosamt? En bullmastiff låter på rasbeskrivningen som om den skulle kunna passa och har väl lite rätt utseende? Kanske en grand danois?
 
Min granne har två american bulldogs,, ser ut som att dom ska svälja ens huvud helt och dom skäller när nån närmar sig huset men de skulle aldrig skydda om personen gick förbi dom och in i huset...

Och dom rör sig väldigt lite... en promenad i koppel om dagen får de, ca 1 timmes. Resten är dom hemma och på tomten eller här hos mig kommer dom och hälsar på medom deras ägare inte är hemma 20171010_013942.jpg :love:
 
Grosser Schweizer Sennen verkar ju vara en hund med rätt mycket vakt och allvar, men kanske inget att träna skydd med :) Kan nog vara tillräckligt respektingivande dock, med sina dryga 60cm i mankhöjd.
 
Vi har haft hovawart av bruks/skyddslinjer de senaste åren, den skulle nog kunna uppfylla de flesta av dina krav: Rasen är framtagen för att vakta, den är ganska lättränad (inte som en schäfer men enklare än de doberman och cc jag träffat), förarbunden (heter det så?) så kan vara lös och hänger utan problem med på ridtur, frisk och sund ras.

De är dock inte jätteförtjusta i värme iom långhåriga... den blonda varianten tål värmen bäst men ser i gängäld minst farlig ut... :p Men jag gissar att pälsen kommer bli tunnare i det klimat än på dom som bor här uppe i norr.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 680
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 739
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 399
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 237
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp