Bukefalos 28 år!

En månads uppsägning av stallplats

Sv: En månads uppsägning av stallplats

Om du inte har inskrivet att kontraktet löper per kalendermånad så kan du naturligtvis göra som du vill, även om gängse rutin skulle vara att säga upp en hyresgäst per den sista. Oftast ger detta system upphov till konflikt mellan hyresgäst och hyresvärd, och konflikten brukar bestå i betalningen.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Vad har sjysthet med stallhyra att göra???? Menar du så här. -om stallägaren vill ge lite av sina pengar till dig så är hon/han sjyst??! Säger du upp stallplatsen den 10 februari så betalar du hyra tom mars om det är en månads uppsägning.

Dom menar att det är nomralt att ta betalt även för mars månaden. men om stallägaren är schysst så slipper man betala för mars månad. Helt enkelt pågrund av att det kanske redan finns en annan hästägare som vill ha boxen.

För iochmed om man betalar för mars så får inte stallägaren hyra ut boxen/ställa in saker i boxen under hela mars månad. Så om man vill så kan man använda boxen till förvaring av grejer/seg flytta ut alla saker man har under hela mars månad annars iochmed att man har betalat för hela mars månad. Det gör helt enkelt boxen värdelös för stallägaren under mars månad om man får betala för mars månaden. Därför kan stallägaren tycka om att vara schyst och man slipper betala mars månad.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Vet du vad, det är inte alls säkert att boxen är användbar till förvaring. Beror helt och hållet på vad som står skrivet i kontraktet, i våra kontrakt är det reglerat. Man kan alltså inte ha något annat i boxen än häst, står det att boxen hyrs ut till häst så kan faktiskt stallägaren protestera mot att hyresgästen ställer andra grejor i boxen.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Usch, tycker det är trist att säga upp folk:( I det här fallet hoppas och tror jag att vi kan prata oss fram till en bra lösning. Ska skära ner på antalet inhyrda så det står ingen på kö in, gäller bara att min nuvarande hyresgäst hittar ny stallplats inom en månad.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Vet du vad, det är inte alls säkert att boxen är användbar till förvaring. Beror helt och hållet på vad som står skrivet i kontraktet, i våra kontrakt är det reglerat. Man kan alltså inte ha något annat i boxen än häst, står det att boxen hyrs ut till häst så kan faktiskt stallägaren protestera mot att hyresgästen ställer andra grejor i boxen.

Men rent teoretiskt skulle man t ex kunna sätta hänglås på boxdörren tills tiden man betalat för gått ut om man vill undvika att stallägaren hyr ut till någon annan? Lite långsökt, men ändå. Det skulle ju kännas surt om man har hög stallhyra och säger upp boxplatsen men inte får återbetalt några pengar om ny häst flyttar in under uppsägningstiden... Det är ju ändå "fördelar" på sätt och vis för stallägaren i många fall att få betalt utan att någon står där, de slipper jobbet och det går inte åt spån + hö och dylikt som ingår i hyran :p om det inte är svårt att hitta nya inackorderingar så de förlorar på det på så vis istället.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Men rent teoretiskt skulle man t ex kunna sätta hänglås på boxdörren tills tiden man betalat för gått ut om man vill undvika att stallägaren hyr ut till någon annan? Lite långsökt, men ändå. Det skulle ju kännas surt om man har hög stallhyra och säger upp boxplatsen men inte får återbetalt några pengar om ny häst flyttar in under uppsägningstiden... Det är ju ändå "fördelar" på sätt och vis för stallägaren i många fall att få betalt utan att någon står där, de slipper jobbet och det går inte åt spån + hö och dylikt som ingår i hyran :p om det inte är svårt att hitta nya inackorderingar så de förlorar på det på så vis istället.

Nä det är inte alls säket att man kan göra det. Edast om det specifikt står i ditt kotrakt vilken box du hyr så kan du kräva att den står tom. Stallägaren är skylldig att tillhanda hålla EN box om du behöver till din häst. Denne får altså utan problem nytja alla sina boxar hur den vill men måste ordna en box till dig om du kommer med en häst.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Okej, i vilket fall som helst får iaf inte stallägaren hyra in någon annan häst i boxen. Medans den är betald av någon annan.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Stallägaren får göra precis vad han vill med din box om du FLYTTAT!!!!
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

För iochmed om man betalar för mars så får inte stallägaren hyra ut boxen/ställa in saker i boxen under hela mars månad. Så om man vill så kan man använda boxen till förvaring av grejer/seg flytta ut alla saker man har under hela mars månad annars iochmed att man har betalat för hela mars månad. Det gör helt enkelt boxen värdelös för stallägaren under mars månad om man får betala för mars månaden. Därför kan stallägaren tycka om att vara schyst och man slipper betala mars månad.

Snacka om att en del gör det oerhört mycket svårare för folk att skaffa stallplatser i framtiden, i alla fall om stallägaren läser på detta forum.

Att sabotera medvetet bara för att låter i mina öron helt galet.
Självklart ska alla betala det dom har kommit överens om!

Inte ska man väl medvetet sabotera och försvåra bara för att ens stallägare vill ha betalt enligt överenskommelse.

För egen del så kommer inte jag att hyra ut stallplatser mer, det verkar finnas så mycket knäppgökar i hästvärlden om man läser på forum.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

För egen del så kommer inte jag att hyra ut stallplatser mer, det verkar finnas så mycket knäppgökar i hästvärlden om man läser på forum.

Det finns väldigt många bra människor också! Vi har väldigt trevliga och vettiga inhyrningar nu. :bow:

Forumet tenderar att fokusera mest på det negativa tycker jag.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Det finns väldigt många bra människor också! Vi har väldigt trevliga och vettiga inhyrningar nu. :bow:

Forumet tenderar att fokusera mest på det negativa tycker jag.

Jo, visst finns det det.

Har själv haft mycket bra kontakt med de som stått hos mig genom åren.

Däremot så blir man mörkrädd ibland när man läser helt vanliga folks åsikter i fallet stallägare v/s hästägare.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Snacka om att en del gör det oerhört mycket svårare för folk att skaffa stallplatser i framtiden, i alla fall om stallägaren läser på detta forum.

Att sabotera medvetet bara för att låter i mina öron helt galet.
Självklart ska alla betala det dom har kommit överens om!

Inte ska man väl medvetet sabotera och försvåra bara för att ens stallägare vill ha betalt enligt överenskommelse.

För egen del så kommer inte jag att hyra ut stallplatser mer, det verkar finnas så mycket knäppgökar i hästvärlden om man läser på forum.

Fast (om vi bortser från de elaka/korkade aspekterna i det hela) i mitt exempel - hur hade du gjort/reagerat?
Hög stallhyra, betala för en kalendermånad trots att man kanske flyttar redan efter ett par veckor - ny flyttar in direkt och man inte får pengarna tillbaka för den perioden?
Kalla mig småsint, men jag skulle absolut inte vilja betala stallägaren dubbelt för en tjänst jag inte kan utnyttja, och jag skulle inte vilja sponsra någon med en dyr stallplats :p
Skillnad givetvis om det är motsatsen, att det istället är svårt att hitta någon ny inackordering eller att man väljer att stå kvar under hela uppsägningstiden.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Är nog olika. Står det kalendermånad uttryckligen så är det ju det som gäller. (alltså uppsägning 10 februari gör att du måste betala hela mars också)

Men står det bara en månad så brukar det kunna vara från dag-dag så att säga.

Gamla stallet gjorde så, alltså en månad, oavsett när du sade upp. (Uppsägning 15/11 betalade till 15/12.)
Och nuvarande stall verkar göra så också.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

i ett stall var det 1mån uppsägningstid, å då var det från det datumet man sa upp sig från.

i det nuvarande så är det kalendermånad, så vill jag flytta 1/4 så måste jag säga upp innan 1/3.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Men allvarligt, om hyresgästen gör ett eget val trots ett kontrakt varför klandra hyresvärden för det? Det går ut över mitt huvud?:confused:
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Men som sagt är stallägaren schysst så får man kanske bara betala till sista feb.


Likt andra så tycker jag att detta är ett märkligt resonemang!? Skulle du kunna tänka dig att vara "schysst" mot stallägaren och betala dubbel månadshyra t.ex.!? Det är konstigt att om man som stallägare håller sig till ingångna avtal så ses man gärna som snål/ogin i många diskussioner, och schysst om man ger bort sina tillgångar.

Kicki :)
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Jag hade en som bokat stallplats av mig. När jag efter drygt en vecka in på månaden påminde lite försiktigt om att stallhyran skall förskottsbetalas, så sa människan att hon hade andra planer och *nog* skulle säga upp stallplatsen. Jaha, när då? frågade jag.
Ja, då kläckte hon ur sig att hon skulle säga upp den direkt. (Hon hade ännu inte köpt ngn häst)

Men, här kommer det värsta: Om jag skulle få någon stallhyra av människan, då skulle hon minsann komma hit och slänga en hel säck med kanin-skit i min container *varje dag*. Nej, det gör du inte alls det sa jag. Gapade och skrek och gick på att hon minsann skulle utnyttja containern som hon betalar för (att jag sedan går back på containerhyran resp stallplatshyran är ju en annan sak), för en häst gjorde minsann av med lika mycket, dvs. en hel säck med spån varje dag. Att vi använder torv här, som inte går åt lika mycket som strö, var helt ointressant.

Vem i F vill ha en galenpanna som kommer och slänger en säck med kaninskit varje dag i sin container?
Försökte ändå tala om att det i vårt avtal är en häst och ingen en kanin, dock utan framgång.
Det finns tydligen folk till allt :eek:
//Jezz
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Fast (om vi bortser från de elaka/korkade aspekterna i det hela) i mitt exempel - hur hade du gjort/reagerat?
Hög stallhyra, betala för en kalendermånad trots att man kanske flyttar redan efter ett par veckor - ny flyttar in direkt och man inte får pengarna tillbaka för den perioden?
Kalla mig småsint, men jag skulle absolut inte vilja betala stallägaren dubbelt för en tjänst jag inte kan utnyttja, och jag skulle inte vilja sponsra någon med en dyr stallplats :p
Skillnad givetvis om det är motsatsen, att det istället är svårt att hitta någon ny inackordering eller att man väljer att stå kvar under hela uppsägningstiden.

Jag tycker att man måste nog själv planera som hyresgäst när man vill säga upp sin plats.

Planerar man rätt så blir det ju inte dubbla hyror utan man flyttar ut när uppsägningstiden går ut, väljer man att flytta innan, ja, då anser jag att man har gjort sitt val där.

Man väljer frivilligt att flytta trots att man har tid kvar att stå, vilket man inte kan lasta stallägaren för utan endast sig själv.

Det pratas ofta här(kanske inte just du) om att det är så fruktansvärt av stallägarna att ens ha uppsägningstid osv.

Men jag skulle vilja se debatten då någon inackorderad blir uppsagd och tvungen att flytta på stört, för att uppsägningstiden är bortvald.

Då blidde det liv i luckan kan jag tänka.

En uppsägningstid är ju en säkerhet för båda parter att hinna skaffa nytt inom rimlig tid, det borde båda vara tacksamma över hela tiden och inte bara när det gynnar en själv.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Snacka om att en del gör det oerhört mycket svårare för folk att skaffa stallplatser i framtiden, i alla fall om stallägaren läser på detta forum.

Att sabotera medvetet bara för att låter i mina öron helt galet.
Självklart ska alla betala det dom har kommit överens om!

Inte ska man väl medvetet sabotera och försvåra bara för att ens stallägare vill ha betalt enligt överenskommelse.

För egen del så kommer inte jag att hyra ut stallplatser mer, det verkar finnas så mycket knäppgökar i hästvärlden om man läser på forum.

Nu var det inte på tal om att förstöra för folk. har man ett kontrakt på en månadsuppsägningstid och säger upp den 10 februari och betalar för mars. vilket man ska göra. Så får helt enkelt inte stallägaren stalla in en annan häst i den boxen. Boxen är den som hyr den fram tills dess att den nya kalendermånaden börjar. Jag ville bara förtydliga detta till kenneth, därför jag skrev som jag gjorde. för den personen verkade inte förstå det hela riktigt.

Å stallägaren är schyst i mina ögon om man slipper betala för mars månad, då kan stallägaren fortare få in en ny häst i boxen om det är kö på dom boxplatserna.

Det är inget att förstöra. Ett kontrakt går åt båda hållen. Så är det bara.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Det är konstigt att om man som stallägare håller sig till ingångna avtal så ses man gärna som snål/ogin i många diskussioner, och schysst om man ger bort sina tillgångar.

Kicki :)

Jag håller med dig jag!

Det ÄR märkligt.

Jag tror faktiskt inte man förstår vad det innebär att ha ett eget stall med alla dess kostnader förräns man provat på själv.

När jag tänker tillbaka på tiden som inackorderad så har jag först sedan jag fick eget insett hur himla bra jag hade det då.

Allt fanns alltid att tillgå, foder, strö, dynghögen tömd, hela skottkärror och grepar, gick något sönder var det bara att sätta upp en lapp så var det fixat dagen efter.

Fodringar, utsläpp, insläpp osv osv osv och dessutom allt till ett fast pris varje månad!

Rena rama paradiset.
Visst är det många fördelar med eget, man bestämmer själv osv, men faktum är att jag aldrig haft så mycket tid med min häst som då jag var inackorderad och betalade annan för merarbetet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 963
Senast: Piaff
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 363
Senast: Karamello30
·
Anläggning Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är...
2
Svar
26
· Visningar
4 070
Senast: Sofie.S
·
Anläggning Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor Är vissa hästar värda mer än andra...
Svar
19
· Visningar
3 352
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp