En virrig rastråd

Bukefalos 30 år!

Tycker verkligen du ska ge pudel en chans det är oerhört sportiga och pigga hundar som dessutom är snälla i vardagen.

Du har ju även staffar som ofta är roliga sporthundar om du föredrar mer brötiga hundar som kan leka med din labbe.
Staffe faller på könsaggressionen kan jag tänka.

Spontant... nej. Jag tittade på några omplaceringar innan det blev valp men det funkade inte alls. Jag kan inte avgöra på bara en träff om jag vill ha hunden eller inte, och ingen står ut med velande. Jag skulle behöva flera månaders prövoperiod innan jag var säker och det tror jag ingen är beredd att gå med på.

Sen kommer riktigt bra omplaceringar sällan ut på annons, har jag märkt, och gör de det så är det 99% av tiden för långt borta för att det ska gå lätt att ta en titt utan förbehåll. Som jag ser det har jag inte mycket annat val än valp.
Jag förstår dig, jag är själv lite sisådär inför en eventuell omplacering... men letar man något specifikt kan ju rätt hund dyka upp. :) respekterar helt om du inte vill lägga ned tiden att leta.

Staffe faller på könsaggressionen kan jag tänka.
Ja visst kan det förekomma men så vanligt är det väl ändå inte? Upplever staffar som sjysta hundar överlag, visst backar dom inte ett bråk men dom verkar inte heller vara typen som söker bråk. Verkar rätt barnsliga och brötiga mest tycker jag 😊

Ja visst kan det förekomma men så vanligt är det väl ändå inte? Upplever staffar som sjysta hundar överlag, visst backar dom inte ett bråk men dom verkar inte heller vara typen som söker bråk. Verkar rätt barnsliga och brötiga mest tycker jag 😊
Just brötigheten är väl ett sätt på vilket konflikterna uppstår. Staffen går på, en annan hund säger ifrån och det accepteras inte är min erfarenhet.
Jag skulle inte skaffa en staffe om ett krav var att den skulle gå ihop med andra hundar, särskilt inte en redan existerande hund av samma kön.

Annars är den säkert en kul träningkompis!

Just brötigheten är väl ett sätt på vilket konflikterna uppstår. Staffen går på, en annan hund säger ifrån och det accepteras inte är min erfarenhet.
Jag skulle inte skaffa en staffe om ett krav var att den skulle gå ihop med andra hundar, särskilt inte en redan existerande hund av samma kön.

Annars är den säkert en kul träningkompis!
Labradorer är ju lite likadana 😜 labbar och staffar lär ju leka bra ihop men håller med om att många andra raser tycker båda är förskräckliga 🙈

Nej, två så stora hundar samtidigt blir för mycket. Dessutom vore enda alternativet isåfall en jaktavlad och det kategoriserar jag som ren brukshund. Jag är färdig med det som kallas dual purpose för alltför ofta så väger ändå utställningslinjerna över, så som med den jag redan har.

Jag tror inte att tävling skulle ge så mycket positivt så som läget är nu. Risken är snarare att jag ser hur duktiga alla andra är och tappar sugen totalt.

Jag har aldrig träffat en sheltie som inte varit alldeles för skällig för mig, och mentaliteten är ganska spretig i rasen. Annars vet jag att den är poppis som sporthund.
Om det inte funkar för dig så ska du såklart inte åka på tävlingen.
För mig som också tränar mycket på mina kammare och mest har tittat på de stora tävlingarna tyckte jag det var rätt skönt att på de mindre vanliga tävlingarna så är det en del busiga hundar, som definitivt inte alltid gör som sin ägare vill. Jag kände att det glappet som jag trodde fanns mellan mig och "alla andra" inte var SÅ stort som jag trodde.

Synd att du inte har träffat några trevliga shelties, jag tycker jag har träffat ett gäng som har varit relativt tysta och trevliga, men så har jag själv haft en så min ribba är redan lite högre.

En krohmforländer?
Jag har sett en del chihuahua som har varit väldigt fräsiga på tävlingar men de är ju väldigt mycket mindre än vad du har nu.

En bc som inte vill valla/omplacering?

Kanske, fast jag ser sällan labbarna bli arga tillbaka utan de brötar liksom bara på. Jag menar att staffarna svarar upp på tillsägelsen.
Jodå men ska ts släppa ihop hunden med massa andra hundar då? Annars är det ju ett icke problem. Jag struntar naturligtvis i vad ts väljer men en staffe söker ju extremt sällan bråk och är sällan reaktiv och retar upp andra hundar, tycker dom verkar mycket mer chill att ha med på kurser och träningar än många andra raser.

Jodå men ska ts släppa ihop hunden med massa andra hundar då? Annars är det ju ett icke problem. Jag struntar naturligtvis i vad ts väljer men en staffe söker ju extremt sällan bråk och är sällan reaktiv och retar upp andra hundar, tycker dom verkar mycket mer chill att ha med på kurser och träningar än många andra raser.
Vi har helt enkelt olika erfarenheter. Jag är mycket aktsam om mina hundar runt staffar.

@Sel och @Lhas Det stämmer bra att staffe går bort pga risken att det blir konflikt mellan två hanar. Labben vill inte ha bråk men är en annan hund för på eller otrevlig på nåt annat sätt så säger han ifrån, och det kan ju gå illa om den andra hunden tar det som en utmaning. Nu är det inte säkert att det skulle bli så om staffen kom hit som valp men jag vill inte chansa.

@Pilot Jag har läst lite om kromfohrländer men vad jag förstått så är den också väldigt spretig mentalt. Vavva blir alldeles för liten tyvärr. Omplacering har redan diskuterats lite och känns inte som ett speciellt aktuellt alternativ. Dessutom en BC av alla raser... Bristande vallningsintresse eller ej så tror jag inte att jag kan göra den sortens hund lycklig, inte ens om jag höll VM-nivå på träningen.

Vi har några portugiser i bhk och de verkar vara en rejäl handfull på sitt eget sätt för sina ägare. Väldigt roliga hundar, men inga hundar som verkligen vill jobba med dig utan mest vill att livet ska vara kul och gärna hittar på egna hyss. Sedan kan ju träning vara kul, men inte nödvändigtvis. Då är min Bichon mer lättränad trots bristande energi ibland bara tack vare att hon är så sjukt följsam.

Men pudel och shelties låter ju som något som skulle vara vettiga raser. De är väldigt populära hos folk som vill träna lite lagom av en anledning. Jag litar själv åt att nästa hund kommer bli en mellanpudel istället för en Bichon för att få en hund med bättre förmåga till fokus och mer uthållighet. Även om det tar emot då en liten tuss som charmar allt och alla är fantastiskt.

• Gilla
Reactions: Sel
Fin! :love: Men är de inte ganska självständiga? Tänker mig att de har vissa likheter med terriers men det kanske är helt fel?
Det finns ju en del som tävlar rally med sina på hög nivå, finns några som tävlar lydnad har jag sett och även agility på hög nivå.
Bor du nära Stockholm kan du få hälsa på Nisse

Mina krav ser ut såhär:
  • Storlek ca 10-20 kg, mankhöjd max 50 cm; diskuterbart neråt men inte uppåt
  • Socialt enkel - behöver inte vara superglad i alla som en labbe, men trygg med folk och fä och utan könsbunden aggression
  • Följsam och förarorienterad
  • Arbetsvillig - inte nån arbetsmyra till brukshund men lite mer än en sävlig sällskapsretriever ;)
  • Måttligt med vakt/larmande - säga till om det knackar på dörren eller nån kommer in på tomten är okej
  • Enkel pälsvård, endera av naturen eller om den klipps kort

Tycker att bägge corgi-raserna uppfyller alla kraven du har egentligen. Sen kan man som alltid ha otur att få en lite slöare individ eller en aktivare sådan men i snitt är raserna aktiva, följsamma hundar som gillar träning och hänga på på allting.
De är larmande men ingen av mina har varit överdrivet vaktande utan talar om när någon kommer typ, en av dem gillade sin egen röst lite mer men det var träningsbart. Man säger att de har nära till skall men samtidigt verkar det inte vara nåt som är så stort problem att det dryftas över. Pälsvården är noll, jag badar när det behövs och kanske drar en borste igenom när de fäller.

Precis som i alla raser får man kolla läget och läsa på lite och så för att det finns de som avlar på vad som helst.. Stött på en som hade två från samma uppfödare och som beskrev rasen som reserverad för att hennes var så men det är absolut inte så jag uppfattar dem eller sås om de ska vara enligt rasbeskrivningen.. De är sociala, öppna hundar generellt som ska ha mod nog att flytta nötkreatur ursprungligen.

Upplever att du är mycket kritisk pga din nuvarande hund, dom allra flesta raser i tråden är roliga hundar överlag.

Omplacering hade ju varit ett alternativ om du absolut inte vill chansa men få av föreslagna raser är som golden och tjocklabbar.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat