Energikälla för lägre elkostnader

Bukefalos 30 år!

Kristall10

Trådstartare
Jag och sambon kommer separera (han har redan flyttat till eget).
Jag vill verkligen verkligen behålla huset och gården vi har. Jag älskar den här platsen.
Men nu behöver jag fundera på hur jag kan bo så billigt som möjligt när jag blir själv.
Är dessutom heltidssjukskriven sedan några år tillbaka och har begränsat med ork och energi.
Sambon har betalat elen och inte sagt så mycket om den. Men nu när jag började räkna ut den genomsnittliga kostnaden för ett år tillbaka så fattar jag inte varför vi inte har bytt värmekälla. Den genomsnittliga kostnaden för det gångna året är drygt 3000kr.
Nu är det vedpanna med acctank och elpatron. Vi eldar hela den kalla årstiden men elpatronen slår igång på nätterna när vi inte eldat på några timmar. Har inte varmt inne. Jag trivs bäst i ca 17-18 grader.
Hallen är dåligt isolerad och dör byggde vi toalett när vi flyttade in. Viste inte att det var dåligt isolerat då då det är en nyare tillbyggnad. Så där har vi behövt köra en värmefläkt hela vintrarna för att hålla kring 17-18 grader.
I övrigt har vi inte mycket lampor tända, duschar inte mycket. Sambon duschar alltid på jobbet och barnen i skolan 2 gånger i veckan så det blir bara nån gång i veckan hemma.

Ved har vi haft gratis från sambons pappa. Han har egen skog och alltid fixat ved till oss.
Jag kan inte räkna med att få gratis ved längre och jag skulle vilja slippa det jobbet som är med att hämta och bära in ved och passa så inte elden slocknar osv.
Har räknat på att köpa färdig ved i kubik kostar ca 1400kr per månad. Det blir mycket pengar i på el och uppvärmning.

Har börjat titta på bergvärme. Om jag räknar på de priser som anges på nätet så borde det blir betydligt billigare per månad trots att det är dyrt att installera.

Så till min fråga. Ni som har bergvärme, vad betalar ni per månad (inkl kostnad för lån till installation)?
Är ni nöjda, fungerar det bra?

Jag vill verkligen verkligen behålla huset och gården vi har. Jag älskar den här platsen.
Men nu behöver jag fundera på hur jag kan bo så billigt som möjligt när jag blir själv.
Är dessutom heltidssjukskriven sedan några år tillbaka och har begränsat med ork och energi.
Sambon har betalat elen och inte sagt så mycket om den. Men nu när jag började räkna ut den genomsnittliga kostnaden för ett år tillbaka så fattar jag inte varför vi inte har bytt värmekälla. Den genomsnittliga kostnaden för det gångna året är drygt 3000kr.
Nu är det vedpanna med acctank och elpatron. Vi eldar hela den kalla årstiden men elpatronen slår igång på nätterna när vi inte eldat på några timmar. Har inte varmt inne. Jag trivs bäst i ca 17-18 grader.
Hallen är dåligt isolerad och dör byggde vi toalett när vi flyttade in. Viste inte att det var dåligt isolerat då då det är en nyare tillbyggnad. Så där har vi behövt köra en värmefläkt hela vintrarna för att hålla kring 17-18 grader.
I övrigt har vi inte mycket lampor tända, duschar inte mycket. Sambon duschar alltid på jobbet och barnen i skolan 2 gånger i veckan så det blir bara nån gång i veckan hemma.

Ved har vi haft gratis från sambons pappa. Han har egen skog och alltid fixat ved till oss.
Jag kan inte räkna med att få gratis ved längre och jag skulle vilja slippa det jobbet som är med att hämta och bära in ved och passa så inte elden slocknar osv.
Har räknat på att köpa färdig ved i kubik kostar ca 1400kr per månad. Det blir mycket pengar i på el och uppvärmning.

Har börjat titta på bergvärme. Om jag räknar på de priser som anges på nätet så borde det blir betydligt billigare per månad trots att det är dyrt att installera.

Så till min fråga. Ni som har bergvärme, vad betalar ni per månad (inkl kostnad för lån till installation)?
Menar du att elkostnaden är 3000 kr/månad i genomsnitt, trots att ni eldar i vedpanna den största delen av dygnet?

En värmefläkt drar väldigt mycket så låter som en dyr lösning. Speciellt om den står på hela tiden.
Om du tänker en större investering så fundera på var den gör bäst nytta. Bättre isolering eller annan energikälla? (Men förstår om du inte vill vara beroende av ved)

Bor ni i hus? Är det 3000 kr totalt eller bara elförbrukningen?

Bergvärme kostar väl en 250-300’ så det tar ganska många år att jobba igen det.
Ja vi bor i hus 106 kvm, på en liten hästgård.
3000 kr för enbart el i genomsnitt per månad senaste året.

En värmefläkt drar väldigt mycket så låter som en dyr lösning. Speciellt om den står på hela tiden.
Om du tänker en större investering så fundera på var den gör bäst nytta. Bättre isolering eller annan energikälla? (Men förstår om du inte vill vara beroende av ved)
Ja hallen måste absolut åtgärdas. Både isoleras och få till bättre uppvärmning.

Jag har haft bergvärme i två av mina tidigare hus och varit nöjd med det, tycker att det har fungerat bra.
Nackdelarna som jag minns det har varit att pumpen låter en del, och jag som har varit extremt ljudkänslig i perioder har tyckt att det har varit jobbigt. I det huset där vi själva lät installera bergvärmepumpen så ställde vi den därför i en angränsande byggnad istället och grävde kulvert in till bostadshuset. Sedan kan det vara lite pyssel med att få till rätt inställning på "kurvorna", så att pumpen håller bra värme. Som jag minns det var det en tröghet i systemet som gjorde att den inte riktigt hängde med vid kraftiga temperatursvängningar.

Jag tycker att det är svårt att prata kostnad när det gäller el utan jämför hellre förbrukning. Bara under de senaste 3 åren har min nuvarande totalkostnad för både el och nät pendlat fram och tillbaks från 2 kr till över 5 kr per kilowattimme, vilket gör att prisjämförelser kan slå fel. För det första huset där vi själva lät installera pumpen har jag tyvärr inte uppgifterna kvar. Det andra huset var på 270 kvm och vi var 2 personer. Bergvärmepumpen fanns redan där när vi flyttade in, och tidigare hushåll med 2 personer hade förbrukat ca 36 000 kWh per år (inkl både hushållsel och uppvärmning), men vi fick ner förbrukningen på samma hus och samma antal personer (och samma bergvärmepump) till ca 23 000 kWh per år, så levnadsvanor kan göra stor skillnad. Som jämförelse var min årsförbrukning förra året 5 500 kWh i mitt nuvarande hus, vilket är en gammal 1800-tals timmerstuga på 80 kvm med direktverkande el och en luft-luftvärmepump som uppvärmning, så det är också svårt att jämföra olika hus med olika förutsättningar, utan det är bra att lära känna sitt eget hus ordentligt och utgå från det.

En idé kan vara att försöka ta reda på exakt vad som drar el och hur mycket, och var det finns faktiskt läckage av värme. Det finns tex elmätare som kan mäta per stickpropp och värmekameror där man kan se var värmen läcker ut/kyla kommer in, så kan man göra riktade åtgärder.

Om ni behöver elda hela tiden trots accumulatortankar är det nåt som inte stämmer? Acc.tankarna är ju tioll för att man inte ska behöva elda kontinuerligt.
Att ha elpatron igång är riktigt dyrt! Värme är dyrt att producera. Be någon firma titta över hur det fungerar. Det låter inte OK.
Andra tanken är väl att isolera där det behövs.

Jag gör av med ca 5000kWh per år iör hela fastigheten.

Jag har ett gammalt hus på 74 kvm. Eldar med ved och har acc.tankar på 1000 liter. Normalt eldar jag på morgonen och kvällen. Elden köper jag från en producent i närheten. 800kr/kubik hemkörd, kapad och kluven i önskad längd. Gör av med 15 kubik per år i genomsnitt.

Plus glömde - vissa kommuner har värmekameror att låna. Då kan man gå runt huset ute och kolla var värmen läcker ut

Ja precis.
På sommaren eldar vi inte för det blir för varmt inne då. Vedpannan står i köket och acctanken i rummet bredvid.
Men på sommaren är elkostnaden ändå lägre. Melln 1800-2200kr per månad.
På vintern mellan 3-4400kr per månad.
Är elkostnaden så hög även på sommaren känns det som det är något som förbrukar väldigt mycket ström i onödan. Kanske steg ett är att köpa lite såna elmätare man sätter i eluttag och kan se förbrukningen i realtid för varje grej?

Om ni behöver elda hela tiden trots accumulatortankar är det nåt som inte stämmer? Acc.tankarna är ju tioll för att man inte ska behöva elda kontinuerligt.
Att ha elpatron igång är riktigt dyrt! Värme är dyrt att producera. Be någon firma titta över hur det fungerar. Det låter inte OK.
Andra tanken är väl att isolera där det behövs.

Jag gör av med ca 5000kWh per år iör hela fastigheten.

Jag har ett gammalt hus på 74 kvm. Eldar med ved och har acc.tankar på 1000 liter. Normalt eldar jag på morgonen och kvällen. Elden köper jag från en producent i närheten. 800kr/kubik hemkörd, kapad och kluven i önskad längd. Gör av med 15 kubik per år i genomsnitt.
Vi skickar ut värme från acctanken till elementen. Jag som inte vill ha så varmt inne eldar inte hel dagarna om det är bara någon minusgrad. Då behöver jag knappt skicka ut någon värme utan värmen från pannan och murstocken räcker gott och väl eftersom pannan står i köket.
Men mitt i vintern när tempen oftast ligger på -10 till -30 så behövs ju mer värme skickas ut och då behöver vi elda konstant.
Hallen är ju en stor bov i dramat så det måste absolut ses över.

Är elkostnaden så hög även på sommaren känns det som det är något som förbrukar väldigt mycket ström i onödan. Kanske steg ett är att köpa lite såna elmätare man sätter i eluttag och kan se förbrukningen i realtid för varje grej?
Det är elpatronen som då går konstant eftersom vi inte eldar på sommaren.
Har den inställd på 60 grader så vi ska ha varmvatten.

Jag har haft bergvärme igång sedan augusti/september ca. Äldre hus på 160 kvm ca.Tidigare värmdes huset med direktverkande el och en luftvärmepump. Hittills har förbrukningen varje månad varit ca hälften av vad den varit samma månad tidigare år. Tex
december 25: 1500 kWh, mot
december 24: 2900 kwh
November 25: 1100 kWh, mot
November 24: 2300 kWh

Och till på köpet är huset betydligt varmare än tidigare, har golvvärme i vissa rum och radiatorer i andra. Kostnaden känns ju lite svår att jämföra, det beror väl på avtal osv, men förbrukningen säger ju något iallafall. Bergvärmeinstallationen var en del av en betydligt större renovering så jag kan inte säga exakt vad just den kostade tyvärr...

Hur många kWh förbrukar du? Pratade häromdagen med en anhörig som har direktverkande el och som precis installerat luft luftvärmepump. December 2024 hade hen förbrukat 1400 kWh och december 2025 900 kWh. Det är en villa på ca 100 kvm. Och då eldades det mer i kaminen 2024 jämfört med 2025

Värmefläkt är dyyrt, kanske se över hallen först och främst, där värmen läcker?

Måste elpatronen verkligen slås på på natten? Vi har ett stödelement på i ett valt rum för att hålla värmen lite under natten då vi också har problem med att när elden slocknar blir det fort utkylt.
Nyare el-element är bra för att hålla stödvärme och bör vara mycket billigare i längden än elpatron.

Vi har även varmvattenberedare, det är GULD värt! Obs på tillräckligt stor, det är inte roligt när varmvattnet tar slut mitt i en dusch.
Också värt att titta på, för att slippa att elpatronen måste vara på bara för varmvattnet.

När vi satte in nya vedpannan tog vi bort elpatronen, hade också en sån tidigare. Vi har inte saknat den en enda dag (eller jo det har vi 😆men plånboken är nöjd och vi är vana vid att elda för värmen på vintern. Den enda fördelen är väl att det skulle vara smidigt..)

Jag har haft bergvärme igång sedan augusti/september ca. Äldre hus på 160 kvm ca.Tidigare värmdes huset med direktverkande el och en luftvärmepump. Hittills har förbrukningen varje månad varit ca hälften av vad den varit samma månad tidigare år. Tex
december 25: 1500 kWh, mot
december 24: 2900 kwh
November 25: 1100 kWh, mot
November 24: 2300 kWh

Och till på köpet är huset betydligt varmare än tidigare, har golvvärme i vissa rum och radiatorer i andra. Kostnaden känns ju lite svår att jämföra, det beror väl på avtal osv, men förbrukningen säger ju något iallafall. Bergvärmeinstallationen var en del av en betydligt större renovering så jag kan inte säga exakt vad just den kostade tyvärr...
Glömde: förra året eldade jag dessutom regelbundet i kakelugnen för att hålla värmen i huset. I år har det hittills inte behövts

Liknande trådar

• Bröllopsgåva
  • Hur mycket ved ska jag köpa?
  • Åka iväg över nyår till ” Middle of Nowhere”
  • Nya regler för bygglov

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat