En liten fundering angående tvätt av hästar

X

Xenox

Badar ni alltid hela hästen när ni ska tävla ???? Tycker att så fort en sån tråd dyker upp så badar alla sina hästar dan innan tävling.
Jag förstår att man gör det om man har en skimmel som gillar att grisa ner sig, men tex alla med bruna hästar? Förstår också att man tvättar vita tecken.

Jag tvättar min häst när han är smutsig, svansen och benen tvättas oftare.
Benen åker relativt ofta på en tvätt inför tävling (fyra vita strumpor ;) ), men hans ben brukar vara vita ändå jag får ofta frågan om hur jag gör för att han alltid har så rena vita strumpor, dom badas om han lerat ner benen vilket inte är så ofta iom att när vi har "lerigt" i vära hagar är det max 5 cm (sandmarker). Svansen tvättar vi om den är så skitig att den blir svår att reda ut, när den är så smutsig så brukar smutsen synas. Annars så ryktar jag bara och han ser precis lika ren och fin ut som alla andra hästar.

Jag har som mål att han alltid ska vara så ren att jag kan åka på tävling utan att bry mig om att rykta extra och det funkar, en rykt varje dag och det är jämt ljusljusgrått/vitt stöv och han är blank och fin. Och blir han jättesvettig så spolas han av med vatten när han är avskrittad.
Jag badar några gånger per år det brukar bli på vårkanten när det blivit varmt efter vintern, ett par gånger på sommaren (gå naken i hagen blir han smutsig av :confused: ;) ) och på hösten inför första klippningen.

Att bada hästen inför varje tävling kan inte vara speciellt bra för huden, det torkar ju ut och tar bort skyddande fett i pälsen.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

inför fälttävlan tvättar jag hela hästen, hatar att knoppa en kletig dammig man. dessutom är han enormt bra på att lera ner sig, och då hjälper det inte hur mkt man än ryktar...
annars tvättar jag inte hästen (till hoppning/dressyr alltså)
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Jag kan inte bada storhästen dagen innan tävling, då blir han nervös och kan inte sova på natten. Det slutar med en trött och tjurig häst på tävlingsdagen. :smirk:

Han blir ordentligt ryktad/badad tidigare i veckan (onsdag-torsdag) och så håller man tummen att han inte har rullat så mycket och skitat ner sej fram till tävlingsdagen. ;)
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

När det är tillräckligt varmt ute för att kunna bada hästarna så gör jag det inför varje tävling. Tvättar om det behövs ibland spolar jag bara. Ben och svans tvättas oftare.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Under våren/sommaren/hösten när det är tillräckligt varmt ute badar jag inför varje tävling. På vintern/sen höst/tidig vår tvättar jag endast ben och svans. Btw så tvättas svansen någon gång varannan vecka året om. (en skäck och en brun)
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Den ena hästen som är skäck badas innan varje tävling för att hon är skäck ;) och så älskar hon att rulla så hon är alltid skitig.

Men min foderhäst är brun så på henne kommer jag nog bara tvätta manen och svansen om vi ska tävla. Hon fick bada i helgen för innan dess var det minst ett halvår sen hon blev badad så iaf svansen var inte så fin. :crazy:
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Tvättar alltid mina hästar innan tävling(fux och skimmel), för oavsett hur mycket man ryktar så blir hästen inte på långa vägar lika ren och fin som när man har tvättat. Och dessutom syns smutsen och stövet så himla tydligt i manen när man knoppar hästen om man inte tvättar manen. Känns som att man vill ha en ren häst när man tävlar + att en skitig skimmel är inte särskilt vackert.

Tvättar henne oavsett vilken årstid det är men är ju mest tävlinar på sommaren och våren när det är varmt ute. Har gott om varmvatten i stallet + att på vintern så skyndar man sog på lite mer och tvättar kanske inte lika noga.....och sen massor av filtar på..så tror inte hästen lider av att bli lite "ren" då:banana:
/I
 
Senast ändrad:
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

eftersom jag har en skimmel så gör jag det under den varmare delen av året, den kalla/kyligare delen (alltså större delen av året) tvättar jag så lite som möjligt hela hästen för att inte kyla ner den. Onödigt att tvätta jämt ju. Och sen beror det ju på, är hästen ren behöver man ju inte göra det bara för att.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Så om du tex tävlar två helger i rad så tvättas din häst två gånger på en vecka ? bara för att du ska tävla?
Att hästarna inte ser lika rena ut köper jag inte, för om man ryktar sin häst varje dag och ger den rätt foder så glänser dom lika vackert varje dag oavsett om dom är nybadade eller inte.

Att man tvättar det vita på hästar förstår jag om man har en skimmel, skäck eller vita tecken på sin häst. Där syns smutsen mycket lättare, men inte alltid.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Men en följdfråga vore ju hur ofta de som tvättar inför tävling tävlar? Tävlar man 4 ggr/år är det ju helt ok att tvätta inför tävling. Är man uppe i 30 tävlingsdagar så är det inte så lyckat att tvätta varje gåmg.

Jag tvättar hästarna väldigt sällan. Och våra hästar är blanka och fina och har inget stöv i manen som någon skrev om.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Snuffsan skrev:
Men en följdfråga vore ju hur ofta de som tvättar inför tävling tävlar? Tävlar man 4 ggr/år är det ju helt ok att tvätta inför tävling. Är man uppe i 30 tävlingsdagar så är det inte så lyckat att tvätta varje gåmg.

Jag tvättar hästarna väldigt sällan. Och våra hästar är blanka och fina och har inget stöv i manen som någon skrev om.
Jag tävlar i stort sett 1-2 helger/månad under februari-november och i slutet av april till slutet av september så tvättar jag inför varje tävling eftersom hästarna då är utan täcke och blir sandiga och den sanden går inte att borsta bort.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Tvättar hesten etter behov ved tävling.
Dette gjøres 2-3 dager før,ettersom jeg synes hesten blir litt matt i pelsen om den er helt nybadad.
Hvita strumpor och svans tvättas dagen innan.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

trogen vän till borsten! pållen gillar inte att bada/bli dushad så om han är väldigt skitig kan det hända eller så tar jag en svamp.
han e faktiskt ganska duktig att hålla sig ren (4vita strumpor)

sen förut red jag min kritvitaponny som i dagsljus ALLTID såg lite gulaktig ut i solen men innomhus så var han strålande vit. badade inte han så många gånger per år..

fast nu har jag inte tävlat över lokal på ca 4år.. så det har inte varit något jättebehov av att vara supervacker..
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Tvättar naturligtvis alltid! Det syns tydligt på alla hästar om de är badade eller inte! Är det vinter får man se till att täcka dem och ha varmt i stallet, men det ser väldigt oproffsigt ut att tävla med en smutsig häst. Angående huden kan man ju välja schampoo efter behov. Tvättar man ofta behövs det inte lika starka grejer. Försöker alltid använda något mildt i svansroten tex. Tycker personligen att det är skonsammare att bada än att stå för länge med borsten, många tävlingshästar som blivit för mkt borstade gillar det inte - anledning, när man borstar riktigt länge blir det sådan friktion att det bränns!
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Jag måste bara fråga... Och så får alla bedöma vilken/vilka hästar som är för smutsiga för att tävla, och vilka som är tillräckligt rena.

1. Tycker du att denna hästen ser väldigt smutsig ut? Han har precis rullat sig i jordhögen man ser längst till vänster i bilden, så det får du bortse ifrån, förövrigt så har han enbart svans och ben tvättats, senaste badet innan kortet var dryga månaden innan. :smirk: Hästen har varit ute, utan täcke varje dag(/vid väldigt varmt väder natt).

2. Denna smutsiga hästen badade senast i augusti om jag minns rätt. Bilden är tagen 11/10.

3. såhär ser en lortig (fet och högdräktig) häst ut, hon har inte badat på över ett halvår och kliar man på henne så blir man svart om fingrarna. Och ändå så kan jag inte påstå att det syns sådär väldigt tydligt.

4. Här är en häst som det syns tydligt på att den är smutsig. Han är normalt sett vit, lite grå på bakbenen(has+framknä) och väldigt ljust grå på låren.


Häst nr 3 är ungefär så ren som jag uppfattar de hästar som tävlar mindre klasser (lokalt och regionalt)

Häst 1 & 2 Är enligt mig rena då stövet är ljusgrått/gråvitt. Det är majoriteten från regionalt och uppåt enligt min uppfattning.
Sen är frågan om majoriteten på de regonala håller hästarna så här rena till vardags? På de svar som jag har fått här verkar det inte så eftersom hästana ska bada 2 ggr/ månad inför tävling.
Hästarna på de nationella tävlingarna då? Jag tror inte de badas lika ofta då de hålls rena till vardags.

Dessutom så svårt kan det väl inte vara att hålla hästen ren med en borste i två veckor??? två ynka veckor? Och .därmed skippa ett bad/månad och på så sätt halvera antalet bad under sommarhalvåret


swe: Man behöver inte rykta i 3 timmar för att hästen ska bli ren, och man måste rykta överdrivet väldigt fort om det ska bli sån friktion att det blir så varmt att det bränns.
Rykt är bevisat att det är en sorts massage och de flesta hästar tycker om det, jag har då inte stött på en enda häst som inte tycker om att bli ryktad för att man borstat dom för mycket.
Däremot så finns det hästar som tycker mindre om det och hästar som tycker att det är jätteskönt. Men det är något som dom ogillar från början, eller så är det så enkelt att det är tråkigt, att stå på samma ställe uppbunden utan att få röra sig så länge.
För min del så ägnar jag kanske 30 minuter/dag till "pälsvård" det räcker.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

För det första så är det en viss skillnad mellan att se en bild och se en häst i verkligheten, så jag tänker inte sitta och spekulera i hur rena de är.
Nog kan man få tävla med smutsiga hästar, men jag antar att jag är lite yrkesskadad, för man vill ju alltid att det ska se proffessionellt ut.
Har mycket svårt att tro att hästar som tävlas på nationell nivå inte skulle bada inför ett meeting. Jag känner i alla fall ingen skötare som arbetar så. Om du åker på en elittävling så ser du hur nogrannt putsad utrustningen är och att man även putsar mässingen i stigbyglar och träns. Det skulle vara ironiskt att lägga minutiöst rengjord utrustning på en smutsig häst.
Jag säger heller inte att det är vanligt att en häst blir bränd av borstning, men det hände faktiskt när en tjej som jobbade på samma ställe som mig, fast innan jag kom hit, gjorde i ordning en häst inför en stilhoppning. Hon borstade den så länge att det brändes och blev obehagligt för hästen, med den följden att den aldrig ville bli borstad igen...
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Det finns hästar som inte tycker om att bli ryktade. Ena av mina vill inte alls vara med om det. Det har inte det minsta med att göra att det är tråkigt att stå uppbunden för det kan hon göra länge och står och sover. Borsta med "vanliga" borstar är ok men kommer ryktskrapan fram så blir hon arg. Hon skrapar med benen går undan och försöker bitas. Ryktar därför henne väldigt sällan.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Njä bara om det är en stor fälttävlan, annars inte.

Fast å andra sidan så brukar jag ju spola av svetten varje dag efter ridning så badade blir de ju indirekt.

uttorkade i pälsen/huden har de aldrig blivit för man får ju använda ett schampo som är anpassat till hästpäls :D
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Xenox skrev:
Så om du tex tävlar två helger i rad så tvättas din häst två gånger på en vecka ? bara för att du ska tävla?
Att hästarna inte ser lika rena ut köper jag inte, för om man ryktar sin häst varje dag och ger den rätt foder så glänser dom lika vackert varje dag oavsett om dom är nybadade eller inte.

Att man tvättar det vita på hästar förstår jag om man har en skimmel, skäck eller vita tecken på sin häst. Där syns smutsen mycket lättare, men inte alltid.


Men spolar du aldrig av din häst efter tävling?? Jag lämnar aldrig en svettig häst utan att spola av den så den slipper torkad svett.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 580
Senast: Lilla vän
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Utrustning Min häst går på lösdrift och vi är ute och tävlar ibland. Inte en bra kombo då han är världens värsta smutsgris! Så även om vi är rena...
Svar
10
· Visningar
1 209
Senast: Millz
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 762
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp