Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Roligt att läsa alla inlägg. Ett par saker som jag tycker är viktiga när man får hem en blodis från banan,nu skiljer det väldigt mycket på hur det är inne på banan ,ute på landet och hos olika tränare.
Kolla upp allt kring dagliga rutiner,har den varit i hage?Vad får den för foder?Hur har den ridits ,ensam/grupp?Kolla sen av hästen ,hur reagerar den på hagvistelse?Hur äter den/vänj sakta över på mer hö/mindre kraftfoder v.b.?Är den lugn eller stressad inne/ute?. En del trivs utmärkt i hagen hela dagar direkt men många får sakta vänjas in i liten hage som görs större så fort det går. Bra staket och synliga trådar ,min senaste tog över 1 år att vänja vid hage och gå ute utan att slå ihjäl sig.Den förra var bara att släppa ut direkt dygnet runt.
Tätare skoningar får man räkna med även om den har bra hovkvalitet. Vår har bra hovar ,den förra urkassa men båda plattfotade och mycket tunna sulor.
Ställ inte av den om den kommer i full kondition ,rid direkt och låt den galoppera av sig ordentligt .Träna ner den sakta och lägg in korta dressyrpass.
Många har aldrig blivit llongerade och förstår inte alls principen,jag brukar börja träna det ganska omgående . Ingen inspänning ,chambong utan fria att hitta sin balans. Tömkörning likadant ta hjälp börja lugnt.
När den har kommit ner i kondition och vant sig vid alllt brukar jag lägga in en längre vila gärna bete för att sen börja med grundträningen som vilken unghäst som helst . Vissa är ju mer skolade än andra så här är ju stora skillnader.
Lite tankar ,detta tar minst 1 år för de flesta .
En sån har jag också, inga stöd någonstans! Hård som attan att bara sitta och skritta i men jätteskön för galoppjobb och hoppning.
Fast i terrängen med lite större upp och nerhopp är den inte lika kul längre.............
Vilken sort var det som var så hård? En sån vill jag inte ha.![]()
För jag har sett min häst under andra ryttare och hon kan bli alldeles förvivlad och till sig av oro då hon inte fattar när de gör så mkt och klämmer och sliter och liksom överrider. Och det slutar med att hon flippar ur.
Har även sett många andra rida sådana nerviga hästar (behöver ej vara rena fbl och man ser ryttare som bara stressar upp dem ännu mer)
Och de säger då att: men det ser ju så lätt och enkelt ut när du rider. Och jag svarar att DET ÄR LÄTT OCH ENKELT! För rent krasst så har jag inte suttit på lättare häst. Bara man är lyhörd.
Visst är du en ganska liten nätt kvinna?
Det beror på ryggen. Men du är väl inte så stor gissar jagFör dej kan det vara onödigt stort med 17,5. Men för hästens del är bomvidden viktig också, vilken vidd är det?
Har en liten rumpa men större mage.Bomvidden var normal så det borde ju passa. Sadeln såg i alla fall ganska skön ut men priset var lite i högsta laget - åtminstone innan Skatteverket har förbarmat sig över mig.
Normal bom är troligen för smalt ,många fullblod behöver vid bom. 17.5 är för stort till dig skulle jag tro. Kanske även för långt till hästen.
Många gillar syntetsadlar för de är lätta ,även luftstoppade sadlar som finns både i läder och syntet.Bates gillar jag men det gillar inte Lillprinsen alls.
Det är bara och kola runt och prova dig fram vilket som passar dig ,häst och plånbok.
Tänk på att den ska ha plats för manke .Är han överbygd? Svankryggig? Rak?
.För ett fullblod som kastar upp huvudet kan ett martingal vara befogat, då har man även en halsremHåller fullkomligt med dig i sak men kan möjligen vid uteritt i början . Men som sagt inte för dressyrträning eller försöka lära hästen gå på tygeln på det sättet men om denn är väldigt bråkig vid uteridning speciellt merd andra kan jag se det som en högst tillfällig nödlösning för att kunna rida den ute.![]()