Bukefalos 28 år!

En månads uppsägning av stallplats

Sv: En månads uppsägning av stallplats

Så får helt enkelt inte stallägaren stalla in en annan häst i den boxen. Boxen är den som hyr den fram tills dess att den nya kalendermånaden börjar.

Stämmer inte!

Kontrakten är oftast utformade så att du hyr EN box i stallet, inte en speciell box, nr 3 tex.

Så allt som stallägaren behöver göra är att ha en boxplats i stallet ledig åt dig, inte just den boxen du har haft.

För övrigt så är jag inte helt säker på att det finns en lagtext som stödjer att man har rätt att "förvara saker" i sin box när man själv tagit beslutet att flytta innan tiden gått ut, själv skulle jag räkna det som att rätten till boxen var förbrukad då.

Hade jag vart inackorderad hade jag tyckt så.

(mina inhyrda har endast betalat mig kallhyra)
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Nu var det inte på tal om att förstöra för folk. har man ett kontrakt på en månadsuppsägningstid och säger upp den 10 februari och betalar för mars. vilket man ska göra. Så får helt enkelt inte stallägaren stalla in en annan häst i den boxen. Boxen är den som hyr den fram tills dess att den nya kalendermånaden börjar. Jag ville bara förtydliga detta till kenneth, därför jag skrev som jag gjorde. för den personen verkade inte förstå det hela riktigt.

Å stallägaren är schyst i mina ögon om man slipper betala för mars månad, då kan stallägaren fortare få in en ny häst i boxen om det är kö på dom boxplatserna.

Det är inget att förstöra. Ett kontrakt går åt båda hållen. Så är det bara.


Lider den som flyttat sin häst i förväg någon skada om stallägaren tar in en ny häst innan uppsägningstiden gått ut?

varför skall den som redan flyttat från stallet överhuvudtaget bry sig om vad som händer i stallet där hon/han inte längre står?

Fast givetvis får den inackorderade stå kvar ända till sista dagen om så önskas. Så var är problemet? Att någon annan kan tjäna några hundralappar?
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Men allvarligt, om hyresgästen gör ett eget val trots ett kontrakt varför klandra hyresvärden för det? Det går ut över mitt huvud?:confused:

Hur tänker du då?
Om man får jobb på annan ort och måste flytta pang bom? Bara som exempel.
En seriöst stallägare skulle såklart (enligt mig) betala tillbaka pengar för stallhyran om de tar in en ny inackordering. Men att utgå från att alla är seriösa och/eller tänker som en själv känns i princip naivt i dagens samhälle :crazy:
Därav scenariot - hur man skulle reagera om en stallägare hyr ut något man fortfarande betalar för utan att ge pengar tillbaka.
I ett av de värsta tänkbara scenariona så kanske man t o m behöver boxen kvar ett tag till pga försening men kan inte för att stallplatsen redan är bortlovad :p

Och ja - jag är pessimist! ;)
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Hur tänker du då?
Om man får jobb på annan ort och måste flytta pang bom? Bara som exempel.
En seriöst stallägare skulle såklart (enligt mig) betala tillbaka pengar för stallhyran om de tar in en ny inackordering. Men att utgå från att alla är seriösa och/eller tänker som en själv känns i princip naivt i dagens samhälle :crazy:
Därav scenariot - hur man skulle reagera om en stallägare hyr ut något man fortfarande betalar för utan att ge pengar tillbaka.
I ett av de värsta tänkbara scenariona så kanske man t o m behöver boxen kvar ett tag till pga försening men kan inte för att stallplatsen redan är bortlovad :p

Och ja - jag är pessimist! ;)

Fast har det vart frågan om detta mestadels i tråden.?

Jag har svarat utefter och förstått det som om att det är själva uppsägningstiden det är frågan om, och att man ska endast betala för tiden man står där, inte att det flyttar in annan innan ens uppsägningstid gått ut.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Man ska betala så länge som uppsägningstiden föreskriver!! Har du flyttat din häst innan uppsägningstiden gått ut så är det helt och hållet ditt problem, inte stallägarens!! Vad stallägaren gör med den box som hästägaren förrut disponerade har du inte ett j-a dugg med att göra!!
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

kl
om jag hyr en lägenhet och säger upp den.
Då har jag ju 3 månader, skulle jag då flytta ut tidigare och en ny flyttar in enl överenskommelse så betalar ju den NYA hyresgästen hyran.

Det borde gälla samma sak med en box tycker jag
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Jag tycker att man måste nog själv planera som hyresgäst när man vill säga upp sin plats.

Planerar man rätt så blir det ju inte dubbla hyror utan man flyttar ut när uppsägningstiden går ut, väljer man att flytta innan, ja, då anser jag att man har gjort sitt val där.

Man väljer frivilligt att flytta trots att man har tid kvar att stå, vilket man inte kan lasta stallägaren för utan endast sig själv.

Det pratas ofta här(kanske inte just du) om att det är så fruktansvärt av stallägarna att ens ha uppsägningstid osv.

Men jag skulle vilja se debatten då någon inackorderad blir uppsagd och tvungen att flytta på stört, för att uppsägningstiden är bortvald.

Då blidde det liv i luckan kan jag tänka.

En uppsägningstid är ju en säkerhet för båda parter att hinna skaffa nytt inom rimlig tid, det borde båda vara tacksamma över hela tiden och inte bara när det gynnar en själv.


:bow: Håller med i varje stavelse!! :)

Kicki :)
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Om hyresgästen flyttar ut under en påbörjad kalendermånad, betalar inte många bostadsföretag ut några pengar alls. Ponera att du har 3 månaders uppsägning, du flyttar ut den 2:a dagen på tredje månaden då kan du inte kräva av bostadsföretaget återbetalning av hyran för sista månaden om du har lämnat ifrån dig nycklar och en ny hyresgäst flyttar in. Däremot kan hyresföretaget återbetala resterande belopp om de vill, men de behöver inte göra det genom att ni ingått ett kontrakt som ska fullföljas.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Till både thomasn och gränsberg.

Lider, nej det skulle jag inte vilja säga.

Har aldrig sagt exakt box nummer 3 heller utan hela tiden boxen. Ja det måste finnas en box ledig till dig ingen specifik. Dock med passande måt för hästen.

Framkommet av tidigare trådar så är det kontraktbrott att hyra ut en box i förtid. Då ska pengarna för dom dagar boxen hyrs ut till någon annan.

Det beror på hur kontraktet är skrivet eller inte. Men boxar går att förvara saker i. Vi har haft foder och skottkärror m.m. i våra.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Vill tilläga att det aldrig är så enkelt med dessa uppsägningar heller. att få allt planerat. inte jämt man flyttar som gör så att man säger upp stallplatsen.

Hästen kan råka ut för en svår olycka om man har otur å behöver avlivas. Inte roligt.

Hästen säljs den 2:a i månaden och nya ägarna vill självklart ha hem hästen i månadskiftet den månaden och inte månadsskiftet efter.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Jag tycker det är rätt självklart att man inte får sätta hänglås på boxen (göra åverkan på annans egendom), att man inte har rätt att nyttja boxen till annat än den är avsedd för (många kontrakt specar dessutom vilken häst man tar dig, och kontraktet gäller ju då bara den hästen).

Om jag väljer att lämna min lägenhet i förtid (hyreskontakt, begär besiktning och överlämnar nyckeln mitt i månaden) har jag självklart ingen rätt att återvända dit - även om jag betalt för hela månaden. Jag har ju själv valt att lämna!

OM man väljer att lämna boxen innan hyrestidens (betalningen) slut, har man förverkat rätten till boxen.

Jag förstår inte varför detta ska vara så svårt och svårdebatterat? Om man är SÅ mån om att verkligen nyttja varenda krona - stanna till sista dagen.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Jag förstår inte varför detta ska vara så svårt och svårdebatterat? Om man är SÅ mån om att verkligen nyttja varenda krona - stanna till sista dagen.

Nu tänkte jag väl inte riktigt i termen "nyttja varenda krona", det blir ju ganska mycket ändå att betala dubbelt och utgick från att det inte är någon billig hyra för en struntsumma.

Brukar man även formulera avtal som att uppsägningsavgiften återbetalas om ny flyttar in och nyttjar boxen?
Ett avtal utformas ju för stallägarens "rätt" (åtminstone om stallägaren i förväg förberett avtalet och kör på "take it or leave it"), hur vanligt är det att man skriver in sådant i avtalet?

Om vi tar ett exempel (nu vet jag ju inte om det kommer bli några diskussioner öht, men är som sagt lite pessimistisk av mig! ;) ) så har jag två månaders uppsägning, inte billig men inte snordyr stallhyra, och ska sälja hästen för en rätt billig peng eftersom jag inte kommer kunna begära mer. Två månaders stallhyra skulle motsvara nästan hela köpesumman. Inte för att jag räknar med att tjäna pengar iom försäljningen men har ändå kostat på för att kunna sälja öht (skriva över hästen på mig, vaccination o dylikt) så att få tillbaka en del av denna uppsägningsavgift skulle vara guld för min ekonomi.
OM då en häst flyttar in och börjar nyttja boxen innan uppsägningstiden går ut (vilket jag ju kommer märka isåfall eftersom jag har häst kvar) och jag inte skulle få pengar tillbaka, då skulle stämningen bli *hrm*...intressant :angel:
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Men då har ju DU satt dig i en sits som inte har med kontraktsrätt eller stallägaren att göra.

Det du nämner är ju en risk man tar när man skriver på ett kontrakt som det du nämner. Om jag tycker att det är för vanskligt rent ekonomiskt, säger jag upp kontraktet och hittar billigare hästboende med kortare uppsägning. Det är ju att väga för- mot nackdelar.

Alternativet är ju att göra en deal med den som flyttar in, d v s behålla boxen men säga till stallägaren att "jo, din hyresgäst Xxxx kan flytta in tidigare, men då vill jag gärna ha stallhyran för sista veckan till mig, eftersom det är min box fram till den sista".
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Men då har ju DU satt dig i en sits som inte har med kontraktsrätt eller stallägaren att göra.

Det du nämner är ju en risk man tar när man skriver på ett kontrakt som det du nämner. Om jag tycker att det är för vanskligt rent ekonomiskt, säger jag upp kontraktet och hittar billigare hästboende med kortare uppsägning. Det är ju att väga för- mot nackdelar.

Alternativet är ju att göra en deal med den som flyttar in, d v s behålla boxen men säga till stallägaren att "jo, din hyresgäst Xxxx kan flytta in tidigare, men då vill jag gärna ha stallhyran för sista veckan till mig, eftersom det är min box fram till den sista".

Fast här är det ju inte frågan om vad som står i kontraktet, dock är jag nyfiken på hur vanligt det är att man skriver in sånt i kontraktet?

Är medveten om att det är jag som satt mig i sitsen, samtidigt hör vissa saker till "god ton", "folkvett" och "hålla en bra stämning" anser jag. Som att förvarna/meddela hyresgäster om kommande förändringar för deras hästar, göra det man åtar sig osv.
Inte att ta bort en uppsägningsavgift för att vara bussig givetvis, men att inte ta dubbelt betalt om boxen överlåts till/övertas av någon annan på stallägarens initiativ.

(Inte riktat specifikt till dig) kommentarer som att vad som händer med boxen när man flyttat ut ur den det ska man skita i trots att man tekniskt sett fortfarande betalar för den och har avtalstid kvar, det tycker jag är lite arrogant. Även om det givetvis blir en moralfråga från inackorderingens håll att inte hindra stallägaren från att hyra ut platsen av ren tjurighet. Det funkar om moralen och respekten finns från båda håll, tyvärr så känns det ju inte som att man kan lita på det alla gånger :p därav att stallägaren har avtal på det viktigaste. Vad har jag? :crazy:
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

En taskig planering från hyresgästen ska ju inte behöva drabba stallägaren, om man har för avsikt att sälja sin häst kan man ju börja med en kommunikation med stallägaren. Bristen på kommunikation gör att man kanske får betala fullt ut, medan om man kommunicerar kanske finner en gemensam lösning som gagnar bägge.

Tjaffs som uppstår beror som oftast på brist i kommunikation, samt att man valt att inte sätta sig in i vad man har skrivit på vid inflyttning. Och/eller faktiskt struntar i kontrakt och annat, det brukar sällan generera i en bra miljö.

Personligen valde jag att säga upp min stallplats på ett ställe, uppsägning gällde över tre månader. Under de omständigheter som då rådde flyttade jag efter 14 dagar, vilket innebar att stallägaren fick 2½ månads hyra fast vi inte fanns kvar med avdrag för grovfoder. Man tog in en annan häst i stället, och det har jag inget att säga om eftersom jag hade flyttat. Det kontrakt jag skrivit på hade jag att rätta mig efter, även mitt val var att flytta före utgången av uppsägning.

Att sälja en häst är hästägarens val, för det mesta en planerad åtgärd vilket gör att det handlar om egna val kort och gott. Men kanske går det att lösa genom kommunikation, om inte annat så kanske du inte behöver bli drabbad av dålig stämning i stallet och rent av blir uppsagt från den andra stallplatsen också pga det.

Att göra egna val kan knappast anses som stallägarens skyldighet att ta hänsyn till, oavsett så finns kostnader kvar för stallägaren att täcka även om du flyttar. Väljer du att flytta före hyrestidens utgång, har du gjort valet att efterskänka avgiften till stallägaren. Är det en bussig sådan, så får du kanske tillbaka en slant men du kan knappast räkna det som en skyldighet för någon juridisk sådan finns inte. Hyresgäster däremot brukar vara väldigt etiska/moraliska, men vill ofta inte förstå skillnaden mellan det och den juridiska biten.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Nu har jag kommunicerat det, så särskilt orolig är jag väl inte (hade det som premiss redan innan vi åkte och kollade på stallplatsen).

Pengar är mycket värda, anser jag. Vilket stallägare också anser gissningsvis. Skulle det strula sig med uppsägningstider och dylikt när man har en halvhög stallhyra med foder inräknat, då skulle jag nog ärligt talat inte våga flytta in i ett stall med normal till hög hyra igen :crazy: avtal är avtal, men som hästägare får man ju tyvärr oftast ta det som bjuds utan chans att påverka avtalet.
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Men boxar går att förvara saker i. Vi har haft foder och skottkärror m.m. i våra.

Jag ställer mig verkligen frågande till om man som hyresgäst har rätt att förvara vilka saker man vill i en hästbox...

Speciellt om gården är klassad som "säker hästgård".
Vi har tex. foderförråd och loft som är avgränsad genom sk. "brandvägg" från stalldelen.

Om man då lägger in foder i en hästbox...
Då antar jag att stallägaren kan få stora problem med sin försäkring om denne är klassad som "säker hästgård".

För övrigt, så brukar det väl ändå stå i kontraktet, att det är en häst? Själv skulle jag aldrig ta emot andra inackorderingar än hästar i mina hästboxar:cool:
//Jezz
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Står det i kontraktet så är det en annan sak.

Nu syftade jag inte på det flamsäkra höet.

Vad menar du med en säker hästgård? Kan alla få den försäkringen eller måste det vara en lite störe förlägning. typ minst antal hästar eller något?
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

Jag ställer mig verkligen frågande till om man som hyresgäst har rätt att förvara vilka saker man vill i en hästbox...


Får och får.
Om stallägarna själva förvarar alla möjliga grejor i boxar så kan det ju iaf inte vara viktigt ur den aspekten. Sen att de nog inte skulle uppskatta att man ockuperar boxen om de har andra planer för den, det kan jag förstå.

Hade varit super för mig, då har jag sadelkammare precis bredvid kusen! ;) (vi förvarar f.n. sakerna i en annan box längre bort).
 
Sv: En månads uppsägning av stallplats

De flesta har i sitt avtal (muntligt eller skriftligt) att det gäller uppstallningsavtal. Då stallar man ju faktiskt in något. I vissa fall står det uppstallningsavtal för häst eller Boxhyra för häst eller liknande.

Då är det ju helt solklart att det inte går att förvara en massa annan goja än just det avtalet avser. Har man från början kommit överens om att "ja, jag vill ha min häst här, när kan jag flytta in?", då har man ju avtalat att stalla in en HÄST.

Håller helt med i andra aspekter, detta med Säker Anläggning etc.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 928
Senast: Piaff
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Anläggning Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Sofie.S
·
Anläggning Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor Är vissa hästar värda mer än andra...
Svar
19
· Visningar
3 305
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp