Bukefalos 28 år!

Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

den där härliga känslan av att ha hästen helt mellan hand och skänkel när man rider en frisk galopp ute i vårvädret och känna den där kraften och samtidigt lättheten i handen, lyhördheten och lydnaden, det är verkligen sportbilskänsla:love: som man inte får på någon annan häst, så kallas dom formel-1-hästar också:idea::love:

haha någonting jag aldrig har upplevt på min :angel:
Men HÄSTEN håller nog med om "frisk galopp ute i vårvädret" :rofl:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej, alla är ju olika. Det kan nog variera. Men det är det jag fastnade för, tror jag, med den första, då hade jag inte upplevt något liknande, inte på det sättet. Folk sa: "du kommer aldrig kunna galoppera med andra hästar:("

Men det blev ju tvärtom, jag kunde njuta av min känsliga och lydiga sportbilshäst medan dom slet och härjade och inte kunde kontrollera sina:o
Hade aldrig vågat rida hubertusjakt tex på en häst som inte var så lydig som ett fullblod kan vara. :bow:

Men det finns verkligen olika sorter. Så ja, jag håller med, de är olika. Men kanske ska understryka att lydnaden kommer ju inte helt av sej själv, det handlar mycket om dressyren också, men jag vet att du haft sadelproblem tex så då är det ju svårt att hålla igång dressyren på samma sätt.:(
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Väldigt snygg liten häst du har!:)

Det är bra att du inte anammat tankarna från förra ägaren med gummisnoddar och gramaner:bow:. Den omskolningen hon fått innan verkar ha gjort mer skada än nytta ..

Vad jag kan se av dina filmer så försöker du så gott du kan men jag blir lite fundersam över tränaren. Det ser ut som om ni kör efter principen att hon ska "ge sig" för handen. Har sett att många försöker omskola galoppörer på det viset. Det blir inte så bra. Vissa förblir oroliga i mun och "ger sig" inte (då åker gramanen fram hos många:cry:) och andra bjuder dig på en oärlig form med tappad rygg och lite bakom hand.

Hitta andra vägar att behålla den fina motorn och låta hästen få förtroende för din hand :). Rid mer med kroppen och mindre med armar och händer. Det blir en ond cirkel: mkt armar och händer på en häst som går emot gör att man blir påverkad i hela kroppen=spänd där också.

Istället för att hon ska "ge sig", rid med bålen, sätet och skänkeln (lättare sagt än gjort och det behövs någon duktig på marken) och låt hästen söka din hand. Du kommer att uppleva en lätthet och en ärlig sökning till bettet där hästen går kvar förnöjt när du gör en överstrykning. Många tränare jag har kikat på skulle också säga åt mig att hålla emot (jag har en blodis direkt från banan) därför tränar jag inte för dem utan för andra. Jag lättar hellre, tar så bra kontroll jag kan över min egen kropp (för det är där jag brister), så söker hon strax min hand igen. Mjuk som smör i handen och det vill jag ju behålla, inte förstöra. Handlar det om att springa ifrån arbete så ska man inte vara rädd för att prova att driva framåt - man får ju kvitto direkt på om det funkar eller ej :angel:


Känsliga hästar kan vara utmärkta att lära sig vidare på - de visar direkt när vi gör fel. Men då gäller det att se att felet ligger i den egna kroppskontrollen. Handlar det bara om så basic grejer som att ta ner tempot en aning så kan galoppören direkt från banan detta om än på ett lite annat sätt än man själv kanske är van vid. Först måste man möta hästen i det den förstår så att den trivs med en och är lydig i detta. Sedan lägger man till dressyrandets hjälper efter hand. Och det kan gå undan, smartingar som de är:love:.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

ja jag tror att mkt ligger i att hon inte har ridhäststyrkan heller, hon börjar rusa för att det är svinkul, men även för att det är lättare med fart än styrka!

Hittade ju en sadel *thank GOD* och hon har verkligen utvecklats, hon tycker att det är kul att lära sig och att göra rätt! Hon börjar frusta och slappnar verkligen av. Så jag har hopp om framtiden :D

Som det stod i början av tråden, fullblod från bnana kanske inte är bästa första-hästen...
Jag "bröt" nog alla regler.... de som känner min häst från banan vet ju hur hon var :angel:
Det tog ÅR innan jag kunde trava utan att det gick snabbare och snabbare för att sen bli galopp. Hon försvarade sig hela tiden genom att sprattla och köra på stället alt. fullt ös. Man hängde i tyglarna (även om man försökte att vara mjuk så puttade hon in en i det).
Men sen så.

Jag är jätteglad att jag köpte just henne, har lärt mig massor om helheten att ha häst och sköta dem.
Och när man väl har vunnit ett fullblodshjärta så har man en riktig vän :love:
Däremot kan jag säga att mina planer att komma ut och tävla i hoppning känns rätt så borta... men men...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Så är det med min tränare också. Han säger att det mesta arbetet ligger just nu på att hitta "tempot". Jag tyckte att hon hade sån himla bra skritt, men se det tyckte inte min tränare. Han tyckte att jag skulle hålla tillbaka henne så hon hittade en lugnare takt. Nu har vi en bra takt i skritt, trav och galopp. Jag älskar att se min tränare rida henne, då kan ju jag se vad som hänt under träningarna (det är ju svårt att se när man sitter på, men visst KÄNNER jag ju oxå skillnaden).
Nu är inte min så stor, 157 i mkh, så någon fantastisk gångartshäst kommer hon ju aldrig bli. Men å andra sidan satsar man inte på att köpa ett fullblod om man är ute efter gångartshästar kanske :crazy:

Härlig tråd iaf!

:bow:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Härligt att du hittat en sadel:bow:
Ja en del är svåra från start också, dom avlas inte för ridning man tänker inte ridbarhet i första hand när man betäcker ett fullblodssto för galopp....

Men många har det ändå självklart.

Håller även med bliss och andrisi.

underbarn: glömde förrut, härligt med en steves friend avkomma, stoet är ue honom. Trevliga rídhästar tror jag?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Dags för min rapport.
Märren köpte jag direkt från banan. Dock var hon ridhästinriden innan galoppkarriären. Hon stod hos en amatörtränare och fick gå ut 6-8 timmar per dag. Tränaren tömkörde emellanåt och red ibland i hoppsadel.

Första året red jag till största delen ut. Galoppen gick nog ganska fort, fast det kändes inte som det. Arbetet på ridbanan bestod mest av start, stopp, sväng, lite sidvärtsförflyttningar i skritt samt början bakdelsvändningar. Red lätt eller stod i lättsits. Galopparbetet på banan fick vänta insåg jag när jag hade fått lägga i handbromsen ett par gånger. Det gick fortare och fortare på långsidorna och hästen hade inga planer på att svänga bara för att ridbanan svängde...

Hur de lärs att fatta galopp verkar vara lite olika. Min hade fått lära sig att fatta galopp genom att man klappade på sidan av manken. En jobbarkompis' häst fattade galopp genom att man drog i tyglarna.

Vad gäller tränare... Första gången: Gör halt, två steg fram och gör framdelsvändning. Vilket inte gick så bra, eftersom vi inte hade tränat på detta, och det blev inte bättre av h*n tyckte att vi skulle göra om och om igen... och där sjönk h*n drastiskt i mina ögon. Tycker nog att h*n kunde frågat innan hur mycket vi kunde. :mad:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja, dom som har bott hos amatörtränare är ju oftast vana vid mer vanligt hästliv med hagar, kompisar och skogsturer mm. Det blir inte så stor omställning för dom.

Kyras ABC är ju bra även för galopphästar :D start stopp och sväng, precis som du skriver, att man börjar från start med att komma överens om vad hjälperna betyder och att hästen förstår och följer. Ju grundligare man gör det jobbet, ju lydigare häst får man ju, det gäller inte bara galopphästar.....:)


KL
Det måste jag också säga ju säga, dressyren, dvs att lära in lydigheten för hjälperna, är en förutsättning för att få den där härliga sportbilen när man ger sej ut i naturen, :idea: Ett lydigt fullblod som lyssnar och svarar lyhört är :love::love: I kombination med lättheten och känsligheten är det alldeles speciellt:bow:

Men jag håller inte med dem som anser att dom är "lätta" att rida dressyr på, och det tycker jag man ser på filmer och irl det är sällan man ser ett fullblod jobba riktigt bra i dressyren, det blir antingen rätt överilat och obalanserat eller ganska oengagerat och platt. Sällan bra balanserat och engagerat arbete genom kroppen med bra energi. För det är svårt, det kräver så mycket egen kroppskontroll och balans, hästen blir så lätt störd av ryttarens brister:crazy:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Men tyvärr finns det dåligt med tränare iaf i mina trakter som förstår sig på ett fullblod, dom tänker på ett helt annat sätt en ett hbl som ni skriver. Vår kille är av den lugna typen fbl men ändå ser han ofta lejon bakom varje krök..mest för att få en anledning att busa med oss..
Ett hbl kan du ta i medans ett fbl måste man lirka mer i ex mun.


Läste ungefär hi och slänger mig in.

Jag har ett flb som jag köpte för snart 3 år sedan, har gått 6 år i galoppen och var sned och låst i bogarna när han kom.
Det vi jobbat mest på är att bära-inte skjuta, vänta och lyssna, inte börja löpa när man ökar galoppen utan behålla bärigheten, osv...

Men jag har också haft mest problem med tränare, de förstår inte. Jag kan inte bara ta tag och bli arg om han "fjantar" sig, då får jag det bara 7 resor värre, nä, lugn och metodiskt får man arbeta...
Nu har jag i och för sig klarat mig ganska bra själv, men kan tänka mig att hitta bra tränare är ett av de största bekymmer man kan ha när man köper flb.:(

Men det finns ingen bättre kompanjon än ett samarbetande flb...:angel::bow:

Men jag håller inte med dem som anser att dom är "lätta" att rida dressyr på, och det tycker jag man ser på filmer och irl det är sällan man ser ett fullblod jobba riktigt bra i dressyren, det blir antingen rätt överilat och obalanserat eller ganska oengagerat och platt. Sällan bra balanserat och engagerat arbete genom kroppen med bra energi. För det är svårt, det kräver så mycket egen kroppskontroll och balans, hästen blir så lätt störd av ryttarens brister:crazy:
Såg detta nu och måste hålla med.
Jag har utvecklats väldigt mycket som ryttare sedan jag började med min herre, jag måste sitta i full balans men helt avslappnad, mjuk hand och sving i ryggen, annars spricker allt.
Ofta när jag tycker att han kämpar emot så är det jag som sitter och spänner en liten muskel i axeln eller så... :)
Och som du säger, jag orkar ofta inte detta mer än en 15 minuter, så uppvärmning och avtravning sker i betydligt lugnare/lägre former...
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

De jag har sett av Steve´s Friend avkommor är helt underbara, tyvärr finns det inte så många direkt efter honom kvar på marknaden men ibland hittar man någon ue. Bra huvud och extremt arbetsvilliga. Samt att de hoppar bra. Det är ju det absolut svåraste, att hitta fullblod som verkligen lyfter på benen och hoppar runda språng.

Sedan är jag väldigt förtjust i Star Regent. Han gick själv högre klasser i hoppning och har lämnat flera avkommor to die for. Det enda är att allihopa bockar nåt så förskräckligt :angel: Men bra steg och extremt bra "hopphuvud".
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hallå alla fullblodsägare:)
Vilken bra tråd!!!

Har själv ett 4-årigt fullblodssto som jag köpte i slutet av oktober förra året.
Hon hade gjort 2 starter i slutet av sommaren, men var även lite ridhäst-riden.
Tycker de mesta gått bra med henne, då hon är väldigt lättlärd.

Har nu turen o hittat en dressyrtränare som jag tycker funkar jättebra. Rider varannan vecka 45 min.
Hon är väldigt varierad under dressyrpasset, vilket funkar kanon....kör kanske skänkelvikningar, sen jobbar vi lite på volt, jobbar lite övergångar, nån sidvärtsrörelse, lite volt igen. Och givetvis en del skrittpauser däremellan...
För övrigt så försöker jag hoppa min dam en gång i veckan, hoppat 90cm med henne hittills, några små banor.

Har reggat henne i ASVH oxå nyligen, så planen är kvalitetsbedömningen i höst!!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

min är också AsVH reggad och jag startade kvalitets med henne.
Förövrigt hoppade vi idag, hon är hoppad hela tiden sen hon var 4 men det har ändå blivit i mindre skala. Hon är även löshoppad en hel del-
.Hon har helt enkelt inte haft styrkan så de har blivit mkt gymnastik( där hon har varit vrålhet och bara kastat sig iväg eller pallnitat men har alltid varit sjukt smidig och kvick i fossingarna och bra teknik "innerst inne") Men NU har det börjat lossna. Hon är nu nog stark och KAN gå i lugnare tempo men med mkt bevarad energi och så himla lydig fast hon eg är som en tidsinställd bomb :D Hoppar med jättebra teknik så de är roligt. Även om de bara är en bisyssla:angel: Kanske vi tar oss en tur på hoppbanorna i år:bump:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Många fullblod hoppar med hängande framben först och i hög fart (vilket ser så trist ut när folk tävlar dem såna) men det brukar ofta komma bättre teknik med tiden. :idea:
Den här tjejen hade ingen vidare teknik först, hoppade högt för att komma över med sina hängande framben:cool: osv. Sen blev hon het och ville slänga sej över - för att nu vara otroligt klok när vi kommit igång mera med att hoppa, modig och med bra teknik, när hon väl "kom på det". Hon blir ivrig, men lydig, otroligt lyhörd,:bow:

Med henne har det varit viktigt att vara konsekvent och inte hoppa hafsigt och slafsigt utan kräva koncentration och lydnad, hetsar hon mot ett hinder så lägger man en volt tills hon lyssnar osv. På det sättet är hon väldigt lik vår irländska ponny och med samma härliga alerta samarbetsinställning när man sen får henne att vänta och lyssna.

Jag tror felet många gör är att hoppa för mycket för högt för tidigt istället för att jobba på grunderna i hoppningen med lydnad även där, samt styrkan, innan man går vidare, för att det är fullblod måste dom inte hoppa i 180 och spruta sand på väggarna i svängarna:cool:

Generellt behöver dom att ryttaren är med och rider på hindren, annars kan det bli stopp, mitt första fulllblod tvingade mej att se över hur jag red på hinder bla, med mej kunde han ofta stanna, med elitryttaren jag tränade för hoppade han hus:angel: Med bra teknik dessutom:bow:

Det fick mej ju att inse att felet satt i sadeln så det var att träna upp balans och sits mot och över hinder bla:o Sen gick det bra, men det krävde jobb.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Min har ju också hoppat med l'ätt hängande framben, men nu lyfter hon upp dem bra. På träningar/kurser mm har hoppfolk frågat vad de är för stam på henne och blivit förvånade när jag säger att de är rent fbl(men hon SER ju verkligen ut som en sprinter också....:confused:) eftersom att hon "hoppar så bra" , är det återigen fördomarnasland eller? men som sagt så behöver det ju inte gå i 190 knyck "bara för att det är ett fbl"!!
Hon har i alla fall extremt överdrivet bra bakben , hoppar en nästan ur sadeln men även det har nu lugnat sig en aning och hon känns ut som vilken häst som helst att hoppa men med mer tryck:devil:
Känslan som vi har nu mellan hinder är den jag vill ha hos alla hopphästar ,totalt självgående-bara noga med att rama in- och känna av IFALL de behövs mer eller mindre galoppsprång, manövrera hastighetsspaken med finlir. Inget jobbigt alls i muskelväg-bara för hjärnan/balansen och koncentrationen!:cool: men det är NOG så svårt !!!
Vi har hoppat mkt studs, lätta trav in övningar , kombinationer utan krångel med mer hinder bara för att det ska rulla på. Det är ju banor med längre sträckor som har satt henne i skiten så att säga. Hon är extremt lydig i dressyr men har inte riktigt klarat en tillrättavisning av tempot i hoppningen och då blivit stressad och stannat eller bara vräkt sig ur handen. Pannkaka med andra ord.
Jag har dock aldrig irriterat mig på detta utan bara väntat ut henne(just genom att jag TÄVLAR dressyr och inte behövt känna att prestera i hoppningen:angel:) och det har gett resultat. Visst hade de kanske kommit snabbare om hon blivit hoppad 2 ggr i veckan , men genom att det har varit ett stressmoment (/varvat med glädje )för henne så har vi tagit lite mer långsamt. (hon är en modig MEN känslig dam, dvs hon vill pröva allt men går det fel då är det kört på LÅÅÅÅNG tid framöver)
Men som jag sa innan. NU är det inga problem alls. Skithäftigt är ordet på denna häst nu:rofl:.

Så vi fortsätter att jobba på och ska nog öka träningen lite mer nu när hon verkar så tillfreds.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Vår hoppar också jättebra ,bra teknik för det mesta .Han är dock tjafsig i munnen mot hindren och då blir det lätt att han river . Han glömmer att dra in benen men för det mesta går det bra. Tränaren är väldigt förtjust i honom och tycker han är lovande och har talang . Stannar aldrig ,är inte tittig. Började träna hoppning i höstas ,innan dess löshoppat lite och skuttat småhinder. Bomövningar har han väldigt svårt för ,fattar inte meningen med det alls. Han är inte så lätthoppad ,väldigt känslig och reagerar för minsta lilla. Tex om ryttaren inte sitter stilla ,inverkar fel med hand eller sits.
Kan hoppa i lagom tempo men vill gärna gå i ett något högre tempo ,rusar absolut inte runt i 180 knyck .Har varit ute på ett par tävlingar nu ,det går bra på banan men framridningen är inte rolig. Han som många andra fullblod gillar inte att möta en annan häst när det är trångt. Spec inte i galopp .Det blir bättre ,sist gick det bra i första klassen men sen ville han inte mer. Första gr han skulle gå 2 klasser ,det ville han inte alls.Hoppade men rev hälften av hindren.
En sak som jag kom att tänka på ,inget med hoppningen utan hanteringen. Många tränare binder inte upp dem på gången utan bara i boxarna. Tänk på att kolla om hästen är van att stå på gången ,det var inte vår och tyvärr går det inte trots träning. I boxen kan han stå uppbunden ,aldrig något problem men på gången slänger han sig direkt bakåt tills snörena går sönder .
Han vet att de går lätt ,det är både på gott och ont att de är smarta.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja det är lite som att en del tror att fullblod måste vara halvtokiga annars är det nog inte ett rent fullblod:cool: Sen ang hoppning så har en del inte så bra teknik men det brukar som sagt utvecklas ofta.
Den här damen har väl levt upp till fördomarna med sin sprättighet och explosivitet i perioder, men är en mycket klok häst som vet vad hon gör i själva verket. Hon är också mycket mycket känslig och fattar beslut blixtsnabbt - om ingen annan gör det -, så det gäller att hon är fokuserad och lyssnar.

Där kan det brista om hon inte hoppat på ett tag, eller ibland i början av ett träningspass när hon börjar titta efter "var är hindren - när ska vi hoppa?:confused:"

Det är häftigt att efter att hon ibland hetsat i början av ett pass plötsligt blir så där sanslöst lyhörd som hon kan vara, och hela tiden väntar och frågar "vad gör vi nu?" :love:

Hon gick igenom faser i hoppningen, att först hoppa helikopter pga sin tittighet och då hon inte visste riktigt hur hon skulle göra, sen vilja öka mellan hinder och därefter när hon väl kom på tekniken :idea: enormt självsäker och lite väl het mellan hinder.
Då (och även nu om hon blir för hetsig) får vi lägga in volter, avsakntningar, osv och aldrig hoppa ur hafsighet och studsighet. Den här tränaren är mycket noga med sånt, alltid hoppa lugnt, och det är precis så hon ska tränas. Det är en så intelligent häst, hon drar slutsatser fort, och det är konsekventa, alltid hoppar lugnt och fokuserat gör att den där lyhörda hästen kommer fram:love:

Vi har inte hoppat så mycket, bla i avsaknad bra tränare, samt hinder under en period. Så hon är grön kan man säga, hon också. Och jag är fegare med åren:o

Det jag bla fick lära mej på det första fullblodet var att använda min egen vikt i hoppridningen, inte handen, att vända för vikten, och att få tillbaka hästen för vikten osv. Det kan behövas egen träning på det, (det behövde jag, trots att jag redan då ridit i många år)

Om man "ponnyrider", dvs tar alla förhållningar i handen och dessutom pga farten hänger fram med överlivet, samt hoppar och höjer trots hafsighet och hetsande mot hinder så får man dom där rusande ångloken som sprutar sand över publiken och väggarna och där man undrar om dom ska komma runt nästa sväng alternativt krascha i nästa hinder:crazy:
Vissa hästar börjar då stanna i ren självbevarelsedrift.:(

Tyvärr är inte alla som är hopptränare lika noga med dessa grunder, eller går in på vad ryttaren behöver förbättra i sin ridning....Eller så kanske inte eleven lyssnar heller.....
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Han är inte så lätthoppad ,väldigt känslig och reagerar för minsta lilla. Tex om ryttaren inte sitter stilla ,inverkar fel med hand eller sits.

Precis så var mitt första fullblod, vilket tivngade mej att lära mej hoppa:o
Det gjorde mej osäker och jag tappade självförtroendet, bad tränaren hoppa som var en enormt välridande elitryttare, och jag såg hur han trivdes och hur bra dom funkade och han hoppade tex en msv bana utan att blinka, med henne:bow:

Då insåg jag vad som behövde göras och började träna upp mej själv:D
Det handlade om balans, kontroll och att klara att rida hela vägen fram till hindret och över, det gick inte att släppa kontakten tre meter innan tex:angel: Eller att ha vikten för långt fram, eller släppa blicken över hindret.


En sak som jag kom att tänka på ,inget med hoppningen utan hanteringen. Många tränare binder inte upp dem på gången utan bara i boxarna. Tänk på att kolla om hästen är van att stå på gången ,det var inte vår och tyvärr går det inte trots träning. I boxen kan han stå uppbunden ,aldrig något problem men på gången slänger han sig direkt bakåt tills snörena går sönder .
Han vet att de går lätt ,det är både på gott och ont att de är smarta.

Ja det var bra att skriva, det är så sant, t o m hos amatörtränare ute på landet är det så, oftast, tror jag. I alla fall det jag har sett. Man binder upp i boxen.
Nu har jag alltid på ridhästvis haft hästarna i gången, men dom är ju enormt känsliga för tryck över nacken så jag har panikhakar och ofta även balsnöre.
Kommer hästen loss är det ingen panik, den går ingenstans. Den är nöjd så snart trycket lättar. Det är viktigt att komma ihåg, det är inte dumhet att hästen drar sej loss, om den gör det, utan trycket över nacken, kommer den loss så står den i 99 fall av 100 lugnt kvar. Inget att tjafsa så mycket om. Det värsta man kan göra är att ha så fasta uppbidningar att den inte kommer loss, då riskerar man allvarliga skador och råd om sånt ska man bara glömma!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej att sätta på en graman lr gummisnodd är inget jag tänkt att göra...

Att hon går som hon går ligger nog mkt hos mej, har inte den bästa sitsen innan jag köpte Sissi hade vi ett varmblod i 1 år som var skadad större delen, så blev ingen seriös ridning så jag tappade mkt då... Har svårt att räta upp mej, blir ofta lite i framvikt, har oxå väldigt svårt att hålla i tygeln den glider bara och blir längre och längre, försöker jobba så att jag håller i den så att kontakten finns kvar men tror det gör att jag blir lite spänd istället... :crazy:

Har bara ridit för min tränare 2 ggr än, ska rida för henne igen på söndag. Första träningen jobbade vi mkt med att hon skulle lyssna och sluta springa på bara... Då var det mkt tygel det tkr jag oxå ...

Men nu andra lektionen så var det mer att hon ska hitta ett tempo som hon kan jobba i och mer att jag ska räta upp mej och sitta emot henne i galoppen...

Nu orkar ju inte hon så jätte mkt än, men får oftast upp ryggen på henne men hon får inte med sig hela överlinjen och huvudet är lite vart som helst (men det kmr väl när det kmr), i skritten har hon börjat fått med sig hela överlinjen men hon tkr det är jobbigt och vill försöka springa ifrån när man kräver lite mer...

Försöker rida och jobba väldigt mkt med sätet eftersom jag tkr det funkar bäst och hon blir avslappnad då :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Precis så var mitt första fullblod, vilket tivngade mej att lära mej hoppa:o
Det gjorde mej osäker och jag tappade självförtroendet, bad tränaren hoppa som var en enormt välridande elitryttare, och jag såg hur han trivdes och hur bra dom funkade och han hoppade tex en msv bana utan att blinka, med henne:bow:


Då insåg jag vad som behövde göras och började träna upp mej själv:D
Det handlade om balans, kontroll och att klara att rida hela vägen fram till hindret och över, det gick inte att släppa kontakten tre meter innan tex:angel: Eller att ha vikten för långt fram, eller släppa blicken över hindret.



Precis så är det för min dotter som är den som hoppar. Hon tappade helt självförtroendet ett tag men nu börjar det gå bättre igen ,tack vare vår tränare som faktiskt förstår sig på fullblod.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det bästa med det är att man lär sej rida mycket bättre, det har man glädje av sen, på alla hästar, nu har jag legat av mej rejält och de andra, tex denna har inte varit lika "noga" på det sättet, ,men det jag fick på köpet var en förståelse för hur riktigt bra hoppryttare verkligen rider:bow:

Men det är jobbigt för självförtroendet, när man först inte fattar vad man gör för fel:confused: De flesta hästar hoppar ju väldigt bussigt hur ryttaren än brister:o, men denna var rädd om sej och lät hellre bli än riskerade att riva eller komma fel när hindren blev lite högre. Han hatade dessutom öht obalans, och känslan av en obalanserad ryttare på ryggen gjorde att han stannade, för att ge chansen att fixa till balansen En del ökar ju farten då istället och kanske t o m bockar, men han stannade upp.

Det är inte lätt, hälsa dottern det, men det är väldigt bra hopphästar såna, tror jag, river inte och är kloka:bow:
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 434
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp