Bukefalos 28 år!

En liten, rolig, säker bil.

Tassetass

Trådstartare
Vi måste köpa en till bil när vi flyttar framåt hösten. Jag tänker mig att det blir min bil eftersom mannen kommer att köra betydligt mer och längs värre vägar så han får ha vår nuvarande bil (en Kia Sportage).

Jag gillar inte att köra bil, men kommer i och med flytten bli tvungen att köra betydligt mer. Tänker därför att jag ska försöka göra bilkörningen roligare genom att köpa en bil som gör mig glad. :D

Jag vill ha en rätt liten bil, dels för att vi inte behöver en till stor bil och dels för att hålla nere kostnaderna. Kommer köra den en del inne i stan vilket gör att det är ju praktiskt att kunna parkera där normalstora bilar inte får plats. :p Jag vill dock att det ska vara en femdörrars med hygglig säkerhet.

Med rolig menar jag allt från att den bokstavligt talat ser rolig ut till att den är rolig att köra... Sätt in vilken betydelse ni vill där. :D

Tips? Erfarenheter? Modeller att undvika?

Åh just ja, jag vill helst hålla mig under 100' kr, så det är alltså begagnat som gäller. Meeeen, om någon sitter på ett jävla pangtips som spräcker budgeten; bring it. :D
 
Kia förstås :cool:
Rion som jag har är liten, men ändå rätt rymlig. Men ska det vara enda-bil, är nog Ceed bättre val, den är lite större.

Anade att du skulle svara. :D Rio finns med på listan. Vilken årsmodell har du?

Vi kommer ju ha två bilar, Sportagen får hänga med i några år till.
 
VW Polo eller Golf med automat är kul tycker jag :)

Annars tyckte jag min mammas Peugeot 208 var skitkul att köra speciellt i kurvor :D

Vet inget om säkerhet dock, det får du nog kolla upp.

Svärföräldrarna hade en Polo som extrabil ett tag. Det var som att köra en väldigt stor go-kart. :rofl: Ska kolla upp Golf också!
 
Anade att du skulle svara. :D Rio finns med på listan. Vilken årsmodell har du?

Vi kommer ju ha två bilar, Sportagen får hänga med i några år till.

Haha :D Min är 2016 och är inte behäftad med några generella fel. Min är fullutrustad med blåtand, backkamera och sånt, men finns nog begagnad för under 100.
 
Svärföräldrarna hade en Polo som extrabil ett tag. Det var som att köra en väldigt stor go-kart. :rofl: Ska kolla upp Golf också!

Vi har en Polo nu, håller med om go-kart känslan :D En rätt ny begagnad Polo borde ligga runt 100k. Vår är från 2008 och kostade 30.000 kr begagnad, inköpt förra året. Inga krusiduller med den utan helt vanlig bensin och manuell växel. Finns ju bättre utrustade varianter också!

Pappa hade en Golf (någon mer ”sportig” version) förut som var riktigt fräsig!
 
Haha :D Min är 2016 och är inte behäftad med några generella fel. Min är fullutrustad med blåtand, backkamera och sånt, men finns nog begagnad för under 100.

Jag vet inte om det går att köpa till på bilar som är några år, men jag betalar 129 kr i månaden på serviceavtal. Väldigt billigt. Borde gå upp nu efter denna service, men Kia-service är ju oftast billig.
 
Jag gillar min seat Ibiza (Har en - 12a, köpte den beg 2014 för 85', nya kostar ca 150').
Jämför jag den mot brorsans WV golf polo så känns min roligare att köra och säkrare. Mer stor bil i litet format. Min har tdi motor (turbo). Skatt ca 500 kr/år, helförsäkring ca 4500 kr för mig.
 
Peugeot är i särklass roligast att köra. Säkra är de också.
I min 306a fanns ordentliga balkar som skyddade.
Men.....
De behöver en bra verkstad.
Jag kör nu en 307 SW som jag köpt för 16 500:- och lagat för över 20 000:-. Sedan ett litet kamremsbyte på det för 11 500:- med obligatoriskt byte av vattenpump.
Nu så räknar jag med att köra några år med den.
Den är jättekul att köra, rymlig som få, får dra 1500kg på B-körkort och gör av med runt 0,7 liter/ mil.
Om jag inte hade behövt utrymmet och dragkroken sp hade jag köpt en mindre modell.
De är billiga på andrahandsmarknaden men man måste laga dem innan man kan använda dem ordentligt.
Jag unnar mig att åka så bekvämt och roligt då jag kör oerhört mycket.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 301
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 591
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp