En stor sommarhage eller rotera mellan mindre?

Bukefalos 30 år!

ghostofashark

Trådstartare
Ville bolla en fråga om sommardagar. Har hästarna hemma på gården sedan några år tillbaka och valde då att anlägga en vinterhage och 2 sommarhagar. Anlade främst 2 hagar då jag var osäker på grästillgång och slitage, så ville kunna rotera mellan hagarna så varje hage får vila några veckor åt gången. Nu har jag dock bara 2 hästar varav en ponny, så slitaget är minimalt och det känns lite meningslöst att hålla på och flytta dem fram och tillbaka hela sommaren. Så ni som har en sommarhage bara, fungerar det bra? Mina hagar är lite under 1 ha var, så skulle väl vara bli ca 1,5 ha sammanslagna.

För hagarnas skull och för parasitbekämpning är det bättre med att rotera (jag personligen hade nog gjort 3-4 hagar av dina sommarhagar och roterat däremellan men jag har också russ :p) Lätt att det blir mkt rator om de får tillgång till hela marken hela tiden och hårt betat där de väl betar. Nu går inte mina på bete alls längre men när de gjorde det hade de hagar som var stora nog för att gräset skulle räcka 3-7 dagar, sedan flyttade de, kom tillbaka till samma hage 3-6 veckor senare. Förstår så klart att detta inte funkar för alla men på det viset har jag inte behövt avmaska på många år och betet räckte 6-7 månader. Betet var ca 3 ha, räckte bra till 3 russ april till oktober ungefär.

Har 3 hagar på sammanlagt 4 hektar. Jag föredrar att rotera. Nu kör jag med betesputs på ratorna och betesharv över hela när hästarna byter från den hagen, harva minskar parasiterna. En hage brukar jag låta vila från juli någon gång och sedan öppna på hösten och får på det sättet längre betesperiod.

Jag roterar också hagar av samma skäl som nämnts. Har lösdrift så inget strikt sommar/vinter men försöker vila längre perioder när jag kan.
Betesputsar 1-3 gånger per år, sparar något till höst/vinterbete osv. Har mindre hagar sommartid för att begränsa fodret, har ponnys.

Jag roterar också. Har en vinterhage på ca 2,5 ha och sedan två sommarhagar som jag använder vartannat år. Jag delar av sommarhagen i mindre sektioner för att begränsa betet. Mina hästar går i sommarhagen 7 månader om året.

Tänker att det beror på vad hela sommaren betyder för dig? Är det juli? Är det midsommar till skolstart? Är det maj till oktober?

Är det bara just under högsommaren hade jag unnar hästarna att vara vildhästar i en stor stor hage men är det 6 månader det handlar om är det bättre att rotera av anledningen flera redan nämnt.

Jag har en stor sommarhage som vilar mellan okt-juni. Har delat upp vinterhagarna i två att rotera mellan när den ena blir väldigt lerig/nedtrampad vintertid. Det är jag jättenöjd med.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21