En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade en magkänsla att denna månad inte var som vanligt inför mens. Tog ett TIDIGT gravtest beräknad mens om 6 dagar.

Det syns ett svagt sträck där, väldigt väldigt svagt men det ÄR ett sträck (eller alltså 2 sträck då men ni fattar 😉) !
Vågar inte hoppas allt för mycket ännu men det känns helt fantastisk än då att bara se det där sträcket!

Men genast börjar man tänka. Ska till tandläkaren på onsdag pga hål i visdomstanden, dom kommer ju fråga om jag är gravid eftersom dom alltid tar några bilder på tänderna längst bak... Tandläkaren är min moster 🙄... känns inte som jag vill berätta för henne en att vi provar bli gravid än mindre att jag misstänker att jag är gravid....
Va skulle ni gjort.
Spontant tänker jag att hade jag inte varit så jäkla nyfiken så hade jag ju inte ens vetat om det där sträcket (som kanske, med tanke på tidigare historier, inte ens betyder något)

har för mig att tandläkarens röntgen är så "riktad" att man kan röntga fast man är gravid, om det är en sådan som de tar när man ligger i stolen. Senast jag röntgade tänderna gick inte ens tandläkaren ut ur rummet utan flyttade sig bara några meter bort
 
  • Gilla
Reactions: Is
Hade en magkänsla att denna månad inte var som vanligt inför mens. Tog ett TIDIGT gravtest beräknad mens om 6 dagar.

Det syns ett svagt sträck där, väldigt väldigt svagt men det ÄR ett sträck (eller alltså 2 sträck då men ni fattar 😉) !
Vågar inte hoppas allt för mycket ännu men det känns helt fantastisk än då att bara se det där sträcket!

Men genast börjar man tänka. Ska till tandläkaren på onsdag pga hål i visdomstanden, dom kommer ju fråga om jag är gravid eftersom dom alltid tar några bilder på tänderna längst bak... Tandläkaren är min moster 🙄... känns inte som jag vill berätta för henne en att vi provar bli gravid än mindre att jag misstänker att jag är gravid....
Va skulle ni gjort.
Spontant tänker jag att hade jag inte varit så jäkla nyfiken så hade jag ju inte ens vetat om det där sträcket (som kanske, med tanke på tidigare historier, inte ens betyder något)

Jag hade inte oroat mig för en tandisröntgen :)
 
  • Gilla
Reactions: Is
har för mig att tandläkarens röntgen är så "riktad" att man kan röntga fast man är gravid, om det är en sådan som de tar när man ligger i stolen. Senast jag röntgade tänderna gick inte ens tandläkaren ut ur rummet utan flyttade sig bara några meter bort
Ja på 1177 så står det att det inte är någon fara med röntgen om det inte är direkt på eller intill livmodern men att man alltid ska meddela att man är gravid så att man kanske kan ändra undersökningsmetod men tänker också att tandläkaren röntgen är ju så riktad och inte alls i närheten av livmodern 😅
 
Ja på 1177 så står det att det inte är någon fara med röntgen om det inte är direkt på eller intill livmodern men att man alltid ska meddela att man är gravid så att man kanske kan ändra undersökningsmetod men tänker också att tandläkaren röntgen är ju så riktad och inte alls i närheten av livmodern 😅
Äsch, säg bara "inte vad jag vet". Har svårt att tro en röntgen i din mun är farlig. :)
 
Hade en magkänsla att denna månad inte var som vanligt inför mens. Tog ett TIDIGT gravtest beräknad mens om 6 dagar.

Det syns ett svagt sträck där, väldigt väldigt svagt men det ÄR ett sträck (eller alltså 2 sträck då men ni fattar 😉) !
Vågar inte hoppas allt för mycket ännu men det känns helt fantastisk än då att bara se det där sträcket!

Men genast börjar man tänka. Ska till tandläkaren på onsdag pga hål i visdomstanden, dom kommer ju fråga om jag är gravid eftersom dom alltid tar några bilder på tänderna längst bak... Tandläkaren är min moster 🙄... känns inte som jag vill berätta för henne en att vi provar bli gravid än mindre att jag misstänker att jag är gravid....
Va skulle ni gjort.
Spontant tänker jag att hade jag inte varit så jäkla nyfiken så hade jag ju inte ens vetat om det där sträcket (som kanske, med tanke på tidigare historier, inte ens betyder något)

Jag har fått göra röntgen vid vanligt rutinbesök hos tandhygienisten när jag varit gravid, skulle inte vara någon fara. Tycker inte du behöver säga något.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Ja på 1177 så står det att det inte är någon fara med röntgen om det inte är direkt på eller intill livmodern men att man alltid ska meddela att man är gravid så att man kanske kan ändra undersökningsmetod men tänker också att tandläkaren röntgen är ju så riktad och inte alls i närheten av livmodern 😅

När jag skulle röntga tänderna som gravid frågade jag om det. Tandläkaren svarade att de erbjuder alltid att man får ha ett sådan där förkläde på sig men det är enbart för den gravidas hjärnspökens skull, det behövs egentligen inte. Sen berättade han också att när hans fru var gravid gjorde han väldigt mycket efterforskningar i frågan och kom fram till att du utsätts för mer strålning av att bo en vecka på västkusten än att röntga tänderna en gång. (Gissar på inte så bra argument för folk som bor på västkusten :p ).
När jag sen googlade efteråt hittade jag bara saker som bekräftade det han sa.
 
Vad spännande, du får gärna uppdatera här efter hand om du känner för det. Är det äggdonation eller med egna ägg ni tänkt er?

Vi är inne på äggdonation ifall sista ivf- försöket inte lyckas. Tycker det känns läskigt att åka utomlands bara... Måste dock byta klinik eftersom den vi går på nu inte ha äggdonation, men den andra ligger i närheten och har ingen kö. Dock ingen "pengarna tillbaka"-garanti heller, och det är inte gratis direkt..

Nu verkar du inte vilja testa ev ÄD utomlands, men jag ramlade över en familj på Instagram för ett bra tag sen som jag började följa, och dom valde tillslut ÄD i Riga. Det gick vägen och dom har nu ett tvillingpar. Dom verkade mycket nöjda med kliniken och fick massa hjälp därifrån. Det var lite strul under graviditeten men hon kunde mejla kliniken när som och dom svarade snabbt, oavsett dag/tid på dygnet.

Nu vet jag inte om du har instagram, eller om hon ens har sin ”öppen”, men är du intresserad så kan jag pm:a hennes nick så kan du in och kika lite hur hon upplevde allt, och hur det gick till.
 
Hade en magkänsla att denna månad inte var som vanligt inför mens. Tog ett TIDIGT gravtest beräknad mens om 6 dagar.

Det syns ett svagt sträck där, väldigt väldigt svagt men det ÄR ett sträck (eller alltså 2 sträck då men ni fattar 😉) !
Vågar inte hoppas allt för mycket ännu men det känns helt fantastisk än då att bara se det där sträcket!

Men genast börjar man tänka. Ska till tandläkaren på onsdag pga hål i visdomstanden, dom kommer ju fråga om jag är gravid eftersom dom alltid tar några bilder på tänderna längst bak... Tandläkaren är min moster 🙄... känns inte som jag vill berätta för henne en att vi provar bli gravid än mindre att jag misstänker att jag är gravid....
Va skulle ni gjort.
Spontant tänker jag att hade jag inte varit så jäkla nyfiken så hade jag ju inte ens vetat om det där sträcket (som kanske, med tanke på tidigare historier, inte ens betyder något)
När jag var gravid (tidigt!) med första så var jag hos tandläkaren och röntgade och då den röntgade frågade hen inte om graviditet och det var inget som slog mig då heller, förrän efteråt. Men då ringde jag upp och det var ingen fara :)
 
  • Hjärta
Reactions: Is
Svårt.
Har inte tandläkare tystnadsplikt? De tillhör väl vårdpersonal.
Annars tänker jag att deras strålning inte är som vid vanlig röntgen, så det borde ändå inte spela nån roll så tidigt. Men verkligen jättesvårt.
Ta ett nytt test på onsdag och se om det ökat i styrka och i så fall påminna henne om tystnadsplikten kanske.
Jo hon har tystnadsplikt Och jag vill tro att hon skulle vara professionell (Har aldrig hört att hon pratat om någon patient, inte ens när jag och min sambo mer eller mindre körde en kompis fram till ytterdörren pga hans extrema tandläkarskräck) men vill inte berätta för henne lite för oss bådas skull. Dels vill jag inte att hon ska ringa och höra hur det går- om det inte går vägen- del så vill jag inte att hon ska sitta på "vår" hemlighet inför släkt och familj. Tänker att det är lätt att det bara slinker ur typ till hennes man eller sina vuxna barn (mina bästa vänner).

Men efter allas svar känner jag mig trygg med att inte säga något 🙂
 
Nu verkar du inte vilja testa ev ÄD utomlands, men jag ramlade över en familj på Instagram för ett bra tag sen som jag började följa, och dom valde tillslut ÄD i Riga. Det gick vägen och dom har nu ett tvillingpar. Dom verkade mycket nöjda med kliniken och fick massa hjälp därifrån. Det var lite strul under graviditeten men hon kunde mejla kliniken när som och dom svarade snabbt, oavsett dag/tid på dygnet.

Nu vet jag inte om du har instagram, eller om hon ens har sin ”öppen”, men är du intresserad så kan jag pm:a hennes nick så kan du in och kika lite hur hon upplevde allt, och hur det gick till.

Tack för tipset, du får gärna skicka pm. Jag tycker allas berättelser är intressanta att följa, ju mer info desto bättre, typ.🙂 Läste nyss en bok som en tjej som gjort ivf med äggdonation i Grekland. Jag tycker själv mest det känns osäkert, dels med språket och alla resor fram och tillbaka, men även med vård och ev försäkringar om något skulle gå på tok. Har påbörjat sista försöket med egna ägg här hemma nu, så vi har lite betänketid.
 
Igår lyckades jag förresten med konststycket att böja nålen på ena sprutan när jag skulle sticka. Min mage börjar nog bli hårdhudad efter alla behandlingar... :p
 
Kul med lite liv i tråden.

Min inseminering var 1.6 och idag slog det mig att barnmorskan sa att jag ska ta ett graviditetstest först 23.6. 🤨 Den rekommendationen kommer jag inte följa, men varför vill de att man ska vänta så otroligt länge? Jag ville checka hur länge triggern syns i systemet, eftersom detta var min första cykel med mediciner och jag har ett storpack gravtest som inte kostade många slantar. Igår fanns det en riktigt svag skugga och idag visade testet blankt.
 
Kul med lite liv i tråden.

Min inseminering var 1.6 och idag slog det mig att barnmorskan sa att jag ska ta ett graviditetstest först 23.6. 🤨 Den rekommendationen kommer jag inte följa, men varför vill de att man ska vänta så otroligt länge? Jag ville checka hur länge triggern syns i systemet, eftersom detta var min första cykel med mediciner och jag har ett storpack gravtest som inte kostade många slantar. Igår fanns det en riktigt svag skugga och idag visade testet blankt.
För att de vill undvika sk kemiska graviditeter, dvs mycket tidiga missfall.
Vårt första FET blev så. Testade innan testdag med svagt positivt. Sen negativt på testdagen.
 
För att de vill undvika sk kemiska graviditeter, dvs mycket tidiga missfall.
Vårt första FET blev så. Testade innan testdag med svagt positivt. Sen negativt på testdagen.

Du har säkert rätt att det är orsaken och jag förstår att de inte vill att man ska ringa dem vid 10DPO och berätta att man testat positivt. :D
Det kan jag å ena sidan förstå, men sen tänker jag å andra sidan att de flesta som lidit av barnlöshet en längre tid säkert är pålästa om (in)fertilitet och vet att det är väldigt vanligt med kemiska graviditeter som leder till missfall och att ett plus inte behöver betyda att man kommer få barn. Barnmorskan sa alltså att jag ska testa 23.6 och absolut inte tidigare.
 
Hade en magkänsla att denna månad inte var som vanligt inför mens. Tog ett TIDIGT gravtest beräknad mens om 6 dagar.

Det syns ett svagt sträck där, väldigt väldigt svagt men det ÄR ett sträck (eller alltså 2 sträck då men ni fattar 😉) !
Vågar inte hoppas allt för mycket ännu men det känns helt fantastisk än då att bara se det där sträcket!

Men genast börjar man tänka. Ska till tandläkaren på onsdag pga hål i visdomstanden, dom kommer ju fråga om jag är gravid eftersom dom alltid tar några bilder på tänderna längst bak... Tandläkaren är min moster 🙄... känns inte som jag vill berätta för henne en att vi provar bli gravid än mindre att jag misstänker att jag är gravid....
Va skulle ni gjort.
Spontant tänker jag att hade jag inte varit så jäkla nyfiken så hade jag ju inte ens vetat om det där sträcket (som kanske, med tanke på tidigare historier, inte ens betyder något)
Jag var både hos tandläkaren och bröt handen som gravid och ingenstans var det någon som frågade om jag var gravid (det var klart gömbart iaf första gångerna), även om det var klart synligt vid sista röntgen av handen. Varken röntga händer eller tänder är något att oroa sig för, ffa inte då jag bor i en stad på västkusten ;). Så jag tror inte frågan kommer komma ens en gång om du inte tar upp det själv och då får ett förkläde för dina egna nojors skull som någon skrev :)
 
Jag var både hos tandläkaren och bröt handen som gravid och ingenstans var det någon som frågade om jag var gravid (det var klart gömbart iaf första gångerna), även om det var klart synligt vid sista röntgen av handen. Varken röntga händer eller tänder är något att oroa sig för, ffa inte då jag bor i en stad på västkusten ;). Så jag tror inte frågan kommer komma ens en gång om du inte tar upp det själv och då får ett förkläde för dina egna nojors skull som någon skrev :)
Behövde inte ta några bilder så slapp obekväma frågor 😁 men annars är hon jätte noga och frågar varje gång. Har aldrig brutit något men när man röngar hästar och hundar är dom skitnoga med att man inte ens få befinna sig i rummet ens med förkläde på om man är gravid (Är normalt med vid ett par röntgens per år genom hunderiet och tror jag alltid fått försäkrat att jag inte är med barn) men kanske skillnad om man brutit något- mena då kan man kanske inte välja bort röngen även om man är gravid.


Uppdatering iaf- gjorde ett till test till i tisdags kväll. Strecket fortfarande svagt men betydligt starkare än vid första testet. Beräknad mens i morgon. Räknar med att jag kommer blöda som vanligt (gjorde det de första månaderna när jag var gravid med sonen) så frågan är om jag fortsatt plussar efter mens...
 
Behövde inte ta några bilder så slapp obekväma frågor 😁 men annars är hon jätte noga och frågar varje gång. Har aldrig brutit något men när man röngar hästar och hundar är dom skitnoga med att man inte ens få befinna sig i rummet ens med förkläde på om man är gravid (Är normalt med vid ett par röntgens per år genom hunderiet och tror jag alltid fått försäkrat att jag inte är med barn) men kanske skillnad om man brutit något- mena då kan man kanske inte välja bort röngen även om man är gravid.


Uppdatering iaf- gjorde ett till test till i tisdags kväll. Strecket fortfarande svagt men betydligt starkare än vid första testet. Beräknad mens i morgon. Räknar med att jag kommer blöda som vanligt (gjorde det de första månaderna när jag var gravid med sonen) så frågan är om jag fortsatt plussar efter mens...
Vanlig röntgen har mycket sk sekundärstrålning som kan vara farlig om man är gravid. Det är inte alls samma strålning av tandröntgen.
 
Vanlig röntgen har mycket sk sekundärstrålning som kan vara farlig om man är gravid. Det är inte alls samma strålning av tandröntgen.
Känns bra om det blir mer klater med tanden 😆

Svarade mest på att @vemsomhelst123 hade röngat handleden flera gånger utan att blivit tillfrågad om hon va gravid (trots att hon faktiskt va det va jag förstod). Det typen av röntgen borde väl va likande den vi gör på hundarna?
 
Sekundära röntgenstrålar är i princip ofarliga för fostret om man har blyförkläde som täcker det. Men t.ex. med hundröntgen så tar man ju det säkra före det osäkra och tillåter inte gravida att göra det.

När jag var nygravid jobbade jag ett jourpass och hade en mycket dålig katt som behövde röntgas snabbt. Jag glömde i den situationen bort att jag var gravid och röntgade. Kom inte på det förrän 2 h senare 😲. När jag frågade vården sa de att det är helt ofarligt om man har förkläde.

Och på universitetet röntgade bilddiagnostikern hästar halva dagen och hon var höggravid.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 423
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp