Bukefalos 28 år!

En månads uppsägning av stallplats

S

snusmumrik

Om det står så i avtalet mellan stallägare och hästägare...
Samt att stallhyran skall betalas förskottsvis per kalendermånad innan den siste.

Om man då tex. säger upp sin stallplats den 10 februari...

-Innebär det då att man får betala stallhyra till den 10 mars,
eller får man betala för hela mars månad?

Tacksam för att höra hur ni tolkar det.

Snusmumrik :cool:
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Avtal brukar ju sägas upp i ett månadsskifte och inte mitt i en månad.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Skulle säga att då gäller uppsägningen först en måm från månadsskiftet.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Jag tolkar at uppsägningen blir uppsagd till månadsskiftet.
som det blir om man säger upp en lägenhet.

Sen beror det ju på om stallägaren är shysst...
Kanske det finns en ny hyresgäst?
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Om det står så i avtalet mellan stallägare och hästägare...
Samt att stallhyran skall betalas förskottsvis per kalendermånad innan den siste.

Om man då tex. säger upp sin stallplats den 10 februari...

-Innebär det då att man får betala stallhyra till den 10 mars,
eller får man betala för hela mars månad?

Tacksam för att höra hur ni tolkar det.

Snusmumrik :cool:

Jag tolkar det som att om du säger upp din stallplats per den 10 februari så träder den i kraft först vid månadsskifte feb/mars, detta innebär att du även får betala avgift den sista februari för kommande mars månad.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Om man ska gå efter lagen så har man ALLTID 3 månaders uppsägning. Oavsett vad som står i kontraktet som är underskrivet. Enligt hyreslagen och det är den som gäller . Om den ena vill vaar djävlig om det upstår tjafs så kan det blir 3 mån för den som tror att den bara har 1 mån uppsägning.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

DET beror ju helt på vad man har för kontrakt.

Är det riktigt djäkligt kan man faktiskt ha 9 månaders lagstadgad uppsägning.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Jag tolkar det som att om du säger upp din stallplats per den 10 februari så träder den i kraft först vid månadsskifte feb/mars, detta innebär att du även får betala avgift den sista februari för kommande mars månad.

Håller med. Man betalar ju inte fram till sista februari. Antingen säger man upp sista januari och flyttar 29 feb eller om man gör som du säger så betalar man mars ut med. Det är ju vad som står.

Men som sagt är stallägaren schysst så får man kanske bara betala till sista feb.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Vad har sjysthet med stallhyra att göra???? Menar du så här. -om stallägaren vill ge lite av sina pengar till dig så är hon/han sjyst??! Säger du upp stallplatsen den 10 februari så betalar du hyra tom mars om det är en månads uppsägning.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Jag sa upp min stallplats den 6 februari. Erbjöd mig ochså att betala för mars månad pga att jag inte sa upp mig i tid.

Där var hon väldigt SJYST och sa att det behövde jag verkligen inte.

Så jag flyttar nu i slutet av februari utan att betala för mars.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Vad har sjysthet med stallhyra att göra???? Menar du så här. -om stallägaren vill ge lite av sina pengar till dig så är hon/han sjyst??! Säger du upp stallplatsen den 10 februari så betalar du hyra tom mars om det är en månads uppsägning.

Precis vad jag också tänkte när jag läste inlägget före ditt.

Är man oschysst om man tar ut hyran enligt överenskommelse?
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Om man ska gå efter lagen så har man ALLTID 3 månaders uppsägning. Oavsett vad som står i kontraktet som är underskrivet. Enligt hyreslagen och det är den som gäller . Om den ena vill vaar djävlig om det upstår tjafs så kan det blir 3 mån för den som tror att den bara har 1 mån uppsägning.

verkar konstigt om båda parter skrivit under att det är en månads uppsägning :confused:
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Jag sa upp min stallplats den 6 februari. Erbjöd mig ochså att betala för mars månad pga att jag inte sa upp mig i tid.

Där var hon väldigt SJYST och sa att det behövde jag verkligen inte.

Så jag flyttar nu i slutet av februari utan att betala för mars.


M precis vad jag menar. Det är ingen som har sagt att det är oschysst att inte göra så.
Själv skulle jag säga upp stallplatsen precis en månad i förväg eller säga ett datum då man flyttar så att man vet.

Oj vilket liv det kan bli!
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

M precis vad jag menar. Det är ingen som har sagt att det är oschysst att inte göra så.
Själv skulle jag säga upp stallplatsen precis en månad i förväg eller säga ett datum då man flyttar så att man vet.

Oj vilket liv det kan bli!

Skulle du betala en extra månads hyra åt din hyresvärd, bara för att vara schysst?

Så att du betalade för en extra månad utöver vad uppsägningstiden är.

Nä, tänkte väl det!

Finns ingen anledning till att man ska det heller, ej heller att ens hyresvärd ska efterskänka hyra bara för att vara snäll.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Jo, ifall att dom säger att man vill flytta vid månasskiftet och uppsägningen äger rum ca den 5-6, visst!
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

En kalendermånad innebär första till sista i den närmast kommande månaden.

Alltså säger du upp 10 feb är uppsägningsmånaden mars månad. dvs. 1a mars till 31a mars.

Jag har precis sagt upp ett kontrakt med samma formulering och det är så det fungerar. Jag hann dock säga upp mig i slutet av januari så uppsägningstiden för min del blev 1 feb-29 feb.

Jätteviktigt att detta står utförligt i ett kontrakt så att det inte blir några missförstånd. Jag frågar alltid stallägaren när jag skriver på kontraktet, hur h*n menar med formuleringen så att jag vet till den dagen då jag vill flytta.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

MEN - borde man inte då i avtalet formulera det som att det är en KALENDERmånads uppsägningstid?

Jag tolkar det som att uppsägningen gäller till 9/3. Dock är det ju enklare att säga upp vid månadsskiftet för båda parter, man betalar för nästa månad ut och stallägarna har förmodligen större chans att hitta någon ny inackordering från ett månadsskifte.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

MEN - borde man inte då i avtalet formulera det som att det är en KALENDERmånads uppsägningstid?

Jovisst, och det står redan vilket TS skrev men förstod inte innebörden.
Genom att hyran betalas per kalendermånad innebär det således att uppsägning även ska ske per kalendermånad. En kalendermånad löper per den första till den sista, gäller det för betalning så gäller även samma sak vid uppsägning.

Om det står så i avtalet mellan stallägare och hästägare...
Samt att stallhyran skall betalas förskottsvis per kalendermånad innan den siste.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Om jag som stallägare vill säga upp någon -hur blir det då egentligen? Jag har funderingar åt det hållet men vill helst inte vänta med att säga upp vederbörande ända tills månadsskiftet utan ta det direkt.

I mitt kontrakt har jag skrivit in att båda parter har 1 månads uppsägning, inte nämnt kalendemånad utan bara en månads uppsägning rätt o slätt. Hyran betalas per den 25:e, i förskott, så hyresgästen har betalt för hela februari redan. Jag hade tänkt mig att de har till den 12/3 på sig att flytta och att de då får betala för de 12 dagarna i mars. Vill de däremot flytta redan i månadsskiftet så har jag inga problem med det heller. Vi har kallhyra samt viss service så det är inte renodlad sk kallhyra.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 928
Senast: Piaff
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Anläggning Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Sofie.S
·
Anläggning Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor Är vissa hästar värda mer än andra...
Svar
19
· Visningar
3 305
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp