Bukefalos 28 år!

Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det är kul att höra :D ja det är nästan som en annan häst att rida när hon slappnar av ;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

KL
Roligt att läsa alla inlägg. Ett par saker som jag tycker är viktiga när man får hem en blodis från banan,nu skiljer det väldigt mycket på hur det är inne på banan ,ute på landet och hos olika tränare.

Kolla upp allt kring dagliga rutiner,har den varit i hage?Vad får den för foder?Hur har den ridits ,ensam/grupp?Kolla sen av hästen ,hur reagerar den på hagvistelse?Hur äter den/vänj sakta över på mer hö/mindre kraftfoder v.b.?Är den lugn eller stressad inne/ute?. En del trivs utmärkt i hagen hela dagar direkt men många får sakta vänjas in i liten hage som görs större så fort det går. Bra staket och synliga trådar ,min senaste tog över 1 år att vänja vid hage och gå ute utan att slå ihjäl sig.Den förra var bara att släppa ut direkt dygnet runt.

Tätare skoningar får man räkna med även om den har bra hovkvalitet. Vår har bra hovar ,den förra urkassa men båda plattfotade och mycket tunna sulor.
Ställ inte av den om den kommer i full kondition ,rid direkt och låt den galoppera av sig ordentligt .Träna ner den sakta och lägg in korta dressyrpass.

Många har aldrig blivit llongerade och förstår inte alls principen,jag brukar börja träna det ganska omgående . Ingen inspänning ,chambong utan fria att hitta sin balans. Tömkörning likadant ta hjälp börja lugnt.
När den har kommit ner i kondition och vant sig vid alllt brukar jag lägga in en längre vila gärna bete för att sen börja med grundträningen som vilken unghäst som helst . Vissa är ju mer skolade än andra så här är ju stora skillnader.

Lite tankar ,detta tar minst 1 år för de flesta .

Jag strök under det som jag tycker är jätteviktigt att tänka på!

Det kan variera väldigt beroende på om hästens stått på landet hos en amatörtränare eller inne på en bana tex. Den kan ha gått mycket i hagar med kompisar eller inte alls under flera års tid. Det är stor skillnad på det sättet. En av mina trodde jag hade släppt honom fri när han kom in i vår beteshage första sommaren :rofl: Han tiittade över axeln som om han sa "idiot - inga staket:angel:" innan han inspekterade hela i lugn trav med arabsvans. Men då hade han gått i hagar hela vintern fast mindre hagar. På täby hade han under åten där aldrig varit i hage inte ens liten rasthage.

Och sen komma ihåg - igen - att man inte kan sitta ner på ryggen och jobba i dressyr utan att vänja hästen mycket sakta, precis som en vanlig unghäst, för det blir en helt annan belastning än de är vana vid, inte minst sadlarna är ju mycket tyngre. (Om dom inte är ridna mer som ridhästar också, vilket fler amatörhästar är. Men för att vara säker, ta det mycket lugnt med att sitta ner på ryggen, stärk hästen först.)

Ang graman håller jag inte med dej (i ditt nästa inlägg) Det innebär enbart starkare hand och på en som går bakom hand lätt är det riktigt dåligt.
En del går mera med huvudet upp och där är det inte heller graman som är det rätta, anser jag, utan andra sätt, som inte innebär att man sätter hävstång i ryttarens hand. Hästarna är känsliga i munnen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

En sån har jag också, inga stöd någonstans! Hård som attan att bara sitta och skritta i men jätteskön för galoppjobb och hoppning.
Fast i terrängen med lite större upp och nerhopp är den inte lika kul längre.............

Vilken sort var det som var så hård? En sån vill jag inte ha. :eek:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Vilken sort var det som var så hård? En sån vill jag inte ha. :eek:

En av de allra första pessoa sadlarna som kom när flatback var något nytt och exklusivt. Har haft den på MASSOR med fullblod, även ridit i den på banan på någon häst som fick ont i ryggen av träningssadeln. Alla har gillat den. Nu ligger den tillockmed på min silltunna till ponny som inte ens kan ha den vida dressyrsadeln.
Den funkar jättebra med tex en rumpvärmare, då kan man skritta i flera timmar. Eller så gör man som jag, äter upp sig så sittbenen blir inbäddade:angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Har inte råd att äta upp mig om jag ska börja med ridhästar...........:devil:

Hittade en annons för en Pessoa Amo som ser skön ut men den var 17,5 tum. Är det för stort för ett fullblod? Han är milt sagt välmadrasserad.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

För jag har sett min häst under andra ryttare och hon kan bli alldeles förvivlad och till sig av oro då hon inte fattar när de gör så mkt och klämmer och sliter och liksom överrider. Och det slutar med att hon flippar ur.
Har även sett många andra rida sådana nerviga hästar (behöver ej vara rena fbl och man ser ryttare som bara stressar upp dem ännu mer)
Och de säger då att: men det ser ju så lätt och enkelt ut när du rider. Och jag svarar att DET ÄR LÄTT OCH ENKELT! För rent krasst så har jag inte suttit på lättare häst. Bara man är lyhörd.

Ja jag håller med om att de kan bli chockade av ryttare som är vana vid mer "robusta" och kanske okänsliga hästar. Det blir för mycket av allt och hästen blir chockad och kan se panisk ut:crazy:

Men samtigit KAN man bli lurad av det "lätta", det är lätt att det känns bekvämt och bra men hästen jobbar inte utan har slunkit ut nånstans, och att verkligen få till bra arbete kan vara en ganska knepig balansgång, tycker jag. Fullblodshästar är oftast smarta, eller smartare i alla fall, det finns variationer som med alla hästar och jag känner en del inte så smarta:angel:

Men dom lär sej (som axel var inne på) lätt men det innebär att dom också lär sej åt andra hållet lätt, dvs det man inte ville lära :cool: Hur man känns trevlig utan att jobba:devil: Ja, lite så. Det tog ett tag för mej att inse i alla fall. Särskilt med första fullblodet, som kändes så himla mjuk och trevlig:love: Men sen skulle man ju jobba också...

Samt att dom lär sej så kvickt att dom gärna ligger före och vet vad som ska komma - inte alltid väntar...

Visst är det underbara lyhörda hästar, men inte alltid så lätta tycker jag, men det kan ju bero på mej:o och att jag inte har mycket att jämföra med egentligen, under så många år. Jag tycker ibland att ett taktfast, okänsligt halvblod skulle passa mej bättre:crazy:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hej! 17`5 är storleken på sitsen , det går galant i regel om inte hästen är jättekort i ryggen. Den ska ju inte hamna bakom sista revbenet. Frågan är ju om den är lagom till dig ? Visst är du en ganska liten nätt kvinna? Risken blir ju att den blir för stor för dig så du halkar omkring i sadeln e inte kan utnyttja sadeln kvaliteér för egen del.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Föra sadeln jag hade till mitt fullblod var en kentaur 16 ½ tum, har nu en jacson seline oxå 16 ½ tum...
Men är ju olika på olika märken hur stora de är...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det beror på ryggen. Men du är väl inte så stor gissar jag:devil: För dej kan det vara onödigt stort med 17,5. Men för hästens del är bomvidden viktig också, vilken vidd är det?
Jag har en sån på bilden i tråden (fuxen). Men det syns kanske inte så mycket, den är bara 17 och jag är lång.
(Smalare nu, än då för tre år sen - men benen är ju lika långa ändå jag borde ha 17.5 men ville inte ha för lång sadel och var van vid den gamla "plankan" som var 17 så det går bra.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Pappan till min lilla häst är Eighty Eight Keys. Det är det absolut bästa jag kunde göra att betäcka mitt tunga halvblodssto med honom. Resultatet blev som sagt en välbyggd häst med enorm skritt o galopp, lite mindre men mycket taktmässig trav. Hon är väääldigt positiv till ridning o går på tygeln av sig själv. Känslig. Dock upplever jag att hon behöver lite tid ibland på sig att acceptera nya saker, i mindre grad nu dock än när hon var yngre. Hon är ganska liten, ca 160 cm bara, men långbent o lagom stor för mig, man skulle kunna beskriva henne som "flickhäst" tror jag. Hon ser dock större ut när man rider o hon är absolut inte liten att sitta på.

Jag är, som det kanske märks, oerhört förtjust i min lilla häst. :love:

Tillägg: har faktiskt träffat Eighty Eight Keys innan han köptes av Flyinge. Han var väldigt sympatisk o lugn då, var under utbildning o på väg upp i S:t Georges. Träffade också den ryttare som red honom då. Så denna hingst har jag funderat på under många år till mitt halvblodssto, och när tillfälle gavs att ta ett föl så fick det bli han.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det beror på ryggen. Men du är väl inte så stor gissar jag:devil: För dej kan det vara onödigt stort med 17,5. Men för hästens del är bomvidden viktig också, vilken vidd är det?

Har en liten rumpa men större mage. :angel: Bomvidden var normal så det borde ju passa. Sadeln såg i alla fall ganska skön ut men priset var lite i högsta laget - åtminstone innan Skatteverket har förbarmat sig över mig.

Än så länge är det här bara ett "projekt", men det är lika bra att börja fundera nu över vad jag ska hitta på med tjockisen.:devil: Den här tråden gör mig riktigt inspirerad!

Har för övrigt en fin video på min andra, Lilla Fröken Skutt, när hon går med sin nya matte. Skrev ett mail till den nya matten och frågade om det var OK att jag la ut henne till hela världens beskådan. Återkommer när hon har svarat!:)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ang graman håller jag inte med dej (i ditt nästa inlägg) Det innebär enbart starkare hand och på en som går bakom hand lätt är det riktigt dåligt.
En del går mera med huvudet upp och där är det inte heller graman som är det rätta, anser jag, utan andra sätt, som inte innebär att man sätter hävstång i ryttarens hand. Hästarna är känsliga i munnen.[/QUOTE]

Håller fullkomligt med dig i sak men kan möjligen vid uteritt i början . Men som sagt inte för dressyrträning eller försöka lära hästen gå på tygeln på det sättet men om denn är väldigt bråkig vid uteridning speciellt merd andra kan jag se det som en högst tillfällig nödlösning för att kunna rida den ute.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Har en liten rumpa men större mage. :angel: Bomvidden var normal så det borde ju passa. Sadeln såg i alla fall ganska skön ut men priset var lite i högsta laget - åtminstone innan Skatteverket har förbarmat sig över mig.

Normal bom är troligen för smalt ,många fullblod behöver vid bom. 17.5 är för stort till dig skulle jag tro. Kanske även för långt till hästen.
Många gillar syntetsadlar för de är lätta ,även luftstoppade sadlar som finns både i läder och syntet.Bates gillar jag men det gillar inte Lillprinsen alls.
Det är bara och kola runt och prova dig fram vilket som passar dig ,häst och plånbok.
Tänk på att den ska ha plats för manke .Är han överbygd? Svankryggig? Rak?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

.
Håller fullkomligt med dig i sak men kan möjligen vid uteritt i början . Men som sagt inte för dressyrträning eller försöka lära hästen gå på tygeln på det sättet men om denn är väldigt bråkig vid uteridning speciellt merd andra kan jag se det som en högst tillfällig nödlösning för att kunna rida den ute.
För ett fullblod som kastar upp huvudet kan ett martingal vara befogat, då har man även en halsrem:banana:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Han är framförallt välmadrasserad. :devil: Ganska normal överlinje i mina galoppögon, antar att hans manke är markerad, ryggen är något lång men säkert inte i halvblodsögon.

Han är också väldigt atletisk och när jag testade en westernsadel på honom fick jag bakvalvet i ändan när han slog och jag flög genom luften och hamnade i en omloppsbana runt Blentarp. Och, nej! Det var inte sadeln som gjorde att han slog - det gör han alltid när det blir lite tråkigt.:crazy:

Jag får bjuda ut ett gäng av er ridtanter på lite antioxidanter och nåt gott att äta en dag nu när våren är här. Vet inte om du känner Marvin men hon är/var i sadelbranschen och bor, eller bodde i alla fall, här i närheten så hon är också välkommen.:laugh:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hehehe- akta dig så jag inte tar dig på orden! Antioxidanter va de ja!
Tackar aldrig nej till det! Särskilt inte med roligt sällskap:)
Sadeltiden är förbi men intresset består...
Nu är alla hästars hovar i riskzonen istället-sliter som praktikant till hovslagare!
Jättekul och underbart att känna att man lever:bump:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Byte - fila lite på shettisens hovar mot antioxidanter? Du kan cykla hit eller hur? Men kanske inte hem?:angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Låter trevligt ,gillar också antioxidanter i flytande form:D
Känner nog inte marvin men det går ju att råda bot på.
Är absolut inte någon sadelexpert men har ju en ganska stor erfarenhet av kinkiga blodisar och sadlar.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 399
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp