Bukefalos 28 år!

En liten, rolig, säker bil.

Jag är himla förtjust i min Hyundai i30! Den tillhör väl Golfklass, och i20 och också en pigg och mysig liten bil om man vill ha något mindre.
 
Fick låna en sån när vår bil var på verkstad, så himla rolig! Jag blev helt förälskad, och då har jag ganska höga krav på hur en bil ska vara för att vara rolig :angel: men jag är rätt säker på att det var 5 dörrar?
Det kanske finns på någon annan årsmodell än den han har! :) Jag har bara åkt/kört i hans, och sitter ju alltid fram så jag glömde helt bort att man får klättra in om man ska sitta bak :p
 
Fast civic är hemsk :p (inte kört någon type-r, en granne har dock en och den ser kul ut). När jag körde en förut så var den nästan läskig, det var som om hela bilen var en enda död vinkel. Det gick knappt att se ut ur den!
Jasså?! Det har jag inga problem med alls, möjligtvis om man ska backa men annars tycker jag inte att sikten är några problem :) Men har inte kört en vanlig dock.
 
Just ja, om Volvo V40 räknas som liten bil så älskade jag vår. Vi hade iofs ingen värstingmotor utan en D3 men jag älskade verkligen den bilen. Satt sjukt bra, den kändes säker på vägen och drog lite, vår var miljöbil. Hade det inte varit för hundarna hade vi inte bytt bort den. Beror ju på vad man tycker är roligt såklart, jämfört med makens Honda så var ju inte Volvon rolig, men komforten sjukt mycket bättre :p
 
Att provköra massa olika är inte dumt alls. Jag hade bestämt mig för en Ford Ka (nya karossen) men gick in på Svenska bil för att titta på begagnat. Där stod Kia Picanto rakt fram, den hade precis släppts i ny tappning och jag föll pladask. Provkörde och blev ännu mer förtjust. Till och med min dåvarande kollega som körde Volvo till vardags, gillade den. Det var även där vi av ren slump märkte att den hade rattvärme :D
Åkte och provkörde Ka och även Citroen C1, men de var inte ens i närheten av Picanton komfortmässigt. Så blev det en Kia till slut. Min är ingen räser, det måste erkännas. Men man får nog ingen räser i den prisklassen heller.
 
Jag och sambon har provat både Fiat 500 och Ford Focus och tyckte båda att vi satt extremt obekvämt. Vi är inte speciellt storväxta någon av oss men för att sitta bekvämt i Fiaten bör man väl vara max 150 cm och pinnsmal. Focusen är det nog inget större fel på egentligen men jämfört med den Volvo V40 och VW vi tittat på innan så var sätena inte mycket att hurra för.
Jag hade inga problem med att sitta bekvämt i min Fiat 500, även om jag gärna haft lite bredare säte, men längden funkade fint (är 170)!
 
Jag gillar inte alls Fiat 500. Känns som en leksaksbil tycker jag, för barn typ. Fattar inte hajpen.
 
Tips? Erfarenheter?
Grannen har en Kia Picanto i någon sportvariant som är en riktig liten klippa. Den är snabb och smidig och den är riktigt fin även på vintern. Vi bor ju långt in på en kurvig grusväg och den har funkat finfint hela vintern trots ostabilt väder och att ingen av oss kanske varit uppe och plogat.

Den ser riktigt bra ut dessutom. Är sportig och fräsig på något vis.
 
Just ja, om Volvo V40 räknas som liten bil så älskade jag vår. Vi hade iofs ingen värstingmotor utan en D3 men jag älskade verkligen den bilen. Satt sjukt bra, den kändes säker på vägen och drog lite, vår var miljöbil. Hade det inte varit för hundarna hade vi inte bytt bort den. Beror ju på vad man tycker är roligt såklart, jämfört med makens Honda så var ju inte Volvon rolig, men komforten sjukt mycket bättre :p

Jag älskar min V40 :love: Silverpilen, bensinhästarna är fortfarande pigga trots att den är från -02... den är rätt rolig :angel:
 
Bästis har en Kia ceed diesel.
Den är pigg, rolig att köra och väldigt smidig.
Både jag och bästis sitter bra i den, jag är 162 cm och han närmare 180 cm.
 
Och @bollen__
V40 -02 antar jag är den gamla modellen. Det är ju en helt annan bil än nyare v40, modellen är väl helt omgjord efter årsmodell 2012?
Gamla v40 räknas inte som liten bil men nya är ju betydligt mindre :)

Japp, den gamla. Den nya är rätt idiotisk enligt min mening... grannarna har en och jag fattar inte att den kallas för kombi för jag fick in mer i min gamla Saab 9-3.

Min har en lite större motor än normalt, det är därför den går under "rolig" trots att det är en Volvokombi :p
 
Jag gillar inte alls Fiat 500. Känns som en leksaksbil tycker jag, för barn typ. Fattar inte hajpen.

Jag håller med. Eller jag fattar ju att den drar till sig en del som tycker den är snygg och gullig, för det tycker jag med. Men den är riktigt skramlig att köra, jag känner mig inte alls trygg varken som förare eller passagerare och att sitta i baksätet är sjukt obekvämt. Min moster har nämligen en sådan och jag har ofta fått åka i baksätet. Får ont i ryggen och måste byta ställning hela tiden trots en resa på enbart 30 min in till stan. Då är jag inte ens lång (167 cm).
Jag lägger inte jättemycket vikt vid körkomfort och fattar att småbilar inte alls är lika bekväma att köra eller orkar lika mycket som en stor bil men just Fiat 500 är ändå för dålig på det för att jag skulle köpa den. Någon annan kanske inte alls bryr sig och då kan den säkert passa perfekt, för snygg är den och får plats i även riktigt små parkeringsfickor.
 
Den roligaste bil jag haft var en A3 1,9 tdi med KCR-box. Med rejält högt vridmoment, sex växlar och låg vikt stack den ifrån alla standardbilar, det gick att köra den under 0,4 l/mil om man ville, och väghållningen var gokart-lik för att vara en familjebil. Säkerheten tror jag inte man behöver vara orolig för på en Audi.

Samtidigt - skulle jag köpa en körglad småbil idag skulle jag kanske ändå inte titta på en A3 igen. I allt väsentligt är den en pimpad Golf, så det vore snarare åt det hållet jag skulle titta om man ville hålla sig till VAG.
Annars skulle jag titta åt Kia som redan nämnts, möjligen Mazda.
 
Jag gillar verkligen min Hyundai i30. Köpte den 2012 och har sedan dess kört 15 000 mil och den går som en klocka! Pigg och kul att köra. Får dessutom dra ganska mkt om man har drag på den. Har flera kompisar som har samma bil som jag som drar hästtransport utan problem.

Min (diesel) drar ca 0.54 blandad körning. 0.4 landsväg.

Hade först tänkt en i20 men har aldrig ångrat att jag gick upp en storlek
 
Vi måste köpa en till bil när vi flyttar framåt hösten. Jag tänker mig att det blir min bil eftersom mannen kommer att köra betydligt mer och längs värre vägar så han får ha vår nuvarande bil (en Kia Sportage).

Jag gillar inte att köra bil, men kommer i och med flytten bli tvungen att köra betydligt mer. Tänker därför att jag ska försöka göra bilkörningen roligare genom att köpa en bil som gör mig glad. :D

Jag vill ha en rätt liten bil, dels för att vi inte behöver en till stor bil och dels för att hålla nere kostnaderna. Kommer köra den en del inne i stan vilket gör att det är ju praktiskt att kunna parkera där normalstora bilar inte får plats. :p Jag vill dock att det ska vara en femdörrars med hygglig säkerhet.

Med rolig menar jag allt från att den bokstavligt talat ser rolig ut till att den är rolig att köra... Sätt in vilken betydelse ni vill där. :D

Tips? Erfarenheter? Modeller att undvika?

Åh just ja, jag vill helst hålla mig under 100' kr, så det är alltså begagnat som gäller. Meeeen, om någon sitter på ett jävla pangtips som spräcker budgeten; bring it. :D
Jag är väldigt förtjust i svärmors Mercedes A-klass. Den är liten, pigg, har roliga tekniska finesser och upplevs som en "riktig bil". Den känns säker, ligger bra på vägen och har bra köregenskaper. Eftersom jag älskar BMW:s gamla X1-modell, som rent estetiskt tycks vara en 1-klass med större hjul typ, så skulle jag också rekommendera BMW:s lilla modell.

Jag gillar inte de där typiska "småbilarna" (typ Corsa, Picanto, Fiat 500), jag känner mig oskyddad och utsatt i trafiken och gentemot vilt. Jag är visserligen estetiskt fortfarande förtjust i en snyggt stylad Fiat 500 med cab, eller en Mini med cabriolet, men skulle inte vilja äga eller köra en någon längre tid.
 
Och @bollen__
V40 -02 antar jag är den gamla modellen. Det är ju en helt annan bil än nyare v40, modellen är väl helt omgjord efter årsmodell 2012?
Gamla v40 räknas inte som liten bil men nya är ju betydligt mindre :)
Vi hade den nya modellen, en -13. Jag tror vi fick 150k i inbyte för den och det är 2 år sedan så jag tänker mig att de går att hitta för runt 100k, men har inte kollat förstås :)
 
Jag var jättenöjd med min Kia C'eed men nu när jag har Golf måste jag säga att den är så mycket bättre. Känns både rejälare och mycket roligare att köra.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 590
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Bonita4
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 945
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp