Bukefalos 28 år!

En liten, rolig, säker bil.

Förutom Volvo är Mini Cooper min favoritras bland bilar så jag tycker du ska köpa en sådan om du bryr dig om hur den ska se ut! :love::D
Jag kan inte uttala mig om minins köregenskaper, men det är en bil jag aldrig hade köpt då den känns oerhört plastig och billig i konstruktionen. Jag har skruvat i ett par på jobbet och både jag och mina kollegor var rörande överens om att ingen ville ha en sån. Men visst är de söta :D
 
Jag kan inte uttala mig om minins köregenskaper, men det är en bil jag aldrig hade köpt då den känns oerhört plastig och billig i konstruktionen. Jag har skruvat i ett par på jobbet och både jag och mina kollegor var rörande överens om att ingen ville ha en sån. Men visst är de söta :D
Det förvånar mig tyvärr inte alls faktiskt. Det är lite tråkigt att det är så för man hade kunnat göra riktiga coola bilar av dem om man hade ansträngt sig, men det sägs ju att det finns en del att önska vad gäller Minisarna, tyvärr.
Men ja, de ÄR ju min favoritbil så jag var tvungen att rekommendera den av endast utseendets skull! :D:love: Inget slår det i alla fall! Möjligtvis en Ferrari, fast det är på en helt annan spelplan i och för sig...
 
Maken har en Honda Civic type-r. Superkul bil :D Vet inte hur de ligger i pris dock.
Fick låna en sån när vår bil var på verkstad, så himla rolig! Jag blev helt förälskad, och då har jag ganska höga krav på hur en bil ska vara för att vara rolig :angel: men jag är rätt säker på att det var 5 dörrar?
 
Jag är inne på min andra Mazda 2, när jag köpte den första så provade jag massor av olika modeller (Clio va nog den absolut sämsta jag provat) men tyckte alla kändes antingen trötta eller burkiga, då va dock budgeten typ 25 000 tror jag. Till slut hittade jag min Mazda 2 och den var, för det priset både rolig att köra och med förhållande lite problem. När jag skulle köpa en ny bil kollade jag igen på en massa olika, men sen satte jag mig i en nyare Mazda 2 och då va saken biff :D ingen av dom har haft en massa hästar men dom har varit pigga för antalet hästar så att säga.
 
Jag älskade min Fiat 500! Hade en mintgrön😁 Men just ja, inte 5-dörrars nej... Men kan ju säga att just säkerheten i den kändes helt okej efter att ha mött en husvagn på fel sida och fått halva den i bilen och klarat mig med en spricka i ett revben och sår i ansiktet.
 
Vi har Polo på jobbet, usch. Känns som att köra en liten leksaksbil även om de absolut är pigga att köra. Jag har flera gånger varit rädd att bilen typ ska blåsa av vägen när det stormar på slätten.

Jag kör Volvo v40 D3 Cross country. Trivs jättebra med den men skulle hellre vilja ha elbil!
 
Jag har precis köpt begagnad småbil, om än med lite mer moderat budget (50") så de bilarna jag testade var från - 09 till - 13. Jag sökte en ekonomisk pendlarbil (inte stadskörning) med 80-105 hk. De minsta bilmodellerna går bort pga. min längd, då jag tittade på/testade:
Toyota Yaris
Suzuki Swift
Honda Jazz (hade budgeten räckt till Civic hade jag köpt en sådan)
Mazda 2
Ford Focus
Hyundai i20
KIA Venga
Seat Ibiza/Leon

Valet föll till sist på en Ford Focus 2010 1.4l 100 hk. Den var den enda jag provkörde med rattvärme, vilket uppskattas. Modellen har kamkedja, ytterligare ett plus i min bok. Rutan fram är stor då jag ser bra ut utan att huka mig som jag gör i många mindre bilar. Ljudet är på mellannivå på motorväg, jag störs inte och man kan föra ett samtal utan att skrika. Förbrukningen är i verkligheten ~0.6 l för mig pga. motorvägskörning, och där hamnar den - 12 1.6l Polo jag kör i tjänsten också, så fabrikssiffror skall man inte titta på då de visar glädjenummer. Jag jämförde innan köp försäkringar, och där hamnade min Corsa bland de billigaste bilarna jag tittade på, och årsskatten ligger på lite över 700kr (bensin). Jag är supernöjd med bilen i förhållande till priset.
Mitt tips är att titta på bilar med rätt motor till din körning. För liten motor i förhållande till hastighet blir inte mest ekonomiskt i längden, och isoleringen är sämre på de minsta bilarna. Och att provköra många olika modeller - då inser man vad som är viktigast för en.
Jag gillade Hyundai, Toyota, KIA och Suzukin jag testade, det var bara inte just den bilen som hade alla rätt för mig. Seat upplever jag som lite plastigare, ger budget känsla och man tycks behöva byta bromsskivor på dem mycket, men annars helt okej bilar. Mazda i vettigt skick hade jag inte riktigt budget för, fina bilar annars. De flesta östasiatiska bilarna har kamkedja :up:
 
Kan tillägga att jag sitter hemskt illa i min Polo på jobbet, utrymmet från ratt till pedaler är för kort för mina 180 cm, och de byter bromsskivor på den rätt ofta också. Därav tittade jag inte på Polo när jag letade bil.
 
Kan tillägga att jag sitter hemskt illa i min Polo på jobbet, utrymmet från ratt till pedaler är för kort för mina 180 cm, och de byter bromsskivor på den rätt ofta också. Därav tittade jag inte på Polo när jag letade bil.
Det är ju också en superviktig grej som är svår att veta på förhand - hur bra en själv sitter i olika modeller.
Jag avskydde tex att köra sambons gamla Audi A5, satt så fruktansvärt illa och såg ingenting men den var typ optimal för sambon som är typ 30cm längre än mig.
Och det var tvärtom med min Opel Astra, jag satt jättebra men sambon avskydde att köra den (inte bara pga opålitlig skräpbil enligt honom :D)
 
Vet inte om någon nämnt det innan men BMW 1-serien är en liten bil med körglädje. Jag har en BMW 118 diesel från 2013. Liten, vänder på en 5-öring, rolig att köra, finns sport-läge om man känner för det, drar 0,45 ungefär för mig (kör 11 mil om dagen varav typ 9 mil är motorväg). Rymlig jämfört med andra bilar i samma klass. BMW är dock en relativt dyr bil att ha om man ser till kostnader för försäkring, men jag är mycket nöjd med min BMW som dessutom har bra andrahandsvärde den dagen man ska sälja. Inga problem att hitta en begagnad under 100'000 om man är villig att gå ned lite i årsmodell och inte promt ska ha förra årets modell. Riktigt bra väghållning, något vindkänslig i höga farter ihop med hård vind. Klarar rätt snäva kurvor i hög fart och andas sport utan att tappa vardagsfunktion.
 
Det är ju också en superviktig grej som är svår att veta på förhand - hur bra en själv sitter i olika modeller.
Jag avskydde tex att köra sambons gamla Audi A5, satt så fruktansvärt illa och såg ingenting men den var typ optimal för sambon som är typ 30cm längre än mig.
Och det var tvärtom med min Opel Astra, jag satt jättebra men sambon avskydde att köra den (inte bara pga opålitlig skräpbil enligt honom :D)
Jag och sambon har provat både Fiat 500 och Ford Focus och tyckte båda att vi satt extremt obekvämt. Vi är inte speciellt storväxta någon av oss men för att sitta bekvämt i Fiaten bör man väl vara max 150 cm och pinnsmal. Focusen är det nog inget större fel på egentligen men jämfört med den Volvo V40 och VW vi tittat på innan så var sätena inte mycket att hurra för.
 
Jag har en Opel astra, jag betalade mer än 100 000 för den, men då var den väldigt ny.

Jag provkörde
Polo
I10
120
Corsa
Micra
Och ett par till, men Astran slog ut dom andra rejält.
 
Insåg också att vi provsatt någon Opelmodell som jag har för mig hette Adam. Den var lite väl liten för oss så vi provkörde aldrig men den påminner lite om Fiat 500 på utsidan och i den satt vi riktigt bekvämt.
 
Fast civic är hemsk :p (inte kört någon type-r, en granne har dock en och den ser kul ut). När jag körde en förut så var den nästan läskig, det var som om hela bilen var en enda död vinkel. Det gick knappt att se ut ur den!
Precis vad min svärdotter också säger, hon övningskör just nu. Sonen är ju betydligt längre så han ser väl mera. Fö verkar det vara en pigg bil.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 301
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 591
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp