En tråd om örter

Bukefalos 30 år!

Just nu håller jag också på att rensa lite ungträd, grenar etc vid staket och som hänger ut över vägen, och ger hästarna det. Dvs ofta någon gren varje dag, mest som pyssel. Främst sälg än så länge, men det blir troligtvis även björk och asp sen. De verkar uppskatta det och äter upp både bladen och barken. (men jag har ju hungriga shettisar som uppskattar det mesta i matväg ;) )

Som jag nämnt i en annan tråd använder jag iNaturalist för att kolla upp vad det är för arter jag ser (både växter som här, men också insekter etc).

Första dagen med örtkur igår. Pål blev alldeles vild när jag kom med brännässlepelletsen. Tydligen luktar den väldigt gott. Blandade ihop med hans lusernhack och det var soprent i krubban sen.

Samma med nyponen. Köpte hela, så blötlade ihop med Fytopell. Tyckte de fortfarande kändes hårda, men det krasade inte när han (nöjt) mumsade i sig.

Han får fö maxdos 40 g nässlor och 30 g nypon. Kuren pågår i minst en månad, tills örterna är slut. Sen får jag se vad han får framöver.

Han får fö maxdos 40 g nässlor och 30 g nypon. Kuren pågår i minst en månad, tills örterna är slut. Sen får jag se vad han får framöver.
Kan du inte slå nällor med lie nu under växtsäsongen? Vi har ruggar i skuggiga partier av hagarna, och både hästar och får älskar dem när de torkat några timmar.

Är det någon som vet något om älggräs till häst? De äter ju inte färskt älggräs, men äter hästar torkat älggräs? (som hö/halm, inte som finstrimlat tillskott) Bör man undvika att ge det, i och med att det verkar vara lite salicylsyra (smärtstillande) i?

(en del älggräs i ena hagen, och jag funderar på vad som är bäst att göra med det om jag ska slå det - slängas eller torkas)

Är det någon som vet något om älggräs till häst? De äter ju inte färskt älggräs, men äter hästar torkat älggräs? (som hö/halm, inte som finstrimlat tillskott) Bör man undvika att ge det, i och med att det verkar vara lite salicylsyra (smärtstillande) i?

(en del älggräs i ena hagen, och jag funderar på vad som är bäst att göra med det om jag ska slå det - slängas eller torkas)

Min äter… :crazy:

20ab240baafc406442b3eb30a06d46ca.webp

Alla mina har ätit.
Fjord, Isis och shettis 🤣.
Jag har låtit de äta.
Men man ska vara medveten om att det kan till viss del dölja smärta men i färskt tillstånd behöver de nog äta en del för att uppnå en koncentration av salicylsyra med betydande effekt.
Jag hade kanske inte haft de där när det är så nedbetat att dieten blir i huvudsak älggräs, eller om eftersom det kan bli för tufft för matsmältning och njurar.

Torkad mängd får de ju i sig mer ts av älggräset för samma mängd så då hade jag inte gett kilovis, utan nån näve åt gången. (Jag hade inte torkat och sparat alls, men om jag nu skulle ge).

Första dagen med örtkur igår. Pål blev alldeles vild när jag kom med brännässlepelletsen. Tydligen luktar den väldigt gott. Blandade ihop med hans lusernhack och det var soprent i krubban sen.

Samma med nyponen. Köpte hela, så blötlade ihop med Fytopell. Tyckte de fortfarande kändes hårda, men det krasade inte när han (nöjt) mumsade i sig.

Brännässlepelletsen är nu slut och snart även nyponen. Var på väg att köpa maskros men hejdade mig. Han får ändå äta en del gräs fortfarande, så kanske ska jag bara låta honom beta en halvtimme istället?

Storm började få mariatistel igår (hon gick in från betet i måndags) men de är helt hopplöst svåra att krossa, så oklart hur mycket effekt de ger. Det är en kur på en månad.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka