MissFideli
Trådstartare
Brödet innehåller 5,1 gr fibrer/100 gr så relativt mycket. Svårt att hitta mer utan att de blir torra.
Äter drygt 200 gr bröd
Äter drygt 200 gr bröd
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag äter för mycket eller för lite fibrer så ballar min mage ur, du kanske får prova en period med att minska och en med att öka.![]()
Det kan bli ganska mycket med vissa piller men är du säker på att det inte är det så är det ju bra. Jag vet bara hur sådana kan påverka mig.Nej, bara det som ingår i vitaminpillren. Så det är nog nån annan du tänker på![]()
Om du ändå ska kontakta vården kanske det kunde vara bra med en dietist också, ifall det är något med kosten som behöver ändras och du har vissa begränsningar i vilka möjligheter du har att ändra på olika sätt.Att ändra i kosten är svårt eftersom jag räknar kalorier och har vissa kostrelaterade problem. Så vet inte vad jag ska ändra.
Även den mängden järn kan nog påverka.Nej, bara det som ingår i vitaminpillren. Så det är nog nån annan du tänker på![]()
Om du ändå ska kontakta vården kanske det kunde vara bra med en dietist också, ifall det är något med kosten som behöver ändras och du har vissa begränsningar i vilka möjligheter du har att ändra på olika sätt.
Fiber är alltid en balansgång, äter man för mycket eller för lite så blir magen knepig ändå. Så experimentera med mängden? Och som någon skrev, se till att få i dig tillräckligt med vätska till alla fibrer för annars blir det verkligen en stoppkloss.
Annars vill jag slå ett slag för probiotika för att hjälpa magen på traven. Jag har blandad form av IBS sedan många år tillbaka, dvs kan ha både superlös och stenhård mage. Jag är också ganska begränsad i min kosthållning så jag har svårt att få i mig de goda bakterierna annars, men jag tar en kapsel varje dag och det gör verkligen skillnad.
Låter som i princip all typ av fibrer du äter kommer från fullkorn? Skulle prova med mer gelbildande fibrer och grönsaker i stället. Åtminstone för min mage blir det betydligt bättre.
Även den mängden järn kan nog påverka.
Annars: ät en kiwifrukt, med skal (!), helst en hård, lite omogen kiwi. Funkar för mig!
Det kan bli ganska mycket med vissa piller men är du säker på att det inte är det så är det ju bra. Jag vet bara hur sådana kan påverka mig.
Ja, det mesta kommer från fullkorn. Får se om jag hittar nått gelbildande, såvida inte gurka, tomat, morötter (ibland) och sallad räcker så är grönsaker inget alternativ.
Psylliumfröskal är kanon för detta. Smakar inte direkt något så det funkar att blanda ner lagom mängd i gröten. Eller slänga ner lite i degen om du bakar eget bröd. Det finns också i många färdiga glutenfria bröd men det är både dyrt och onödigt att köpa sådant om du inte måste pga glutenintolerans.
Psylliumfröskal är kanon för detta. Smakar inte direkt något så det funkar att blanda ner lagom mängd i gröten. Eller slänga ner lite i degen om du bakar eget bröd. Det finns också i många färdiga glutenfria bröd men det är både dyrt och onödigt att köpa sådant om du inte måste pga glutenintolerans.
Funkar alla sorter? Ska till Ica och handla sen, kan man köpa där eller bör man beställa från bättre ställen?
Ja, det ska gå bra med vilket märke som helst så länge det är mald psyllium. Brukar finnas i glutenfria hyllan om du inte hittar det någon annanstans. Annars finns det på Apotea och andra apotek online.
utöver att du (som Cattis skrev) bör rådfråga vården, eftersom det förändrats på senare tid utan att du vet varför, så kan jag tipsa om Movicol eller någon av alla de andra produkterna med samma innehåll - Makrogol. Det gör att avföringen behåller med vätska, vilket ökar volymen och håller avföringen mjukare, så att det blir lättare att tömma tarmen. Går att köpa receptfritt på apotek.Sen en dryg månad tillbaka behöver jag bara göra nummer 2 max 1 gång/vecka. Jag blir helt enkelt inte nödig. Men har till och från väldigt ont i magen.
Jag blev såhär när jag började banta för många år sen (blev bättre med fibrer tillsatt då), men nu har jag inte gjort nån förändring. Alls, jag äter i princip samma sak varje dag. Havregrynsgröt med fibrer, 4-5 fiberrika mackor och sen kyckling och potatis.
Men det börjar bli lite jobbigt nu. Jag får ta laxermedel för att ens gå på toaletten och det kan jag bara göra när jag är ledig eftersom jag inte har tillgång till toalett hela tiden på jobbet. Har fibertabletter, men sist jag tog dom fick jag så ont i magen att jag fick sluta.
Hur 17 får jag igång magen? Dessutom fått hemorrojder pga detta, tack och lov stör de mig inte.
Det enda jag kan komma på har varit, är att jag varit väldigt stressad. Det håller på och lägger sig, men nu blir jag ju mer och mer stressad för magen istället. Vilket ju är kontraproduktivt.
Ska det behöva gå så långt att jag måste sjuka mig för att få igång magen?
Jag går minst 5 km/dag så det är inte det. Jag äter inte grönsaker, däremot funkar frukt. Men sist jag åt äpple dagligen under 1 v blev det istället sån fart på magen att jag fick sluta pga jobbet.
Hjälp?