En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä hörrni det här var en jäkligt konstig lutealfas. Måste dela med mig lite och se om någon annan upplevt liknande.

Uppblåst och rapig i över en vecka som jag skrev om tidigare, dessutom fick jag svamp, har haft spottings i tio dagar varav vissa dagar rent blod, ingen PMS alls som jag brukar ha. Har tagit två gravtester, ett tidigt och ett vanligt men båda var negativa. Imorse vaknade jag med mensvärk och nu är det igång på riktigt men vad fan? Varför har det varit såhär störigt? Allt började typ fem dagar efter ÄL.

Vad knäpp kroppen kan vara ibland. Det låter ju verkligen knäppt. Kan svampen ha påverkat nåt? Vill minnas någon gång för några år sen när jag fick mens så blev mensen lite sen och konstig, men ingen aning om det kan ha ett samband...

Annars tycker jag just det där lilla blödandef su haft påminner om mina utomkveds. Men du har ju tagit gravtest och de är negativa så det bör ju inte vara nåt. Hoppas kroppen rättat upp sig igen nu!

Cykeldag 22 och äntligen fick jag en gubbe på stickan, den har inte ens blinkat. Men med extrema smärtor i buken så gick det inte att missa att ägglossningen kom till sist. 🤪

Samma här, jag har också såååå mycket smärta i samband med ÄL så det går absolut inte att missa. Skönt på ett sätt. Sen att anledningen till smärtorna hos mig sannolikt beror på massa ärrvävnad/sammanväxningar är mindre rolig tanke, men men 🤷

Hur ligger ni till i ivf-processen?

Jag hade ÄL på cykeldag 21 så den blev inte alls särskilt sen trots misslyckad ivf cykeln innan. Skönt att kroppen betedde sig normalt direkt! Nu är jag ÄL+5 och jag brukar ha lutealfas som mest 10-11 dagar utan progresteron så snart är det dags för ny stimuleringsomgång.

Vi försökte såklart naturligt också denna gång, men vi fick bara till nåt enstaka ligg under fertila fönstret. Känns inte heller som man nu är i tanken och hoppas/väntar som tidigare, nu är det mer att jag väntar och ser fram emot mensen som ska komma för att kunna sätta igång igen...

Jag hade ÄL på cykeldag 21 så den blev inte alls särskilt sen trots misslyckad ivf cykeln innan. Skönt att kroppen betedde sig normalt direkt! Nu är jag ÄL+5 och jag brukar ha lutealfas som mest 10-11 dagar utan progresteron så snart är det dags för ny stimuleringsomgång.

Vi försökte såklart naturligt också denna gång, men vi fick bara till nåt enstaka ligg under fertila fönstret. Känns inte heller som man nu är i tanken och hoppas/väntar som tidigare, nu är det mer att jag väntar och ser fram emot mensen som ska komma för att kunna sätta igång igen...
Börjar man med sprutor första mensdagen redan eller hur funkar det?
Jag skickade meddelande till Karolinska förra veckan då det gått en månad sedan skickad remiss. Fick svar nästan direkt att det oftast tar 6-8 veckor så minst två veckors väntan till.

Samma här, jag har också såååå mycket smärta i samband med ÄL så det går absolut inte att missa. Skönt på ett sätt. Sen att anledningen till smärtorna hos mig sannolikt beror på massa ärrvävnad/sammanväxningar är mindre rolig tanke, men men 🤷

Hur ligger ni till i ivf-processen?
Vi ska gifta oss i Augusti så vi tar en paus med IVF för stunden. 😅 Vi försöker all naturales nu eftersom vi nu har lyckats med det 2 gånger detta år. Har ett embryo i frysen som ska tillbaka i September/Oktober, annars är det Tjeckien i höst.

Börjar man med sprutor första mensdagen redan eller hur funkar det?
Jag skickade meddelande till Karolinska förra veckan då det gått en månad sedan skickad remiss. Fick svar nästan direkt att det oftast tar 6-8 veckor så minst två veckors väntan till.

Japp, första mensdagen börjar jag. När man läser bruksanvisningarna för medicinerna står det typ dag 2-3 tror jag, men instruktionerna jag fått från kliniken är mensens första dag även om blödningen är minimal.

Oj, sån lång väntan totalt. Kommer ni hinna ha sista bedömningsdelen innan sommaren nu då, sannolikt va?

Japp, första mensdagen börjar jag. När man läser bruksanvisningarna för medicinerna står det typ dag 2-3 tror jag, men instruktionerna jag fått från kliniken är mensens första dag även om blödningen är minimal.

Oj, sån lång väntan totalt. Kommer ni hinna ha sista bedömningsdelen innan sommaren nu då, sannolikt va?
Jag hoppas att vi hinner det, hoppas verkligen att det inte är någon lång väntetid på terapeutsamtalet! Sen spelar det kanske ändå ingen roll för jag har mens i slutet av månaden så kommer ändå inte kunna börja förrän tidigast slutet på augusti. Det kan ju vara väntetid på donerade spermier också tyvärr så det kan ta ännu längre tid än så…drygt!

Priset samt behandlingsform som passar oss, lätt att ta sig dit. Vi har fler möjligheter där än här i Sverige med hänsyn till min/vår historik. Och om vi behöver göra äggdonation vill jag inte ha en donator som är "nära" dvs Norden.
Tack för svar! Mest hört om folk som reser till Cypern (Olga) så alltid intressant med annat.

Rosa på pappret idag (3 dagar till mens) så hoppet sjönk ner i skorna :down: Försöker mentalt förbereda mig på att det inte blev något den här månaden heller, även om jag vet att det kan vara helt normalt osv osv

Hoppas det är nidblödning! Det hade jag ca 2-3 dagar innan mens med första barnet. Så om inte mensen drar igång skulle jag tycka det rosa var ett gott tecken...

Jag fick mensen nu 8 dagar efter ÄL. Sabbade min planering lite men det går bra ändå. Kommer tyvärr sabba vårt nationaldagsfirande då jag kommer behöva åka till Uppsala för ultraljud då, och sen kommer äggplock bli precis innan min semester (mitt i all stress när man behöver bli klar) istället för veckan när jag redan gått på semester. Jaja, man kan inte få allt, är ju i grunde jätteglad att mensen kom innan sommaruppehållet ☺️ Men såhär kort lutealfas har jag aldrig haft!

Jag fick mensen nu 8 dagar efter ÄL. Sabbade min planering lite men det går bra ändå. Kommer tyvärr sabba vårt nationaldagsfirande då jag kommer behöva åka till Uppsala för ultraljud då, och sen kommer äggplock bli precis innan min semester (mitt i all stress när man behöver bli klar) istället för veckan när jag redan gått på semester. Jaja, man kan inte få allt, är ju i grunde jätteglad att mensen kom innan sommaruppehållet ☺️ Men såhär kort lutealfas har jag aldrig haft!
Det låter verkligen stressigt, men skönt att ändå hinna med en omgång innan semestern ändå 😊

Ni som gjort IVF och satt tillbaka en blastocyst, när började ni ta progresterontillskott? Jag ska börja ta den två dagar (på kvällen) efter äggolock, så inför återsättning har man bara hunnit ta progresteron 2,5 dag ungefär innan återsättning av 5-dagars ägg. Känns tokigt men får såklart fråga läkaren varför, undrar bara om rutinen kan se annorlunda ut på andra ställen.

Ni som gjort IVF och satt tillbaka en blastocyst, när började ni ta progresterontillskott? Jag ska börja ta den två dagar (på kvällen) efter äggolock, så inför återsättning har man bara hunnit ta progresteron 2,5 dag ungefär innan återsättning av 5-dagars ägg. Känns tokigt men får såklart fråga läkaren varför, undrar bara om rutinen kan se annorlunda ut på andra ställen.
Har gjort likadant vid mina färska insättningar, börjat två dagar efter äggplocket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat