Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Smyger in i tråden då jag börjar planera för utredning för att få barn ensam :) Har en vän som jobbar på ivf-klinik, så kommer sannolikt börja utredningen hos dem för att eventuellt ställa mig i kö hos regionen när jag vet vilka förutsättningar jag har. Det är dock väldigt lång hö i min region, så kanske fortsätter privat för att inte behöva vänta flera år..
 
Smyger in i tråden då jag börjar planera för utredning för att få barn ensam :) Har en vän som jobbar på ivf-klinik, så kommer sannolikt börja utredningen hos dem för att eventuellt ställa mig i kö hos regionen när jag vet vilka förutsättningar jag har. Det är dock väldigt lång hö i min region, så kanske fortsätter privat för att inte behöva vänta flera år..

Kul att höra, och grattis till att ha tagit steget! Jag gjorde en sån utredning för några år sedan, och tyckte att jag blev väldigt bra bemött. I min region sa de att det var flera års väntetid på spermadonation efter att utredningen var klar, varför jag satte igång den, men jag blev ändå erbjuden insemination direkt. Dock var det ganska nytt då att ensamstående erbjöds så det var hattig och felaktig information på webben. Om du har en vän som arbetar på IVF-klinik så har hen sannolikt uppdaterad information :)
 
Kul att höra, och grattis till att ha tagit steget! Jag gjorde en sån utredning för några år sedan, och tyckte att jag blev väldigt bra bemött. I min region sa de att det var flera års väntetid på spermadonation efter att utredningen var klar, varför jag satte igång den, men jag blev ändå erbjuden insemination direkt. Dock var det ganska nytt då att ensamstående erbjöds så det var hattig och felaktig information på webben. Om du har en vän som arbetar på IVF-klinik så har hen sannolikt uppdaterad information :)
Tack! Jo, jag minns delar av resan du gjorde då :)
En kan hoppas att det går fort här med, men iom att de till och med gått ut i nyheterna om att de har brist på spermier så är det nog tyvärr inte så 🙈 Min vän hade dock en kollega som hade koll på lite vägar runt, så kanske kan jag lösa det på det sättet med.

Väntar på ett par svar till från henne, och sen ska jag boka tid 😲
 
Tack! Jo, jag minns delar av resan du gjorde då :)
En kan hoppas att det går fort här med, men iom att de till och med gått ut i nyheterna om att de har brist på spermier så är det nog tyvärr inte så 🙈 Min vän hade dock en kollega som hade koll på lite vägar runt, så kanske kan jag lösa det på det sättet med.

Väntar på ett par svar till från henne, och sen ska jag boka tid 😲

Jag kan tänka mig att det här med att barnet får rätt till att få reda på vem den andra biologiska föräldern är, och eventuellt tar kontakt, gör att det är svårt att få folk att donera spermier eller ägg i Sverige. Jag säger inte att det borde vara annorlunda, jag antar att beslutet är väl grundat. Men det gör nog tyvärr då att det blir lite svårare att få donatorer 😐
 
Jag kan tänka mig att det här med att barnet får rätt till att få reda på vem den andra biologiska föräldern är, och eventuellt tar kontakt, gör att det är svårt att få folk att donera spermier eller ägg i Sverige. Jag säger inte att det borde vara annorlunda, jag antar att beslutet är väl grundat. Men det gör nog tyvärr då att det blir lite svårare att få donatorer 😐
Det konstiga är att de privata klinikerna har samma regler, och ändå får donatorer. Kliniken min vän jobbar på har kö på manliga donatorer (och de har samma ersättning som sjukhuset).
Sen importerar de ju också, vilket motverkar spermabrist, men de varnar ha gott om inhemska (😂) donatorer med :)
 
Det konstiga är att de privata klinikerna har samma regler, och ändå får donatorer. Kliniken min vän jobbar på har kö på manliga donatorer (och de har samma ersättning som sjukhuset).
Sen importerar de ju också, vilket motverkar spermabrist, men de varnar ha gott om inhemska (😂) donatorer med :)

Jaha, märkligt! De kanske är lite bättre på att nå ut :)
 
Så idag kissade jag ett svagt positivt på bim-2
Har lite svårt att tro det, men har ändå känt något den senaste veckan. Får se om den stannar kvar, men då det ser ut att bli en februaribebis då så gör den säkert det eftersom 90% av våra släkter fyller då:cautious:

Har självklart vaccination bokad den här veckan, så får ta igen på torsdag för att se om jag behöver avboka. Har ändå tagit första och arbetat med (lite) covid patienter så blev av med lukten ett tag i våras så borde ha skydd.
 
Så idag kissade jag ett svagt positivt på bim-2
Har lite svårt att tro det, men har ändå känt något den senaste veckan. Får se om den stannar kvar, men då det ser ut att bli en februaribebis då så gör den säkert det eftersom 90% av våra släkter fyller då:cautious:

Har självklart vaccination bokad den här veckan, så får ta igen på torsdag för att se om jag behöver avboka. Har ändå tagit första och arbetat med (lite) covid patienter så blev av med lukten ett tag i våras så borde ha skydd.
Grattis!! Håller en stenhård tumme för att det går vägen (hålla båda tummarna betyder tydligen otur hehe).
 
Jag hoppar in i tråden nu! Ska ta ut min spiral nästa vecka och så smått börja bebisverkstad för syskon. Var med här i en gravidtråd när jag blev gravid med sonen 2018 så känns kul att hoppa in igen. Tog 6 månader då så räknar med att det kommer ta lite tid.

Är det någon här som tagit ut en hormonspiral? Hur snabbt kom mens/ägglossning igång för er?
 
Jahopp, där drog mensen igång ett par dagar tidigt 😔

Även om jag är medveten om att det oftast tar några månader (och ibland år..) så har jag en liten känsla av besvikelse just nu. Min plan är att vara lite ledsen ikväll, äta en bit choklad och hoppas på ett annat resultat nästa månad ❤️
Snart dags att testa igen :nailbiting: BIM den 16/6 vilket hade varit perfekt då jag knappt kommer träffa mina kollegor i sommar och då hade det blivit väldigt enkelt att smyga med graviditeten första månaderna. Men det är ju himla trevligt att kunna ta ett par glas vin på semestern också :angel:
 
Ok, så jag har kämpat med PCOSen och alla hinder länge. Ändrat om kosten, sett över tillskott m m. Provat olika mediciner. Bytt jobb, nu två gånger sen november. Försökt få kroppen att slappna av. Försökt hitta en vardag som ger mer positivt än negativt.
Har gått upp i vikt förra månaden. Några kg gör visserligen ingen stor skillnad, men absolut helt fel håll. Och vet inte varför.

Det har skett en viss positiv utveckling. Bortsett från vikten den senaste månaden.

Men...

...blir förkyld, får mens, rejäla munsår (samma ställe som alltid) OCH får rejäla gallstensanfall (för första gången). På samma vecka...

...och nu ligger jag i sängen, med mensvärk och flytningar samt fogkänningar, på cykeldag 14. (De få gånger jag ägglossar, gör jag det på dag 18-25.)

Alltså...kom igen! :cautious: O_o





Men om jag nu ägglossar, så :up: på det!
Synd bara att inte kunna ta tillvara på det tillfället.
 
Jag hoppar in i tråden nu! Ska ta ut min spiral nästa vecka och så smått börja bebisverkstad för syskon. Var med här i en gravidtråd när jag blev gravid med sonen 2018 så känns kul att hoppa in igen. Tog 6 månader då så räknar med att det kommer ta lite tid.

Är det någon här som tagit ut en hormonspiral? Hur snabbt kom mens/ägglossning igång för er?
Jag tog ut spiralen i slutat av november och fick en mens redan andra veckan i december :)
 
Sen har jag alltid haft oregelbunden mens, så svårt att veta säkert när ägglossning garanterat var igång, men till maj var den det iaf.
 
Jag tog ut spiralen i slutat av november och fick en mens redan andra veckan i december :)
Hoppas det går så fort för mig med! Jag har också oregelbunden mens. Eller hade det innan jag blev gravid med sonen iaf, har inte haft mens sedan dess pga graviditet, amning och spiral. Så spännande att se hur det blir nu!
 
Avslutningssamtal för fertilitetsutredning idag. Sammanfattningsvis finns inga fel förutom det stora felet - min ålder. Jag har tydligen äggreserver som en trettioåring, men man kan ju inte komma över det faktum att alla de äggen snart är 40. Nu måste vi bestämma om vi ska gå vidare med IVF som vi får bekosta själva eller om vi ska försöka och hoppas att det tar sig på naturlig väg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 833
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 374
· Visningar
187 328
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 449
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 358
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp