En rråd om förstoppning

Bukefalos 30 år!

MissFideli

Trådstartare
Sen en dryg månad tillbaka behöver jag bara göra nummer 2 max 1 gång/vecka. Jag blir helt enkelt inte nödig. Men har till och från väldigt ont i magen.
Jag blev såhär när jag började banta för många år sen (blev bättre med fibrer tillsatt då), men nu har jag inte gjort nån förändring. Alls, jag äter i princip samma sak varje dag. Havregrynsgröt med fibrer, 4-5 fiberrika mackor och sen kyckling och potatis.
Men det börjar bli lite jobbigt nu. Jag får ta laxermedel för att ens gå på toaletten och det kan jag bara göra när jag är ledig eftersom jag inte har tillgång till toalett hela tiden på jobbet. Har fibertabletter, men sist jag tog dom fick jag så ont i magen att jag fick sluta.
Hur 17 får jag igång magen? Dessutom fått hemorrojder pga detta, tack och lov stör de mig inte.
Det enda jag kan komma på har varit, är att jag varit väldigt stressad. Det håller på och lägger sig, men nu blir jag ju mer och mer stressad för magen istället. Vilket ju är kontraproduktivt.
Ska det behöva gå så långt att jag måste sjuka mig för att få igång magen?
Jag går minst 5 km/dag så det är inte det. Jag äter inte grönsaker, däremot funkar frukt. Men sist jag åt äpple dagligen under 1 v blev det istället sån fart på magen att jag fick sluta pga jobbet.

Hjälp?

Går du på någon underhållsdos av mjukgörare? Alltså mjukgörare för magen? Tänker tex på Laktulos? Du kan ju börja när du är ledig, ta lite högre dos (det står på förpackningen vilken mängd) för att sedan minska till underhållsdos när du arbetar.

Sen en dryg månad tillbaka behöver jag bara göra nummer 2 max 1 gång/vecka. Jag blir helt enkelt inte nödig. Men har till och från väldigt ont i magen.
Jag blev såhär när jag började banta för många år sen (blev bättre med fibrer tillsatt då), men nu har jag inte gjort nån förändring. Alls, jag äter i princip samma sak varje dag. Havregrynsgröt med fibrer, 4-5 fiberrika mackor och sen kyckling och potatis.
Men det börjar bli lite jobbigt nu. Jag får ta laxermedel för att ens gå på toaletten och det kan jag bara göra när jag är ledig eftersom jag inte har tillgång till toalett hela tiden på jobbet. Har fibertabletter, men sist jag tog dom fick jag så ont i magen att jag fick sluta.
Hur 17 får jag igång magen? Dessutom fått hemorrojder pga detta, tack och lov stör de mig inte.
Det enda jag kan komma på har varit, är att jag varit väldigt stressad. Det håller på och lägger sig, men nu blir jag ju mer och mer stressad för magen istället. Vilket ju är kontraproduktivt.
Jag går minst 5 km/dag så det är inte det. Jag äter inte grönsaker, däremot funkar frukt. Men sist jag åt äpple dagligen under 1 v blev det istället sån fart på magen att jag fick sluta pga jobbet.

Hjälp?
Vad säger vårdcentralen?
Om du inte varit där än tycker jag du ska prata med dem.
Finns mycket olika sorts medel som kan hjälpa. Till exempel mjukgörare som nämnts ovan.
Det kan ju också vara sekundärt till något annat problem i buken.

Jag önskar jag hade sökt tidigare för min ständigt hårda mage. Kanske, kanske hade man hittat min stora cysta lite tidigare och kunnat ta den med bara titthål då.

Kommer nog inte vara lika nonchalant med ihållande ändrade magvanor igen efter detta 😅.

Vad säger vårdcentralen?
Om du inte varit där än tycker jag du ska prata med dem.
Finns mycket olika sorts medel som kan hjälpa. Till exempel mjukgörare som nämnts ovan.
Det kan ju också vara sekundärt till något annat problem i buken.

Jag önskar jag hade sökt tidigare för min ständigt hårda mage. Kanske, kanske hade man hittat min stora cysta lite tidigare och kunnat ta den med bara titthål då.

Kommer nog inte vara lika nonchalant med ihållande ändrade magvanor igen efter detta 😅.

Jag har inte kontaktat vårdcentralen, så allvarligt känna det inte. Jag ska testa mjukgörande först. Har en tid hos min läkare den 15:e, har det inte blivit bättre då får jag ta upp det då. Jag har ätit så här sen 2021, så det är troligen inte det. Då borde det varit hela den tiden.

Går du på någon underhållsdos av mjukgörare? Alltså mjukgörare för magen? Tänker tex på Laktulos? Du kan ju börja när du är ledig, ta lite högre dos (det står på förpackningen vilken mängd) för att sedan minska till underhållsdos när du arbetar.

Nej, det har jag inte testat! Problemet är att jag oftast är ledig bara 1 dag i rad, så svårt att få till nån rutin för sånt. Ledig 2 dagar i rad varannan helg.

Jag har inte kontaktat vårdcentralen, så allvarligt känna det inte. Jag ska testa mjukgörande först. Har en tid hos min läkare den 15:e, har det inte blivit bättre då får jag ta upp det då. Jag har ätit så här sen 2021, så det är troligen inte det. Då borde det varit hela den tiden.
Ja, det gjorde ju inte mitt heller. Upplevde mig inte ens som förstoppad utan bara hård i magen.

Min förändring kom smygande på mig, så vet egentligen inte när det började.
Var så lindrigt att jag inte reagerade förrän det blev andra symptom också.
Men att du skulle ha just en stor cysta som stör matsmältningsorganen är det nog inte så stora odds på, men jag ville flagga för att jag nu lärt mig att det är en bra idé att reagera på ändrade matsmältningsvanor man inte kan komma på en orsak till.

Saxat från 1177:
Kontakta en vårdcentral om dina avföringsvanor har förändrats utan att du förstår varför. Det gäller framför allt om du är 40 år eller äldre.
Avföringsvanorna kan till exempel ändras så här:

Du blir ofta hård i magen, från att tidigare inte ha haft problem med förstoppning.
Bajsets konsistens och utseende ändras och du är hård och lös i magen i perioder
.
https://www.1177.se/Norrbotten/sjuk...stoppning-och-blod-i-avforingen/forstoppning/

Jättebra om du i alla fall nämner det till läkaren den 15e, så får den avgöra om det ska undersökas närmare och ge råd om behandling.

Hjälp?
Dricker du tillräckligt tillsammans med all fiber som du petar i dig? Får du i dig tillräckligt med fett (smörjande)?

Hjälp?
Jag har haft hård mage från start. Vet att min mor erättat att hon fick gräva ut bajspärlor med nivea på fingret när jag var bebis. En gång i veckan var mitt normala liv. Tills jag var runt 40.

Efter en gång när det slagit tvärstopp fick jag hjälp av företagsläkaren. och tipsades om ett laxerande - pursenid.

Men det som sen höll mig "normal" var Importal. Påsar med pulver man häller i lite vatten och sväljer. Receptfritt. och närmast smaklöst. Som strösocker i konsistens. Tog en påse på kvällen och gick på toa på morgonen.
1759649156682.webp

Jag ansluter till de som säger att du ska prata med vården i första hand, men annars är väl tipsen de klassiska katrinplommon och messmör. Dock känns det mer som tillfälliga lösningar än långsiktigt hållbara, men hör med läkaren när du ska dit!

Samma tanke här, det blir väldigt mycket fiber.
Men spontant kanske du ska testa att ändra lite i kosten?

Och jag som trodde jag borde sätta in mer fiber 😅 Jag skulle gärna byta ut mackor mot mat, men har svårt att få till det. Jobbar på det dock.
Efter att jag gick ner i vikt 2021-2022 blir jag pinknödig hela tiden, så det är svårt att dricka mer pga jobbet.

Och jag som trodde jag borde sätta in mer fiber 😅 Jag skulle gärna byta ut mackor mot mat, men har svårt att få till det. Jobbar på det dock.
Efter att jag gick ner i vikt 2021-2022 blir jag pinknödig hela tiden, så det är svårt att dricka mer pga jobbet.
Fiber tänker jag borde hjälpa en del där, genom att absorbera vatten, och därmed inte bli urin.

Kan du försöka hitta något mer fiberrikt bröd än det du har idag, som en liten förbättring åtminstone?

Liknande trådar

• Erfarenhet av gallstenar?
  • Ulcerös kolit - skov på gång eller annat?
  • Inte min vårdcentral
  • Söka vård?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka