En virrig rastråd

Bukefalos 30 år!

Med risk för att vara lite väl partisk så säger jag också dansk-svensk. Vi har en 10 mdrs tik, inte tränat så mycket mer än valpkurs men hon går lös i skogen och håller koll på oss, hälsar gärna på alla hon möter och vill gärna träna när man bjuder in till det.

Jag är uppvuxen med labrador och westie, målet när vi skulle köpa hund till familjen var att få något mittemellan. Tycker vår DSG uppfyllder det väl. 🙂

Den lät ju lovande på pappret, men jag undrar hur många av de få uppfödarna i landet som tar fram hundar som är så allsidiga som de beskrivs. 🤔 Jag ska kika runt lite mer, den är ändå en av få raser i grupp 9 som jag kanske skulle kunna tänka mig.

Vi har några portugiser i bhk och de verkar vara en rejäl handfull på sitt eget sätt för sina ägare. Väldigt roliga hundar, men inga hundar som verkligen vill jobba med dig utan mest vill att livet ska vara kul och gärna hittar på egna hyss. Sedan kan ju träning vara kul, men inte nödvändigtvis. Då är min Bichon mer lättränad trots bristande energi ibland bara tack vare att hon är så sjukt följsam.

Då stämmer nog min tolkning av rasklubbens beskrivning ganska bra ändå. Det nämndes att man som ägare bör ha sinne för humor, och i min erfarenhet är det i stort sett alltid en omskrivning för att den här rasen gör som den själv vill lite när som. Det draget har min labbe redan gott om så jag kan konstatera att det inte är nåt jag är särskilt förtjust i.

Upplever att du är mycket kritisk pga din nuvarande hund, dom allra flesta raser i tråden är roliga hundar överlag.

Omplacering hade ju varit ett alternativ om du absolut inte vill chansa men få av föreslagna raser är som golden och tjocklabbar.

Du kallar det kritisk, jag kallar det noggrann. Ska jag leva med en hund i 10-15 år så är det klart att den ska kännas rätt. Och det kändes helt rätt när jag skaffade labben, jag valde härstamning noga för att inte bara få det du kallar tjocklabbar utan även en del arbetande individer, och ändå blev det såhär. Jag tillåter mig alltså att vara petig för att minska risken att stå där med ännu en hund som inte funkar.

Det ska till nån slags mirakel för att omplacering alls ska bli aktuellt, så jag skulle bli glad om alla kunde släppa det spåret.

Tycker att bägge corgi-raserna uppfyller alla kraven du har egentligen.

Ja, corgi har ju redan nämnts på första sidan men jag har totalt glömt att svara på det. :o Det låter bra att de är med på allt utan att nödvändigtvis kräva massor. Larmande tendenser är inget större problem så länge det går att träna hunden till att inte skälla i onödan. Säga till om nån kommer är okej, skälla för lite allt möjligt är inte okej.

Men, helt ärligt... jag har lite svårt för utseendet med de jättekorta benen. Är de ändå friska och sunda fast de är så långa och låga?

@ii-ssa @Targa @MalanMjöl Det låter jättebra! Då ska jag kolla runt lite efter uppfödare och se om det finns nån som ser lovande ut. Jag bor långt ifrån Stockholm, annars hade jag gärna träffat Nisse. :heart

Den lät ju lovande på pappret, men jag undrar hur många av de få uppfödarna i landet som tar fram hundar som är så allsidiga som de beskrivs. 🤔 Jag ska kika runt lite mer, den är ändå en av få raser i grupp 9 som jag kanske skulle kunna tänka mig.

Då stämmer nog min tolkning av rasklubbens beskrivning ganska bra ändå. Det nämndes att man som ägare bör ha sinne för humor, och i min erfarenhet är det i stort sett alltid en omskrivning för att den här rasen gör som den själv vill lite när som. Det draget har min labbe redan gott om så jag kan konstatera att det inte är nåt jag är särskilt förtjust i.

Du kallar det kritisk, jag kallar det noggrann. Ska jag leva med en hund i 10-15 år så är det klart att den ska kännas rätt. Och det kändes helt rätt när jag skaffade labben, jag valde härstamning noga för att inte bara få det du kallar tjocklabbar utan även en del arbetande individer, och ändå blev det såhär. Jag tillåter mig alltså att vara petig för att minska risken att stå där med ännu en hund som inte funkar.

Det ska till nån slags mirakel för att omplacering alls ska bli aktuellt, så jag skulle bli glad om alla kunde släppa det spåret.

Ja, corgi har ju redan nämnts på första sidan men jag har totalt glömt att svara på det. :o Det låter bra att de är med på allt utan att nödvändigtvis kräva massor. Larmande tendenser är inget större problem så länge det går att träna hunden till att inte skälla i onödan. Säga till om nån kommer är okej, skälla för lite allt möjligt är inte okej.

Men, helt ärligt... jag har lite svårt för utseendet med de jättekorta benen. Är de ändå friska och sunda fast de är så långa och låga?

@ii-ssa @Targa @MalanMjöl Det låter jättebra! Då ska jag kolla runt lite efter uppfödare och se om det finns nån som ser lovande ut. Jag bor långt ifrån Stockholm, annars hade jag gärna träffat Nisse. :heart
Ja ja lycka till

Ja ja lycka till
Så otroligt onödig kommentarer. Även om TS inte svarar som du tycker hen borde så finns det ingen anledning för dig att vara dryg.

Och nu kommer säkert svaret att det inte alls var så du menade, men då svarar jag i förväg att det var så jag texten landade hos mig. Och då är jag noll och inget känslomässigt engagerad i tråden, så finns inga anledning för mig att fultolka.

Så otroligt onödig kommentarer. Även om TS inte svarar som du tycker hen borde så finns det ingen anledning för dig att vara dryg.

Och nu kommer säkert svaret att det inte alls var så du menade, men då svarar jag i förväg att det var så jag texten landade hos mig. Och då är jag noll och inget känslomässigt engagerad i tråden, så finns inga anledning för mig att fultolka.
Nej ts är rent av otrevlig när man försöker hjälpa till samt dissar varenda rasförslag hon får så jag har inget annat att skriva.
Har föreslagit pudeln som exempel där majoriteten är oerhört sportiga och på på allt man gör men nej och dsg som liksom pudeln används i massor av hundsporter dissas med av massa konstiga anledningar.

Jodå jag menar det, jag struntar fullständigt i vilken ras ts väljer eller inte väljer men att hålla på och dissa raser som tråkiga eller dåliga när dom inte är det då har jag inget mer att tillägga.

Nej ts är rent av otrevlig när man försöker hjälpa till samt dissar varenda rasförslag hon får så jag har inget annat att skriva.
Har föreslagit pudeln som exempel där majoriteten är oerhört sportiga och på på allt man gör men nej och dsg som liksom pudeln används i massor av hundsporter dissas med av massa konstiga anledningar.
Låt bli att skriv bara om du inte har något trevligt att skriva.
TS får ha precis vilka anledningar som helst att dissa förslag, hen är inte skyldig någon något oavsett vad som föreslås.

Tänker att är man begränsad i hur långt man kan åka för valp så kanske man får kolla efter vad för uppfödare som finns i ens "närområde" och välja ras efter det? :)

Javisst, och det är vad jag jag har tänkt att göra men jag måste såklart ha nånstans att börja. Det finns ändå ganska många uppfödare av olika raser inom det geografiska spann som är okej, så det blir väldigt mycket att gå igenom utan åtminstone ett hum om vilka som kan passa.

• Gilla
Reactions: Sel
Låt bli att skriv bara om du inte har något trevligt att skriva.
TS får ha precis vilka anledningar som helst att dissa förslag, hen är inte skyldig någon något oavsett vad som föreslås.

Har redan satt den där människan på ignore pga attityden, men tack för att du reagerar. :heart Det klingar illa att påstå sig strunta i vad jag väljer men ändå bli så provocerad för att jag inte är såld på precis alla förslag som kommer. Anklagan om att vara otrevlig förstår jag inte ens var den kommer ifrån. Det är liksom inte jag som sitter och blir tjurig över en främlings rasval...

Vi bor i DK men är i Skåne med jämna mellanrum. Vår är köpt i Skåne så om du bor söderut kan jag pma namnet på uppfödaren. Hon har en hel del i olika åldrar ifall man vill få en känsla av rasen 😊

Vi bor i DK men är i Skåne med jämna mellanrum. Vår är köpt i Skåne så om du bor söderut kan jag pma namnet på uppfödaren. Hon har en hel del i olika åldrar ifall man vill få en känsla av rasen 😊

Jag bor i Norrland så det är väldigt långt till Skåne. 😅 Annars hade jag gärna nappat på det förslaget. Det är inte helt tomt på DSG-uppfödare här uppe och finns även några en liten bit söderut så jag hoppas att nån av dem kan kännas rätt. :)

Annars ligger Löwchen ganska bra till. Få uppfödare men det finns i alla fall tre som bor i rätt ände av landet, vilket är betydligt fler än jag hade väntat mig. Det är bara att aveln verkar rätt utställningsfokuserad som får mig att tveka där... :nailbiting:

Jag bor i Norrland så det är väldigt långt till Skåne. 😅 Annars hade jag gärna nappat på det förslaget. Det är inte helt tomt på DSG-uppfödare här uppe och finns även några en liten bit söderut så jag hoppas att nån av dem kan kännas rätt. :)

Annars ligger Löwchen ganska bra till. Få uppfödare men det finns i alla fall tre som bor i rätt ände av landet, vilket är betydligt fler än jag hade väntat mig. Det är bara att aveln verkar rätt utställningsfokuserad som får mig att tveka där... :nailbiting:

Jag har haft löwchen och skulle säga att den hade passat väldigt bra! Min var väldigt rolig att träna med utan att ha den där jobbiga brukshundmentaliteten. Var dessutom helt otroligt enkel I vardagen. Snäll mot andra djur, vuxna, barn, skottfast etc. Dom gillar dock ofta inte att vara ensamma. Så träna tidigt med att lämna korta stunder med något gott. Med hundsällskap är det dock sällan några problem alls.

Hon följde med lätthet med på långa ridturer och cykelturer på ett par mil för att lite senare åka och köra lydnad på klubben :)

Prata med uppfödare och berätta vad du vill ha så hittar du nog rätt :)

Jag kan ju fylla på lite eftersom jag nämnde corgis, de är generellt sunda! Sen kommer det givetvis ändå vara hundar som blir sjuka eller skadar sig men de är inte i grunden hämmade av sina korta ben och ryggproblem har jag inte hört mer än nån enstaka som fått, och då tycker jag mig vara väl insatt i rasen.

Min hane hänger gärna med mig i stallet och helst av allt ut på ridtur, han håller ledigt tempo med hästen även i galopp och är ruggigt uthållig. De är avlade för att vara gårdshundar och valla kor och får i Wales och det märks, de gillar att jobba och orkar göra det länge, men de skulle historiskt även hålla barnen sällskap i huset på kvällen och det gör de gärna! Otroligt bra av-knapp om man håller dem stimulerade. Är de understimulerade hittar de gärna på egen underhållning…

Mysa i soffan är en dunderhit men de är lätta att sätta i jobb och älskar att jobba med sin förare. Det finns corgis med championtecken och massor med meriter i agility, viltspår, rallylydnad, lydnad, heelwork to music, nosework osv.

Sen tycker jag de är glada och roliga med jättemycket personlighet. De larmar om det kommer någon men inte mer än så, upplever det ganska enkelt att lära dem att tack, nu tar jag över.

Det enda som är minus är väl könsbunden aggressivitet, det finns, men inte hos alla. Vissa linjer är skarpare än andra.
IMG_8510.webp

Vet inte om någon redan skrivit men för mig låter det som en västgötaspets skulle kunna passa. Själv sugen på en i framtiden.

Sen vet jag väldigt många som är nöjda med sina tollare som aktiva sällskapshundar/sporthundar.

Ja, ni som läst min tidigare tråd om min labrador som loggar ut vet en del av historiken. Samarbetet blir sakta bättre, men det ser mer och mer ut som vad jag misstänkt hela tiden: han är nöjd som sällskapshund med lite lagom hjärngympa och vill helst jobba själv utan att jag lägger mig i så mycket.

Det lutar därför mot att jag kompletterar med en till hund under 2026 eller 2027, men inget är bestämt än. Minst av allt vilken ras det ska bli, för där är jag helt lost. Jag vet att jag vill undvika utställningslinjer för att minska risken för samma problem som med labben, men inte mycket mer än så. Hoppas att den här tråden kan ge lite mer klarhet.

Jag vill köra rallylydnad och heelwork to music/freestyle. Nosework och enklare personspår kommer också att erbjudas. Det kan bli aktuellt att prova fler sporter men det här är de jag vet att jag vill pyssla med. Har inga tävlingsambitioner i dagsläget men ska aldrig säga aldrig, det kanske kommer om det blir mindre uppförsbacke i träningen.

Ska jag sammanfatta hur vardagen ser ut just nu så är det ett par timmars promenad om dagen med en 20-30 min lydnad, trickträning eller nosarbete 2-3 gånger i veckan. Mycket "bara vara med"-tid också eftersom jag sällan behöver lämna hunden ensam. Skulle klassa mig som nånstans mellan soffpotatis och träningsnörd.

Mina krav ser ut såhär:
  • Storlek ca 10-20 kg, mankhöjd max 50 cm; diskuterbart neråt men inte uppåt
  • Socialt enkel - behöver inte vara superglad i alla som en labbe, men trygg med folk och fä och utan könsbunden aggression
  • Följsam och förarorienterad
  • Arbetsvillig - inte nån arbetsmyra till brukshund men lite mer än en sävlig sällskapsretriever ;)
  • Måttligt med vakt/larmande - säga till om det knackar på dörren eller nån kommer in på tomten är okej
  • Enkel pälsvård, endera av naturen eller om den klipps kort
Det är svårt att hitta den gyllene mellanvägen, en hund som är aktiv och gärna hittar på saker men inte riskerar att bli alldeles för krävande. Det blir ändå en stor omställning att gå från en hund som är som tjuren Ferdinand till en som vill ha ett riktigt jobb.

Så, hit me. Borde jag hålla utkik efter en sällskapshund med mer go, eller vågar jag tänka utanför den boxen?

Vet inte om någon redan skrivit men för mig låter det som en västgötaspets skulle kunna passa. Själv sugen på en i framtiden.

Sen vet jag väldigt många som är nöjda med sina tollare som aktiva sällskapshundar/sporthundar.
jag är också himla sugen på en västgöte sådär som bubblare, men då vill jag ha en från Sverige och det blir genast krångligt. :D Jag undrar dock om de inte också har det där självständiga draget som Ts vill komma ifrån? Det är det som tvärtom lockar mig litegrann trots att det också är en vallhund.
Med stort förbehåll för att jag kan vara ute och cykla!

jag är också himla sugen på en västgöte sådär som bubblare, men då vill jag ha en från Sverige och det blir genast krångligt. :D Jag undrar dock om de inte också har det där självständiga draget som Ts vill komma ifrån? Det är det som tvärtom lockar mig litegrann trots att det också är en vallhund.
Jag har träffat på de som definitivt är mer spetsar än vallhundar 😄
Otroligt charmiga, men kanske inte så mycket fokus på samarbete hos de jag träffat (på klubben, kurser och grannen).

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har träffat på de som definitivt är mer spetsar än vallhundar 😄
Otroligt charmiga, men kanske inte så mycket fokus på samarbete hos de jag träffat (på klubben, kurser och grannen).
Det är den biten jag gillar! De är liksom urhundsvallhundar. :D

Svärföräldrarna har haft två, de är sjukt roliga men inom rasen är det lite 50/50 om du får vallhund typ corgi eller katt 😂

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat