Bukefalos 28 år!

En pissig tråd

Ja, det är väl typ det enda som finns kvar som man kan testa?

Om vi fortfarande står och stampar efter nyår så blir det nog att kontakta någon problemhundsutredare. Hejdå sparkonto :devil:

En tanke, mitt bland allt som jag vet att vi gör rätt med Bruce så finns det faktiskt en sak som jag vet att vi gör fel, och det är att han inte få tillräckligt med träning just nu p.g.a stressig höst för både mig och sambon och månaderna bara går. Både långpromenader har dragits in och mental träning. Kan detta vara en bov i dramat?

Jag har inte hört talas om hundar som kissar en gång i timmen för att de inte har något bättre för sig, men bara för att jag inte har hört talas om det så betyder ju inte det att det inte förekommer ;)

Finns det någon bra hjärngympa ni kan pyssla med, långpromenader är ju bara långpromenader - träning är det som suger musten ut dem.

Tillägg: Trickträning, mycket bra grej! Jag funderar på att lära Ivan pingla med en bjällra när han vill gå ut på natten/morgonen, till exempel. :angel:
 
Jag har inte hört talas om hundar som kissar en gång i timmen för att de inte har något bättre för sig, men bara för att jag inte har hört talas om det så betyder ju inte det att det inte förekommer ;)

Finns det någon bra hjärngympa ni kan pyssla med, långpromenader är ju bara långpromenader - träning är det som suger musten ut dem.

Tillägg: Trickträning, mycket bra grej! Jag funderar på att lära Ivan pingla med en bjällra när han vill gå ut på natten/morgonen, till exempel. :angel:

Önskar Bruce kunde göra NÅNTING när han vill gå ut. Han går ju uppenbarligen inte ens till dörrjäveln :devil:

Hur ofta tränar du hjärngympa med dina? Bruce kan sitt, ligg, vänta och varsågod, inkallning. Jag försökte lära honom "tass" några dagar i rad men det gick inte alls :grin:
 
Haha nej det hade märkts. Plus att vi har en annan likadan i vardagsrummet som är hans favvo nr 2 :devil:

Vi är här kanske 5 helger per år.
Frågan är då om det skulle kunna vara ett stressbeteende (5 ggr på ett år är ju sällan). Det verkar ju triggas så fort det är någon form av ändring i de vanliga rutinerna.

Jag vet att det finns hundar som går på ångestdämpande. Kanske han inte mår så bra psykiskt och visar det genom att kissa?
 
Ja, det kan jag hålla med om. Han kissar väldigt sällan hemma hos oss. Hos dagmatte eller här i stugan kissar han visst jämt. Frågan är, finns det något annat sätt jag kan se att han är stressad än att han kissar? För jag upplever honom som en ganska harmonisk hund. Idag kom vi upp hit vid 12. Han fick en ny leksak idag så den har han lekt mycket med, tuggat på ett tuggben. Vid 15 tiden låg vi vid brasan och somnade världens längsta nap på två timmar :angel: Sen har vi promenerat och lekt lite till. Dock är han mycket skälligare här uppe än hemma, huset låter ju lite som han inte är van vid. Så han har skällt en del. Men annars, i kroppsspråket varit som vanligt. Finns det några tecken som jag ska kika efter?
 
Önskar Bruce kunde göra NÅNTING när han vill gå ut. Han går ju uppenbarligen inte ens till dörrjäveln :devil:

Hur ofta tränar du hjärngympa med dina? Bruce kan sitt, ligg, vänta och varsågod, inkallning. Jag försökte lära honom "tass" några dagar i rad men det gick inte alls :grin:

Ivan behöver klart mer hjärngympa än vad Billy gör, medan Billy behöver träna mer fysiskt än vad Ivan gör.

Fattar han grejen med klicker? I så fall kan du lära honom i princip vad som helst. (Om inte - lär honom grejen med klicker!) Tasstarget är ganska enkelt, plus bra att kunna. Googla!

Mina brukar få lite härlig aktivering av att få lösa problem, typ... Lägg en godis under ett decilitermått eller liten plastskål/bytta/burk. Och så får han härja loss och jobba med det en stund. Fyll på med ny godis när han har lyckats och kör några omgångar :)
 
Nu slog det mig, hur ofta ska en hund bajsa? Bruce bajsar ofta 4 ibland 5 ggr om dagen, ibland 3 promenader i rad och det kommer bara pyttelite så jag har alltid funderat på varför han envisas med att klämma ut det. Stressrelaterat?
 
Nu slog det mig, hur ofta ska en hund bajsa? Bruce bajsar ofta 4 ibland 5 ggr om dagen, ibland 3 promenader i rad och det kommer bara pyttelite så jag har alltid funderat på varför han envisas med att klämma ut det. Stressrelaterat?

Billy bajsar 2-3 gånger. Ibland kan han bajsa flera gånger under samma (långa) promenad. Jag tänker att det är för att magen har kommit igång (och ett sätt att säga "I was here!").

Ivan bajsar fler gånger. 3-5 gånger om dagen. Men då äter tuggar han i princip alltid på något också...

Mängden bajs är kopplat till hur mycket och vad hunden äter. Torrfoder genererar mer bajs än barf, till exempel.
 
Ivan behöver klart mer hjärngympa än vad Billy gör, medan Billy behöver träna mer fysiskt än vad Ivan gör.

Fattar han grejen med klicker? I så fall kan du lära honom i princip vad som helst. (Om inte - lär honom grejen med klicker!) Tasstarget är ganska enkelt, plus bra att kunna. Googla!

Mina brukar få lite härlig aktivering av att få lösa problem, typ... Lägg en godis under ett decilitermått eller liten plastskål/bytta/burk. Och så får han härja loss och jobba med det en stund. Fyll på med ny godis när han har lyckats och kör några omgångar :)

Bra tips!

Och jag tror inte att han mår psykiskt dåligt, jag tror tvärtom att han mår (och behandlas) som en prins. ;)

Ja, han gör ju det. Behandlas som en prins iaf. Vilket gör det ännu mer oförståligt. Har vi uppfostrat en odräglig jävel som helt enkelt skiter i vad jag säger? :devil:

.. och där var det mattan en fjärde gång idag. Vafan händer, liksom?
 
Jajamen, det tror jag att ni har!
Grattis :D

Yeeeey :meh: Känns mer troligt än stress kanske. Det enda som egentligen talar FÖR stress är att han oftare kissar inne hos andra än hos oss. Med andra ord miljöombyte. Samt att han blir EXTREMT glad när han träffar folk. Svansen går som en propeller och han hoppar som en studsboll. Ska upp i ansiktet och slicka mycket, i typ en halvtimme. Men annars är han en rätt chillad hund, tycker jag i alla fall. Ligger ofta på rygg och fläker ut sig med blottad mage. Har typ aldrig visat tecken på att han är rädd. Jo, två gånger i sitt liv har han haft svansen mellan benen. En gång när en större hund markerade och "nafsade" honom över huvudet. Och nu när han kastrerades.
 
Jag hade också provat bli arg, faktiskt.
Det känns som att det är en fix idé från hans sida.

Jag funderar om det är en grej han kommit på att grej han gör för att få uppmärksamhet? Jäkla klurig hund du fått tag i ;)
 
Ja, jag kan inte komma på något bättre i alla fall. När ni säger arg, hur arg då? Och på vilket sätt? Nu idag så röt jag till "NEJ!!" rätt rejält högt och då ryggade han ju till, så jag lyfte upp honom och gick ut. Men när jag kom in igen så var det som om ingenting hade hänt. Han trippade in med lika gott mod som innan och lekte med sin nya leksak direkt. Jag blev förundrad hur lite han reagerade på att jag faktiskt blivit förbannad på honom.
 
Det kan ta ett tag innan hormonerna går ur kroppen vid en kastrering, har för mig att någon har sagt upp till 2 månader. Så du kanske ska ta det lite lugnt. Men å andra sidan, om det är ofog så måste han få reda på att han gör fel. Prova att ryta till och sen ta/lyfta ut honom direkt och be honom kissa. Beröm o ge godbit direkt när han kissar. Det kan ta en stund de första gångerna, men sen kommer han att kissa "på kommando". Det ska vara gott godis = nåt han verkligen gillar.
 
Min tik kissade på sin "tugga ben-matta" en gång för att markera revir gentemot tiken vi hade på besök. Då flög jag upp ur soffan och röt "men VAD gör du!", tog tag i halsbandet och tog ut henne med ett bestämt tag i det (svårt att flytta på en hund annars). Med mitt kroppsspråk visade jag att jag inte var nöjd och beordrade henne att gå och kissa. När vi kom in igen så fick hon gå och lägga sig och därefter var jag som vanligt medan jag städade.
Att hon fick lägga sig var inget "tänk över dina synder" utan mest liksom "håll dig undan medan jag städar upp efter dig".

Det funkade på henne iallafall...

Jag jobbar en hel del med positiv förstärkning. Men hon mår allra bäst av att veta vad som gäller, man får ibland vara väldigt svart-vita i sina regler och vara tydlig med vad som är okej och inte (och tala om vad som inte är ok).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
810
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 324
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 242
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
749
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Merkostnadsersättning
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp