En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår. Jag tänkte att du försökte -19 också och att de kanske kunde göra en helhetsbedömning. Men kommer du få en utredning efter ett år tror du om ni inte lyckas fram tills dess? Tänker att det kan vara bra att veta och ha nåt ”i sikte” ifall ni av någon anledning inte skulle välja att utreda privat innan dess.
Jo, om vi försökt ett år så kan vi få en utredning. Men känns jobbigt att tänka på missfallen lär dugga under den tiden
 
Jag har ringt över hela länet den här veckan, men min gamla privata gyn mottagning kan ta emot mig om jag får en remiss (vilket dom tyckte jag skulle ha) så på måndag kommer jag prata med en läkare som förhoppningsvis skriver en remiss. Annars går det självklart att göra en egenvårdsremiss men det kommer ta längre tid ihop med sommaren då.
 
Snart dags att testa igen :nailbiting: BIM den 16/6 vilket hade varit perfekt då jag knappt kommer träffa mina kollegor i sommar och då hade det blivit väldigt enkelt att smyga med graviditeten första månaderna. Men det är ju himla trevligt att kunna ta ett par glas vin på semestern också :angel:
Det blir vin på semestern i år :(
Mensen drog igång exakt den 16/6 med ovanligt jävlig mensvärk så jag har tyckt lite synd om mig själv ett par dagar. Påminner mig om att det i snitt tar 6-7 månader att bli gravid och att vara överviktig gör inte oddsen bättre (har sedan förra sommaren gått ner 12kg så jag jobbar på det!) men just den där dagen när mensen kommer så blir det lite tungt ändå
 
Ok, så jag har kämpat med PCOSen och alla hinder länge. Ändrat om kosten, sett över tillskott m m. Provat olika mediciner. Bytt jobb, nu två gånger sen november. Försökt få kroppen att slappna av. Försökt hitta en vardag som ger mer positivt än negativt.
Har gått upp i vikt förra månaden. Några kg gör visserligen ingen stor skillnad, men absolut helt fel håll. Och vet inte varför.

Det har skett en viss positiv utveckling. Bortsett från vikten den senaste månaden.

Men...

...blir förkyld, får mens, rejäla munsår (samma ställe som alltid) OCH får rejäla gallstensanfall (för första gången). På samma vecka...

...och nu ligger jag i sängen, med mensvärk och flytningar samt fogkänningar, på cykeldag 14. (De få gånger jag ägglossar, gör jag det på dag 18-25.)

Alltså...kom igen! :cautious: O_o





Men om jag nu ägglossar, så :up: på det!
Synd bara att inte kunna ta tillvara på det tillfället.
Dag 26 och kroppen går bananas, med blodiga flytningar, känslostormar och jobbig mensvärk.
Dag 27 bara uppsvullen.
Dag 28 mer flytningar med blod samt foglossningar och svagt bäcken.
Dag 29 bruna flytningar blandat med det röda, svårt att gå p g a fogarna.
Dag 30-32 inget rött, bara brunt/brungrått.
Nu dag 35 och har haft förvridna och förstärkta lukter och förändrade smaker i 2-3 dagar. Magen svullen i övre delen (antagligen p g a den stressade gallan) och benen stumma.

Nu vill jag bara att mensen ska komma så att jag kan få börja om från början. Kanske kan det bli bra om en cykel eller två...eller fjorton. Jag går sönder av ångesten över att kroppen inte orkar funka och att jag inte hittar felet/lösningen.
 
Min remiss är mottagen och har gått till den privata kliniken, lite tröst i eländet. BIM nästa torsdag, inga direkta förhoppningar. Fick vaccindos nr 2 dessutom så tänker att mensen kan komma vilken dag som helst nu.
 
Jaha, tillbaka hit då. Jag är sjukt sur idag.
Jag har ätit diklofenak varenda mens sen jag slutade medicinera bort den. Man ska inte äta NSAID när man vill bli gravid, men när jag frågat gyn om det så är det inga problem att ta vid mens, men ska inte tas vid ägglossning.
Nu får jag inte ta det för kliniken, för att det kan visst ha en långtidseffekt på fertiliteten. Men det är inte för att jag har tagit det som vi inte lyckas, säger kliniken. Nej det är garanterat endometriosen som är huvudorsaken, men utan diklofenaken kanske det gått? Fast så ska jag inte tänka tycker dom.

Och bortsett från ovan så innebär ingen diklofenak skitont. Alvedon hjälper inte. Kliniken vill inte skriva ut nåt annat, jag ska vända mig till den som behandlar min endometrios, men nån sån har jag inte för endometriosvården är katastrofdålig. Så nu har jag skickat en egenremiss till endometrioscentrum. Lär ju inte gå fort att komma dit, så det är bara att lida igenom det här missfallet och nästa mens, och kanske nästa igen också.
 
BIM 16/7, borde alltså ha ägglossning typ nu..men vi har varit hos mina svärföräldrar en vecka så det har inte varit läge att dra fram ägglossningstest den här månaden. Men jag tror vi lyckas ligga rätt dag ändå :angel1:

Hur har ni resonerat kring coronavaccin? Försöka få en tid mellan mens & ägglossning och sedan skydda sig den månaden eller kör ni bara på?
 
BIM 16/7, borde alltså ha ägglossning typ nu..men vi har varit hos mina svärföräldrar en vecka så det har inte varit läge att dra fram ägglossningstest den här månaden. Men jag tror vi lyckas ligga rätt dag ändå :angel1:

Hur har ni resonerat kring coronavaccin? Försöka få en tid mellan mens & ägglossning och sedan skydda sig den månaden eller kör ni bara på?
Jag har bara kört på då det krånglat mycket med mina vaccin tider så har fått vara glad för de jag fått. Har både blivit gravid och fått missfall innan och efter den. Men förändrad menscykel den månaden när jag tagit det (första dosen, nu vid andra får jag se)
 
Hur går det för er @Hedblomster och @Ingela_S? Jag är i Riga och gör ett äggplock innan det stackars godkända embryot ska återföras, vilket blir i typ augusti. När jag var här för tre månader sedan (och fick ett gengodkänt embryo av fem) producerade min högra äggstock fyra ägg (vänstra nio), nu ETT (vänstra åtta). Tror min högra äggstock tänker pensionera sig inom en mens eller två.
Summa summarum: inte mycket nytt här, förutom att åldern tar ut sin rätt.
 
Hur går det för er @Hedblomster och @Ingela_S? Jag är i Riga och gör ett äggplock innan det stackars godkända embryot ska återföras, vilket blir i typ augusti. När jag var här för tre månader sedan (och fick ett gengodkänt embryo av fem) producerade min högra äggstock fyra ägg (vänstra nio), nu ETT (vänstra åtta). Tror min högra äggstock tänker pensionera sig inom en mens eller två.
Summa summarum: inte mycket nytt här, förutom att åldern tar ut sin rätt.

Vi har paus under sommaren, eftersom klinikerna har sommarstängt. Sist fick vi ut 3 ägg, gången innan 6 st och innan dess 9. Vet inte om man kan säga nåt utifrån det, men det är väl troligt att åldern gör sig påmind (är 40). Vårt senaste försök gav ju 0 befruktade och ingen insättning. Läkaren trodde mest det var slumpen, men trodde ändå att vår största chans att bli gravida är med äggdonation, även om de tyckte det kunde vara värt ett försök till med egna ägg (lätt för dem att säga, det är ju inte deras pengar som rinner iväg...). Vi vet varken ut eller in, men tar sommaren till att fundera på hur vi ska gå vidare. Äggdonationer görs på annan klinik, så ett rådgivande läkarbesök där blir det, ifall vi inte beslutar oss för att sätta stopp här.

Jag tycker ni är jättemodiga som gör allt detta utomlands och hoppas så att ni kommer lyckas. ❤
 
Vi har paus under sommaren, eftersom klinikerna har sommarstängt. Sist fick vi ut 3 ägg, gången innan 6 st och innan dess 9. Vet inte om man kan säga nåt utifrån det, men det är väl troligt att åldern gör sig påmind (är 40). Vårt senaste försök gav ju 0 befruktade och ingen insättning. Läkaren trodde mest det var slumpen, men trodde ändå att vår största chans att bli gravida är med äggdonation, även om de tyckte det kunde vara värt ett försök till med egna ägg (lätt för dem att säga, det är ju inte deras pengar som rinner iväg...). Vi vet varken ut eller in, men tar sommaren till att fundera på hur vi ska gå vidare. Äggdonationer görs på annan klinik, så ett rådgivande läkarbesök där blir det, ifall vi inte beslutar oss för att sätta stopp här.

Jag tycker ni är jättemodiga som gör allt detta utomlands och hoppas så att ni kommer lyckas. ❤
Ja, men här har de börjat med något som kallas tandem procedure. De mixar mina gener med donatoräggets gener. Procenten beror på anlagen. Jag har ju varit tveksam till äggdonation, men ska be att de sparar ett ägg till frysen på onsdag när de plockas. Om allt misslyckas med godkända embryot och det inte blir något av de som tas nu blir det det som vi går på. Dyrt dock, runt 100.000 inklusive insättning men utan mediciner etc.

Jag lovar att det är väldigt enkelt här i Riga, alla är omhändertagande och pratar engelska. Inga problem alls. Flygbiljetten runt 500 och hotell runt 500 per natt för två.
Om du vill leta dig vidare så vågar du! ❤️ Jag är ju för gammal för Sverige, så för mig var det aldrig något alternativ.
Jag håller tummar och tår för er!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 606
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 360
· Visningar
182 928
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 368
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp