En liten fundering angående tvätt av hästar

Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

swe skrev:
Tvättar naturligtvis alltid! Det syns tydligt på alla hästar om de är badade eller inte! Är det vinter får man se till att täcka dem och ha varmt i stallet, men det ser väldigt oproffsigt ut att tävla med en smutsig häst. Angående huden kan man ju välja schampoo efter behov. Tvättar man ofta behövs det inte lika starka grejer. Försöker alltid använda något mildt i svansroten tex. Tycker personligen att det är skonsammare att bada än att stå för länge med borsten, många tävlingshästar som blivit för mkt borstade gillar det inte - anledning, när man borstar riktigt länge blir det sådan friktion att det bränns!


Fast där är en sak som folk idag är väldigt dåliga på och det är att rykta. Gör du det på rätt sätt så bränner du inte hästen.

Det som är bra med rytning är att du masserar musklerna på hästarna och jag vet att de flesta hästar som tävlar på hög nivå ryktas ordentligt innan ridning just för att "få igång" musklerna.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

olgaklara skrev:
Men spolar du aldrig av din häst efter tävling?? Jag lämnar aldrig en svettig häst utan att spola av den så den slipper torkad svett.

Och blir han jättesvettig så spolas han av med vatten när han är avskrittad.
Står i första inlägget. Klart att svetten ska spolas av, men det räknar jag inte som att bada, bada är för mig med schampo. Men så svettig att han behöves spolas av efter varje tävling blir han inte alltid, men så jag rider inte FT längre.

swe: Jag tävlar nationellt och har även ridit ett par elit och oftast så rider man inte meeting två gånger i månaden under sommarhalvåret. Och JAG badar inte min häst inför varje meeting. Kommer du till kbas elittävlingar nästa år så kan jag visa min häst i verkligheten, under förutsättning att han inte skadar sig. Så alla badar inte sin häst inför varje meeting, och jag tror att det är fler än bara jag.

Minelli: Jag sa inte att alla gillar det, och inte heller att alla som ogillar det tycker att det är tråkigt. Läs mitt inlägg igen.
Vissa ogillar det från början, vissa tycker att det är tråkigt och vissa hästar är kittliga.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Jag är absolut inte emot ryktning! Är själv väldigt noga med att borsta hästen både före och efter ridning, jag anser bara att det är svårt att få en häst lika ren av bara ryktning som av att bada, och att man inte behöver gå till överdrift.
Xenox: Jag har aldrig disskuterat hur ofta man tävlar, bara huruvida man träffar hästen innan man gör det.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Jag tvättar alltid hela hästen inför tävling, men så är han ju skimmel också... ;) :)
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

Ja tvättar innan varje tävling.
Min häst är en riktig lortgris som mer än gärna lägger sig i leran eller sanden... är riktigt svårt att få bort allt damm som lägger sig på halsen, uppe vid öronen och hon hinner definitivt gnugga in skit i hela manen på en vecka. Hon lider inte av att bli tvättad, tycker snarare att det är skönt särskilt på sommaren. Har aldrig märkt några problem.
 
Sv: En liten fundering angående tvätt av hästar

swe skrev:
Jag är absolut inte emot ryktning! Är själv väldigt noga med att borsta hästen både före och efter ridning, jag anser bara att det är svårt att få en häst lika ren av bara ryktning som av att bada, och att man inte behöver gå till överdrift.

Kan bara hålla med:bow: Kanske inte syns skillnad på långy håll, men när man tar på hästen känns pälsen betydligt mycket renare om man tvättat och inte bara ryktat. Förstår inte vad det är för fel med att tvätta hästen innan tävling, visst man tar bort lite av hästens naturliga fett i hårremmen, men de flesta tävlingshästar går ju ändå täckade från topp till tå så "fettet" i pålsen är nog inte till så stor nytta iaf. Är ju som att man inte skulle bada en hund eller katt innan utställning.
Sen vill man väl känna sig extra fin när det är tävling, tycker jag man gör om man vet att hästen är tvättat, schamponerad och fin.

Men det är mina åsikter!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 580
Senast: Lilla vän
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Utrustning Min häst går på lösdrift och vi är ute och tävlar ibland. Inte en bra kombo då han är världens värsta smutsgris! Så även om vi är rena...
Svar
10
· Visningar
1 209
Senast: Millz
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 761
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp